وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

بازاریابی اینترنتی

وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

۲۹ مهر ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

شاید این فصل رو باید به عنوان فصل اول قرار می دادیم چون وسایل معرفی شده در این سری مقالات، بسیار پایه ای و لازمن. اصطلاحات و واژه ها هم عناصری هستن که امکان انتقال مفاهیم سری مقالات هک رشد رو جفت و جور کردن.

با این اوصاف دلیل مهمی که باعث شد این فصل رو به عنوان آخرین مقاله بیاریم، این بود که معرفی وسیله ها و اصطلاحات هک رشد در اول کار معمولاً باعث می شه افراد فکر کنن همه چیز رو در مورد هک رشد فهمیدن. این در حالیه که اصلاً نمی دونن چیجوری باید در عمل از این وسیله ها استفاده کرد. هم اینکه، معنی واژه ها رو در عمل متوجه نمی شن.

اگه فقطً یه وسیله موشکافی رو روی سایت یا محصول خود به کار ببندین، بدون اینکه بدونین فلسفه هک رشد چیه یا اینکه اصلاً هک رشد در عمل چیجوری اجرا می شه، در واقع فقط با اعداد و آمارها بازی می کنین و همه چیز رو در محصول خود به صورت تصادفی تغییر میدید تا ببینین نتیجه چی می شه.

معیارهای موجود در وسایل هک رشد باعث می شن فکر کنین که می دونین در حال انجام چه کاری هستین. جدولا و نمودارهای این وسیله ها بسیار رسمی هستن و اسامی ثقیلی دارن. همین باعث می شه تصور کنین که واقعاً در حال اجرای هک رشد هستین، اما این اتفاق رخ نمیده مگه وقتی که تموم مقالات قبلی این راهنما رو خونده باشین. به این شکل با فلسفه و مفاهیم هک رشد در عمل آشنا میشین.

دلیل دیگری که این فصل رو در انتهای مقالات این راهنما آوردم این بود که وسایل مورد استفاده در هک رشد همیشهً در حال تغییر و پیشرفت هستن، اما خود هک رشد روند مشخص و تقریباً باثباتیه. یعنی هر ابزاری که استفاده کنین، اصل کاری که انجام می دین ثابته: هدایت کاربران در طول قیف رشد.

شما همیشه در حال فرضیه سازی هستین، آزمایش انجام می دین و یافته های خود رو بهینه می کنین. هم اینکه، همیشه در فرآیندی درگیر هستین که عمیق تر از خود این وسیله ها و واژه هاییه که استفاده می کنین. پس، باید گفت هک رشد بیشتر از اینکه یه سری از وسیله ها باشه، یه طرز تفکر و فرآینده.

از طرف دیگه، هک رشد تنها یه سری از تاکتیکا نیس (علی رغم تعداد زیاد تاکتیکایی که در این مقالات معرفی شد). هک رشد فرآیندیه که شما رو به به کار گیری این تاکتیکا میرسونه. البته باید از وسایل هک رشد استفاده کنین، باید از واژه ها و اصطلاحات تخصصی این بخش استفاده کنین و باید از تاکتیکا استفاده کنین، اما باید بنیانا و مفاهیم پایه هک رشد رو قبل از دست زدن به هر اقدامی، فراگرفته باشین.

اگه مثل یه هکر رشد فکر کنین، اون وقت تاکتیکایی رو کشف می کنین که هیچکی دیگه ای از اونا آگاه نیس. اینطوری، میتونین حتی وقتی که ترفندها و نکات فعلی به پایان راه خود رسیدن، بازم به باقی موندن خود ادامه بدین.

در ادامه اصطلاحاتی رو که معمولاً در بخش هک رشد می شنوین، توضیح داده ام. هر چند این فهرست کامل نیس، اما می تونه به درد بخور باشه. تعریفایی که در این قسمت ارائه شدن اصلا تعریف رسمی و سنگینی نیستن، بلکه تلاش شده مفاهیم و اصطلاحات هک رشد به زبون ساده توضیح داده شن.

پس اینجا بیشتر از تخصص گرایی، دقیق شدن و فوکوس کردن بر سادگی و روشن بودن توضیحات بوده.

