تبلیغات اینترنتی

اصلاً رپورتاژ آگهی چیه؟

۲۷ دی ۱۳۹۵

سرفصلای قدم به قدم تا انتشار رپورتاژهای خبری موفق

اصلاً رپورتاژ آگهی چیه؟

اگه با دنیای اینترنت و وب گردی آشنا باشین، مطمئناً مقالات زیادی رو در وب سایتای پر بازدید با عنوان رپورتاژ آگهی مشاهده کردین. امروزه، خیلی از کسب و کارا، به خصوص تجارتای اینترنتی، از این روش تبلیغاتی واسه بهتر شدن وضعیت کار و کاسبی خود استفاده می کنن.

این روش از تبلیغات اینترنتی اگه به درستی انجام شه، می تونه امتیازات بسیاری رو واسه کار و کاسبی شما به همراه داشته باشه. در این مقاله از وبلاگ نوین، می خوام شما رو با معنی رپورتاژ آگهی آشنا کنم و براتون توضیح بدم که از پایهً رپورتاژ آگهی چیه و چیجوری می تونه کار و کاسبی آنلاین شما رو از این رو به اون رو کنه. پس با نوین همراه باشین.

رپورتاژ آگهی چیه؟

واسه اینکه بتونیم با معنی رپورتاژ آگهی در بازاریابی اینترنتی به درستی آشنا شیم، باید به به کار گیری اون بازاریابی سنتی مراجعه کنیم. کلا رپورتاژ آگهی (به انگلیسی Advertorial که ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorialه) به شکلی از آگهی می گن که به شکل یه گزارش به مخاطبان عرضه می شه، یعنی مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شه و تصور می کنه در حال مطالعه یا مشاهده یه گزارش به طور کاملً بی طرفه. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شه.

در واقع، رپورتاژ آگهی تلاشی سازمان پیدا کرده که واسه تقویت امتیازات به کار گیری یه محصول یا خدمات تو ذهن مخاطب صورت میگیره. روند جفت و جور رپورتاژ آگهی به این شکله که گزارشی به طور کاملً بی طرف و ژورنالیستی واسه انتقال پیام برند یا معرفی اجناس از طرف یه شرکت جفت و جور و به یه رسانه ارائه می شه. در آخر، مدیر تبلیغات اون رسانه (این رسانه می تونه یه مجله، برنامه تلویزیونی یا یه سایت باشه) در ازای منتشر کردن این گزارش مبلغی رو از شرکت دریافت می کنه.

در رسانه های چاپی، رپورتاژ آگهی معمولاً به شکل مقاله ای بی طرف یا یه داستانه تا شکلی معتبر و منطقی به خود بگیره. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به شکل یه آگهی واسه معرفی اجناس به مخاطبان نشون داده می شه. حال این آگهی می تونه به شکل یه تبلیغ تلویزیونی نشون داده شه یا به شکل یه تیکه از یه گفتگو یا برنامه Talk Show باشه. در برنامه های رادیویی هم این نوع آگهی معمولاً در بین مکالمات مجریان برنامه با مهمونا گذاشته می شه.

نمونه رپورتاژ آگهی در برنامه خندوانه

رپورتاژ آگهی ایرانسل در برنامه تلویزیونی خندوانه

در سالای گذشته با گسترش به کار گیری اینترنت، فرم جدیدی از رپورتاژ آگهی براساس اینترنت به وجود اومده. پایه این نوع رپورتاژ آگهی شباهت بسیار زیادی به نوع چاپی داره، اما از اونجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی واسه تولید محتوای چند رسانه ای داره میشه از نوشته، گفتار، تصویر و ویدیو به صورت همزمان در اون استفاده کرد.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکله؟

، همونطور که در بالا اشاره کردیم رپورتاژ آگهی اینترنتی، در وجود شباهت بسیاری به نسخه چاپی اون داره. در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکتا به خاطر برندسازی یا معرفی کار و کاسبی و اجناس خود، یه گزارش یا یه مطلب آموزشی رو جفت و جور می کنن.

در مرحله بعد، این گزارش جهت انتشار به خبرگزاریا، وب سایتای معتبر در بخش کاری در رابطه یا وب سایتای پربازدید ارائه می شه. بعد، وب سایتای منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، مبادرت به منتشر کردن این گزارش می کنن.

نمونه ای از رپورتاژ آگهی اینترنتی

جالبه بدونین که وجود اینترنت باعث شده که تبلیغات و رپورتاژهای آنلاین شکلی جدید بگیرن. اینطوری شرکتا می تونن همزمان از متن، تصویر و ویدیو واسه انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنن. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری امتیازات بسیاری واسه کار و کاسبی آنلاین شما داره. شاید سوال کنین چه فایده هایی؟ در جواب به سوال شما فقط به یه کلمه نیاز دارم، سئو!

رپورتاژ آگهی بر سئو و رتبه سایت من در گوگل تاثیر داره؟

اگه بخوام به این سوال پاسخی کوتاه بدهم: بله، مطمئناً ارائه یه رپورتاژ آگهی می تونه تاثیر مثبتی روی سئو و رتبه سایت شما در یافته های جستجو داشته باشه. بذارین کمی مسئله رو بازتر کنیم. ارائه رپورتاژ آگهی واقعا عملکردی مانند نوشتن یه پُست مهمون داره. اگه مقالات سئو و بهینه سازی سایت نوین رو مطالعه کرده باشین میدونید که نوشتن پست وبلاگی به صورت مهمون می تونه به وضعیت سئوی سایت تون کمک کنه.

وقتی که شما می خواید یه رپورتاژ آگهی واسه کار و کاسبی خود منتشر کنین، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مربوط به تجارت تون هستین. چون این وب سایتا اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارن، بالطبع دارای Domain Authority بسیار خوبی هستن. اینطوری قرار دادن لینک سایت تون در متن رپورتاژ آگهی می تونه سیگنال رتبه بندی قدرتمندی واسه موتورهای جستجو بفرسته. مطمئناً داشتن یه لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی روی سئوی سایت شما داره.

(نکته: بیشتر وب سایتا به آگهی دهنده اجازه میدن در متن رپورتاژ آگهی از ۳ الی ۵ لینک استفاده کنن. این لینکا معمولاً دارای تگ Follow هستن که سیگنال رتبه بندی قدرتمندی به حساب میان.)

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

هم اینکه، وب سایتایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنن، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارن. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شه که بازدیدکنندگان این وب سایتا به سمت سایت شما هدایت شن. همین موضوع باعث افزایش ترافیک سایت شما می شه.

علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تون داره. همۀ این عوامل وابسته به کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودیه که بتونه بازدیدکنندگان رو به مشتری تبدیل کنه.

گوگل درباره رپورتاژ آگهی چه نظری داره؟

طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین وب سایتا محبوبیت خاصی پیدا کرده. رپورتاژهای آگهی واقعا محتوایی هستن که در ازای پول و به شکل یه مقاله منتشر می شن.

یکی از نگرانیای اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت روشن نشون داده نمی شه و اگه هم می شه، به اندازه ای نامحسوسه که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شه. گوگل این نگرانی رو داره که منتشر کردن این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و جهت دادنشون به سمت تجارتای نامعتبر شه.

این مسئله وقتی واسه گوگل مهم شد که در فوریه سال ۲۰۱۳، سایت Interflora که در انگلستان در مورد فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ آگهی بزرگی درست کرد و در یافته های پیج رنک گوگل مشکل درست کرد. این در حالی بود که تموم محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودن و لینکای قرار گرفته در این مقالات همه با انکر تکستای Exact Match بهینه سازی شده بودن تا بتونن بهترین نتیجه رو در رتبه بندی یافته های جستجو به دست بیارن. وقتی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ سایت Interflora رو به همراه وب سایتای منتشر کننده رپورتاژهای آگهی اش جریمه کرد.

درسته که در سال ۲۰۱۳ سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از اون سال به بعد وب مسترهای بیشتری واسه بهبود رتبه سایت خود در یافته های جستجوی گوگل به این روش از بازاریابی آنلاین روی آوردن. به خاطر همین مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل عزمشو جزم کرد تا هشدارهای لازم رو در این باره به وب مسترها بده.

مت کاتس طی یه ویدیو به وب مسترها اخطار داد اگه قصد به کار گیری رپورتاژ آگهی رو دارن باید به دو نکته توجه کنن. اول اینکه مطمئن شن لینکای استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشن تا تاثیری روی یافته های جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشن. وگرنه رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ فرقی نداره.

ایشون هم اینکه اضافه کرد:

اگه مقاله تون به صورت رپورتاژ آگهیه باید مطمئن شید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستن. رپورتاژ آگهی تون باید به شکلی باشه که مخاطب در همون نگاه فهمیده باشه با یه محتوای تبلیغاتی سر و کار داره، بعد تصمیم به خوندن اون بگیره.

گوگل از وب مسترها می خواد به کاربران خود اطلاع بدن که با یه محتوای تبلیغاتی سر و کار دارن.

واقعا چیزی که گوگل می خواد اینه که لینکای موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ "rel=”no follow باشن تا هیچ تغییری روی پیج رنک گوگل اعمال نشه چون لینکای رپورتاژ آگهی نباید با لینکای خریدنی برابر باشن (وگرنه سایت خطاکار حریمه می شه). هم اینکه، مخاطبان باید از همون اول با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشن.

جمع بندی: رپورتاژ بدیم یا نه؟

شاید واسه خیلی از شما این سوال پیش اومده که تکلیف چیه؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تونه به رتبه بندی سایت شما در یافته های جستجو کمک کنه و از طرف دیگه گوگل مخالف سر سخت لینکای Follow موجود در اون هستش.

باید به شما بگیم الان خیلی از وب سایتای جهان در حال ارائه رپورتاژ آگهی خلاف قوانین گوگل هستن. شمام می تونین از این روش استفاده کنین. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نباید کمپین زیادی در این مورد بسازین. بهتره هر دو ماه یا سه ماه یه بار، یه رپورتاژ در وب سایتای معتبر منتشر کنین. هم اینکه باید یادتون باشه که تعداد لینکایی که در محتوای خود قرار می دید نباید بیشتر از ۵ عدد باشه. اینطوری گوگل به سختی می تونه غیر طبیعی بودن لینکای Follow شما رو تشخیص بده.

هم اینکه اگه نگرانین که ارائه رپورتاژ به سئوی سایت تون ضرر برسونه یا نمی خواید قوانین گوگل رو دور بزنین، بهتره از تگ Nofollow در لینکای موجود در اون استفاده کنین. اینطوری نه فقط سایت تون توسط گوگل جریمه نمیشه، بلکه می تونین از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و اندازه تبدیل خود رو زیاد کنین.

اگه در مورد ارائه رپورتاژ آگهی سوالی دارین یا می خواین واسه سایت خود رپورتاژ ارائه کنین می تونین با شماره ۶۳۴۰۴-۰۲۱ داخلی ۳ تماس بگیرین تا کارشناسان نوین شما رو در این مورد راهنمایی کنن.

موفق باشین!

موضوع در رابطه تبلیغات اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین