هرچند گربه ها یکی از محبوب ترین حیوانات خونگی دنیا هستن و نگهداری از اونا به عنوان حیوان خونگی در سراسر دنیا رایجه، اما بیشتر مردم خیالات نادرستی درباره اونا دارن. گربه ها هم مانند هر حیوان دیگری، پیچیدگیای خاص خود رو دارن و فقط اون چیزی نیستن که در ظاهر به نظر می رسه. از بین باورهای غلطی که درباره گربه ها هست، بعضی البته بی ضرر هستن و مشکلی به وجود نمیارن، اما یه سریای دیگه از این باورها می تونن حتی جون این موجودات دوست داشتنی رو به خطر بندازن، چون خیلی از مردم به دلیل همین باورهای غلط، رفتار نادرستی با اونا دارن. در ادامه به تعدادی از باورهای غلطی می پردازیم که درباره گربه ها و ویژگیای اونا هست.

۱- از آدما خوش شون نمیاد و اصلاً بغلی نیستن

درسته که همه گربه ها از بغل کردن و ناز و نوازش و توجه خوش شون نمیاد، اما خیلی از اونا هم هستن که از این کارا حال می کنن.

گربه ها هم می تونن خیلی بغلی باشن و معمولاً به محبت و توجه زیادی نیاز دارن.

این باور غلط به این خاطر به وجود اومده که بیشتر آدما رفتار گربه ها رو با رفتار سگا مقایسه می کنن. این طرز نگاه باعث شده گربه ها حیوانات بغلی ای به نظر نرسند.

گربه ها هم ناز و نوازش و توجه رو دوست دارن، اما به روش خودشون. اونا مثل سگا دنبال صاحب شون پارس یا ناله یا واسه جلب توجه اون تلاش نمی کنن.

۲- به مراقبت زیادی احتیاج ندارن

این باور غلط هم بسیار رایجه چون مردم گربه ها رو با سگا مقایسه می کنن. سگا شاید در مواردی بیشتر از گربه ها به توجه نیاز داشته باشن، اما این بدون معنی نیس که گربه ها اصلاً احتیاجی به محبت و توجه ندارن.

این حیوانات به مراقبت خیلی زیادی احتیاج ندارن، اما شک نداشته باشینً بی نیاز از اونم نیستن. این طرز فکر که گربه ها احتیاجی به مراقبت ندارن، می تونه حتی جون این موجودات دوست داشتنی رو به خطر بندازه.

یکی از خیالات عادی در بین کسایی که در خونه خود گربه نگه می دارن اینه که ایرادی نداره چند روزی رو به مسافرت برن و گربه خود رو با مقداری آب و غذا در خونه تنها بذارن. در حالی که این تصور به طور کاملً اشتباهه و این حیوانات درست مثل سگا دچار اضطراب جدایی می شن.
گربه ها احتیاج دارن خونواده ثابتی داشته باشن و این ثبات رو در زندگی خود احساس کنن. تنها فرق گربه ها اینه که نیازای خود رو مثل سگا بروز نمی دن.

۳- تحت هر شرایطی روی پاهاشون فرود میان

گربه ها هرچند تواناییای بدنی زیادی دارن و در بیشتر مواقع می تونن روی پاهای خود فرود بیان، اما این باور غلط و عادی، همیشه هم غلطه.

گربه ها از ویژگی ای به نام «عکس العمل متعادل سازی بدن» (Righting Reflex) بهره مند هستن که یه جور سیستم متعادل سازی ذاتیه و به اونا کمک می کنه بدن خود رو با موقعیت موافق کنن و روی پاهاشون فرود بیان. علاوه بر این، یه سیستم دهلیزی درون گوشای گربه ها هست که به ایجاد تعادل و سازگاری کمک می کنه.
گربه ها با به کار گیری این ویژگی به سرعت میفهمن باید در چه جهتی قرار بگیرن و سر خود رو فوراً بچرخونن تا بدن شون به همون سمت بره.

اما این ویژگیا همیشه هم مؤثر نیستن، مخصوصا اگه گربه از ارتفاع زیادی سقوط کنه.

۴- می تونن شیر گاو بخورند

هرچند خیلی از گربه ها به مواد لبنی علاقه نشون میدن، اما بعضی از شکلای جور واجور شیر واسه اونا قابل هضم نیس.

کارشناسان مخصوصا پیشنهاد می کنن که از شیر گاو واسه تغذیه گربه ها استفاده نشه چون می تونه واسه این حیوانات مضر باشه. بدن گربه ها هم مثل ما آدما ممکنه دچار مشکل اختلاف با لاکتوز باشه یا در صورت مصرف زیاد شیر گاو، گربه دچار مشکلاتی مثل به هم ریختگی معده شه.
واسه حفظ آب بدن گربه خود، بهتره به اون آب یا مواد غذایی آب دار بدین.

۵- زندگی در خیابون براشون بهتره

کسایی که گربه دارن و از اون به عنوان حیوان خونگی خود مراقبت می کنن، دو گزینه پیش روی خود دارن: اونا می تونن هیچوقت به گربه خود اجازه بیرون رفتن ندن، و یا اینکه اونو آزاد بذارن و اجازه بدن که هر وقت دوست داره از خونه بیرون بره.

بعضیا فکر می کنن گربه ها -حتی گربهای خونگی- واسه زندگی در بیرون خونه ساخته شدن. اما به باور کارشناسان، این مسأله به خود گربه بستگی داره.
یه سریای دیگه از کارشناسان هم فکر می کنن که بهتره به گربه خود اجازه بیرون رفتن ندین. اونا می گن گربهایی که در خیابون زندگی می کنن عمر کوتاه تری دارن. واقعا، تحقیقات نشون داده گربهای خیابانی به صورت میانگین ۲ تا ۵ سال عمر می کنن. در حالی که طول عمر گربهای خونگی به صورت میانگین حدود ۱۴ ساله.

۶- از آب بدشون میاد

خیلی از گربه ها هنگام روبرو شدن با آب عاشق اون می شن و حتی بعضی از اونا عاشق بازی با آب هستن، مخصوصا اگه آب از شیر سرازیر شه.
گربه ها کلا فقط از فرو رفتن در آب خوش شون نمیاد.

۷- گربه ها و سگا تا ابد باهم دشمن ان

به خاطر اون چیزی که معمولاً در فیلما و انیمیشنا نشون میدن، این تصور به وجود اومده که سگا و گربه ها رابطه بدی باهم دارن، در حالی که این همیشه غلطه. گربه ها و سگا می تونن با هم کنار بیان یا دست کم همدیگه رو تحمل کنن.

البته درسته که گربه ها و سگا از دو گونه حیوونی به طور کاملً متفاوت هستن و نمی تونن با همدیگه رابطه برقرار کنن، اما اگه می خواید هر دوی این حیوانات رو در خونه خود نگه دارین باید بدونین که نقش شما در رابطه بین اونا خیلی با اهمیته و شما می تونین فاصله ارتباطی ای که بین اونا هست رو کم کنین.

۸- واسه زنان باردار خطرناک هستن

نگهداری از گربه واسه زنان باردار خطرناک نیس اما کارشناسان خاطر نشون می کنن که زنان باردار باید هنگام تماس با خاک و فضولات گربه با احتیاط عمل کنن.

اگه باردارین، هنگام تمیز کردن ظرف خاک گربه خود احتیاط کنین چون شما رو مریضی ای به نام توکسوپلاسموز تهدید می کنه.
این مریضی در اثر یه انگل به وجود میاد که می تونه از راه قرار گرفتن در برابر فضولات آلوده گربه به آدم منتقل شه.
زنان باردار حد الامکان از عوض کردن خاک گربه دوری کنن و این کار رو به کس دیگه ای بسپارن.

۹- آموزش پذیر نیستن


هرچند انگار گربه ها هر زمان هر کاری که دوست داشته باشن رو انجام میدن، اما حقیقت اون هستش که این حیوانات آموزش پذیر هستن.

گربه ها رو مثل سگا نمیشه آموزش داد، چون گربه ها رو نمی تونین با قانون گذاشتن آموزش بدین و اونا از هر نوع تنبیهی فراری هستن. عوضش، کارشناسان پیشنهاد می کنن آموزش گربه خود رو با جلسات تمرینی کوتاه شروع کنین و در اونا از یه صدای کلیک مانند استفاده کنین و به گربه خود به خاطر چیزای کوچیکی که یاد گرفته جایزه بدین. به مرور می تونین کلمات و عبارات تشویقی ای مثل «آفرین» رو جانشین صدای کلیک مانند کنین. گربه شما این عبارات رو یه جایزه تلقی می کنه.

۱۰- شب زی هستن

اگه در خونه خود گربه نگه می دارین، شایدً به این نتیجه رسیدین که گربه ها حیواناتی شب زی هستن چون شبا که خوابین به سراغ تون میان و تلاش می کنن توجه شما رو به خود جلب کنن. اما این تصور به طور کاملً اشتباهه.

گربه ها رو اگه به خودشون واگذار کنین از اون دست حیواناتی هستن که بیشتر هنگام طلوع و غروب آفتاب بیدار هستن. واقعا، اونا به طور ذاتی همون وقتی بیدار هستن که طعمه های طبیعی شون مثل حشرات، جیجیرکا و خیلی از جانوران دیگه بیدار هستن.

۱۱- کشیدن ناخن هاشون ایرادی نداره

خیلی از کسایی که در خونه خود گربه نگه می دارن، ناخنای اونو میکشن تا روی وسایل خونه چنگ نکشد و اونا رو خراش نده. اما این کار صدمات زیادی به گربه شما می زنه.

کشیدن ناخنای گربه، این حیوان رو تا ابد درگیر مشکلات روحی و جسمی زیادی می کنه.
این کار ضرورتی نداره و حتی در خیلی از کشورها کاری غیر قانونی هستش.

اگه ناخنای گربه تون کمی تیزه، می تونین به جای اینکه به کلی اونا رو بکشین، فقط کوتاه شون کنین. در بعضی موارد، گربه ها خود با به کار گیری دندون هاشون، ناخنای خود رو کوتاه می کنن.

۱۲- گربهای خونگی به اندازه گربهای خیابانی به واکسن احتیاج ندارن

نگهداری از گربه در خونه و بیرون نرفتن اون به معنی در امان بودن گربه از بیماریا نیس.

حتماً به طور مرتب گربه یا بچه گربه خود رو واسه تزریق واکسن و خوردن قرص ضد انگل به کلینیک دامپزشکی ببرین. یکی از مهم ترین واکسنا واسه بچه گربهای زیر ۱۶ هفته، واکسن ترکیبی FVRCPه که واسه همه گربه ها، فارغ از خونگی یا خیابانی بودن شون، واکسنی واجب هستش.

۱۳- گربهای خونگی مریض نمی شن

درسته که گربهای خیابانی به خاطر این شرایط زندگی در خیابون کلا بیشتر مستعد دچار شدن به بعضی بیماریا هستن، اما این بدون معنی نیس که گربهای خونگی از همه بیماریا محفوظ هستن.

گربهای خونگی هم با بیماریایی مثل چاقی، بیماریای دندانی، دیابت، پرکاری تیروئید، سرطان و آرتروز مواجه هستن. نگه داشتن گربه در خونه و جلوگیری از بیرون رفتن اون، به کم شدن خطر ابتلای اون به انگلا کمک می کنه.
با این حال، باید به طور مرتب گربه خود رو جهت معاینه به دامپزشکی ببرین تا از سلامت اون مطمئن شید.

۱۴- در تاریکی محض هم می تونن خوب ببینن

گربه ها فقط در صورتی می تونن در تاریکی ببینن که نور جزئی ای در محیط وجود داشته باشه.

چشمای گربه ها این نور رو در خود جمع می کنن و به کمک پرده درخشانی که در پشت اونا هست شدت نور رو بیشتر می کنن. طراحی چشمای گربه ها به گونه ایه که بتونن طعمه خود رو در محیطای کم نور هم شکار کنن. در تاریکی محض هم اونا هرچند تموم تلاش خود رو واسه دیدن محیط دور و بر شون می کنن اما موفق نمی شن جایی رو درست ببینن.