شاخص کلیدی کارکرد (KPI)

هر کار و کاسبی ای معیارها و شاخصای کلیدی متفاوتی واسه امتحان کارکرد خود داره. شاخص کلیدی کارکرد (KPI یا Key Performance Indicator) عددیه که به کمک اون می تونین بفهمین شرایط کسب وکارتون چیجوریه. مثلاً اگه دارین اشتراکِ نرم افزار می فروشید، شاخص کلیدی کارکرد شما، تعداد اشتراکای جدیدیه که روزانه می فروشید.

یه شاخص کلیدی دیگه واسه کارکرد اینجور کار و کاسبی ای می تونه تعداد لغو اشتراکای روزانه شما باشه. KPI عددی مبهم نیس که اونو از معادلاتی پیچیده به دست بیارین، این شاخص، عددی مشخص و معینه که به دلایل روشنی به اون رسیدین و با مراجعه به آنT می تونین بفهمین که روند حرکت و وضعیت سلامت شرکت شما در چه حاله.

اینجا روالِ به درد بخور واسه کار با KPIها رو معرفی می کنم:

  • یه ایمیل خودکار بسازین که روزانه، هفتگی و ماهانه داده های مربوط به رسیدن یا نبود رسیدن به KPIهایتان رو به شما ایمیل کنه.
  • یه داشبورد یا پیشخوان داشته باشین که داده های مربوط به KPI رو به گونه مناسبی نمایش دهد تا روند حرکت شرکت خود رو بر مبنای کارکرد فعلی تون به شما اطلاع دهد.
  • بذارین تموم کارمندان تون به داده های مربوط به KPI دسترسی داشته باشن. این باعث می شه افراد بدونن چه شاخصا و ملاکایی در کار و کاسبی شما مهمه. اینطوری، در تصمیم گیریا و کارکرد خود باید این معیارها رو مهم بدوننش.

ضریب ویروسی شدگی (K)

قبلا در مقاله هک رشد و تاکتیکای براساس محصول درباره ضریب ویروسی شدگی صحبت کردیم.

ضریب ویروسی شدگی عددیه که به شما میگه چه تعداد افراد جدید به خاطر کاربران فعلی تون به مشتری شما بدل شدن. اگه هر ۵۰ بازدیدکننده ای که دارین باعث شه ۱۰۰ بازدیدکننده جدید به محصول شما سر بزنن، اون وقت ضریب ویروسی شدگی شما عدد ۲ هستش. هر عددی بالاتر از ۱ به این معناست که شما ویروسی شدین و این، بهترین اتفاقیه که می تونه واسه هر کسب وکاری اتفاق بیفته.

در ادامه چند نکته درباره ویروسی شدگی رو با شما در میان می ذارم:

  • ویروسی شدن براساس یه معادله تعیین می شه. ویروسی شدن فقطً عبارتی مبهم و همگانی نیس که بتونین واسه توصیف هر چیزی که همه جا در اینترنت حضور داره، استفاده کنین.
  • ضریب ویروسی شدگیِ بالای ۱ واقعاً ضریب فوق العاده ایه، اما حتی اگه عدد شما از ۱ هم کمتره بازم به معنی اینه که بازدیدکنندها و مشتری هایی جدید، بدون زحمت خاصی و فقط از راه بازدیدکنندهای فعلی شما دارن به سمت شرکت سرازیر می شن. هر ضریبی که بالای عدد صفر باشه به این معنیه که پخش محصول شما داره هر روز تا حدی بهتر می شه.
  • ویروسی شدگی شایدً یکی از مفاهیمیه که در هک رشد زیادتر از اندازه روی اون مانور داده شده. هک رشد یه سری از مهارت ها هستش و به طور کاملً امکانپذیره که یه محصول رو بدون ویروسی شدگی هم به مقدار بسیار زیادی رشد داد و به سوددهی رساند.

دسته ها (Cohorts)

دسته به بخشی از کاربران می گن که براساس بازه وقتی ثبت نام شون، دسته بندی شدن. مثلاً هر کسی که در ماه خرداد ثبت نام کرده باشه در دسته خرداد قرار میگیره و هرکی که در ماه آبان ثبت نام کرده باشه در دسته آبان.

اهمیت دسته بندیِ کاربران به این خاطره که اگه اونا رو دسته بندی نکنین دادهاتون به انداه کافی روشن و شفاف نیس. مثلاً اگه هر ماه معیارهای کلیدی عملکردتون (KPI) واسه دسته جدید کاربران در حال بهبود باشه به این معنیه که در تصویر کلی دارین در جهت درستی حرکت می کنین.

