اخبار و رویدادهای بازاریابی

استارت آپ چیه؟

۱۲ خرداد ۱۳۹۷

سرفصلای راهنمای کامل راه اندازی استارت آپ

استارت آپ چیه؟

شاید بیشتر از صدبار پیش اومده که کلمه "استارت آپ" رو دیده ام یا از کسی شنیدم، اما هیچ وقت درست و حسابی معنی اش رو نفهمیده ام! حتی چندباری هم تلاش کردم که مطالبی در موردش بخونم اما انقدر محتوای موجود، پراکنده و بی ربط بود که نمی خوندم بهتر بود!

اینطور بود که در نوین این موضوع به ذهنمون رسید که یه راهنمای خیلی کامل واسه شما آماده کنیم و سیر تا پیاز استارت آپ رو باز کنیم. این مقاله از اول کار دست شما رو با مشخص کردن اینکه اصلا "استارت آپ چیه" میگیره و قدم به قدم پیش میره. بعد از مطالعه این مقاله، نه فقط خواهید راهنمای کامل استارت آپفهمید که استارآپ چیه بلکه وسایل لازم واسه شروع استارت آپ و ایجاد یه کار و کاسبی استارت آپی رو یاد می گیرین.

لازمه همینجا عرض کنم که این مقاله فقط بخش اول یه مجموعه در حال پیشرفته و در روزای آینده، قدمای دیگه کار و کاسبی رو با همدیگه ورمیداریم.

استارت آپ چیه؟

کار و کاسبیبه اجناس و خدماتی که دور و برتان هستن نگاهی بندازین. به چه دلیل اصلا این چیزها به وجود اومده ان؟ به چه دلیل ما این چیزها رو پیش خودمون داریم یا از اونا استفاده می کنیم؟ چون این خدمات یا اجناس یه مشکلی از شما حل می کنن یا دست کم یکی از نیازاتون رو برطرف می کنن.

همه اختراعات و کار و کاسبیای استارت آپی اینطور به وجود میان: از یه نیاز یا یه مشکل! شما از برق بگیرین تا تلفن، اینترنت و یا حتی پی پال (سامانه انتقال وجه آمریکایی)! همه اینا واسه رفع یه نیاز یا یه مشکل درست شدن! در اصل استارت آپ همینه! بله به این سادگی. استارت آپ یه کار و کاسبی نوپاییه که واسه رفع یه مشکل یا نیاز درست می شه.

البته تازگیا می ببینن که کار و کاسبیای اینترنتی خیلی زیاده شدن ولی همه اونا واسه حل یه مشکل نیستن. خیلی از استارت آپا هدف شون راحت تر کردن کاریه که ما انجام می دیم. مثلا شما اسنپ رو در نظر بگیرین: قبل از اسنپ همه می تونستن تاکسی تلفنی بگیرن و مشکل خاصی هم نبود. اما اسنپ این کار رو خیلی راحت کرده و تبدیل به یه استارت آپ موفق شده.

پس اگه به فکر اون هستین که که یه استار آپ راه بندازین، حتما این سوال رو از خودتون سوال کنین: "ایده یا استارت آپ من چه مشکلی رو حل می کنه و این مشکل تا چه حد واسه مردم دردناکه؟" پیشنهاد می کنم که سرسری از کنار این سوال رد نشید چون ممکنه بعد از ساعتا، روزا و یا حتی ماه ها وقت گذاشتن روی استارت آپ خودتون، از نتیجه راضی نباشین و این همه وقت مهم رو تلف کرده باشین!

دو استارت آپ: فرق بین موفقیت و شکست!

بهتره بجای توضیحات مبهم و مبهم، به چند مثال واقعی نگاه بکنیم و ببینیم که موضوع "حل موضوع" تا چه حدی در موفقیت یا شکست یه استارت آپ می تونه اجرای نقش بکنه.

دراپ باکسدراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس یه سرویس میزبانی پرونده از روی وبه. یه لحظه…خودمم نفهمیدم چی گفتم! بذارین این طور بگم: تا حالا شده یه سری فایل روی فلش یا سیستم تون داشته باشین و جایی که به اون نیاز دارین، همراه تون نباشه؟ دراپ باکس دقیقا واسه این طراحی شده که س که این اطلاعات رو روی یه ابر ذخیره کنین (ذخیره ابری). بعد از ذخیره اطلاعات تون روی ابر، دیگه از هر دستگاهی به اونا دسترسی دارین.

حالا ذخیره ابری دقیقا چه س؟ ذخیره ابری، فضایی به شما میده که به اون ابر می بگیم. شما به جای اینکه اطلاعات خودتون رو روی گوشی، لپ تاپ یا فلش جابجا بکنین، اونا رو در این ابر ذخیره می کنین. بعد از ذخیره سازی، یه نام کاربری و رمزعبور دریافت می کنین. حالا اگه جایی بودین که لپ تاپ یا گوشی تون همراه تون نبود، با دستگاه دیگری وارد فضای ابری میشین و با به کار گیری نام کاربری و رمزعبورتان، به فایل هاتون دسترسی پیدا می کنین.

