چه جز آدمایی باشین که در مورد  می دونین و دوست دارین بیشتر از اون بدونین، و چه جزو آدمایی باشین که احتمال می دین بخواین از PPC واسه بازاریابی کار و کاسبی تون استفاده کنین، اما نمی دونین از کجا باید شروع کنین، جای درستی اومدید!

این مقاله، اولین سری از سری مقالات آموزش تبلیغات کلیکی یا PPC سایت Modir TVه. با «» همراه باشین.

بسیار ! اول از همه اجازه بدین که تبلیغات کلیکی رو تعریف کنیم و بعد از اون به بررسی کامل این روش تبلیغاتی و روش کارکرد اون بپردازیم:

تبلیغات کلیکی (PPC) چیه؟

PPC یعنی Pay Per Click، یعنی پرداخت به ازای (هر) کلیک. در این روش، شما به ازای هر بار کلیک روی تبلیغات تون، مبلغی رو پرداخت می کنین. در واقع PPC یه روشه که شما با اون می تونین واسه سایت خود بازدید «بخرین». به جای این که به صورت طبیعی و ارگانیک این کار رو انجام بدین (البته منظورمون بازدید فیک و جعلی نیس، فقط منظورمون اینه که مستقیما واسه بازدیدتان پول می دین).

تبلیغات کلیکی در موتورهای جست و جو (مانند Google Adwords)، محبوب ترین روش تبلیغات کلیکی یا PPCه. در این روش شما می تونین کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی تون رو به گوگل بدین و در بالاترین جایگاه یافته های جست و جوی اون کلمات کلیدی باشین، و به ازای هر کلیک که دریافت می کنین، مبلغی از شارژ حساب تون کم می شه.

مثلا ما کلید واژه «» رو اگه انتخاب کنیم، با تبلیغای زیر رو به رو میشیم:
نتایجی که در کنارت اونا علامت Ad با کادر سبز رو مشاهده می کنین، از این روش تبلیغاتی استفاده کردن. اگه روی هر کدامشون کلیک کنین، مبلغی از شارژ Adwords اونا کم می شه. در بیشتر موارد، مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می کنین مبلغی پایینه (اگه کمپین تون رو اصولی ببندین)، اما با در نظر گرفتن تغییرات چند وقت گذشته قیمت دلار، بهتره کمی بیشتر دست به ماشین حساب شید!

قیمت

این که چقدر کمپین شما موفق و به صرفه باشه به المانای زیادی بستگی داره. مثلا این ۳ مورد:

  • تحقیقات کلمات کلیدی مناسب + انتخاب بهترین ترکیب کلمات
  • اجرای درست تنظیمات مربوط به کمپین (هدف گذاری، زمان بندی و…)
  • طراحی استاندارد و بهتر لندینگ پیج، طوری که Conversion Rate بالایی داشته باشه.

گوگل خیلی دوست داره که شما یه کمپین هوشمندانه و در رابطه طراحی کنین (در آخر نمی خواد اونایی که در گوگل سرچ می کنن، محتوای بی ربط یا به درد نخور ببینن)، پس هرچه بهینه تر کار کنین، هزینه کمتری هم واسه Adwords پرداخت می کنین.

تبلیغات گوگلی یا Google Ads چیه؟

تبلیغات گوگلی یا Google Ads که قدیم اونو با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) می شناختیم، محبوب ترین سیستم تبلیغات PPC در دنیاست که به شما اجازه میده در موتور جست و جوی گوگل و خیلی از وب سایتا تبلیغ کنین.

هر زمان که کسی در گوگل چیزی سرچ می کنه، گوگل از بین استخر بزرگی از تبلیغا، تعدادی رو انتخاب می کنه و در یافته های جست و جو نمایش میده. این که کدوم تبلیغا رو انتخاب کنه بستگی به فاکتورهای مختلفی داره که شما می تونین در مقاله اینفوگرافی Google Adwords اونو بخونین.

بقیه روشای PPC

کلا اگه واسه تبلیغات تون به ازای هر کلیک، مبلغی رو پرداخت کردین، روش پرداخت شما PPC  هست. مثلا روشای دیگری هستن که به ازای هر بار نمایش تبلیغ شما، یا نصب اپ شما یا مواردی توافقی از جمله تعداد smsهای دریافت شده به وسیله شما مبلغی رو دریافت می کنن که هیچکدام PPC نیستن.

توافق

چند مثال از عادی ترین روشای تبلیغاتی کلیکی واسه شما می زنیم:

  • تبلیغات کلیکی بنری: شرکتایی مانند ای نتورک، صباویژن، تپسل و… در ایران و Google Ads در دنیا، از شما بنر می گیرن و در وب سایتای مورد نظر شما اونا رو منتشر می کنن. به ازای هر کلیک مبلغی از شما دریافت می شه که مبلغ اون به المانای مختلفی بستگی داره.
    مثلا اگه شما بخواین تبلیغتان فقط واسه تهرانیا نشون داده شه، فقط در وب سایتای هنری باشه، فقط در فلان ساعتا دیده شه و…، باید مبلغ بالاتری واسه هر کلیک بپردازید.
  • تبلیغات همسان – کلیکی: اگه تبلیغ شما طوری باشه که انگار بخشی از محتوای سایت تبلیغ کننده س، شما از راه تبلیغات همسان استفاده کردین. مثلا فرض کنین مقاله ای در مورد «مهاجرت تحصیلی به کانادا» در سایت Felan درج شده. در انتهای مقاله و در باکس مقاله های در رابطه، مقاله ای از شما با عنوان «۰ تا ۱۰۰ اخذ ویزای تحصیلی کانادا» درج شده (طوری که با یه نگاه بشه فهمید که این مقاله به خاطر همین سایت نیس)، کاربر روی این مقاله کلیک می کنه و شما در اون مقاله (علاوه بر ارائه محتوای بی طرفانه) طوری اونو با خدمات حقوقی مهاجرتی خود آشنا می کنین. به دلیل اینکه این نوع تبلیغا اصلا مثل تبلیغ نیستن و انگار بخشی از محتوای همون سایت تبلیغ کننده ان، و از طرفی رابطه محتوایی با محتوای سایت مبدا دارن، معمولا توقع داریم که تعداد کلیکا (به نسبت تعداد نمایش) بیشتر باشه.
  • تبلیغات کلیکی اینستاگرام و تلگرامی: تبلیغی رو در اینستاگرام یا تلگرام منتشر می کنین و با به کار گیری ابزارهایی مثل gl (که دیگه نیس)، bit.ly و… تعداد کلیکا رو برآورد و هزینه رو به ازای هر کلیک پرداخت می کنین.
  • تبلیغات کلیکی ویدیویی: ویدیوی تبلیغاتی شما در یوتوب یا آپارات و… (قبل از پخش ویدیوی مورد نظر مخاطب) پخش می شه. اگه کاربر روی لینک اون کلیک کرد، هزینه ای رو واسه اون می پردازید.
  • تبلیغات کلیکی پیامکی: تبلیغات پیامکی با روش پرداخت کلیکی هم یکی از راه های دیگه PPC هستش.

نکته: تبلیغات کلیکی یا PPC، یه «روش تبلیغاتی» به حساب نمیاد. بلکه یه نوع روش «پرداخت هزینه تبلیغاته».