سئو و بهینه سازی سایت

اسکیما چیه و چیجوری با اون سایتمون رو نشونه گذاری کنیم؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۷

خودتون رو بذارین جای گوگل. وقتی با یه محلۀ جدید روبرو میشین چیکار می کنین؟ به احتمال زیاد تلاش می کنین اونجا رو بشناسین و به ذهنتون بسپارین. چیجوری؟ از روی علایم و تابلوهایی که در اون جا نصب شدن. گوگل هم همینطوری عمل می کنه. گوگل از روی علایم و نشونه هایی که در سایتمون قرار دادیم محتوای سایتمون رو می فهمه و قصد و منظورمون رو متوجه می شه. همونطور که ما احتیاجی نداریم تموم جزئیات یه محله، خیابون یا کوچه رو به ذهنمون بسپاریم و با چند نشونه اونجا رو به خاطر میاریم، گوگل هم احتیاجی به ذخیره کردن خط به خط محتوای ما نداره. گوگل یه سری نشونه ها رو به حافظۀ خود می سپارد و براساس اونا یافته ها رو در SERPs (صفحه یافته های) طبقه بندی می کنه.

به کار گیری اسکیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت داره و باعث می شه موتورهای جستجو راحت تر با سایتتون رابطه برقرار کرده و بهتر اونو بفهمن. شک نداشته باشینً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماس و باعث می شه در  صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و بقیه اصول سئو رتبۀ خوبی بگیرین.

قبلاً در مقالات جور واجور نوین صحبتای پراکنده ای دور و بر اسکیما داشتیم؛ اما در مقالۀ امروز می خوایم بیشتر بحث نشونه گذاری اسکیما رو باز کنیم و با زیر و بم اون آشنا شیم. در این مقاله روشای جور واجور اضافه کردن اسکیما به سایت رو یاد می گیرین، یاد می گیرین که چیجوری با کدهای میکرودیتا و JSON-LD اسکیما مارکاپ رو انجام بدین و در آخر خودتون می تونین کار نشونه گذاری صفحات جور واجور سایتتون رو انجام بدین. ، آماده اید شروع کنیم؟

نشونه گذاری اسکیما یا Schema Markup چیه؟

اگه با سئو آشنایی خوبی داشته باشین، حتماً می دونین که در سئوی داخلی (On-site SEO) انجام کارایی مثل رعایت تگ عنوان، ساختار متن ب به کار گیری H1، H2، H3، قرار دادن تگ Alt واسه عکسا و بهینه سازی کلمات کلیدی تا چه حد مهمه. در واقع انجام سئوی داخلی خوندن و فهم صفحه رو واسه موتورهای جستجو راحت تر می کنه.

نشونه گذاری اسکیما هم بخشی از سئوی داخلی سایت شماس. نشونه گذاری اسکیما (Schema Markup) به موتورهای جستجو کمک می کنه تا اطلاعات بیشتری درباره محتوای صفحه به دست بیارن. در کل به عمل نشونه گذاری صفحات جور واجور سایت واسه موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشونه گذاری اسکیما (یا شِما) میگن. مثلا با اسکیما می تونین به گوگل بگید که در این صفحه مقاله ای دربارۀ یه "کتاب" با عنوان "باغ ملی" نوشتۀ "کورش اسدی" داریم که کاربران "امتیاز" ۴ از ۵ رو به اون دادن.

فایدۀ به کار گیری کدهای اسکیما چیه؟

بذارین با یه مثال امتیازات اسکیما رو به شما بگم. لطفاً نام فیلم ایرونی "کاغذ بی خط" رو در گوگل سرچ کنین یا اینکه تصویر زیر رو با دقت نگاه کنین.

اسکیما-چیه

در تصویر بالا، به لینکای IMDb، فیلیمو و ویکی پدیا خوب توجه کنین. فکر می کنین گوگل این سایتا رو چیجوری شناسایی کرده و در گراف علم خود قرار داده؟ بله؛ به طور کاملً درسته، با به کار گیری کدهای اسکیما! در واقع اسکیما به شما این شانس رو میده که در لیست یافته های اولیۀ گوگل و از اون مهم تر، در گراف علم گوگل (همین کادر شامل اطلاعات در سمت راست صفحه یافته های) قرار بگیرین و از اون جا لینک دریافت کنین. این لینکا از ارزش بسیار زیادی بهره مند هستن، چون که تعداد خیلی از کاربران اونا می بینن، روی اونا کلیک می کنن و سایت شما رو می خونن.

در تصویر زیر نمونۀ دیگری از کاربرده های کد اسکیما رو مشاهده می کنین. ستاره هایی که در خیلی از یافته های جستجوی گوگل می ببینن با به کار گیری اسکیما نشونه گذاری شدن و تعداد آرا و میانگین امتیاز داده شده به یه محصول یا مقاله رو نشون میدن.

یه نکته: درست مانند ورزش کردن و تغذیۀ سالم که واسه سلامتی هر فردی لازمه اما تعداد کمی از افراد اونو رعایت می کنن، تعداد سایتای ایرونی که از کدهای نشونه گذاری اسکیما استفاده می کنن هم کمه. به خاطر همین میشه گفت که رقابت چندانی واسه قرار گرفتن در گراف علم گوگل در نمی گیره و شما می تونین با به کار گیری این کدها در ریچ اسنیپت و گراف علم گوگل (یافته های سمت راست SERPs) بدرخشید (البته به شرطی که زود بجنبید و محتوای مناسبی هم تولید کرده باشین).

در کدوم قسمتای سایت می تونیم از اسکیما استفاده کنیم؟

موتورهای جستجو می تونن داده های چون رو که با به کار گیری قوانین اسکیما نشونه گذاری شدن، شناسایی کنن:

  • تصاویر
  • نویسنده
  • تاریخ انتشار
  • آخرین ویرایش
  • عنوان صفحه
  • فرمت صفحه (مثلاً .blog)

اینا مواردی بودن که در همۀ وب سایتا قابل استفاده ان؛ اما اگه دوست دارین لیستتان رو بزرگتر کنین و با بقیه کدهای نشونه گذاری اسکیما آشنا شید، به سایت برید و با تموم ظرفیتای اون آشنا شید.

Schema.org چیه؟

در سال ۲۰۱۱ بود که سایت Schema.org، یه همکاری تجاری رو با موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد و وظیفۀ کامل سازی ساختار داده های موجود در سطح اینترنت رو رو دوش گرفت. در واقع schema.org دایره المعارفی از آیتمای نشونه گذاریه و زبانی استاندارد و قابل فهم رو واسه موتورهای جستجو ارائه داده. موتورهای جستجو براساس آیتمای تعریف شده در این سایت داده ها رو طبقه بندی کرده، ساختار اونا رو بررسی می کنن و از اونا واسه رتبه بندی سایتا استفاده می کنن.

چیجوری از کدهای اسکیما در ساختمون نوشته هامون استفاده کنیم؟

واسه اینکه از کدهای اسکیما در سایتتون استفاده کنین راه های مختلفی هست، از نوشتن کدهای اختصاصی گرفته تا به کار گیری وسایل رایگان و افزونه های آماده. در بخشای بعدی با نشونه گذاری میکرودیتا، JSON-LD و به کار گیری گوگل تگ منیجر (GTM) و گوگل وبمستر تولز، واسه نشونه گذاری اسکیما آشنا میشین.

روش اول: به کار گیری میکرودیتا

میکرودیتا چیه؟ میکرودیتا به اطلاعات کوچیکی می گن در تیکه های جور واجور یه صفحه از سایت استفاده می شن و مشخص می کنن که هر تیکه چه موضوعی داره یا چه کاری انجام میده. هر میکرودیتا شامل سه تگه. با این سه تگ می تونیم یه تیکه کد اسکیما بنویسیم، به خاطر همین هم هست که کدهای میکرودیتا در سئو و بهینه سازی وب سایتا نقش مهمی دارن.

چیجوری از میکرودیتا واسه نشونه گذاری اسکیما استفاده کنیم؟

سه تگ میکرودیتا که در بخش قبلی گفتیم عبارتند از: itrmtype، itemprop و itemscope. هر کدوم از این تگا بر موضوع خاصی دلالت دارن. مثلاً اگه بخوایم یه مقاله با موضوع "معرفی کتاب" رو با به کار گیری میکرودیتا نشونه گذاری کنیم، مراحل زیر رو باید انجام بدیم.

۱٫ اول داخل تگ div مشخصات کتاب رو وارد کنین.

<div>
<span>نویسنده : کورش اسدی</span>
<span>داستان کوتاه</span>
</div>

۲٫  حالا باید در تگی که در مرحله ۱ ساختید، میکرودیتا به کار ببرین. توجه کنین که itemtype نشون دهندۀ موضوع تگ و itemscop نشون دهندۀ حوزۀ اون هستش. اینجا ما از بین نشونه های اسکیما Book رو به عنوان بخش و موضوع اصلی انتخاب کردیم.

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Book">
<h1>باغ ملّی</h1>
<span>نویسنده : کورش اسدی</span>
<span>داستان کوتاه</span>
</div>

۳٫ حالا جزئیات رو کامل کنین.

تگ itemprop نقش راهنمایی بیشتر یا کمک کننده واسه درک بهتر موضوع رو داره و کد رو تکمیل می کنه. در این قسمت از سه itemprop استفاده شده : name واسه نام کتاب، author واسه نام نویسنده و Genre واسه ژانر ادبی داستان کوتاه.

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Book">
<h1 itemprop="name">باغ ملّی</h1>
<span>نویسنده: <span itemprop="author "> کورش اسدی</span></span>
<span itemprop="Genre">داستان کوتاه</span>
</div>

، کد اسکیمای شما آماده س؛ حالا باید اونو بعد از تگ <head> در سایتتون بذارین.

توجه: مطالبی که با به کار گیری میکرودیتا نشونه گذاری شن، در یافته های جستجوی گوگل مشابه تصویر زیر هستن.

میکرودیتا چیه

روش دوم: به کار گیری اسکریپت JSON-LD

JSON-LD چیه؟ JSON-LD هم مانند میکرودیتا اسکریپت ساخت یافته ایه که واسه ساختار دادن به اطلاعات در رابطه موجود در دنیای وب نوشته شده. JSON-LD معمولاً در حوزۀ سئو استفاده می شه و هدف اون پیاده کردن داده ها با فرمت schema.orgه.  وقتی که داده های سایتتون ساختار پیدا می کنن چه اتفاقی میفته؟ موتورهای جستجو محتوای سایت شما رو ساده تر درک می کنن و اگه بقیه استانداردها هم در اون رعایت شده باشه، رتبۀ خوبی پیدا می کنین. اگه دوست داشتین درباره JSON-LD اطلاعات بیشتری به دست بیارین سایت https://json-ld.org/ رو بخونین.

چیجوری از JSON-LD واسه نشونه گذاری اسکیما استفاده کنیم؟

واسه نشونه گذاری اسکیما با به کار گیری اسکریپتای JSON-LD دو راه دارین. راه اول اینکه خودتون برنامه نویسی کنین و راه دوم اینکه از وسایل رایگان استفاده کنین.

مراحل اضافه کردن اسکیمای JSON-LD به سایت

در این بخش ساختن کدهای اسکیما با به کار گیری وسیله JSON-LD schema generator tool رو یاد می گیرین و در کنار اون با کلیات نوشتن کدهای JSON-LD هم آشنا میشین.

مرحلۀ اول: وارد سایت schemaApp.com شید

اگه با برنامه نویسی میانۀ خوبی ندارین و می خواین از کد آماده JSON-LD استفاده کنین، می تونین از سایت SchemaApp.com کمک بگیرین؛ پس واسه به دست اوردن کد جی سان-ال دی مستقیماً به سایت SchemaApp.com برید تا از وسیله JSON-LD schema generator tool استفاده کنین. این وسیله به شما کمک می کنه تا با انتخاب موضوع مورد نظر و زیرشاخهای اون، از بین موضوعاتی که وجود دارن، تگایی رو تعریف کنین. در قدم بعدی با پر کردن فیلدهای مشخص شده اطلاعاتی رو درباره تگای نوشته شده در اختیار SchemaApp.org می ذارین تا از اونا یه اسکیمای کامل بسازه. عجله نکنین، در مراحل بعدی بیشتر با این روش آشنا میشین 🙂

JSON-LDچیست

نقش JSON-LD در نشونه گذاری سایت

مرحلۀ دوم: موضوع مدنظرتان رو انتخاب کنین

واسه انجام این کار دو راه دارین.

راه اول: طبق دو تصویر زیر شاخۀ مورد نظر و بعد از اون زیر شاخۀ مورد نظر رو انتخاب کنین.

کد-اسکیما

تیکه-کد-اسکیما

راه دوم: یه راست به سراغ زیرشاخۀ اصلی برید.

مرحلۀ سوم: دادن اطلاعات در مورد زیرشاخۀ انتخاب شده

در این مرحله یه سری فیلد، با در نظر گرفتن موضوع انتخابی شما بارگذاری می شه. پر کردن بعضی از این فیلدها اجباریه و پر کردن یه سریای دیگه بستگی به خودتون داره. همونطور که در مرحلۀ قبلی دیدید، من موضوع Movie (فیلم) رو انتخاب کردم. اینجا فیلدهای مختلفی باز شده که بیشتر اونا هم شامل زیرشاخهای دیگری هستن.

تیکه-کدهای-اسکیما

من اطلاعاتی مانند نام بازیگر فیلم، جوایز و سن اونو وارد کردم و می خوام که این اطلاعات توسط گوگل شناسایی و خونده شه.

مرحلۀ چهارم: ساخت کد JSON-LD

اگه نگاهی به سمت راست بالای صفحه بندازین، یه کادر زرد رنگ رو مشاهده می کنین که داخل اون کدهایی نوشته شده. بیایید این تیکه کد رو با هم بررسی کنیم تا با کلیات نوشتن کدهای JSON-LD آشنا شیم.

نکته اولی که باید بدونین اینه که کدهای جی سانی که می خواین در سایت استفاده کنین باید با تگ <script> شروع شن.

خط اول کد زیر رو ببینین. این کد داره به مرورگرتان میگه که "من یه کد جاوااسکریپ شامل JSON-LD هستم".

<script type="application/ld+json">
{

}
</script>

در این قسمت عبارت @contex رو مشاهده می کنین. جای Contex در اول همۀ اسکریپتا ثابت بوده و مقدار اون همیشه Schema.orgه. در واقع @contex داره به مرورگر شما این پیغام رو میده که: "آهای مرورگر، من دارم از الفبای موجود در سایت schema.org واسه نشونه گذاری استفاده می کنم".

<script type="application/ld+json">

{
"@contex": "http://schema.org/",

}

</script>

آیتم بعدی در این تیکه کد، آیتم @typeه. این آیتم چیکار می کنه؟ آیتم @type نوع داده رو مشخص می کنه. چیجوری؟ تیکه کد زیر رو ببینین. در این جا ما یه داده از نوعِ (type) فیلم (Movie) تعریف کردیم و داریم به مرورگر می بگیم: مرورگر جون، اینجا یه داده از نوع فیلم داریم و می خوایم اونو نشونه گذاری یا Markup کنیم!

نکته: با مراجعه به نشانی https://schema.org/docs/full.html می تونین لیست کاملی از شکلای جور واجور داده ها رو ببینین. مثلا اگه می خواین یه بازیگر، خواننده یا فوتبالیست رو معرفی کنین، در مقابل @type به جای Movie باید از person استفاده کنین. (به این صورت: "@type": "person")

<script type="application/ld+json">
{
"@contex": "http://schema.org/",
"@type": "Movie",

}
</script>

در ادامه به این تیکه کد یه آیتم دیگه از نوع person یا شخص اضافه کرده. این آیتم مشخصات بازیگر اصلی فیلم (از جمله نام، تولد و جوایز) رو نشونه گذاری می کنه. در این جا توجه شما رو به دو نکتۀ مهم جلب می کنم.

نکتۀ اول: علامت کاما (,) که در انتهای هر عبارت مشاهده می کنین، داره به مرورگر میگه بازم عملیات تجزیه تیکه کد رو ادامه بده. پس ویرگولا رو تا رسیدن به عبارت پایانی از قلم نیاندازید.

نکتۀ دوم: علامت { و } رو هم یادتون نره. بدون آکولاد کد شما کامل نیس، اعتباری نداره و مرورگر اونو نمی خواند.

البته وقتی که کد رو با سایت SchemaApp.com می کنین، تموم این نکات به طور خودکار رعایت می شن.

<script type="application/ld+json">
{
"@contex": "http://schema.org/",
"@type": "Movie",
"actor": {
"@type": "person",
"additionalName": "Javier Bardem",
"award": Best Supporting Actor Skyfall (2012) ",
"birthDate": "March 1, 1969"
}
}
</script>

مرحلۀ پنجم: تست و کپی کردن کد

، کدهایی که می خواستین ایجاد شدن. با کلیک روی گزینۀ COPY TO CLIPBOARD کدها رو کپی کرده و در سایتتون به کار ببرین. قبل از اونم می تونین با کلیک روی گزینۀ TEST MARKUP کدی که براساس اطلاعات داده شده به SchemaApp ستختین، تست کنین. با کلیک روی TEST MARKUP به طور خودکار از راه   Structured Data Testing Tool گوگل وصل میشین. کار این وسیله، تست کردن داده ها از نظر ساخت یافته بودنه. در تصویر زیر، نمونه کد تست شدۀ من (سمت چپ) و خطاها و هشدارهای اون (سمت راست) رو مشاهده می کنین.

تست کد اسکیما

توجه: اگه کدهای سایتتون رو خودتون نوشته باشین و به اون دسترسی داشته باشین، حتماً می دونین که چیجوری کدهای JSON-LD رو در جای مناسب بذارین. اما اگه از CMSهای دیگری مانند وردپرس استفاده می کنین راه های دیگری هم واسه اضافه کردن کدهای ساخته شده به سایتتون هست. واسه این کار، هم می تونین از پلاگینا یا افزونه های آماده استفاده کنین و هم اینکه از وسیله GTM یا همون Google Tag Manager استفاده کنین و تگای ساخته شده رو داخل اون بذارین. در بخش بعدی با وسیله مدیریت تگ گوگل آشنا میشین.

Google Tag Manager چیه؟

GTM یا همون Google Tag Manager از وسایل رایگان گوگله. همونطور که از نام این وسیله پیداست، به شما کمک می کنه تا تگا و کدهای برنامه نویسی رو در سایت یا اپلیکیشنای موبایل، بارگذاری، به روزرسانی و مدیریت کنین. مثلا شما می تونین به جای اینکه به صورت جداگونه کدهای آنالیتیکس، ادوردز و Heatmap رو سایتتون بذارین یا واسه به کار گیری اونا مجبور به نصب افزونه های جور واجور در وردپرس و جوملا و چیزای دیگه ای به جز اینا شید، فقط افزونۀ GTM رو نصب می کنین و باقی کدها رو در همون مدیریت می کنین.

Google Tag Manager از سه بخش اصلی تشکیل شده. این بخشا عبارتند از:

  • تگا (Tags): به یه سری کد (از کدهای گوگل آنالیتیکیس بگیرین تا کدهایی مانند Heatmap) که واسه گذاشته شدن در بین کدهای یه سایت بسته بندی می شن، تگ می بگیم. اینجا سروکار ما بیشتر با تگای HTMLه.
  • تریگرها (Triggers): در گوگل تگ منیجر، تریگر مانند یه شنود عمل می کنه. تریگرها در صفحات وب یا اپلیکیشن موبایل واسه رصد کردن وظایف خاصی مانند تعداد ارسالا، تعداد کلیکا و بازدیدهای پیج کار گذاشته می شن و محض اینکه عمل مورد نظر انجام شه به تگا علامت میدن تا وارد عمل شن. در واقع این تریگرها هستن که به GTM میگن کجا، کِی و تحت چه شرایطی عمل تگ گذاری رو بکنه. مثلاً می تونین تریگر رو طوری تعریف کنین که بعد از هر بازدید از یه صفحۀ مشخص، بعد از هر کلیک یا حتی بعد از تکمیل خرید، تگ مورد نظر فعال شه. راستی! هر Tag باید دست کم یه Trigger داشته باشه تا بتونه فعال شه.
  • متغیرها (Variables): متغیرها یه سری اطلاعات اضافه هستن که واسه ذخیره کردن محل انجام یه اتفاق به کار می رن. مثلاً می خوایم بدونیم که کاربر در کدوم صفحه روی یه لینک مشخص کلیک کرده. واسه این کار یه سری متغیر اضافه تعریف می کنیم و اونا رو به تگ هامون وصل می کنیم. در سرویس Google Tag Manager پنج متغیر پیش فرض هست Page URL، Page Path، Page Hostname، Event و Referrer. در مورد کدهای اسکیما ما فقط با تگ و تریگر کار داریم، به خاطر همین وارد بحث متغیرها نمی شیم.

البته نگفته نمونه که گوگل تگ منیجر هم مثل خیلی از وسایل دیگه، IPهای ایرونی رو تحریم کرده و واسه به کار گیری اون و دور زدن تحریم باید از VPN استفاده کنین. در ادامۀ این مقاله مراحل اضافه کردن تیکه کد اسکیما رو با به کار گیری GTM به شما آموزش میدم.

روش سوم:  اضافه کردن اسکیما به سایت با به کار گیری وسیله Google Tag Manager

فرض می کنیم که شما افزونۀ گوگل تگ منیجر رو روی CMS سایتتون نصب کردین، تنظیمات لازم رو انجام دادین و واسه کار کردن با اون آماده اید. واسه اینکه کدهای JSON-LD رو به شکل تگای HTML به سایت اضافه کنین، مراحل زیر رو به ترتیب انجام بدین.

مرحلۀ اول: یه مجموعه تگ جدید بسازین

روی گزینۀ ADD A NEW TAG کلیک کنین تا مجموعه جدید تگ های خود رو بسازین.

مرحلۀ دوم: نوع تگا رو انتخاب کنین.

اول از بین دو گزینۀ پیش روتون، گزینۀ اول، یعنی Tag Configuration رو انتخاب کنین. بعد از منویی که سمت راست صفحه باز می شه، نوع تگا، که در این جا HTML مورد توجه ما هستش رو انتخاب کنین.

مرحلۀ سوم: کد JSON-LD رو Paste کنین

یادتون هست که در مراحل قبلی با به کار گیری سایت schemaapp.com و وسیله اختصاصی اون یه کد نشونه گذاری JSON-LD ساختیم؟ حالا باید همون کد رو در کادری که مشاهده می کنین Paste کنین و بعد گزینۀ SAVE (سمت راست، بالا) رو بزنین.

مرحلۀ چهارم: ذخیره تگ ایجاد شده

بعد از اینکه گزینۀ SAVE رو زدید، یه صفحۀ Pop-up با دو گزینه واسه شما باز می شه. اینجا باید گزینۀ سمت راست یعنی SAVE TAG رو بزنین، بعد یه نام (مانند Schema Markup) واسه پکیجتان تایپ کنین و دوباره Save رو بزنین.

مرحلۀ پنجم: تعریف یه Trigger جدید

همونطور که گفتیم، تریگر (Trigger) امکانی هست که اجازه میده تا در مورد نحوۀ اجرا شدن تگای ایجاد شده، یه سری خصوصیات مثل اینکه در کجا و در عکس العمل به چه عملی اجرا شن، تعریف کنین. ، واسه تعریف تریگر جدید، مختص تگای HTML (که در مراحل قبلی ایجاد کرده بودین) از منوی سمت چپ روی Triggers و بعد روی NEW که در کادر قرمز رنگ مشخص شده کلیک کنین.

مرحلۀ ششم: تریگر رو براساس بازدید از صفحه تعریف کنین

با تعریف این تریگر، تگ رو راضی می کنین که به محض بازدید از صفحه فعال شه. اما بازدید از صفحه چه ربطی به تگ اسکیمای ما داره؟ با تعریف این تریگر، به محض اینکه رباتای گوگل وارد صفحه شن و اونو ایندکس کنن تگ اسکیما فعال شده و توسط رباتا خونده می شه.

