مقایسه درصد افسردگی در بین پسرا و دخترا

پزشکان دانشگاه آکسفورد تازگیا فهمیدن پسرانی که پدرانشون دپرس هستن، دو برابر بیشتر از دختران دارای پدر دپرس، دچار مشکلات رفتاری و احساسی در دوران قبل از مدرسه می شن.

محققان میگن افسردگی مادر در زمان کودکی فرزندش، روی رفتارای اجتماعی زمان بزرگسالی ایشون تاثیر داره اما در مورد پدران، یافته های تغییر روحیه اونا به سرعت روی کودکان مشخص می شه و رشد روانی اونا رو دچار مشکل می کنه.

به خاطر این، این محققان به تموم والدین جوون پیشنهاد می کنن که: اگه واسه بار اول، صاحب بچه میشین، حتما از مشاوران خونواده جهت اثبات روحی خود کمک بخواین.

دکتر مهدی تهرانی دوست، روانپزشک کودکان و رئیس بیمارستان روزبه هم، در مورد افسردگی کودکان و نوجوانان میگه: «افسردگی در سنین پایین، علائم افسردگی در بزرگسالان رو نداره و به خاطر همین است که توجه کمتری به اون می شه. در واقع، شناخت این مریضی در کودکان، سخته.»

یه بالغ دپرس، افسردگی و غمگینی اش رو نشون میده اما تو یه کودک دپرس، خودنمایی افسردگی ممکنه به صورت عصبانیت، تحریک پذیری و بعضی وقتا خشونت باشه. به خاطر همین، بعضی وقتا شناسایی نمی شه و یا با علائم دوره بلوغ اشتباه گرفته می شه.

در کنار اون، علائم دیگری از قبیل تغییر در ارتباطات اجتماعی کودک و نوجوون پیش میاد بدین معنا که، نوجوون بیشتر گوشه گیره و ارتباطش با افراد خونواده و دوستان کم می شه و یا این که دچار افت تحصیلی می شه.

تغییرات در خواب هم از جمله مشکلات کودک و نوجوون افسره س بدین معنا که در بزرگسالان مشکل کم خوابی و در کودکان و نوجوانان مشکل پرخوابی ایجاد می شه. کودکان دپرس به بیدار بودن میلی نشون نمی دن و تا نیمه های روز در خواب هستن.

دکتر تهرانی دوست عقیده داره: «نوجوانان دپرس، خونواده رو تحمل نمی کنن و ممکنه رفتارای خلاف اجتماعی و خلاف شون خونواده بکنن. سوءمصرف مواد، درگیریای قانونی، رفتارای کنترل گسیخته جنسی، فرار از خونه و کشیدن سیگار در سنین پایین از جمله کارهائیه که ممکنه نوجوون دپرس بکنه.»

اون ادامه میده که: «تازگیا در کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال، مشکل مشکل خُلقی دو قطبی تشخیص داده شده، بدین صورت که کودک ممکنه بعضی وقتا زیادتر از اندازه خوشحال و بعضی وقتا زیادتر از اندازه غمگین باشه.»

این مریضی از مشکلای تقریباً شایع در سن نوجوونی و قبل از نوجوانیه. در این مریضی حتی ممکنه که شادی و افسردگی مخلوط با هم باشه و باعث شه که تشخیص با مشکل مواجه بشه.

این مریضی در اول ممکنه با افسردگی شروع شه و بعد به صورت مشکل دو قطبی خود رو نشون بده. تحریک پذیری فرد در مشکل دو قطبی بسیار بیشتر از حالت افسردگی ساده س! و خشونت هاش هم شدید تره. در مشکل دو قطبی ممکنه کودک در خونه بسیار غمگین و دپرس باشه اما در بیرون از خونه بسیار خوشحال نشون بده. وقتی که خشونت زیاد و خُلق متغیر در کودک وجود داشته باشه باید احتمال بروز مشکل دو قطبی رو در کودک بدیم.

دکتر تهرانی دوست به خونواده ها اخطار میده که نکنه این تغییرات خُلقی رو با تغییرات طبیعی دوران بلوغ اشتباه بگیرن.

اون در مورد نقش خونواده ها در درمان این مریضی میگه: <باید به خونواده ها آموزش داد تا با این کودکان چیجوری رفتار کنن تا استرس کمتری به اونا وارد شه.

 

جمع آوری: آلامتو

 

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی بازنشر