هر ساله خونهای زیادی مورد سرقت قرار می گیرن. شاید تصور کنین واسه حفظ امنیت خونه خود به سیستمای پیشرفته امنیتی نیاز دارین، اما ما بدون اینجور سیستمایی هم می تونیم از خونه خود در برابر سارقان مراقبت کنیم.
در ادامه به ترفندهایی ساده اما مؤثر می پردازیم که به شما کمک می کنه از خونه خود مراقبت کنین و حتی سارقان رو از ورود به اون منصرف کنین.

۱- وسایل گرون رو جلوی دید غریبها نذارین

وقتی تعمیرکار یا هر ناشناس دیگری وارد خونه شما می شه، به اندازه کافی فرصت داره تا بتونه نگاهی به دور و بر بندازه. ممکنه این شخص قصد بدی داشته باشه و حتی همدست هاش رو باخبر کنه.
هم اینکه، اون می تونه کیف پول یا ساعت تون که روی میز رها کردین رو بدزده. البته این به معنی اون نیس که همه تعمیرکارها دزد هستن، اما عقل حکم می کنه که همیشه مراقب باشین. بهتره تو یه همچین موقعیتی، با تعمیرکارها یا شرکتای خدماتی مطمئنی تماس بگیرین که از اونا شناخت دارین.

۲- اجازه ندین سارقان صدای زنگ تلفن خونه رو بشنون

بعضی از سارقان واسه اینکه متوجه حضور یا نبود حضور شما در خونه شن از ترفند خاصی استفاده می کنن. اونا با خونه شما تماس می گیرن و منتظر جواب دادن تون می شن.

اگه کسی تلفن رو ورنداره یعنی کسی خونه نیس.

اگه صدای زنگ تلفن رو قطع یا کمتر کنین، دزد رو سردرگم می کنین چون دراینصورت هیچ صدایی نمی شنوه.

۳- از قفلای مطمئن استفاده کنین

 

طبق آمارها، در بیشتر موارد باز کردن قفل در ورودی خونها واسه سارقان فقط ۶۰ ثانیه زمان میبره. قفلایی که بیشترین خطر باز شدن رو دارن قفلای سیلندری هستن. از طرفی دیگه، پیچیده ترین قفلا آنایی هستن که با کلیدهای اهرمی باز می شن.
بهتره در خونه رو با یه کلید سوزنی غلتان و همینطور یه کلید اهرمی قفل کنین چون این ترکیب مطمئن ترین حالت ممکنه.

 

۴- از پنجره ها مراقبت کنین

 

 

یکی دیگه از روشای عادی سارقان واسه ورود به خونه، از راه پنجره ها هستش.
بخاطر این، اگه در طبقه اول یا دوم ساختمون زندگی می کنین بهتره واسه پنجره ها حفاظ نرده ای نصب کنین. یادتون نره که باید راهی هم واسه فرار در مواقع اورژانسی باقی بذارین. به خاطر همین بهتره از حفاظایی استفاده کنین که قفل دارن.

۵- به حیاط خونه رسیدگی کنین

 

اگه خونه شما حیاط داره در فصل گرما به گلا و گیاهان رسیدگی کنین و در فصل سرما برفا رو پارو کنین تا سارقان تصور نکنن کسی در خونه شما زندگی نمی کنه.

۶- از ترسای سارقان بر علیه شون استفاده کنین

سارقان همیشه این ترس رو دارن که نکنه گیر بیفته. بخاطر این بهتره نشونه یا تابلویی نصب کنین که اعلام کنه خونه شما تحت مراقبته، مثل برچسبایی با مضمون «این مکان مجهز به دوربین مدار بسته س». این ترفند باعث می شه خیلی راحت مورد هدف سارقان نگیرید.

۷- کارتنای وسایل گرون تون رو به روش درست دور بندازین

اگه می خواین مثلا کارتن تلویزیون یا یخچال جدیدتون رو دور بندازین، باید بدونین که ممکنه این کارتنا توجه سارقان احتمالی رو به خود جلب کنن. واسه جلوگیری از این مسأله، کارتنا و جعبها رو قبل از دور انداختن پاره کنین تا توجه سارقان رو جلب نکنن.

۸- خودنمایی کنین

 

اگه وقتی که از خونه بیرون می رفتید، متوجه حضور ناشناس ای در همون نزدیکی شدید، احتمال داره اون منتظر بیرون رفتن شما بوده باشه تا بتونه از خونه شما دزدی کنه.
پس خودنمایی کنین کس دیگه ای در خونه س. بدون خجالت، به طرف پنجره خونه برگردین و طوری دست تکون بدین که انگار کسی پشت پنجره س.

۹- قفل در خونه رو چک کنین

اگه متوجه خراشایی روی قفل در خونه شدید، یعنی سارقان تلاش کردن اونو باز کنن. پس همیشه قبل از باز کردن در و رفتن به داخل خونه، قفل در رو چک کنین تا در صورت ضرورت فرصت اونو داشته باشین که خیلی زود عکس العمل لازم رو نشون بدین.

۱۰- پردها رو نیمه باز بذارین

اگه پردهای خونه چند روزی بسته بمونن، ممکنه این تصور به وجود بیاد که کسی در خونه حضور نداره، چون بیشتر مردم بهتر می دونن نور آفتاب به داخل خونه شون بتابد. پس وقتی که خونه رو ترک می کنین، پردها رو نیمه باز بذارین تا این تصور رو به وجود آورد که در خونه حضور دارین.

۱۱- در تماسای تلفنی هیچ اطلاعاتی از خودتون ندین

مراقب تماسای تبلیغاتی عجیبی باشین که از شما درباره محل کار و ساعت کاری تون یا کسایی می پرسن که با شما زندگی می کنن. این یکی از راه هاییه که سارقان واسه کسب اطلاعات درباره خونه مورد نظرشون و زمان مناسب واسه سرقت ازش استفاده می کنن.