اینجا از زبون درک ادماند به توضیح چگونگی به کار گیری دیتای وبمستر تولز یا Google Search Console واسه باخبر شدن از اهداف به جهت بیشتر دیده شدن در موتور جستجو می پردازیم.

اولین باری که وبمستر تولز_اکنون به Google Search Console معروف است_ منتشر شد، من در مورد ارزش اون دقیق تر شدم. زمان سختی رو سپری کردم تا سایت مپای XML رو بخرم، چون یه وسیله لازم واسه کارشناس سئو بود. یافته های مربوط به کلمات کلیدی هم اصلا به چیزی که در وسایل گزارش سایت بود، نزدیک نبود.
هممون میدونیم که وبمستر تولز به طور خیلی عجیبی با شروع سال جدید شکوفا شد.یکی از نکات کلیدی اون پلت فرمی بود که به چیزی لازم در داشبورد Search Analytics تبدیل شد.

تقریبا همه دیتاهای کلمات کلیدی به دلیل اخطار “not provided” –به معنی ارائه نشده- بلاک شدن. این داشبورد واسه کمک به مدیریت اهمیت زیادی پیدا کرد.
در حالیکه داده های تحلیلی جستجو واسه در رابطه کردن کلمات کلیدی جداگونه قابل اعتماد نیستن، فرصت ساخت کمپینای از راه جستجوی کلید واژه، مهمه.
اینجا می خوام سه برنامه تاکتیکی از تحلیل دیتاهای Search Analytics رو به نمایش بذارم. این تاکتیکا می تونن به تصمیمات با مرکزیت سئو و بهینه سازی سایت کمک زیادی بکنن.

سئو

بررسی سرچ آنالیتیکز
گزارش سرچ آنالیتیگز نشون میده که یه سایت هرچند وقت یه بار در یافته های جستجوی گوگل ظاهر می شه. اطلاعاتی که در این رابطه به دست میاد رو میشه با گروه ها و دسته بندیایی مانند مبحث، داده یا نوع دستگاه فیلتر کرد.
به صورت پیش فرض، گزارش سرچ آنالیتیکز کلمات کلیدی برتر رو براساس تعداد کلیکای سایت طی دوره یه ماه س نمایش میده.
در حالیکه این موضوع جالبه، بازاریابان پارامترهای اضافی رو ترکیب کرده و مقایسه هایی براساس دیتاها رو انجام میدن.
چند پیشنهاد واسه فعال سازی بینش علمی داده های سرچ آنالیتیکز:
همه اطلاعات ممکن رو کامل کنین(کلیکا، اثرات، CTR، موقعیت).
فیلترینگ رو براساس نوع جستجو در نظر بگیرین (به صورت پیش فرض “web” انتخاب شده)
همه اطلاعات در دسترس رو دانلود کنین، چون گوگل نود روز اطلاعات کلمات کلیدی رو واسه صاحبان سایت نگاه می داره.
ما همیشه از فیلترهای گریدوار و عملکردهای منظم کننده و ترتیب دهی واسه زیر مجموعه های خاص اطلاعات استفاده می کنیم تا رو با در نظر گرفتن سئو و بهینه سازی سایت گسترش بدیم.
تاکتیک: تحمیل موفقیت در حال پیشرفت
یکی از الگوها کلمات کلیدی هستن که براساس اثرات متوسط تا کم،CTR یا اندازه کلیک بالایی دارن، اما حتی یه موقعیت متوسط به سمت آخر صفحه اول گوگله یا اوایل صفحه دوم گرایش داره.
یه CTR بالاتر، نشون میده که محتوا با سایت ربط داره و جستجوگران واسه پیدا کردن یافته های بهتر، عمیق تر به جستجو می پردازن.
اینجا فیلترهای پیشنهادی هستن که ما در بهبود پیشنهادای تاکتیکی به هنگام کنترل داده ها در فرمت جدولی استفاده می کنیم.
فیلترهای پیشنهادی:
دست کم پنج تاثیر جستجو در ماه
CTR ده درصد یا بیشتر، اما بیست درصد در صورت یه کلیک داشتن
موقعیت متوسط بین رتبه هفت تا دوازده (نیمه دوم صفحه اول یافته های جستجو یا صفحه دوم)
واسه بازاریابان محتوای سئو شده، نتیجه مورد انتظار اینه که تم و محتوای کلید واژه که بتونه در وبلاگها و مقالات منتشر شه، مشخص شن.
تاکتیک در عمل:

ما از این تحلیل کلید واژه واسه یه مشتری استفاده کردیم که به تیم تولید محتوای اونا کمک کرد.
در دوره ۲۰۱۵ فهمیدیم بیشتر از ۲۰۰ درصد در یافته های ارگانیک گوگل پیشرفت پیدا کردیک. این یافته ها با این تجزیه کلید واژه به پیشرفت محتوا ربط داشتن.

تاکتیک: به دنبال تمای جدید، معروف تر (اما رقابت برانگیز) باشین
واسه این هدف به دنبال فرصتای کلید واژه که در وبسایتای با رنک و اثرات بالا هستیم اما تعداد کلیکا در یافته های جستجو ضعیف تر از چیزی که تصور می کردیم هستن.
این منجر شده که بعضی ملاحظات ابتدایی رو در نظر بگیریم. ما نه کپی و تگ خوب واسه درصد کلیک خوب جفت و جور می کنیم و نه یافته های کاربردی کلمات کلیدی.
فیلترهای پیشنهادی:
به دنبال تعداد ایمپرشن یا تاثیر بیشتر از ۵۰۰ در ماه باشین.
موقعیت متوسط بالاتر از رتبه ۵
CTR کمتر از پنج درصد
یکی از مسائل مهم در این نوع تحلیل اینه که با اینکه تلاش داریم فقط به یافته های صفحات وب نگاه کنیم، گوگل بیشتر رنکای بر اسای تصاویر رو هم در این داده ها شامل می کنه. در نتیجه مهمه که به طور دستی هم یافته های موتور جستجو رو بررسی کنیم.
تاکتیک در عمل
کاربردی ترین پیشنهاد این روش، بهینه سازی تایتل تگ HTML، متا دیسکریپشن و موارد مربوط به س.
با اینکه به کار گیری این پیشنهادا ایده بسیار خوبیه، نگرانی اصلی اینه که تگ کردن به تنهایی یافته های زیادی رو ایجاد نمیکنه.
فرصت هدف دار تری، آزمایش دوباره یافته های کنونیه که به کمک می کنه. اینجا دو نمونه از برنامه های گذشته رو می بینین:

در سناریوی اول، متوجه شدین که همه یافته های مربوط به موسسات برند خاص درصد زیادی ترافیک جستجو ندارن.
در سناریو دیگری واسه پخش کننده تجارت اینترنتی، متوجه شدین که جو رقابتی واسه بعضی از کلمات کلیدی و واسه بیشتر خرده فروشان آنلاین شروع شده. این اتفاق باعث شد تا ما خطوط تولید متفاوت و خاص تر اما در رابطه تر با کلید واژه مورد نظر بسازیم.
تاکتیک: تقویت چیزی که تا حالا خوب جلو رفته
کارکرد کلید واژه می پردازیم تا موضوعات موفق درباره اونو که بشه در راه های جورواجور پوشش داد رو پیدا کنیم.
فرض بر اینه که با چیزی که نفوذ بهتری در گذشته داشته، کلمات کلیدی معنی مدار، عبارت کوتاه و عبارت بلند شروع کنیم.
فیلترهای پیشنهادی:
اندازه تاثیر بیشتر از ده درصد
موقعیت بالاتر از پنجم یا کلا نیمه اول صفحه اول یافته های جستجو
تاکتیک در عمل

در برنامه مشتری مشاهده کردیم که یه تم کلید واژه با جستجوها خوب بسیار سازگاره و هم اینکه اثرات جستجوی قوی رو نشون داده.
براساس این اطلاعات، ما یه سری ارزیابیای بازاریابی محتوا به طور منظم تر جفت و جور کردیم که واسه تکمیل و تقویت کارکرد تم کلمات کلیدی طراحی شدن.

بازاریابی محتوا

نکته اصلی که باید در این نتیجه در نظر گرفته شه اینه که چندین ماه زمان برد تا این ارزیابیا صورت بگیرن. در این مرحله صبر فراوون پیشنهاد می شه.

کلام آخر
سناریوهای بالا تنها لایه های سطحی بازاریابی رو تحلیل می کنه. کارشناسان سئو باید اندازه بازدید کلمات کلیدی رو طبق لندینگ پیج-landing page- جستجو کنن و ارجاعات دوطرفه رو براساس کارکرد صفحه و اهداف اون بررسی کنن.
هرچند در جستجوی کارکرد براساس CTR، موقعیت و فرصتای جستجو، تونستیم برنامه های پیشرفت دراز مدت و کوتاه یه مدت رو به تصویر بکشونیم.