تویوتا سوپرا یکی از معروف ترین کوپهای ژاپنیه که در سال ۱۹۷۸ متولد شده و تا سال ۲۰۰۲ در چهار نسل جور واجور راهی خیابونا شده. این اتومبیل یکی از تک و توک اجناس اسپرت تویوتا بوده و همیشه طرفداران خاص خود رو داشته.

اما با وجود همه امتیازات و مشکلات، نسل چهارم تویوتا سوپرا کم کم با افت درخواست روبرو شد. شرایط واسه این مدل دوست داشتنی طوری پیش رفت که تویوتا نتونست چاره دیگری جز پایان دادن به تولید اون در سال ۲۰۰۲ پیدا کنه.

پس از سوپرا، تویوتا به تولید مدلای بیشتر کم استهلاک خانوادگی معروفیت یافت و اگه شخصی به دنبال هیجان رانندگی بود، اجناس این شرکت رو از بین گزینه های موجود خط می زد.

واسه مقابله با این وضع، تویوتا به همکاری با سوبارو که تجربه زیادی در ارائه مدلای اسپرت و جذاب داره، رو آورد. نتیجه این همکاری ۸ سال پیش در نمایشگاه خودروی توکیو موتور شو و به شکل تویوتا ۸۶/سوبارو BRZ معرفی شد، کوپه ارزون قیمت مشترکی که تونست دوباره لبخند رضایت رو بر لبان اونایی که طرفدار لذت رانندگی بودن، بنشاند.

کمی بعد و در سال ۲۰۱۴ تویوتا با رونمایی از یه کوپه مفهومی با نام FT-1 جنجالای زیادی بر پا کرد. با در نظر گرفتن خصوصیات ظاهری و فنی بسیاری FT-1 رو پیش نمایشی از نسل آینده تویوتا سوپرا می دونستن، هر چند تویوتا در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده بود و با نبود عکس العمل بر شایعات دامن می زد.

تلاش تویوتا در ثبت نام تجاری سوپرا در آمریکا و اروپا و هم اینکه گسترش روابط با ب ام و بیشتر از قبل باعث قوت گرفتن شایعات شد. در آخر پس از کش و قوسای فراوون، ژاپنیا تایید کردن سوپرا زنده شده و نسل پنجم اون از پلتفرمی مشترک با ب ام و Z4 بهره میبره.

حال با گشایش نمایشگاه خودروی دیترویت، تماشاگر رونمایی رسمی از نسل جدید تویوتا سوپرا با کد A90 هستیم. در نگاه اول به ظاهر نسخه پایانی سوپرا، مطمئنا وفاداری زیاد طراحان به کانسپت FT-1 و شباهت مثال زدنی این دو مدل جلب توجه می کنه.

در نمای روبرو سه ورودی هوای بزرگ و چراغای کشیده افقی با یه نوار باریک LED از مهمترین ویژگیای نسل پنجم تویوتا سوپرا هستن. اسپلیتر و بالچهای کوچیک بغل دستی هم که مثل از مفهومی FT-1 به امانت گرفته شدن، این نما رو باحال تر و اسپرت تر کردن.

وقتی از نمای جانبی به تویوتا سوپرا نگاه کنیم، با یه فرم پویا که از ترکیب هنرمندانه قوسا و حجمای جور واجور بوحود اومده، روبرو میشیم. دماغه رو به پایین، کاپوت کشیده، شیب زیاد سقف، شکاف بزرگ روی در، رکابا، گلگیر متورم عقب و برآمدگی زیبای صندوق عقب که نقش یه اسپویلر رو اجرا می کنه، از شاخصهای اصلی قابل ذکر سوپرا در این نما هستن.

