همه مرورگرها برابر نیستن، بعضی سرعت بیشتری دارن، بعضی همه کاره و تعدادی از امنیت بالایی بهره مند هستن.انتخاب بهترین مرورگر واسه استفاده، کار مشکلی هستش. مثلا دنبال مرورگری هستین که صفحات رو سریع نمایش دهد؟ یا امنیت براتون مهمه؟ شاید هم به دنبال تعداد بالا و جور واجور افزونه س ایی که امکانات بیشتری به مرورگر اضافه می کنه، هستین؟

در این مقاله به برسی شش مرورگر مهم موجود واسه کامپیوتر و لپ تاپ از جنبه هایی مانند سرعت، امکانات، برنامه، افزودنیا و امنیت پراختیم.

Google Chrome 18

Google Chrome 18

کروم برنده تستامون به دلیل سادگی در استفاده، تعداد زیاد افزونه باحال و کارکرد و کارایی بالا هستش. این مورد ممکنه واسه همه عالی نباشه اما کروم با همین امتیازات مرورگر مناسبی واسه برآورده کردن نیازای کاربران اینترنتیه.

شاید شکل و قیافه کروم خیره کننده نباشه اما نوار وسیله هوشمندانه اون فضای بیشتری واسه مشاهده صفحات وب به شما ارائه می کنه.

مرورگر گوگل در تستای جاوا اسکریپت می درخشه و فاصله زیادی با رقبای خود داره.تعداد خیلی از سایتای محبوب و معروف که مورد استفاده روزانه شما هستن از جاوا اسکریپت استفاده می کنن و جاوااسکریپتای سنگین در کروم بهتر ظاهر شده.

مرورگر کروم در تست سرعت هم سربلند بیرون اومد، وقتی که در حال تایپ اسم سایتی در نوار آدس هستین، کروم قبل از اینتر کردن شما اون رو کامل می کنه و یا پیشنهادات مناسب رو به شما نمایش میده.

کروم واسه هر صفحه یه پردازشگر جدا از هم اجرا می کنه، این عمل باعث می شه اگه صفحه به مشکل برخورد و یا خراب شد، فقط همون صفحه بسته شه و بقیه صفحات بازم بدون مشکل به کار خود ادامه.

Google Chrome 18

اگه در حال مشاهده سایتی با زبانای دیگه باشین کروم به شما سرویس مترجم رو پیشنهاد می کنه. درسته که مترجم گوگل دقیق و کامل کار ترجمه رو انجام نمی ده ولی دست کم می تونین فهمیده باشین که درباره چه موضوعی بحث شده و ایده ای کلی از سایت داشته باشین.

کروم هم اینکه یکی از امن ترین مرورگرهاه. محیط برنامه طوری طراحی شده که پلاگینا فقط به اطلاعات داخل مرورگر دسترسی دارن و نمی تونن اطلاعاتی از درون سیستم شما بخونن و همین موضوع امکان سوء استفاده، دزدی اطلاعات و نصب برنامه های داغون کننده رو نابود می کنه.

شما می تونین کروم رو با وب اپلیکیشنا، پوسته ها و افزونه س ایی که دوست دارین به حالت دلخواه و مخصوص خودتون دربیارین. در فروشگاه گوگل می تونین هزاران برنامه کاربردی، یا حتی بازیایی مانند پرندگان عصبانی رو نصب کرده و لذت ببرین.

برخلاف فایرفاکس بعد از نصب افزونها نیاز به بستن مرورگر و دوباره اجرا کردن اون در هر با نیس .

کروم خوراک خوان نداره، یعنی شما نمی تونین در حالت پیش فرض به اشتراک خوراکای سایتا در بیایید که موضوع خیلی مهمی نیس چون چندین سرویس وب مناسب این کار هست.

مرورگر موزیلا

Mozilla FireFox11

مرورگر موزیلا تقریبا نزدیک به ده سال از عمرش میگذره. نسخه چهارم این مرورگر در مارس ۲۰۱۱ دوباره طراحی شد و تغییرات زیادی در اون انجام شد. نوار وسیله بزرگ اون با نواری نازک شامل ستونی از تبا در بالاترین مکان پنجره مرورگر و نوار بوک مارکا به صورت پیش فرض مخفی شدن.

رابطه کاربری بسیار خوب و ساده طراحی شده و فضای نمایش صفحات وب در اولویته و  تنظیمات پیش فرض رو خیلی راحت می تونین تغییر بدید.

فایرفاکس بزرگترین و وسیع ترین مجموعه از افزونها رو داراس، افزونه س ایی کاربردی که با به کار گیری اونا می تونین مرورگرتان رو به سلیقه مجهز کنین. هر اندازه تعداد افزونه های فایرفاکس شما بیشتر باشه، زمان بیشتری واسه اجرا و راه اندازی مرورگر از شما گرفته می شه، البته با سخت افزارهای امروزی این مشکل زیاد به چشم نمیاد.

فایرفاکس تستای HTML5 رو با موفقیت و سرعت بالا گذراند.

فایرفاکس در واقع یه مرورگر همه کاره و کامله. کیفیت و کارایی افزونها از بقیه مرورگرها بالاتره.

یکی دیگه از امتیازات فایرفاکس ایجاد گروه س، می تونین چند صفحه وب رو که مربوط به محل کارتونه تبدیل به یه گروه کنین و از چند صفحه دیگه که مربوط به کارای شخصی تون می شه گروه بعدی رو بسازین. حتی می تونین این گروه ها رو با کامپیوتر محل کارتون و کامپیوتر و لپ تاپ شخصی تون هماهنگ کنین.

مرورگر موزیلا

فایرفاکس واسه سیستم عامل اندروید هم اپ رسمی داره و نسخه های جدید امکان هماهنگ کردن رو به شما میده.

فایرفاکس امکان گردش خصوصی در اینترنت رو به شما میده، مثلا اگه از سیستمای کافی نت یا از کامپیوتر عمومی استفاده می کنین، فایرفاکس هیچ اطلاعاتی از شما مانند اطلاعات وارد شده در فرمای یه صفحه، رمزهای عبور، ای میل و گذشته وب گردی شما رو ذخیره نمی کنه.

فایرفاکس هم از امنیت خوبی واسه وب گردی برخورداره . تشخیص دهنده صفحات و برنامه های داغون کننده در صفحه ای قرمز رنگ به شما اخطار میده که از صفحه داغون کننده دیدن نکنین.

نسخه های قدیمی فایرفاکس با حافظه کامپیوتر مشکل جدی داشت، حالا خوبیش اینه در آخرین نسخه این مشکل به صورت قابل توجه و محسوسی رفع شده.

اینترنت اکسپلورر

Internet Explorer9

اینترنت اکسپلورر نسبت به بقیه مرورگرا عقب ماندگیای زیادی داره. اما نسخه ۹ این مرورگر تغییرات زیادی داشته و می تونه با بقیه رقابت کنه.

یکی از تغییرات مربوط به حریم شخصی کاربران و امنیته که شامل توانایی بستن سایتا براساس رفتار وب گردی و یا درخواست شماس. یعنی اینترنت اکسپلورر با تکیه بر فهرست مشکی مایکروسافت به شما پیشنهاد بستن سایتای داغون کننده رو میده.

مایکروسافت برنامه ای واسه اسکن فایلای دانلود شده در مرورگر خود قرار داده تا در صورت داغون کننده بودن به شما اخطار دهد. علاوه بر این اینترنت اکسپلورر سایتا رو اسکن و از برنامه های داغون کننده و کدهای ناسالم جلوگیری می کنه.

ظاهر کلی اینترنت اکسپلورر۹ نسبت به نشخه قدیمی تر به مراتب بهتر شده ولی هنوز خیلی راحت در استفاده و مدیریت تبا نرسیده. پوسته مرورگر رو نمی شه عوض کرد و در کل محیط کاربر پسندی نداره.

اپرا

Opera11/62

واسه کاربران اینترنتی که سرعت حرف اول رو می زنه، اپرا مناسب ترین گزینه س.

اپرا رابط کاربری زیبایی داره و مقداری مثل اینترنت اکسپلورر۹ اما کارآمدتره.رابط کاربری اش در مقایسه با فایرفاکس توانایی تغییر نداره.

تبا در بالاترین مکان پنجره همراه با پیوندهای مورد علاقه و بقیه تکمه ها قرار  گرفتن.

اپرا در سرعت بارگذاری صفحات وب، کروم و فایرفاکس رو پشت سرگذاشت، هم اینکه در تست جاوا اسکریپت هم باحال نبود اما در اجرای HTML5 موفق نبود و در جایگاه آخر قرار گرفت.

اپرا هم تعداد کمی افزونه واسه کاربرانش داره، عوضش ویجتا و اپای این مرورگر رو می تونین از اپرا وب استور دریافت و نصب کنین. واسه اجرای این اپا احتیاجی به اجرای اپرا نیس.

اپرا

یکی دیگه از امکانات خاص، اپرا توربو اسمشه. اپرا توربو صفحات وب رو داخل سرورهای اپرا فشرده سازی می کنه و کاربران با پهنای باند کم، خیلی راحت می تونن وب گردی کنن. این امکان هم اینکه واسه کاربرانی که محدودیت پهنای باند به صورت ماهانه دارن هم می تونه باحال باشه.

اپرا از مرور صفحات در حالت خصوصی پشتیبانی می کنه و در صورت مشاهده برنامه ها و کدهای داغون کننده به شما اخطار میده. اما در مقایسه با بقیه مرورگرها، اپرا از نظر امنیتی نقصایی داره.

 

سافاری

Safari Apple 5/1

سافاری یه مرورگر قشنگتر و خوبه، اما گزینه های بهتری هم هست مخصوصا اگه از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنین.

رعایت موارد امنیتی در این مرورگر بعضی وقتا باعث دردسر می شه مخصوصا اگه از سرویس iCloud  ( سرویس ذخیره اطلاعات ابری ) استفاده نکنین.

سافاری دارای امکانات امنیتی سختیه، خیلی وقته که اپل طرفدار پر و پاقرص بستن پنجره های مزاحمی  ( pop-up) است که ناخواسته باز می شن .

مثل بقیه مرورگرها، سافاری به شما امکان گشت و گذار خصوصی در اینترنت رو میده.

از وقتی که سافاری به صورت پیش فرض در کامپیوترای مک و اجناس iOS مانند iPad, iPhoneو iPod  نصب شده، هماهنگ کردن تنظیمات مرورگرهای شما خیلی راحت انجام می شه.

اپل تازگیا با اجرای Browser Sandboxing  داخل نسخه های سافاری در Lion  اجازه دسترسی کدهای داغون کننده به درون سیستم شما رو گرفته.

سافاری در اجرای HTML5 ضعیف عمل می کندو در بارگذاری جاوااسکریپت بعد از کروم، اپرا و راکملت در جایگاه چهارم قرار داره.

Rock Melt :

راکملت

راکملت با به کار گیری چهارچوب نرم افزاری کروم گوگل ساخته شده، پس تا حد زیادی مثل گوگل کرومه.

طراحی اون براساس شبکه های اجتماعی صورت گرفته و باید با یکی از حسابای کاربری تون وارد شید تا بتونین از امکانات مرورگر استفاده کنین.

راکملت اطلاعات و رفتار شما رو هنگام وب گردی در سرورهای خود ذخیره می کنه و به گفته پیشرفت دهندگانش این اطلاعات رو با شخص سومی مانند گوگل و … به اشتراک نمی ذاره.

راکملت

می تونین با دوستانتون خیلی راحت از راه چت انلاین گپ بزنین و یا از ستون بغل دستی مرورگر واسه آگاه شدن از مطالب ارسالی جدید در سایت استفاده کنین تا نسبت به اتفاقات به روز باشین. هم اینکه امکان خاموش کردن این اطلاع رسانی و اگاهی هست.

از اونجایی که راکملت از چهارچوب گوگل کروم استفاده می کنه، می تونین افزونه های کروم رو هم روی اون نصب کنین.

انگار آی تی