شما پشت پرده ایستاده اید ، درست در حال رفتن به روی صحنه هستید تا با بسیاری از چهره هایی که در تاریکی روبرو شده اید روبرو شوید. با نزدیک شدن به مرکز توجه ، بدن شما با هر قدم احساس سنگینی می کند. صدای ضرب و شتم آشنا در سراسر بدن شما طنین انداز می شود – ضربان قلب شما از نمودار خارج شده است.

نگران نباشید ، شما تنها کسی نیستید که دچار گلوسوفوبیا است (همچنین به عنوان اضطراب گفتار یا ترس از صحبت با جمعیت زیاد شناخته می شود). گاهی اوقات ، اضطراب خیلی قبل از آنکه حتی روی صحنه بایستید اتفاق می افتد.

مکانیسم دفاعی بدن شما باعث می شود که قسمتی از مغز شما آدرنالین را در خون شما آزاد کند – همان ماده شیمیایی که مانند آن است که شما را تعقیب می کند.

در اینجا یک راهنمای گام به گام وجود دارد که به شما کمک می کند ترس خود را از سخنرانی عمومی غلبه کنید:

1- خود را از نظر جسمی و روحی آماده کنید

به گفته کارشناسان ، ما برای نشان دادن اضطراب و تشخیص آن در دیگران ساخته شده ایم. اگر بدن و ذهن شما مضطرب است ، مخاطبان متوجه می شوند. بنابراین ، مهم است که خود را قبل از نمایش بزرگ آماده کنید تا با اطمینان ، جمع آوری شده و آماده به صحنه برسید.

«دنیای خارج شما بازتابی از دنیای درون شماست. آنچه در درون می گذرد ، در بیرون نمایان می شود. ” – Bob Proctor

ورزش سبک قبل از ارائه به گردش خون و ارسال اکسیژن به مغز کمک می کند. از سوی دیگر ، تمرینات ذهنی می توانند به آرامش ذهن و اعصاب کمک کنند. در اینجا چند راه مفید برای آرام کردن ضربان قلب هنگام احساس پروانه ها در معده آورده شده است:

گرم شدن

اگر عصبی هستید ، احتمالاً بدن شما نیز چنین احساسی خواهد داشت. بدن شما متشنج می شود ، ماهیچه های شما سفت می شوند یا عرق سرد می کند. تماشاگران متوجه می شوند شما عصبی هستید.

اگر مشاهده کردید که این دقیقاً همان چیزی است که دقایقی قبل از سخنرانی برای شما اتفاق می افتد ، چند حرکت کششی انجام دهید تا بدن شما شل و آرام شود. بهتر است قبل از هر سخنرانی خود را گرم کنید زیرا به افزایش پتانسیل عملکردی بدن به طور کلی کمک می کند. نه تنها این ، کارایی عضلات را افزایش می دهد ، زمان واکنش و حرکات شما را بهبود می بخشد.

در اینجا چند تمرین برای شل شدن بدن قبل از زمان نمایش آمده است:

  1. رول گردن و شانه – این امر به کاهش تنش و فشار عضلات بالای بدن کمک می کند زیرا رول ها روی چرخاندن سر و شانه ها تمرکز می کنند و ماهیچه را شل می کنند. استرس و اضطراب می تواند ما را در این ناحیه سفت و سخت کند که می تواند باعث تحریک شما شود ، به ویژه هنگام ایستادن.
  2. کشش بازو – ما اغلب از این قسمت از ماهیچه های خود در حین صحبت یا ارائه از طریق حرکات و حرکات دست خود استفاده می کنیم. کشش این ماهیچه ها می تواند خستگی بازو را کاهش داده ، شما را شل کرده و دامنه زبان بدن شما را بهبود بخشد.
  3. دور کمر – دستان خود را روی باسن خود قرار داده و کمرتان را به صورت دورانی بچرخانید. این تمرین بر روی شل کردن ناحیه شکم و کمر تمرکز می کند که بسیار ضروری است زیرا می تواند باعث ناراحتی و درد شود و هر گونه نگرانی را که ممکن است تجربه کنید تقویت کند.

هیدراته بمانید

آیا تا به حال چند ثانیه قبل از صحبت احساس خشکی کرده اید؟ و سپس روی صحنه آمدن با صدای تند و خش دار در مقابل تماشاگران؟ این امر به این دلیل اتفاق می افتد که آدرنالین ناشی از ترس باعث خشک شدن دهان شما می شود.

برای جلوگیری از همه اینها ، ضروری است که قبل از سخنرانی به میزان کافی هیدراته بمانیم. یک جرعه آب این کار را انجام می دهد. با این حال ، در حد اعتدال بنوشید تا نیازی به مداوم رفتن به دستشویی نباشید.

سعی کنید از نوشیدنی های شیرین و کافئین اجتناب کنید ، زیرا ادرارآور است – به این معنی که احساس تشنگی بیشتری می کنید. همچنین اضطراب شما را تقویت می کند که مانع از صحبت راحت می شود.

مدیتیشن

مدیتیشن به عنوان ابزاری قدرتمند برای آرامش ذهن شناخته شده است. دان هریس از شبکه ABC ، ​​مجری برنامه Nightline و Good Morning America آخر هفته و نویسنده کتاب با عنوان 10٪ شادتر ، توصیه می کند که مدیتیشن می تواند به افراد کمک کند تا احساس آرامش و سرعت بیشتری داشته باشند.

مدیتیشن مانند تمرین برای ذهن شما است. این به شما قدرت و تمرکز می دهد تا منفی ها و حواس پرتی ها را با کلمات تشویق ، اعتماد به نفس و قدرت تصفیه کنید.

مدیتیشن ذهن آگاهی ، به ویژه ، یک روش رایج برای آرامش خود قبل از بالا آمدن روی صحنه بزرگ است. این تمرین شامل راحت نشستن ، تمرکز بر تنفس و سپس جلب توجه ذهن شما به زمان حال است ، بدون اینکه به نگرانی های مربوط به گذشته یا آینده بپردازید – که احتمالاً شامل تکان خوردن روی صحنه می شود.

در اینجا یک مثال خوب از مدیتیشن هدایت شده قبل از سخنرانی عمومی آورده شده است:

2- بر هدف خود تمرکز کنید

وجه مشترک افراد با ترس از سخنرانی عمومی تمرکز بیش از حد بر روی خود و احتمال شکست است.

آیا بامزه به نظر می رسم؟ اگر به یاد ندارم چه بگویم؟ آیا من احمق به نظر می رسم؟ آیا مردم به حرف من گوش می دهند؟آیا کسی اهمیت می دهد که در مورد چه چیزی صحبت می کنم؟ ‘

به جای این که اینگونه فکر کنید ، توجه خود را به یک هدف واقعی خود معطوف کنید – کمک به چیزی ارزشمند برای مخاطبان خود.

در مورد پیشرفتی که می خواهید مخاطبان شما پس از ارائه شما انجام دهند ، تصمیم بگیرید. به حرکات و عبارات آنها برای تطبیق گفتار خود توجه کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها زمان خوبی را برای ترک اتاق به عنوان افراد بهتر سپری می کنند.

اگر تمرکز شما مفید نیست و هنگام صحبت کردن باید چه باشد ، آن را به آنچه که انجام می دهد تغییر دهید. این نیز برای ایجاد اعتماد در طول ارائه شما مهم است زیرا مخاطب می تواند به وضوح متوجه شود که شما علایق او را در قلب خود دارید. [1]

3- منفی بافی را به مثبت

تبدیل کنید
دو طرف دائماً در درون ما می جنگند – یکی پر از قدرت و شجاعت است در حالی که طرف دیگر شک و ناامنی است. به کدام یک غذا می دهید؟

‘اگر این سخنرانی را به هم بزنم چه؟ اگر من به اندازه کافی خنده دار نباشم چطور؟ اگر فراموش کنم چه بگویم؟ ’

جای تعجب نیست که چرا بسیاری از ما از ارائه یک محصول ناراحت هستیم. تنها کاری که ما انجام می دهیم این است که قبل از اینکه فرصتی برای اثبات خود پیدا کنیم ، خودمان را پایین بیاوریم. این همچنین به عنوان یک پیشگویی خودشکوف کننده شناخته می شود-اعتقادی که به حقیقت می پیوندد زیرا ما طوری رفتار می کنیم که گویی قبلاً چنین بوده است. اگر فکر می کنید ناتوان هستید ، درنهایت حقیقت می یابد.

مربیان انگیزشی می گویند که شعارها و جملات مثبت تمایل دارند اعتماد به نفس شما را در لحظاتی که بیشترین اهمیت را دارند تقویت کنند. با خود بگویید: “من این سخنرانی را خالی می کنم و می توانم آن را انجام دهم!”

از ترشح آدرنالین خود برای تشویق نتایج مثبت به جای فکر کردن به “چه می شود” منفی استفاده کنید.

در اینجا ویدئویی از کلی مک گونیگال روانشناس وجود دارد که مخاطبان خود را تشویق می کند تا استرس را به چیزی مثبت تبدیل کنند و همچنین روش هایی برای مقابله با آن ارائه می دهند:

4- مطالب خود را درک کنید

دانستن محتوای خود در نوک انگشتان شما به کاهش اضطراب شما کمک می کند زیرا یک چیز کمتر برای نگرانی وجود دارد. یکی از راههای رسیدن به آنجا این است که چندین بار قبل از سخنرانی واقعی خود تمرین کنید.

با این حال ، حفظ کلمه به کلمه متن شما تشویق نمی شود. اگر چیزی را فراموش کنید ، می توانید یخ بزنید. همچنین ممکن است شما غیرطبیعی به نظر برسید و کمتر قابل دسترسی باشید.

“هیچ مقدار مطالعه یا حفظ شما را در زندگی موفق نمی کند. این درک و کاربرد اندیشه خردمندانه است که اهمیت دارد. ” – Bob Proctor

بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه مرتکب اشتباه می شوند که اسلایدها را بخوانند یا متن خود را کلمه به کلمه به خاطر بسپارند بدون اینکه محتوای آنها را درک کنند-روشی قطعی برای استرس خود.

درک جریان سخنرانی و محتوای شما برای شما آسان تر می کند که ایده ها و مفاهیم را به کلمات خود تبدیل کنید ، سپس می توانید به روشنی به صورت محاوره ای برای دیگران توضیح دهید. طراحی اسلایدها با استفاده از پیامهای متنی نیز یک ایده خلاقانه آسان است تا اطمینان حاصل شود که وقتی ذهن شما خالی می شود ، جریان خود را به سرعت فراخوانی کنید. [2]

یک راه برای درک این است که مفاهیم یا ایده های بیش از حد را در زمینه خود حفظ کنید. این به شما کمک می کند تا طبیعی تر صحبت کنید و اجازه دهید شخصیت شما درخشان شود. تقریباً مانند این است که مخاطبان خود را با چند نقطه عطف کلیدی به سفری برسانید.

5- تمرین عالی می کند

مانند بسیاری از مردم ، بسیاری از ما به طور طبیعی با سخنرانی عمومی هماهنگ نیستیم. به ندرت افراد بدون هیچ گونه تحقیق و آمادگی به تماشای تعداد زیادی از مخاطبین می روند و بدون نقص ارائه می دهند.

در واقع ، برخی از مجریان برتر این کار را در زمان نمایش آسان نشان می دهند زیرا ساعت های بی شماری را پشت صحنه در تمرین عمیق گذرانده اند. حتی سخنرانان بزرگی مانند جان اف کندی نیز ماه ها از قبل برای آماده سازی سخنرانی خود وقت صرف می کردند.

سخنرانی عمومی ، مانند هر مهارت دیگری ، مستلزم تمرین است – خواه این تمرین را بیشمار در مقابل آینه انجام دهید یا یادداشت برداری کنید. به قول معروف تمرین کامل می شود!

6- معتبر باشید

هیچ مشکلی وجود ندارد که قبل از صحبت کردن در حضور تماشاگران استرس داشته باشید.

بسیاری از مردم از صحبت های عمومی می ترسند زیرا می ترسند دیگران آنها را به دلیل نشان دادن خود واقعی و آسیب پذیرشان قضاوت کنند. با این وجود ، آسیب پذیری گاهی می تواند کمک کننده باشد شما بیشتر با معتبر آشنا می شوید و به عنوان گوینده قابل ارتباط است.

تظاهر به تلاش برای رفتار یا صحبت مانند دیگران را کنار بگذارید و متوجه خواهید شد که ارزش این ریسک را دارد. شما واقعی تر ، انعطاف پذیرتر و خودجوش تر می شوید ، که این امر باعث می شود تا بتوانید موقعیت های غیرقابل پیش بینی را کنترل کنید – چه این که آیا سوالات سختی از سوی مردم گرفته شود یا با یک مشکل فنی غیرمنتظره روبرو شوید.

پیدا کردن سبک اصلی صحبت کردن آسان است. فقط موضوع یا موضوعی را که هستید انتخاب کنیدمانند این که معمولاً با یک خانواده یا دوست نزدیک دوست دارید ، مشتاق این موضوع باشید و درباره آن بحث کنید. مثل این است که با شخصی در یک محیط شخصی به گفتگو بپردازید. یک راه عالی برای انجام این کار روی صحنه این است که یک مخاطب تصادفی (با چهره ای امیدوار کننده آرامش بخش) انتخاب کنید و در حین سخنرانی خود همزمان با یک نفر صحبت کنید. متوجه خواهید شد که تلاش برای برقراری ارتباط همزمان با یک نفر راحت تر از یک اتاق کامل است.

با این اوصاف ، راحت بودن به اندازه کافی برای حضور خود در مقابل دیگران ممکن است کمی زمان ببرد و کمی تجربه ، بسته به میزان راحتی شما با بودن در مقابل دیگران. اما هنگامی که آن را در آغوش گرفتید ، ترس از صحنه آنقدرها که در ابتدا تصور می کردید ترسناک نخواهد بود.

ارائه دهندگانی مانند باراک اوباما نمونه بارز یک سخنران اصیل و پرشور هستند:

7- ارزیابی گفتار

نکته آخر اینکه اگر سخنرانی عمومی انجام داده اید و از تجربه بدی زخم خورده اید ، سعی کنید آن را به عنوان یک درس آموخته شده برای ارتقاء خود به عنوان یک سخنران ببینید.

بعد از ارائه خود را مورد ضرب و شتم قرار ندهید

ما سخت ترین ها برای خودمان هستیم و این خوب است. اما وقتی سخنرانی یا سخنرانی خود را به پایان رسانید ، به خودتان قدردانی کنید و به پشت ضربه بزنید.

شما موفق شدید هر کاری را که باید انجام دهید به پایان برسانید و تسلیم نشدید. شما اجازه ندادید ترس ها و ناامنی های شما به سراغ شما بیاید. کمی بیشتر به کار خود افتخار کنید و خودتان را باور کنید.

گفتار بعدی خود را بهبود دهید

همانطور که قبلاً ذکر شد ، تمرین کاملاً عالی است. اگر می خواهید مهارت های سخنرانی عمومی خود را ارتقا دهید ، از فردی بخواهید که در حین سخنرانی یا ارائه از شما فیلم بگیرد. پس از آن ، ببینید و ببینید چه کارهایی می توانید برای بهبود خود در دفعات بعدی انجام دهید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید بعد از هر سخنرانی از خود بپرسید:

  • چگونه کار کردم؟
  • آیا زمینه هایی برای بهبود وجود دارد؟
  • آیا من استرس داشتم یا به نظر می رسید؟
  • آیا من روی کلماتم تصادف کردم؟ چرا؟
  • آیا من اغلب “um” می گفتم؟
  • جریان سخنرانی چگونه بود؟

هر آنچه را که مشاهده کرده اید بنویسید و به تمرین و بهبود ادامه دهید. با گذشت زمان ، شما می توانید ترس های خود را از سخنرانی عمومی بهتر مدیریت کنید و وقتی اهمیت دارد ، اعتماد به نفس بیشتری نشان دهید.

  • > چگونه می توان ارائه ای مانند یک حرفه ای ارائه داد < /a>
  • 10 نکته برای ارائه موموثرتر پاورپوینت ها
  • ترفندهایی برای ارائه یک ارائه تاثیرگذار در هر زمان
[1]^جرقه بالا: 4 راه برای ایجاد اعتماد در ارائه یا زمینه فروش [2 ]^High Spark: ایده های خلاقانه طراحی ارائه: 5 راه برای شبیه شدن سریع به یک حرفه ای