واسه تعریف تریگرِ Page veiw روی عبارت Choose a trigger type و بعد روی گزینۀ Page View (از منوی باز شده در سمت راست صفحه) کلیک کنین.

مرحلۀ هفتم: تموم صفحات یا بعضی صفحات

اینجا باید مشخص کنین که تگ هاتون در تموم صفحات سایت کار کنن یا نه فقط تو یه سری صفحات خاص. من در این مرحله گزینۀ تموم صفحات (All Pages View) رو انتخاب کردم ولی شما اگه بخواین می تونین گزینۀ بعضی صفحات رو انتخاب کنین و بعد نشانی صفحۀ موردنظرتان وارد کنین. بعد از اینکه گزینه دلخواهتون رو انتخاب کردین Save رو بزنین و نامی واسه تریگرتان تایپ کنین.

مرحلۀ هشتم: تریگر Page View رو به تگای HTML وصل کنین

از منوی سمت چپ Tags رو انتخاب کرده بعد روی نام تگای HTML که ساخته بودین کلیک کنین.

حالا در صفحۀ باز شده روی عبارت Choose a trigger to make this tag fire کلیک کنین.

مرحلۀ نهم: تریگر ساخته شده رو انتخاب کنین

اگه یادتون باشه واسه تریگرتان نام مشخصی رو انتخاب کرده بودبد. حالا از بین تریگرهای موجود روی همون نام کلیک کنین بعد SAVE (سمت راست بالای صفحه) رو بزنین.

مرحلۀ دهم: انتشار تگای HTML اسکیما

در سمت راست بالای صفحه، داخل کادر آبی رنگ گزینۀ SUBMIT رو مشاهده می کنین. روی این گزینه کلیک کنین و بعد از صفحۀ باز شده PUBLISH رو انتخاب کنین.

بعد از کلیک روی گزینۀ Publish، پنجرۀ جدیدی با چند فیلد باز می شه. در فیلدهای مشخص شده نام و توضیحاتی درباره تگ ایجاد شده وارد کنین و در آخر Continue رو بزنین.

، کد اسکیمای شما به سایت اضافه شده و بعد از هر بار بازدید تگای HTML مربوط به اون فعال می شن. گوگل این تگا رو می خواند و در نشون دادن یافته ها در رابطه به کاربران از اونا استفاده می کنه.

ببینم، خسته که نشدید؟ اگه خسته شدین یه لیوان چای واسه خودتون بریزین و برگردین، چون هنوز با اسکیما کار داریم 🙂 در ادامه می خوایم روش دیگری رو واسه قرار دادن کدهای نشونه گذاری اسکیما در سایت بررسی کنیم. این روش از راه های قبلی هم ساده تره و حوصله تون رو سر نمی بره.

روش چهارم: به کار گیری Google Webmaster Tools

با سرویس گوگل وبمستر تولز و سرچ کنسول اون که آشنایی دارین؟ اگه آشنایی ندارین در مقالۀ «آموزش اتصال سایت به گوگل وبمستر تولز واسه افراد تازه کار» با اون آشنا شید. در گوگل وبمستر تولز یه بخشی هست به نام Data Highlighter. Data Highlighter چیکار می کنه؟ یادتون هست موقعی که می خواستیم درس بخونیم زیر چند تا نکته مهم هر بخش خط می کشیدیم یا اونا رو با ماژیکای هایلایت رنگی می کردیم؟ دیتا هایلایتر گوگل هم عملکردی مشابه ماژیکای هایلایتر خودمون رو داره. با به کار گیری دیتا هایلایتر گوگل می تونین موضوعات زیر رو نشونه گذاری کنین:

  • فیلما
  • مقالات
  • سریال
  • نرم افزارها و اپلیکیشنا
  • کتابا
  • رستورانا
  • کار و کاسبی های محلی
  • رویدادها
  • کالا و اجناس

در واقع Data Highlighter با قوانین اسکیما، مطالب شما رو نشونه گذاری می کنه و اون نشونه ها رو در ریچ اسنیپت (Rich Snippet) به کا