لرستان، سرزمین آبشارای خروشان ایرانه

لرستان، خطه غیور مردان و شیر زنان قوم لر و یکی از جذاب ترین مقصدای گردشگری ایران زمینه. لرستان با ده ها آٖبشار خروشان که بعضی بیشتر از ۱۳۰ متر ارتفاع داره، طبیعتی بکر داشته که طبق گفته های مسئولان، ظرفیت تولید ۴ میلیون تن محصول کشاورزی رو به واسطه زیادی آب، در اختیار داره.
لرستان رو باید عروس آبشارای ایران دونست، جایی که یکی از دیدنی ترین نقاط کشور که بدیش اینه واسه خیلی از هموطنان، نامعلوم مونده.

این استان در واقع، یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب کشور هستش که علاوه بر ظرفیتای فرهنگی و تاریخی، از جذابیتای طبیعی زیادی هم برخورداره.

لرستان، دیار اول اینکه

لرستان، هم چون تبریز که شهر اولینای ایرانه، در سالای گذشته، رتبه های اول زیادی در میان استانای کشور از اون خود کرده که نشون دهنده توان مندی ممتاز این استان در میدونای جور واجور صنعتی هستش.

رتبه اول در مورد تولید لوبیای ایران در اختیار لرستانی هاست. رتبه اول کارآموزی دانشگاه های دولتی مربوط به محافل آکادمیک این استانه. در مورد شاخص تراکم دامپروری هم رتبه اول رو در صنعت دامپروری ایران به خود دادن.

این استان در سالای گذشته، رتبه اول در مورد پیشرفت و تجهیز مدارس رو در بین مدارس ایران گرفت. لرستانیا در مورد تولید بچه ماهی، تولید ماهی سرد آبی و افزایش بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول کشوری رو از اون خود کردن که نشون دهنده ظرفیتای بالای صنعت شیلات در این منطقه س. این منطقه، رتبه اول کشوری در مورد کاهش آتیش سوزی جنگلا رو هم در اختیار داره.
رتبه اول صنایع خدمات سبز (Green services) به این استان اختصاص پیدا کرده.

اعتبار صنعت شیلان لرستان به قدریست که تازگیا بیشتر از ۱۰ میلیون یورو به وسیله سرمایه گذاران فرانسوی در طرحای پیشرفت شیلات اون سرمایه گذاری شده و بیشتر از ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در این خطه مشغول به فعالیته.

جالبه بدونین، رتبه اول آزمون سراسری علوم ریاضی در سال ۹۵ هم به جوون الیگودرزی دادن. پس، لرستان رو باید یکی از پیشگامان پیشرفت در کشور به حساب آورد.

واسه طبیعت گردا، همون اندازه که گردش در دنیای زیر زمینی (غارها) جذابیت داره،‌ اکوسیستم روی زمین هم مهم بوده که یکی از اونا،‌ آبشارا و چشمه خروشان و جوشان بوده که حالا خوبیش اینه در سراسر ایران پراکنده هستن.

(در لرستان، تابلوای زیادی در جاده، شما رو به سمت آبشارای زیبای ایران راهنمایی می کنه)

در ایران، بیشتر از ۱۸۰ آبشار ثبت شده هست که تعداد خیلی از این آبشارای جذاب، در استانای مازندران و لرستان هست.
معمولا مقصدای گردشگری که از وضعیت آب خوبی بهره مند باشن، مانند کردستان،‌ مازندران و لرستان، همیشه در طول سال با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه می شن.
مخصوصا واسه طبیعت گردا که در واقع عامل آب و هوای مقاصد، تاثیر زیادی در انتخاب شون داره.

لرستان کجاس؟

(از لاله های از این رو به اونو درود تا دریاچه گهر لرستان)

خیلی عجیب نیس که در عصر پروازهای لحظه آخر کیش، آنتالیا، کوشی آداسی، دوبی، گرجستان و مالزی، میلیونا هموطن، از نوش آباد، تیمره، هرمز، مازیچال و ماسوله و شهر سوخته و تاریخی ترین شهر دنیا (یزد) خبر نداشته باشن. خیلی عجیب نیس که میلیونا ایرونی تا کنون به لرستان نرفته باشن.

لرستان کجاس؟ لرستان در غرب ایرانه. جایی با آب و هوای معتدل و کوهستانی که در کوه های زاگرس میانی واقع شده و فضای دلفریبی رو در برابر دیدگان هر رهگذری به تصویر میکشه.

لرستان، یکی از بلند ترین کوه های ایران رو داره.
اشترانکوه، با ارتفاع ۴۱۵۰ متر، بلند ترین نقطه استانه و از فراز اون میشه دیار قهرمون پرور لرستان رو دید که طبیعتش، در بعضی جاها گویی تابلویی نقاشی به وسعت آسمانه.

این استان دارای آثار باستانی و تاریخی زیادی بوده که به هزاران سال پیش برمیگرده. در واقع باستان شناسا، به خصوص پژوهشایی که در ۴۰ سال گذشته به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شده، نشون میده که لرستان، یکی از پایتختای باستانی ایران هستش.
کنده کاری غارها، سفالینه ها و اشیای مفرغی واسه چند هزار سال پیش لرستان، نشون دهنده ظرفیتای عالی فرهنگی، تاریخی و باستانی این خطه س.

لرستان و ویژگیای طبیعی

طبعیت لرستان، کوهستانیه و به خاطر همین، مردم کوهستان، بدنای ورزیده داشته و از تغذیه خوبی بهره مند هستن. این خصیصه رو در سبک زندگی و وضعیت جسمی لرها میشه دید. بیشتر از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره ای رو در خود جای داده که حالا خوبیش اینه نصف اونا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدن.

آب و هوای منحصر به فردی این اقلیم داره.

این تنوع اقلیمی از شمال به جنوب و از شرق به غرب استان به طور کامل مشخصه و خیلی از گردشگران رو جذب خود می کنه.
اگه عادت شمال رفتن ایرانیا،‌کمی متعادل شه، خیلی از نقاط بگر و منحصر به فرد گردشگری ایران زمین، بهتر شناخته می شه که یکی از اونا، اردبیل و لرستانه.

در زمستون، بخشای جنوبی استان دارای هوایی مطبوع و بارانی بوده در حالی که در همون لحظه بخشای شمالی با برف و کولاک همراه س. لرستان، خرم آباد رو داره که یکی از خرم ترینای ایرانه. جایی که از آب و هوای معتدل در زمستون و تابستون برخورداره و تورهای بسیاری در سالای گذشته، به این منطقه سفر کردن.

با این حال، بروجرد، در زمستون سرد و در تابستون، یه ییلاق عالی واسه طبیعت گردا هستش.

طبیعت سوباتان رو میشه تا حدودی در این منطقه دید.

در غرب لرستان، سفیده کوه رو می بینین که عشق کوهنوردان استانه. در شرق استان، جاهایی مانند درود، الیگودرز رو تماشاگر هستیم که بارش باران در اون جا بسیاره. الیگودرز هم از زمستونی بسیار سرد و تابستونی معتدل برخورداره.

(تصویر پارک بین المللی بروجرد در استان لرستان)

لرستان با این تنوع آب و هوایی منحصر به فرد در اقلیم خشک ایران زمین، تفرجگاهای بسیاری داره که تخت شاهی، هنام، شیرز، مخمل کوه، بابا عباس و حتی نوژیان و تنگه چشمک از اون جمله هستن و اگه به این خطه رفتید، سراغ این اسامی رو از اهالی بگیرین که لحظات خوشی رو واسه شما به ارمغان میاره.

(تصویری قشنگتر از تفرجگاه تنگه چشمک اشترانکوه لرستان)

۴۵ آبشار در استان لرستان ثبت شده که از نظر تعداد آبشارا،‌ رتبه دوم رو در اختیار داره.
اونم در کشوری که از ۱۸۳ آبشار ثبت شده برخورداره، این تعداد آبشار،‌ خبر از رونق کشاورزی و دامداری و سرزمین بکر از جذابیتای طبیعی و گردشگری داره.
آبشار چکون لرستان، یکی از عجایب طبیعی این استان هستش.
در لرستان، هم اونقدر آبشارای مختلفی در حال کشفه که در سال ۹۲، دو مورد جدید به اون اضافه شد.

حالا آبشارهای دیدنی این استان رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

آبشار بیشه: آبشاری از دل زاگرس

این آبشار در دل کوه های زاگرس قرار گرفته و تنها ۶۰ کیلومتر تا مرکز خرم آباد فاصله داره.

یعنی نیم ساعت با خودروی شخصی!

باید توجه داشت که در کنار این آبشار امکانات گردشگری کافی از جمله اقامتگاه واسه گردشگران هست.
امکانات دور و بر آبشار بیشه شامل هفده پلاژ، هفت چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خونه بهداشت و پاسگاه انتظامیه. پس شما می تونین با خیالی راحت از امنیت منطقه ساعاتی خوش رو در دور و بر این آبشار قشنگتر سپری کرده و حتی اگه اهل کمپ کردن و اقامت در دل طبیعت هستین، شبی رو اونجا در دل طبیعت بگذرونین.

چشم انداز آبشار بسیار زیباست و همونجوریکه در تصویر بالا توجه می کنین، مکانی فوق العاده عاشقونه واسه تصویر ورداری هستش.

یکی از نادر ترین آبشارای عروس آبشارای ایران رو باید همین آبشار به حساب آورد که ۴۸ متر ارتفاع داره و در واقع ۱۰ متر هم از محل ریزش تا وصل شدن به رودخانه سزار، فاصله داره.

عرض این آبشار، حدود بیست متر گزارش شده.

به دلیل قرار گرفتن این آبشار جذاب در کنار راه آهن تهران خوزستان، مسافران این خط می تونن وقتی از درود گذر می کنن، این منطقه رو ببینن.

آبشار آب سفید: عروس آبشارهای ایران

در شهر آبشارها و در عروس آبشارای ایران، آبشاری قرار داره که اونو عروس آبشارای کشور می دونن. آبشاری که موقعیت جغرافیایی عجیبی داره.
این آبشار، از دل تونلی که خود در دل یه کوه سنگی بزرگ قرار گرفته به بیرون سرازیر می شه.
ارتقاع هشتاد متری و عرض تاج اون در فصل پر آب به حدود هشت متر می رسه.

دلیل نام گذاری این آبشار به عنوان آب سفید اون هستش که که درزمان راه ریزش آب به زمین، آب با هوا مخلوط شده و موقع برخورد با سنگا، به صورت حبابای سفید رنگ در میاد.

اهالی منطقه، آب این آبشار رو یکی از بهترین و سالم ترین آبای معدنی ایران می گن که از دل کوه های صخره ای بیرون اومده و بعد به یه حوضچه سرازیر می شه.

این آبشار در واقع در ۵۰ کیلومتری الیگودرز قرار داره و در منطقه پشتکوه رلفی واقع شده و و همیشه پذیرای گردشگران داخلی و بین المللی زیادیه.

باید اضافه کنیم که پوشش گیاهی و جنگلای دور و بر آبشار، تازگی و لطافت و زیبایی خاصی به این منطقه گردشگری داده. واسه رفتن به این آبشار، باید از راه روش روستاهای کاکلستان و قلیان که با کوه های سر به فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو مناظر چشم نوازی پوشیده شده، عزیمت کنین.

(نقشه راه دسترسی به عروس آبشارهای ایران)

 

واسه رسیدن به این عروس طبیعی قشنگتر، در امتداد این راه، زیارتگاه “مومد حسن” قرار داره که در میان مردمون بختیاری از جایگاه خاص و قابل احترامی برخورداره. هوای منطقه بسیار خنک و دلپذیره و در شبای تابستون هم بهتره چادر داشته باشین و شب رو در چادر بگذرونین.

آبشار نوژیان: از مرتفع ترینای ایران

از دیگر آبشارای این استان میشه به آبشار نوژیان اشاره کرد.
این آبشار از مرتفع ترین آبشارای کشور بوده که در کوهستانای سر به فلک کشیده استان لرستان قرار داره.
اگه به ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد برید، منطقه ای به نام نوژیان رو می بینین که یکی از جذابیتای طبیعی اون، در واقع همین آبشار ۹۵ متری با عرض ۵ متره.

در لرستان، نوژیان رو یکی از تفرج گاه های معروف منطقه می دونن. در این تفرجگاه، گیاهان دارویی زیادی هست و شاید اگه سری به مغازه های خرده فروشی دور و بر هم بزنین، بتونین گیاهان دارویی خشک شده رو جفت و جور کنین.

طبیعت تابستونی خنک و دل انگیز اون به گونه ایه که خیلی از مسافرانش رو عاشق خود می کنه و خیلیا بعضی وقتا از هر نقطه ایران به این جا عزیمت می کنن. گویی آبشارا هم در این طبیعت مرموز، قدرت جاذبه زیادی دارن که واسه اهالی انرژی مثبت، محسور کننده س.

باید اضافه کنیم که در واقع آب آبشار نوژیان از چشمه بالا دست تامین می شه و در اول فصل بهار طبیعتا پرآب تره. هر چی به اواخر تابستون نزدیک میشیم (مخصوصا در ایام خشکسالی)، آب آبشار کمتر شده و از زیبایی اونم کم می کنه.

اگه به دیدار این آبشار دل انگیز برید، رودخانه کوچیکی رو در سمت راست اون مشاهده می کنین که آب اون از چشمه زیادی که فاصله کوتاهی از هم دارن تامین می شه و در نتیجه رودخانه کوچیکی رو تشکیل داده که به رودخانه سزار می ریزه.

همونجوریکه اول گزارش بدون اشاره شد، لرستان یکی از قطبای پرورش ماهی کشوره و در واقع آب این رودخانه خنک بوده و محل مناسبی واسه پرورش ماهی سردآبی مثل قزل آلاه. از این رو در پایین آبشار وجود حوضچه های پرورش ماهی، نشانی از پیشرفت و زایندگیه که چشم رو می نوازد.

راه ارتباطی اون از راه خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالت یا از راه آهن به ایستگاه کشور و از اون طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده روی به سمت آبشاره.

آبشار شیرزر

از جمله آبشارای جذاب استان، میشه به آبشار شیرزر اشاره کرد.
آبشاری که تو یه دره عجیب قرار گرفته و جذابیتای طبیعی بسیاری در کنار اون میشه دید. درختان وحشی پر میوه در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد، از جمله طبیعتای زیبای لرستان بوده که با صخره های تیز و تند، صخره نوردان رو به مقابله دعوت می کنه.

در این تنگه عجیب، درختای کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی مشاهده می شه که در کنارشون آثار تاریخی هم کشف شده و نشانی از تاریخ قدیمی منطقه داره.

(یکی از درهای جذاب لرستان)

در واقع آب و هوای سرد و کوهستانی این منطقه پوشش گیاهی و جنگلی بکری به وجود آورده و از پوشش جانوری خوبی برخورداره که عظمت طبیعت رو میشه در دل این تنگه دید و با تموم وجود به آرامشی عجیب رسید.

(نقشه راه دسترسی به آبشار شیرزر)

 

طبق مشاهدات، رود کوچیکی از میون این تنگه عبور می کنه، رودی با سرابا و چشمه زلال که در راه خود آبشارهای زیبایی رو به وجود آورده. کوه ها، صخره های منحصر به فرد، پوشش گیاهی و جنگلی قشنگتر، طبیعت دل انگیز و آبشارهای زیاد که از دل این تنگه بیرون میاد زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخره ای بخشیده.

آبشار چکون

آبشار چکون، از جمله آبشارای زیبای ایران در این استان سرسبز جای داره و در واقع در جنوب غربی الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکون قرار داره.
فاصله اش تا خرم آباد بیشتر از ۱۴۰ کیلومتره که با یه ساعت و اندی رانندگی میشه به اون رسید و از چشم اندازای زیبای منطقه هم بهره برد.

آبشاری با ۳۰ متر ارتفاع و ۵ متر عرض، جذابیتای طبیعی فوق العاده ای داره.
در واقع این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینای زراعی چکون بیرون می پره و طول فوران اون به ده ها متر می رسه. در دور و بر این آبشار دل انگیز، آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیزه که در دو الی سه کیلومتری اون امام زاده ای به نام ابوعلی (ع) واقع شده و واسه رفتن به اون، هر چند تابلوی راهنمایی وجود نداره اما همه راه رو به شما نشون میدن.

آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می شه و در روزای اولیه شروع فصل بهار دوباره با همون فوران به بیرون می پره، این آبشار یکی از عجایب و زیباییای طبیعت استان لرستان حساب می شه.
در کنار این آبشار دل انگیز پوشش گیاهی و درختانی مثل گردو، زال زالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و چیزای دیگه ای به جز اینا هست.

به سه روش میشه به دیدن این آبشار زیبای لرستان رفت که از جمله اونا راه ارتباطی دورود به ایستگاه راه آهن سفید دشت به طرف شول آباد با جاده شنی، راه دورود به شاپله، تنگ ناله شنه چکون که این جاده مالرو و مخصوص کوهنوردیه و راه الیگودرز با اتومبیل به طرف شول آباد چکون که با اتومبیل تا چند کیلومتری اون جاده هست.

آبشار وارک: آبشاری با سرچشمه سنگی

ازدیگر آبشارای جذاب منطقه، میشه به آبشار وارک اشاره کرد.
این آبشار در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار داره و یکی از زیباترین آبشارهای کشور حساب می شه و واسه رسیدن به اون، نیم ساعت رانندگی بسه. محلی که واسه تهرانیا یادآور درکه و شیر پلاه.

آبشار وارک در راه خرم آباد، از نوع آبشار دوقلو بوده و سرچشمه آبشار وارک یه صخره سنگیه که پس از طی حدود پونزده متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم رو به وجود آورده.

درختان زیبای بلوط و انجیر کوهی، به همراه طبیعتی بکر و قشنگتر، به دور و بر این آبشار جلوه خاصی دادن.

همونجوریکه در تابلوی مربوط به آبشار نوژیان مشاهده کردین، این آبشار هم نزدیک همون آبشار قرار داره.
در فصولی که کم آبی باشه، ارتفاع قسمت اول هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم پونزده متر با عرض شش متر میشه که یکی از زیباترین منظره ها رو در این منطقه حلق کرده.

در فصل پرآبی بیشترین حد ارتفاع این آبشار به شصت متر می رسه و عرضی برابر ۵۰ متر رو در بر میگیره. دور و بر این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی، زالزالک و بقیه درختان است.

فاصله آبشار از سه راهی پلیس خرم آباد-بروجرد ۴۰ کیلومتر فاصله داره.

(نقشه راه خرم آباد به بروجرد)

اگه از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب برید، به یه سه راهی می رسین که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده.
همونجوریکه گفتیم، تابلوها در این استان خیلی مطلوب نیس و در اختیار داشتن GPS، نقشه یا به کار گیری راهنمای محلی پیشنهاد می شه.

آبشار گل هو یا کاکا رضا

آخرین آبشاری که در این گفتار معرفی می کنیم، آبشار گل هوا یا کاکا رضا اسمشه. دلیل نام گذاری این آبشار، مکان قرار گرفتن اون بوده که در روستای کاکا رضای استان سر سبز لرستان واقع شده.
این آبشار در ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد قرار داره و هم چون بعضی از آبشارای لرستان، در داخل دره ای پوشیده از درختان زیبای بلوط و کشتزارای صیفی و حبوبات قرار داره.
آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر، جاییه که کوه های الشتر هم دیده می شه.

در واقع وجود درهایی پر آب و گیاهان و خزندگان و آبزیان کوچیک در بالای آبشار،‌ زیبایی عجیبی رو روبروی دیدگان هر رگذری به تصویر میکشه و نظرها رو خیره می کنه.

اگه به این منطقه سفر کنین، در طول راه، مشکی چادرها و رمهای بزرگ عشایر بر دامنه های پرسخاوت زاگرس دیده می شن.
رودخانه کاکا رضا به طول نود کیلومتر یکی از عوامل موثر طبیعی در این منطقه س که از دهستان قائدرحمت در پنجاه و هفت کیلومتری شرق خرم آباد سرچشمه گرفته و با مخلوط شدن با رود کهمان، رود کشکان رو تشکیل میده که در آخر به رود بزرگ کرخه وصل می شه.

می گن که کهمان، گلهو و کاکا رضا، سه منطقه خوش آب هوا در شهرستان سلسله لرستان بوده و از مناطق نمونه گردشگری استان هستن. مرکز این شهرستان، شهر الشتره که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال خرم آباد و در راه جاده خرم آباد به دلفان قرار داره.

باید توجه داشت که کاکارضا از نام «کاکه رها» یا «کاکه ردا»، یکی از بزرگان و پیروان اهل حق که در این داهات مدفون‌شده، اومده و هم‎حالا مقبره ایشون زیارتگاه خیلی از اهالی منطقه س.

[ منابع:اداره گردشگری لرستان، ایران دزرت، ایرنا، ایسنا، مهرنیوز، لرستان خبر]