با این حال، اگه فقط به یه ملاک و ملاک نگاه کنین و از اون ملاک، بین همه کاربران خود از اول شروع به کارِ محصول تون میانگین بگیرین، اون وقت داده شما دچار اعوجاج و نبود دقت می شه چون آمار خوب و آمار بد گذشته، صحت میانگین شما رو دچار تغییر می کنه و نمی تونین بفهمین شرایط الان در مورد محصول شما چیجوریه.

دسته ها به شما کمک می کنن داده ها و میانگینا رو به صورت جدا شده از هم بازه های وقتی به دست بیارین و این تصویرِ درست تری از شرایط فعلی کسب وکارتون به شما ارائه میده.

بخش بندیا

بخش بندیا مانند دسته ها هستن، اما به جای شکل دادن گروه براساس تاریخ ثبت نام، اونا رو براساس بقیه فاکتورهای بخش بندی شکل می دین. مثلاً می تونین کاربران خود رو براساس فاکتورهای مذکر و مونث شکل بدین تا ببینین این دو جنس جور واجور چه رفتاری در روبرو شدن با سایت یا محصول شما دارن. حتی می تونین دسته خود رو به بخش بندیای کوچیک تری تقسیم کنین تا داده های دقیق تری نسبت به محصول و مشتری خود به دست بیارین.

آزمون گیری چندمتغیره

آزمایش چندمتغیره (یا همون آزمون A/B) به معنی ایجاد تغییراتی در محصوله که فقط بعضی کاربران، اونا رو مشاهده می کنن. این آزمایش باعث می شه بعضی افراد نسخه A از محصول شما رو ببینن و بعضی افراد نسخه B رو. بعد، می تونین دریابید کدوم نسخه کارکرد بهتری داره.

یکی از مباحثی که در آزمونای چندمتغیره مطرحه، اینه که باید همیشه آزمون A/B رو اجرا کرد؟ در این حالت این آزمایش هیچوقت تموم نمیشه و کار و کاسبی همیشهً در حال بهینه سازی نسخه های محصول خود هستش؟

هنگام اجرای آزمونای A/B خیلی با اهمیته که یادتون باشه اندازه جامعه آماری شما مهمه. اگه گزینه A و B رو فقط به چند صد بازدیدکننده نشون بدین، یافته های حاصل از این تست معنی و اهمیت خاصی نداره چون تعداد شرکت کنندگان شما به اندازه کافی زیاد نبوده تا آمار و ارقام این آزمایش با معنی شن.

اینجا مثالی می زنم تا موضوع روشن تر شه. اگه یه آزمایش A/B رو واسه فقط یه روز اجرا کنین و در اون روز ۲۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشین، ممکنه نسخه A در ۷۰% مواقع همون پاسخی رو به شما بده که مطلوب شماس. در این حالت، شاید تصور کنین آزمایش تون موفقیت آمیز بوده و نسخه درست محصول رو پیدا کردین، اما بعداً می فهمید که در اون روز خاص، یه وبلاگ به محصول یا سایت شما لینک داده و ترافیک به وجود اومده توسط این وبلاگ ۹۰% سهم ترافیک اون روز شما رو ایجاد کرده.

پس آزمون A/B شما در بهترین حالتِ چیز جدیدی درباره مخاطبان این وبلاگ رو به شما نشون داده، نه درباره کاربران محصول تون کلا! با به کار گیری experimentcalculator.com می تونین متغیرهای جور واجور آزمایش خود رو محاسبه کنین و تصمیمات بهتری در مورد آزمایشات خود بگیرین.

هزینه کسب مشتری (CAC)

هزینه کسب مشتری اندازه پولیه که واسه به دست آوردن یه مشتری جدید باید هزینه کنین. مثلاً اگه ۵۰۰ هزار تومن صرف تبلیغات گوگل کنین و این تبلیغ باعث شه ۲ مشتری جدید به دست بیارین، هزینه کسب مشتری شما از راه کانال گوگل ادوردز ۲۵۰ هزار تومن هستش.

حتماً باید در نظر داشته باشین که هزینه کسب مشتری (Customer Acquisition Cost) باید واسه هر کانال به صورت جدا از هم محاسبه شه چون این هزینه در هر کانال با کانال دیگه متفاوت هستش. هم اینکه، وقتی که هزینۀ کسب مشتری در هر کانال رو به دست آوردید، اون وقت درخواهید یافت که چقدر می تونین روی هر کانال هزینه کنین یا اینکه اصلاً باید در اون کانال هزینه کنین یا خیر.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

ارزش چرخه عمر مشتری (LTV)

ارزش چرخه عمر مشتری، مبلغی تخمینیه که توقع دارین در طول یه وقتی که یه فرد مشتری شماس از اون به دست بیارین. اگه افراد ماهی ۳۰۰ هزار تومن واسه محصول شما هزینه می کنن و معمولاً به طور میانگین واسه ۲۴ ماه مشتری شما باقی می مانند، ارزش چرخه عمر اونا برابر ۳۰۰ هزار تومن × ۲۴ ماه = ۷.۲۰۰.۰۰۰ تومن هستش.

بخش بندیایی که انجام دادین می تونه هنگام محاسبه LTV به درد بخور واقع شه چون ممکنه دریابید که بعضی بخشای خاص از کاربراتون، ارزشِ چرخۀ عمر بیشتری از بقیه کاربران دارن. این مسئله بر هزینۀ کسب مشتری شمام تاثیر می ذاره چون به طور منطقی مایلین واسه اون بخشای خاص از کاربراتون هزینه بیشتری بپردازید.

اگه درک صحیحی از هزینه کسب مشتری (CAC) و چرخه عمر مشتری (LTV) خود نداشته باشین، به کار گیری تاکتیکای فشاری واسه جذب ترافیک هم سخت می شه. هم اینکه، در این حالت پیش بینی درآمدتون هم سخت هستش که اینم بر فرایندهای استخدام شما و بر بقیه طرحای بازاریابی یا فعالیتای دیگری که رابطه مستقیمی با هک رشد ندارن، تاثیر می ذاره.

حالا که با بعضی اصطلاحات هک رشد آشنا شده ایم، سوال اینه که این داده ها رو چیجوری به دست میاریم؟ به خاطر همین در ادامه به وسایل مورد استفاده هکرهای رشد می پردازیم.

عادی ترین وسیله تحلیلی که توسط هکرهای رشد استفاده می شه، معمولاً در چند دسته کلی جای می گیرن:

موشکافی عمومی

وسیله تحلیلی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) مدت هاست که محبوب ترین پلتفرم موشکافی داده های عمومی در فضای آنلاینه. این وسیله رایگان و بسیار قدرتمنده. گوگل آنالتیکس بهترین گزینه واسه بررسیای کلان از محصوله، اما به کار گیری اون واسه موشکافیای ریزمقیاس که مربوط به یه اتفاق کوچیک یا تعداد کمی از افراد باشه، خیلی سخته.

اگه می خواین داده های جغرافیایی، داده های مربوط به وسایل مورد استفاده کاربران، داده های مربوط به اندازه پَرِش کاربران (Bounce Data) و بقیه معیارها و داده های عادی رو به دست بیارین، گوگل آنالیتیکس همون ابزاریه که لازم دارین. با این حال، اگه می خواین دریابید که کاربران با مشاهده ویدیوی دموی شما، کمتر از سایت خارج می شن یا خیر (که یه نوع موشکافی براساس اتفاق/افراده)، اون وقت در به کار گیری گوگل آنالتیکس با مشکل مواجه میشین چون این وسیله واسه ارائه اینجور اطلاعاتی طراحی نشده.

بیشتر شرکتا چند وسیله موشکافی رو به صورت همزمان استفاده می کنن، پس بر خلاف کمبودهای گوگل آنالتیکس، باید بازم از اون در اندازه بررسی داده های کلان استفاده کنین.

موشکافی براساس اتفاق/افراد

تازگیاً در دسته بندیای داده ای موجود در وسایل موشکافی، تحولات زیادی اتفاق افتاده که قسمت بزرگی از اونا به دلیل محدودیتای گوگل آنالتیکس در ارائه داده های خاص بوده. به خاطر همین، تعدادی وسیله جدید ارائه شده که به هکرهای رشد امکان میده انواعی از اطلاعات رو پایش و رهگیری کنن که در گوگل آنالتیکس امکان اون جفت و جور نیس.

وقتی که وسیله گوگل آنالتیکس رو نصب می کنین، یه تیکه کد جاوا اسکریپت در هر صفحه از سایت خود قرار می دین، اما وقتی که یه وسیله تحلیلی براساس اتفاق/افراد رو نصب می کنین در واقع یه اسکریپت رو به هر اتفاق خود ضمیمه می کنین (نه فقط به کل سایت تون). این تغییر ساده باعث می شه امکانات بسیار زیادی به دست بیارین.

