شنبلیله گیاهی است که اگر زیاد آشپزی نمی کنید یا اهل نقاطی از جهان نیستید که معمولاً از آن استفاده می کنند (یا مادر شیرده) ممکن است نام آن را نشنیده باشید. اما اگر تا به حال شربت افرا مصنوعی خورده اید ، شنبلیله چشیده اید و احتمالاً آن را در غذاهای چینی ، هندی یا مدیترانه ای مورد علاقه خود میل کرده اید.

شنبلیله چیست؟

گیاه شنبلیله یکساله از خانواده Fabacaea (شامل نخود و حبوبات است) است. این گیاه دارای خوشه های سه برگ بیضی شکل است.
از برگها می توان به عنوان یک گیاه استفاده کرد و مانند سبزیجات یا سالاد در هند و جاهای دیگر خورده می شود. دانه ها همچنین به عنوان ادویه استفاده می شوند و بسیاری از داروهای شنبلیله دانه ها را درگیر می کنند.

طعم آن چگونه است؟

همانطور که از استفاده رایج آن تصور می کنید ، شنبلیله طعم کمی شبیه شربت افرا دارد. این یک گیاه خوش طعم است که به خوبی با طعم های تندتر در غذاهای هندی و خاورمیانه ای ترکیب می شود. دانه ها کمی طعم تلخی دارند که از طریق پخت ملایم تر می شوند.
شنبلیله اغلب یکی از ادویه جات ترشی جات در پودر ادویه پنج چینی است (همراه با انیسون یا گشنیز ، سیچوان یا دانه های فلفل سیاه ، دارچین و میخک) و در پودر کاری نیز استفاده می شود.

مشخصات تغذیه

  • فیبر: 3 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • آهن: 20٪ نیاز روزانه شما
  • منگنز: 7٪ نیاز روزانه شما
  • منیزیم: 5٪ نیاز روزانه شما

مزایای شنبلیله برای سلامتی

1- باعث افزایش شیر مادر می شود
اگر مادر هستید ممکن است شنیده باشید که یکی از فواید شنبلیله برای افزایش تولید شیر است. بسیاری از مادران شیرده چای می نوشند یا مکمل هایی که شامل شنبلیله است را به عنوان یک گالاکتاگوگو مصرف می کنند (این یک کلمه زیبا برای چیزی است که میزان شیر را افزایش می دهد).
برخی از مطالعات در مورد استفاده از شنبلیله در بین مادران جدید انجام شده است ، اما نتایج متفاوت است. اگر می خواهید آن را امتحان کنید ، در مورد دوز با مشاور شیردهی خود صحبت کنید. دوزهای بیش از 3500 میلی گرم در روز غیر معمول نیست. شما می دانید که وقتی ادرار شما بوی شربت افرا می دهد به میزان کافی سیر می شوید. ممکن است طی چند روز تا چند هفته نتیجه ای را مشاهده کنید.
2- التهاب را کاهش می دهد
اما مصرف منظم این گیاه فواید بسیار دیگری نیز دارد. گفته می شود که شنبلیله ضد میکروبی و آنتی اکسیدان است و می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. التهاب می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود ، از افسردگی به بیماری های قلبی و آرتریت
3- به سیستم گوارش شما نیز کمک می کند

این ماده محرک اشتها محسوب می شود و می تواند برای مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده ، یبوست و ورم معده مصرف شود. همچنین برای درمان دیابت استفاده شده است زیرا به نظر می رسد برای کاهش جذب قند در معده و افزایش تولید انسولین. همچنین ممکن است برای افرادی که کلسترول بالا دارند مفید باشد.
4- به عنوان کمک کننده برای دستگاه تناسلی مردان و زنان عمل می کند
زنان نیز ممکن است در هنگام عادت ماهانه دردناک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از مصرف این گیاه سود ببرند. مردان می توانند از آن برای درمان اختلال نعوظ و ناباروری مردان ، در میان بسیاری از موارد دیگر استفاده کنند.

خطرات استفاده از شنبلیله

جوانه شنبلیله علت شیوع E.coli در آلمان و فرانسه در سال 2011 مشخص شد. گیاه و دانه های آن به طور کلی بی خطر هستند ، اما می توانند با داروهای لخته کننده خون تداخل داشته باشند.
چون شنبلیله بخشی از خانواده حبوبات است ، افرادی که به بادام زمینی یا سایر حساسیت های حبوبات مبتلا هستند ممکن است نسبت به این گیاه واکنش نشان دهند.
در دوزهای زیاد نیز می تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود. همیشه قبل از مصرف دارویی یا گیاه دارویی ، با پزشک مشورت کنید ، به خصوص اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید.

دستور العمل شنبلیله

اگر می خواهید شنبلیله را در آشپزی آزمایش کنید ، راه های زیادی برای امتحان کردن آن وجود دارد. از لیست مواد تشکیل دهنده طولانی در برخی از این دستورالعمل ها نترسید – مخلوط ادویه ها اغلب اجزای زیادی دارند ، اما ترکیب آنها آسان است.

اگر می خواهید ظرفی را با برگ تازه شنبلیله امتحان کنید ، این را امتحان کنیددستور متی مرغ از وعده غذایی روزانه. برای خرید برگهای تازه بازارهای آسیایی را بررسی کنید.

دستور غذای روزانه شامل برگ های شنبلیله خشک شده است.

مرغ کره ای هند یکی دیگر از غذاهای کلاسیک است که از برگ های خشک استفاده می کند ، مانند این دستور العمل از All Recipes.

با دم کردن مقداری چای شیر مادر ، که شامل دانه شنبلیله به عنوان یک ماده اصلی است ، به مادر جدید کمک کنید. دستور تهیه را از Kitchn بگیرید.

یک غذای عالی با استفاده از دانه شنبلیله ، گل کلم ادویه دار با نارگیل برشته و عدس قرمز از بی بی سی است. این دستور غذا قسمت های زیادی دارد ، اما شما می توانید گل کلم را برای طعم شنبلیله بدون تمام کار درست کنید.