نمای عقب سوپرا به دلیل بازی با شکلای جور واجور حجما و خطوط، عضلانی تر و اسپرت تر احساس می شه. شکل خاص در صندوق عقب، چراغای باریک، سپر عقب پیوسته با دیفیوزر و بالچها و دو خروجی اگزوز گرد و بزرگ نقشی کلیدی در جذابیت این نما از سوپرا اجرا می کنن. باحال اینکه چراغ ترمز میانی روی سپر قرار گرفته و شکل اون به گونه ایست که خودروهای فرمول یه تو ذهن تداعی می شن.

برخلاف نمای ظاهری، کابین تویوتا سوپرا ساده تر طراحی شده و خبری از حجما و اشکال پیچیده نیس. مثلا داشبورد خودرو سطحی صاف و یکدست داشته و نمایشگر وایس تاده سیستم اینفوتینتمنت در میانه های اون جا خوش کرده. در زیر این نمایشگر هم دکمه های مختلفی تعبیه شدن که وظیفه کنترل سیستما و امکاناتی مثل تهویه مطبوع رو رو دوش دارن.

مثل بیشتر خودروسازان، تویوتا هم از صفحه نمایش دیجیتال در پشت فرمون استفاده کرده تا از راه اون اطلاعات لازم رو در اختیار راننده بزاره. نکته باحال اینکه با کمی دقت در اجزایی مثل فرمون سه شاخه، دسته دنده و دکمه گردان موجود روی کنسول مرکزی، میشه شباهتایی رو بین سوپرا و اجناس ب ام و پیدا کرد.

همونطور که از قبل هم مشخص بود و در بالا هم به اون اشاره کردیم، سوپرای پنجم از پلتفرمی مشترک با نسل ششم ب ام و Z4 بهره برده و قوای محرکه اون به وسیله باواریاییا تامین می شه.

نیروبخش سوپرا همون موتور شش سیلندر خطیه که در Z4 M40i هم استفاده شده؛ این موتور توربو حجمی برابر با ۳ لیتر داشته و توانایی تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۹۵ نیوتن متر گشتاور رو داره. موضوع عجیب اینکه خروجی موتور نامبرده در رودستر آلمانی برابر با ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شده.

نیروی تولید شده به وسیله موتور باواریاییا از راه گیربکس هشت سرعته خودکار به سمت چرخای عقب فرستاده میشه. به گفته تویوتا با این قوای محرکه سوپرا در عرض ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یافته و در راه مستقیم می تونه آخر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) ثبت کنه.

با فاصله اساسی ۲٫۴۶ و طول کلی ۴٫۳۸ متر اندازه ای مشابه با خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ و جگوار F-Type داره. با در نظر گرفتن مشخصات فنی قابل قبول، مرکز ثقل پایین و پخش وزن ۵۰-۵۰ انتظار میره سوپرا از دید هندلینگ و لذت رانندگی در سطح بالایی قرار داشته باشه، وقتی که پای ب ام و و بخش گازو ریسینگ هم به میان میاد، این انتظار دو برابر می شه.

طبق برنامه ریزیای تویوتا، نسل جدید سوپرا از اواخر تابستون امسال در سه نسخه متفاوت به فروش می رسه. این نسخه ها عبارتند از مدل پایه ۳٫۰، ۳٫۰ Premium و نسخه خاص Launch Edition که فقط ۱۵۰۰ دستگاه از اون ساخته می شه.

و اما قیمت؛ واسه خرید مدل پایه ۳٫۰ باید ۴۹,۹۹۰ دلار کنار گذاشت؛ نسخه ۳٫۰ Premium لازمه پرداخت ۵۳,۹۹۰ دلار بوده و واسه نسخه خاص Launch Edition هم قیمتی برابر با ۵۵,۲۵۰ تعیین شده.

اونطور که دلایل نشون میدن سوپرا آپشنای زیادی نداشته و فعلا با پکیج ۱,۱۹۵ دلاری سیستمای کمکی راننده و پکیج ۲,۴۶۰ دلاری که شامل مسیریاب و سیستم صوتی JBL می شه، قابل انتخاب میشه.