در این حالت می تونین واسه سوالاتی از نوع زیر، جوابایی دقیق به دست بیارین:

  • آدمایی که از X استفاده می کنن، ارزش چرخه عمر بالاتری دارن؟
  • کاربران موجود در بخش بندی Y اندازه مشارکت بیشتری با توانایی یا امکان Z دارن؟
  • و تقریباً هر چیز دیگری که بخواین اطلاعاتی درباره اون به دست بیارین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که داریم در این حالت، رویدادها و افراد رو به صورت جزئی تر پایش می کنیم و این به نوع جدیدی از آگاهی می رسه. اگه فقط از گوگل آنالتیکس استفاده کنین، اون وقت رویدادها و کاربران خاصی رو در محصول خود نمی تونین پایش و رهگیری کنین و این باعث می شه علم و اطلاع شما از رفتار کاربر و علاقه اون محدود بمونه.

دو مورد از محبو ب ترین ابزارهایی که توسط هکرهای رشد واسه رهگیری رویدادها و افراد استفاده می شن عبارتند از KISSmetrics و Mixpanel.

موشکافی گوشه بازار (Niche Analytics)

یکی دیگه از گرایشای جدید در موشکافی داده های آنلاین، به کار گیری پلتفرم هاییه که بر گوشه های محدود و مشخصی تمرکز می کنن. مثلاً امروزه می تونین ابزارهایی رو پیدا کنین که فقطً روی اپلیکیشنای موبایل یا روی کار و کاسبیا یا تجارت الکترونیک تمرکز دارن. وسایل خیلی از این نوع هست، اما بد نیس یه جستجوی ساده در گوگل انجام بدین تا ابزارهایی رو پیدا کنین که به طور اختصاصی واسه کسب داده های مشخصی پیشرفته ان.

موشکافی سفارشی

با اینکه هکرهای رشد از وسایل مختلفی واسه موشکافی داده ها استفاده می کنن، در کنار اون از راهکارهای درون محصولی هم استفاده میکردن.

بعضی وقتا طراحی و اجرا داشبوردِ مخصوص به خودتون واسه جمع آوری و تحلیل داده ها بسیار راحت تر از به کار گیری اجناس بیرونیه. این به منابع مهندسی و برنامه نویسی کسب وکار شمام بستگی داره. مثلاً اگه به تعداد کافی برنامه نویس نداشته باشین ممکنه نتونین یه پلتفرم تحلیلی سفارشی سازی شده واسه خود بسازین که در این حالت ناچار هستین از وسایل موجود در بازار استفاده کنین.

من معمولاً استفاده همزمان از گوگل آنالیتیکس، بعضی اجناس اتفاق/افرادمحور و هم اینکه، ساختن پلتفرم اختصاصی رو پیشنهاد میدم. یادتون باشه که همیشه داشتن حجم بیشتری از داده ها از پلتفرمای جور واجور، آگاهی بیشتری به شما میده. در واقع، همیشه بهتره که زیادتر از اندازه اطلاعات داشته باشین تا اینکه به خاطر کم بودن تعداد پلتفرم هاتون، اطلاعات تون کمتر از مقدار مورد نیازتون باشه.

خلاصه مقاله وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

  • هک رشد یه فرآینده، نه فقط یه سری از وسیله ها، تاکتیکا و اصطلاحات!
  • در این فصل، ۷تا از اصطلاحات هک رشد رو معرفی کردیم:
    • شاخص کلیدی کارکرد (KPI)
    • ضریب ویروسی شدگی (K)
    • دسته ها
    • بخش بندیا
    • آزمون گیری چندمتغیره
    • هزینه کسب مشتری (CAC)
    • ارزش چرخه عمر مشتری (LTV)
  • هم اینکه ۴ نوع وسیله تجزیه تحلیل رو هم معرفی کردیم:
    • گوگل آنالیتیکس
    • وسایل تحلیلی براساس اتفاق/افراد
    • وسایل تحلیلی گوشه ای (تخصصی)
    • وسایل تحلیلی سفارشی یا اختصاصی

سخن پایانی: هر چیزی که درباره هک رشد باید می دونستین!

اگه تا اینجا همۀ مقالات این مجموعه رو مطالعه کردین، پس میتونم فرض کنم که شدیدا به یادگیری هک رشد علاقه دارین. پس، بذارین چند پیشنهاد به شما ارائه بدهم:

هک رشد یه سری از مهارت هاست که میشه اونا رو یاد نمی گیرین و امیدوارم که این کتابچه، شما رو به راه درست در یادگیری هک رشد هدایت کرده باشه و به شما کمک کرده باشه تا روند یادگیری هک رشد رو شروع کنین.