داستان دراپ باکس

روزی از روزا، آقای درو هوستون (Drew Houston) که سازنده دراپ باکسه سوار یه اتوبوس بود و از شهر بوستون به نیویورک می رفت. از اونجایی که این سفر تقریبا چهار ساعت زمان میبره، هوستون میخواس که از این وقت استفاده بهینه کرده و با لپتاپش کار بکنه. اما بعدا فهمید که فایلایی که لازم داره، روی فلش ریخته و بدبختانه فلشش رو جا گذاشته! همین یه اتفاق کافی بود تا هوستون به فکر بیفته و این مشکل رو یه بار واسه همیشه حل کنه.درو هوستون

یه لحظه احساس کردم هیچ کاری از دستم بر نمیاد! به خودم گفتم تا کی می خوایم این کار رو تحمل کنیم؟ هیچ وقت نمی خوام این اتفاق برام تکرار شه.

– درو هوستون

مشکلی که هوستون داشت خیلی روشنه: فلشش همراهش نبود اما بازم میخواس که روی فایل هاش کار کنه. راه حلش رو هم که دیدیم!

سایت پتز (Pets.com)

pets.com

دور و حوش دهه ۹۰ میلادی بود که تنور سایتای دات کام خیلی داغ بود، اما بدیش اینه بعضی کسب و کارا قربونی این تنور شدن و سوختند! سایت پتز یکی از این کسب و کارا بود.

سایت پتز در سال ۱۹۹۸ کار خودشو به عنوان نمایندگی پخش لوازم و وسیله حیوانات خونگی شروع کرد: یعنی یه پت شاپ آنلاین. این شرکت حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه و بیشتر از ۳۰۰ کارکن داشت اما مشکل شرکت این بود که هیچ موقع سود نداشت!

خیلی جالبه که این شرکت حدود ۱۱ میلیون دلار هزینه تبلیغات کرده بود و حتی تونست توجه رسانه رو هم جذب بکنه اما با همه این تفاسیر، در سال ۲۰۰۰ از بین رفت و این اتفاق یه دلیل ساده داشت: نبودِ مشتری!

کار و کاسبی، بدون مشتری وجود نداره! و هیج کار و کاسبی ای بدون حل کردن یه مشکل یا رفع نیاز نمی تونه مشتری جذب کنه! درسته که ایده یه پت شاپ آنلاین خیلی جذاب به نظر میاد اما خیلی هم منطقی نیس چون بعضی جنسا انقدر لازم لازم می شن که دیگه زمان لازم واسه انتظار پست وجود نداره. مثلا فرض کنین قراره شب با گربه  خونگی تون به یه مهمانی برید و یه شامپوی مخصوص نیاز دارین تا گربه رو تمیز کنین. می تونین به شکل آنلاین سفارش بدین و یه روز هم منتظر بمونین تا شامپوی شما برسه؟

یه دلیل دیگهِ شکست خوردن این سایت، این بود که هیچ نوآوری ایجاد نکرده بود. یعنی می خوام بگم که هیچ فرقی با حریف هاش نداشت؛ چه در ارائه اجناس و چه در سرویس دهی. حالا ممکنه که در دهه نود این موضوع خیلی جاافتاده نباشه، اما ماا به عنوان کاربران قرن بیست و یکم میدونیم که اگه می خواین مشتری شما رو به بقیه حریف هاتون ترجیح بده، باید دلیل واسه این کار به اون بدین.

با اینکه دراپ باکس و سایت پتز با سرمایه تقریبا برابری کارشون رو شروع کردن، اما دراپ باکس بسیار موفق شد درحالیکه سایت پتز به شکل شدیدی شکست خورد. می دونین به چه دلیل؟ چون دراپ باکس راه حلی واسه یه مشکل پیدا کرد.

فکر کردن یا دیدن؟

پایه گذاران کار و کاسبی های استارت آپی ممکنه روی ایده ای کار کنن که خیلی منطقی به نظر بیاد اما در میدون عمل، هیچ دردی از مردم دوا نکنه! از نظر آقای پائول گراهام (سازنده شرکت شتاب دهنده وای کامبیناتور)، اینجور استارت آپایی از طرف آدمایی پیشنهاد می شه که "فقط به ایده های استارت آپی فکر می کنن" و به دنبال مشکلات نیستن.

شتاب دهنده به همراه ایده پرداز برابره با کار و کاسبی موفق

آقای گراهام انقدر با این موضوع مخالفه که حتی زحمت کشیده و لقبی هم واسه اون انتخاب کرده: "ایده های استارت آپی من درآوردی"! چون به نظرش اینا ایده هایی هستن که یه فیلمنامه نویس می تونه واسه تولید فیلم استفاده کنه و واسه دنیای کار و کاسبی ساخته نشده ان!

پائول گراهام

فعلی که باید در مورد ایده های استارت آپ استفاده کنین "فکر کردن" نیس بلکه "دیدن" است! در شرکت وای کامبیناتور، ما به ایده هایی ارزش می دیم که نتیجه مستقیم تجربیات شخصی شما باشه و به اصطلاح ایده ارگانیک باشه. تقریبا همه استارت آپای موفق، کارشون رو اینطور شروع کردن.        – پائول گراهام

بذارین همینجا بگم که شرکت وای کامبیناتور ایده های تجاری رو جذب می کنه و اگه به نظرش احتمال موفقیت داشته باشن، روی اونا سرمایه گذاری می کنه. یعنی به اصطلاح این شرکت یه "شرکت شتاب دهنده" است. حالا خوبیش اینه تازگیا موضوع شتاب دهنده در کشور عزیزمون هم پیاده شده که میشه کمک بزرگی به کارآفرینان جدید باشه!

اگه می خواین چند تا از بزرگ ترین شتاب دهنده های ایرونی رو بشناسین، می تونین شرکتای آواتک، مپس، دیموند و … رو جست و جو کنین.

راه حل به تنهایی کافی نیس!

از کجا می تونین مطمئن شید که استارت آپ شما مشکلی رو حل می کنه؟ اگه مطمئن نیستین، از خودِ مشکل شروع کنین: مشکلا همه جا هستن. فقط باید به قول پائول گراهام مشاهده و سوال بکنین: چی شما رو اذیت می کنه؟ در کارتون چی انجام می بدین و به خودتون می گین: "کاش بجاش میتونستم…."؟

مثلا همین اسنپ خودمون رو ببینین. قبل از اسنپ همه تاکسی می گرفتن اما این کار سختیای خودشو داشت. مثلا بعضی وقتا، ماشین آماده نداشتن و باید منتظر می موندین. یا حتی فاصله آژانس از شما دور بود و باید کلی معطل می شدید. حتی واسه خود من پیش اومده بود که به آدرسی می خواستم بروم که نه خودم بلد بودم و نه راننده!و اینکه همیشه باید پول نقد با خودتون حمل می کردین! ولی همه این مشکلات به کمک اسنپ حل شدن و کار خیلی راحت تر شده.

متاسافانه فرمول راحتی واسه انجام این کار وجود نداره. فقط باید ذهن تون رو عادت بدین که مشکلات دور و بر تون رو فهمیده باشه، بدونه که به چه دلیل این مشکلات وجود دارن و اصلا واسه چه کسائی مشکل حساب می شن. فقط بعد از انجام این کارا می تونین راه حل خوبی پیشنهاد بدین. بذارین کمی با شما روراست باشم. اگه این کارِ آسونی بود، همه می تونستن کارآفرین باشن!

وقتی به یه مشکل دردناک رسیدید و اونو تشخیص دادین، تقریبا ۹۰ درصد اوقات راه حلش روشن یا راحت نیس! پس اگه می خواین که کار و کاسبی تون موفق و پایدار باشه، باید راه حل خلاقانه ای ارائه بدین.

لازمه همینجا بگم که بیشتر مشکلاتی که دور و بر خودتون می ببینن انگار راه حل دارن اما مشکل این راه حلا اینه که دیگه خوب نیستن یا دیگه از مد افتادن و جوابگو نیستن. به خاطر این اولین هدفی که یه استار آپ موفق باید داشته باشه اینه که راه حلای موجود رو بررسی بکنه و بتونه خلاقیت رو چاشنی اون بکنه. البته اینم یادتون نره که سرعت هم موضوع خیلی مهمی در این مورده . چون اگه شما سریع دست به کار نشید و سرعت حل موضوع رو بالا نبرین، کسی پیدا می شه که این کار رو بکنه.

بیایید به مثال دراپ باکس برگردیم. در طول مرحله رشد این استارت آپ، هوستون و تیمش به این نتیجه رسیدن که هزینه جذب هر مشتری واسه به کار گیری ذخیره ابری ۳۰۰ دلار شده و این مطمئنا هزینه زیادیه! حالا تیم دارپ باکس چیکار کردن؟ یه پیشنهاد خیلی خلاقانه به کاربران شون دادن: به ازای معرفی دراپ باکس به یه نفر، ۲۵۰ مگابایت فضای مجانی به هر کاربر دادن که نه فقط هزینه کسب مشتری رو کمتر کرد بلکه درآمدشون رو هم بالا برد.

خداحافظیِ موقت!

پس دیدید که تنها شناسایی یه مشکل کافی نیس! باید بعد از شناسایی مشکل، راه حل خلاقانه ای هم واسه اون پیشنهاد بدین. پیشنهادی که مردم حاضر باشن بابتش پولی بدن. حالا گذشته از همه اینا، تا اینجا که مقاله رو خوندین فهمیدین که کار و کاسبی چیه و چیجوری باید ایده پردازی کنیم. دلیل اینکه اسم این بخش رو "خداحافظی موقت" گذاشتم اینه که بخشای بعدی مقاله هم در حال آماده شدن هستن و به زودی روی وبلاگ نوین قرار داده می شن. دیگه شمام بیشتر از این وقت تلف نکنین و به ایده استارت آپ خودتون فکر کنین!

موضوع در رابطه اخبار و رویدادهای بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین