بعضی وقتا صورت ما و بیماریای پوستی ساده مانند جوش بسیار بیشتر از اون چیزی که می خوایم در مورد ما، شخصیتمون و حتی سلامتیمان میگن و البته این موضوع یه شانس بسیار بزرگه که می تونه ما رو در مقابل مریضی محفوظ نگه داره.
نگاه کردن دقیق به صورت می تونه به شما نشون بده که در کدوم نقطه از بدنتون به یه مریضی مخفی دچار شدین و اینجوری می تونین قبل از شدیدتر شدن مریضی اونو درمان کنین. در ادامه این مطلب شما رو با چندین مریضی پوستی در صورت آشنا می کنیم که همه نشون دهنده وقوع یه مریضی جدی در آینده ای نزدیک الوقوع هستن.

۱۱- سیاهی و پف کردن پوست زیر چشم

مشکی شدن پوست زیر چشم معمولاً دلایل ارثی و مادرزادی دارن و هیچ کاری نمیشه در مورد اون کرد یا اونو یه مریضی پوستی بسیار بد دونست. اما اگه تازگیاً متوجه وجود دایره هایی تیره زیر چشم خود شدین باید هر چی سریعتر دلیل رو پیدا کنین. از عادی ترین دلایل مشکی شدن زیر چشم میشه به بی خوابی، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی، حساسیت، و البته زیاده روی در مصرف الکل، قهوه و غذاهای شور اشاره کرد.
اگه می خواین به مشکلات دراز مدت گرفتار نشید بهتره که هر چی زودتر دلیل رو پیدا کنین اما واسه یه درمان موقتی می تونه از کمپرس آب سرد، برچسبای خاص و مخفی کننده های خوب مانند لوازم آرایشی استفاده کنین.

۱۰- بینی قرمز

رگای خونی زیادی در بینی وجود دارن و باز شدن اونا باعث می شه که رنگ بینی تغییر پیدا کنه.
این باز شدن ممکنه در نتیجه تغییرات دمایی، حساسیت ، استرس یا آبریزش بینی ایجاد شه.
اما اگه دلیل رو رفع کنین سرخ شدن بینی موقتی میشه. اگه بینی شما به مدت طولانی قرمز بمونه باید به رگ هاتون اهمیت بیشتری بدین، سبک زندگیتون رو مورد بررسی و اصلاح بذارین و البته به دکتر مراجعه کنین. این مریضی پوستی می تونه نشون دهنده مشکل در درون بدنتون باشه.

۹- چشما و صورت زرد رنگ

این مریضی پوستی وقتی اتفاق می افته که مواد سمی در بدن انباشته شن و بیشتر در نوزادانی که قبل از ۳۸ هفته بارداری به دنیا میان دیده می شه چون کبد اونا رشد کافی نیافته و توانایی دفع مواد سمی از بدن رو نداره. در بزرگسالان اما این مشکل نشون دهنده مریضی جدی تریه که بیشتر به دلیل سوء مصرف الکل به وجود میاد. در صورت مشاهده اینجور حالتی باید هر چی سریع تر به بررسی وضعیت کبد، صفرا و پانکراس خود پرداخته و ببینین که به بیماریایی مانند عفونتای ویروسی از جمله هپاتیت و مونونوکلئوز عفونی گرفتار هستین یا خیر.

۸- بروز یهویی خالا و لکه های روی پوست

در بیشتر موارد با مشاهده اینجور وضعیتی نباید نگران شد اما حواس جمع بودن همیشه بهترین راه س. در صورت مشاهده این تغییرات در پوست صورت خود بهتره چند سوال از خود سوال کنین:  لبه های این خال یا لکه دندانه دار هستن؟ رنگ اون در همه جا برابر نیس؟ ابعاد اون از یه دانه نخود بزرگ تره؟ در چند هفته گذشته تغییراتی در شکل و اندازه اون به وجود اومده؟ اگه جوابتون به همه این سوالا بله باشه باید در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنین. علاوه بر این بهتره به مدت طولانی در برابر نور آفتاب قرار نگیرید و از کرمای ضد آفتاب استفاده کنین تا به این مریضی پوستی دچار نشید.

۷- حساسیتای پوستی به شکل پروانه

یه جوش یا التهاب کوچیک روی پوست می تونه در نتیجه به کار گیری لوازم آرایش نامرغوب، حساسیتای پوستی، تغییرات آب و هوایی و یا خوردن شیرینی جات زیادتر از اندازه ایجاد شه.
وقتی که عامل ایجاد این شرایط رو از بین بردین این جوشا و التهابات هم از بین می رن. اما اگه التهاب پوست بسیار شدید بوده، دو طرف صورت رو درگیر کنه و البته ظاهری مثل پروانه داشته باشه می تونه نشون دهنده یه مریضی پوستی به نام سل پوستی باشه. از دیگر نشونه های مریضی سل پوستی میشه به تب، درد در مفاصل و آبی شدن انگشتان در هوای بسیار سرد اشاره کرد.

۶- پوست ریزی در دور و بر بینی و دهن

تغییر در پوست دور و بر بینی و دهن می تونه عوامل زیادی داشته باشه اما این شرایط بیشتر اوقات در نتیجه کمبود ویتامینای لازم اتفاق می افته. پوست ریزی و لایه لایه شدن پوست در این نواحی معمولاض با ضعف عمومی بدن، مشکل در دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه کردن، ریزش موی سر و لایه لایه شدن ناخنا همراه س. در این جور موارد بهتره با انجام آزمایشای خاص فهمیده باشین که بدنتون کدوم ویتامینا رو به اندازه کافی دریافت نمی کنه.

۵- زخمای دردناک دور و بر لب و دهن

زخمای دور و بر لب، دهن و بینی معمولاً در اثر ویروس تبخال به وجود میان. وقتی که این ویروس وارد بدن شما شه همراه شما می مونه. در شرایطی که سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس، مریضی یا خستگی ضعیف کردن شه این زخما یا تبخالا خود رو نشون میدن.
این جور زخما معمولاً خودبخود از بین می رن اما میشه از پمادهای خاص واسه درمان این مریضی پوستی استفاده کرد.

۴- ترک برداشتن لبا

هممون بعضی وقتا به دلیل خشک شدن پوست و به خصوص لب با ترک خوردن این قسمت از صورت مواجه میشیم به خصوص در فصل زمستون و یا بعد از مدت طولانی قرار داشتن در برابر آفتاب. البته شکاف در لب می تونه نشون دهنده عکس العمل آلرژیک به یه داروی خاص هم باشه. بهتره از مکیدن و جویدن لبای خود در فصل سرما دوری کنین. به کار گیری بالمای لب هم بسیار موثر میشه.

۳- موهای زیاد و غیر طبیعی روی صورت

واسه خیلی از افراد موی صورت می تونه ارثی باشه. در زنان جوون داشتن موی اضافی روی صورت می تونه نشون دهنده این باشه که تخمدانا کارکرد مناسبی ندارن.در پزشکی به این مریضی سندروم تخمدان پلی کیستیک می گن که باعث می شه باردار شدن به سختی اتفاق بیفته و خود رو به شکل یه مریضی پوستی بروز میده. در صورت مشاهده اینجور شرایطی بهتره با یه متخصص زنان وزایمان صحبت کرده و از مصرف مواد غذایی با شکر بالا هم خوددرای کنین.

۲- تجمع زیادتر از اندازه رنگدونه در صورت

اگه نقطه های متوازن تیره ای روی گونه ها یا پل بینی خود دارین، این موضوع نشون دهنده مریضی ملاسماه که یه جور از مریضی هایپر پیگمنتیشن به حساب اومده و از تجمع زیادتر از اندازه رنگدانها در صورت نشأت میگیره. این وضعیت بیشتر در زنان و در کسایی که پوستی تیره دارن دیده می شه.
قرار گرفتن زیاد در برابر آفتاب هم این شرایط رو بدتر می کنه.
زنان معمولاً در دوران بارداری با این مشکل روبرو می شن . بیشتر هم خودبخود از بین میره. روشای زیادی واسه نابود کردن این مریضی پوستی هست که از اون جمله میشه به لیزردرمانی، لوازم آرایشی سفید کننده و لایه برداری شیمایی اشاره کرد.

۱- ابروها و پلکای نازک

اگه ابروها  و پلکاتون به دلایل نامشخصی شروع به نازک شدن کردن این موضوع می تونه نشون دهنده مشکل در غده تیروئید باشه. بعضی وقتا هم بیماریای تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید که در سنین بالای ۵۰ سال اتفاق می افته اینجور شرایطی رو موجب می شه.
از دیگر نشونه های این مریضی میشه به خستگی و تنبلی بیشتر از اندازه، خشکی پوست و زیاد شدن وزن عجیب اشاره کرد.
یه آزمایش خون و مشاوره با دکتر می تونه خیلی زود مشکل رو برطرف کنه.

در ادامه می خوایم یه روش تشخیص بیماریا رو با به کار گیری مکانی که معمولاً جوشا و آکنه ها در صورت شما بروز می کنن به شما یاد بدیم.

اگه به طور مرتب تو یه نقطه خاص از صورتتون به جوش و جوش گرفتار میشین این موضوع می تونه بیان کننده وجود یه مریضی مخفی در بدنتون باشه. پوست معمولاً به شرایط درون بدن عکس العمل نشون میده و بررسی دقیق جوش می تونه به شما کمک کنه که از اتفاقات آینده جلوگیری کنین.

با در نظر گرفتن مکانی که معمولاً جوشای صورت شما به صورت زیاد در اون نمایان می شن می تونین محل مریضی خود رو تشخیص بدین.

۱- روده کوچیک

۲- مثانه


۳- کبد

۴- قلب

۵- کلیه

۶- کیسه صفرا

۷- معده

۸- ریه


۹- روده بزرگ

۱۰- پانکراس

۱۱- اندامای تناسلی

اگه می خواین از بیماریای پوستی جلوگیری کرده و پوست سالم و تمیزی داشته باشین، مطالعه مطالب زیر در این به شما کمک می کنن.

چیجوری در زمستون از خشک شدن و خارش گرفتن پوست خود جلوگیری کنیم؟

راهکارهایی واسه جلوگیری از ایجاد چروک در پوست؛ پاک کردن آثار زمان از چهره

آموزش ساخت ۱۰ ماسک خونگی واسه شفافیت و زیبایی بیشتر پوست

راهکارهای مناسب واسه داشتن پوست خندان و سرحال

۸ مریضی خطرناکی که نشونه های اونا روی پوستتون ظاهر می شه