با این حال، تنها یه راه واسه تسلط بر هر مهارتی هست و اون تمرینه. خوندن کتابچهای راهنما یه چیزه و انجام دادن هک رشد یه چیز دیگه!

اگه می خواین تواناییای خود رو بهتر کنین، بهتره یه پروژه (کوچیک یا بزرگ) پیدا کنین و طرز تفکر هک رشد رو روی اون پیاده کنین. مطمئن باشین از موفقیتا و شکستای خودتون بیشتر خواهید آموخت تا از چیزی که بقیه به شما یاد می گیرن. چون موفقیتای خودتون اونقدر لذت بخش هستن که هیچوقت طعم اونا رو فراموش نمی کنین و شکست هاتون هم اونقدر گزنده و آموزنده هستن که هیچوقت اونا رو تکرار نمی کنین. این مزیت تمرین کردنه. پس اگه می خواین یه هکر رشد بشوید، وارد میدون شید و هک رشد رو در عمل اجرا کنین.

اگه مهارتای معرفی شده در این کتابچه رو به دست بیارین، در واقع آینده خود رو تضمین کردین چون هک رشد چیزی نیس که با گذشت زمان کنار بره. بعضی افراد میخوان هک رشد رو یه مُد زودگذر (مثل خیلی چیزای دیگه) بدونن، اما این گرایش اونقدر قدرتمنده که به این زودیا از بین نمی ره. شاید در آینده اسم اون عوض شه، اما جوهر اون ثابت هستش. هک رشد روش جدیدی از تفکره و اونا که این تفکر رو ندیده می گیرن، خود رو از آینده عقب میندازن.

نکتۀ دیگری که باید اضافه کنم اینه که هک رشد واسه موفقیت دوری ناپذیره. شرکت Atlassian یکی از شرکتای نرم افزاریه که سریع ترین رشد رو در جهان داره. اونا یکی از کامل ترین تیما رو واسه اجرای هک رشد تشکیل دادن. این شرکت، آزمایشات هک رشد خود رو مثل یه دانشمند انجام میده و از مدلای یادگیری ماشینی واسه بهینه سازی فرایندهای خود استفاده می کنه.

در این شرکت، یه تیم به طور اختصاصی مسئول جذب مشتریان جدیده و تیم دیگری هم مسئول هدایت این مشتریان در طول قیف رشده. اونا یه شرکت B2B هستن که اجناسِ نرم افزاری به شرکتای دیگه میفروشن. محصول اونا یه محصول همگانی نیس که مردم اسم اونو هر روز بشنون.

هم اینکه، این محصول خیلی هم جذاب یا خاص نیس و فقط از راه تلاش و هک رشد تونسته ان در فروش اون به موفقیتای بزرگی برسن. پس، اگه هک رشد و شرکتایی مثل Atlassian رو که بدون مزیت خاصی فقط از راه هک رشد خود رو به بالای قله رسونده ان، ندیده بگیرین، در روبرو شدن با رقبای قوی تر و جذابتر، ازم کاری جز آرزوی موفقیت واسه شما بر نمیاد.

امیدوارم این راهنما تونسته باشه، هک رشد رو خوب و با زبانی ساده براتون توضیح بده. من تموم تلاش خود رو کردم تا با به کار گیری تجربیات، اطلاعات و منابع معتبر هر اون چیزی که شما از هک رشد باید می دونستین رو براتون توضیح بدم. هم اینکه، باید بگم که از تموم شما عزیزان متشکر که این راهنما رو از اول تا انتها مطالعه کردین. خوشحال میشم نظرات شما رو درباره این مجموعه مقالات بدونم.

در آخر باید از دوست خوبم رامین محمودی تشکر کنم که بدون اون، تشکیل این مجموعه ممکن نبود.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بای

من، علی بای، چند سالی هست در مورد تولید، مدیریت و سردبیری محتوا فعالیت میکنم. به خاطر تحصیلاتم در زبانشناسی، بخش علاقه خودم پیوند محتوا در فضای وب با زبون فارسی، نوشتن، دستور و چیزای مهم معناییش و چگونگی تاثیر اینا در جفت و جور محتوایی باکیفیت، موثر و شهودی هست.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین