هنر نقاشی رو هرچند امروزه در مدرسه ها و آکادمیای صاحب نام هنر جهان تا  مقطع دکترا میشه فراگرفت، اما، علاوه بر استعداد و علم، مهارت هم در خلق آثار هنری اهمیت بسیار داره.
چه زیادن کسایی که خود آموخته بوده و طرحایی بر بوم نقاشی میزنن که تئوریسینا و حرفه ایای این میدون رو به حیرت زدگی وا می دارن و خالقان مکتب کوبیسم، رئالیسم و اکسپرسیونیسم با تابلوهای منحصر به فرد خود، تنها مشتی نمونه خروار هستن.

مهارت در نقاشی و خلق نتیجه های هنری، علاوه بر مهارت و استعداد، به خلاقیت و نوآوری هم نیاز داره که به نظر می رسه، بعضی از گرون ترین و معروف ترین تابلوهای نقاشی چه امروزه و چه در قرون قبل، تا حدود زیادی متکی بر خلاقیت و قدرت رویا پردازی خالقان آثاره که  تابلو نقاشی “مونالیزا (لبخند ژکوند) لئوناردو داوینچی ایتالیایی با فوت وفن ذوزنقه و مهارت عالی نقاش نخبه اش و  تابلو ۱۱۹ میلیون دلاری “ ادوارد مونک  نروژی،‌ از اون جمله است.

بارها مشاهده کردیم که یه تابلوی نقاشی که به نظر و نظر افراد غیر حرفه ای در نقاشی، منظره یا طرح یا نمایی معمولی رو به تصویر میکشه و شاید نقاش اون، وقت و خلاقیت خاصی رو واسه طراحی و تولید اثر صرف نکرده باشه، با قیمتای زیادی در حراجیای بین المللی به فروش می رسه و تعجب مردم عادی رو بر می انگیزد.

راز تابلوهای نقاشی گرون تاریخ نقاشی و هنر چیه؟ به چه دلیل مونالیزای داوینچی و یا همون تابلو جیغ، شاهکار نقاش نروژی یا شبای پر ستاره ون گوگ، با قیمتای افسانه ای خرید و فروش می شه؟ اینا پرسشیه که تو ذهن خیلیا نقش بسته س و تلاش می کنیم در سرویس هنری ما در روزای آینده، در سلسله مطالبی در بخش نقاشی، با بررسی دیدگاه فعالان این میدون، پاسخی براشون پیدا کنیم.

در گزارش امروز، می خوایم با ۱۰ تابلوی گرون نقاشان آسیایی آشنا شیم که با وجود طرحایی ساده، اما با قیمتای میلیون دلاری به فروش رفته ان. به هر حال، مشاهده آثار ناب نقاشی و هنر معاصر جهان، می تونه در ارتقای دید و سواد رسانه ای ما نقش زیادی اجرا کنه.

 

 

 

در نقاشی گردی امروز، همراه ما باشین.

۴ نقاش بزرگ و زنده آسیا

بازار نقاشی امروز قاره قدیمی، مطمئنا در اختیار دو غول نقاشه که یکی از چین و دیگری از دیار آفتاب تابان، دنیای نقاشی رو تحت تاثیر خلاقیت و هنر خود قرار دادن. نقاشانی چون ژانگ زیائوگانگ (Zhang Xiaogang) و زنگ فانژی (Zeng Fanzhi) از یه سو  که از چین، الهام بخش نقاشی معاصر در آسیا هستن. اطلاعاتی از اونا رو در درگاه معروف گالری ساعتچی دنبال کنین.

در کنار این دو نقاش صاحب نام چینی، دو نقاش دیگه، بازم از شرق آسیا به چشم می خورن. یکی یوشیتومو نارا (Youshitomo Nara) و دیگری یایویی کوساما (Yaoyi Kusama) که معروف ترین نقاشان چند دهه گذشته ژاپنیا هستن. یوشیتومو نارا و آخرین نتیجه های هنری این نقاش جوون ژاپنی رو در درگاه معروف آرت نت دنبال کنین.

این دو رو حالا برند نقاشی این کشور می دونن که آثارشون چه در میدون نقاشی و چه ادبیات و چیدمان (installation)، بازتابای زیادی در حراجیا و گالریای صاحب نام جهان از لندن تا نیویورک داشته.

این ۴ نقاش چینی و ژاپنی، حالا گرون ترین نقاشان در قید زندگی جهان بوده که آثارشون، نه فقط الهام بخش طراحان و نقاشان جهان در آسیا و اقصی نقاط گیتیه، بلکه در کمال سادگی، قیمتای سرسام بیاری واسه خرید آثار اونا به وسیله گالریا، موزه ها و کلکسیون داران پرداخت می شه.

دنیای کلکسیونی داری هم، دنیای عجیب و کار و کاسبی جالبی داره که رسم و رسوم و رازهای زیادی در خود نهفته داره و در آینده به بررسی معروف ترین کلکسیون داران هنر جهان می پردازیم. کسایی که شکارگر خلاقیت و هنر ناب بوده و مثل زرگری زر شناس، به دنبال گوهرهایی هستن که شاید چند دهه بعد، قیمتایی به مراتب بیشتر از چیزی که براش پرداخت کردن، پیدا کنه.

به هر حال با این مقدمه، نگاهی می کنیم به تابلوهای گرون از هنرمندانی که در قید زندگی بوده و هنوز تابلوهای نقاشی گران تری از آثار اونا در قاره قدیمی به فروش نرفته.

ژانگ زیائوگانگ با تابلوی Big Family No.1

نقاش چینی معروفی به نام ژانگ زیائوگانگ، حالا یکی از قدرتمندان هنر چین در جهان هستش.
کشور یه میلیارد و اندی چین، پایتخت فناوری و هنر در قاره قدیمی بوده و شروع بعضی از هنرها رو میشه در تمدن چند هزار ساله اونا جستجو کرد.

تابلویی ۱۵۰ در ۱۸۰ سانتیمتر که تصویر ۳ عضو یه خونواده رو در سنین جوونی به تصویر میکشه. این تابلو در سال ۱۹۹۴ میلادی تموم شد و از رنگ روغن استفاده شده.
در یازدهم آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، تو یه حراجی در شهر نیویورک آمریکا، این تابلویی که در بالا مشاهده می کنین، به مبلغ ۴ میلیون ۹۵۴ هزار دلار به فروش رسید.

خریدار این اثر هنری، اونو در حراجی Sotheby شکار کرد.

زنگ فانژی، نقاش چینی معروف دیگری هم هست که آثارش، قیمتای زیادی پیدا می کنه.
تابلوی Meat No. 3 در سال ۱۹۹۲ میلادی با رنگ روغن طراحی شد و اثری در ابعاد ۱۸۰ در ۱۶۷ سانتیمتره.

در حراجی کریستی در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم ۳ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۴۲۰ دلار به فروش رسید که می تونین این اثر هنری رو از راه جست و جو در گوگل ببینین.
در این تابلو، هفت شهروند چینی به تصویر کشیده شده که فلسفه طراحی و معروفیت اونو میشه در این لینک بررسی کرد.

یوشیتومو نارا با سفیر کوچولو

یوشیتومو نارا، نقاش ژاپنیه که با تابلویی به نام The little Ambassador یکی از گرون ترین نقاشان زنده جهان هستش.
تابلویی که در بالا مشاهده می کنین و یه دختربچه رو به تصویر کشیده، از آکرلیک در طراحی استفاده کرده و در سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی شد.

این تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۹۸ سانتیمتر در ۱۳۲ سانتیمتر طراحی شده و در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی تو یه حراجی در هنگ کنگ،، به مبلغ ۳ میلیون ۱۰۴ هزار و ۷۳۰ دلار آمریکا به فروش رسید.

زنگ فانژی با Society No3

زنگ فانژی علاوه بر تابلوی نقاشی که در بالا توضیح دادیم، در فهرست ۱۰ تابلوی نقاشی گران نقاشان در قید زندگی آسیا، اثر دیگری هم داره که جامعه شماره ۳ اسمشه. با رنگ روغن کشیده شده و ۲۱۸ در ۱۴۴ سانتیمتر ابعاد این تابلوه.

در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در کشور هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون ۷۹۵ هزار و ۲۸۹ دلار آمریکا به فروش رسید.

زنگ فانژی با self-Portrait

زنگ فانژی تابلوی نقاشی دیگری داره که با فوت وفن رنگ روغن کشیده و ۲۰۰ در ۱۶۹ سانتیمتر عرض داره و در واقع پرتره خودشه. این تابلو هم در بیست و هشتم جون سال ۲۰۱۶ میلادی تو یه حراجی نقاشی در لندن،‌ به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۶۶۰ دلار به فروش رسید.

یایویی کوساما

خانوم یایویی کوساما، نقاش ۸۳ ساله ژاپنی که از سن ۲۸ سالگی به نیویورک رفت، یکی از معروف ترین هنرمندان نقاش آسیا در دنیاس که آثار نقاشی و چیدمان ایشون، بازتابای زیادی در محفلای هنری و رسانه ای جهان داره.

این بانو که در کودکی مورد آزاد و تجاوز جنسی قرار گرفته، در مکتب اکسپرسیونیسم ذهنی فعالیت داره و مخاطبان بسیاری رو جذب کرده که تابلوی نقاشی Clod Considering، یکی از شاهکارهای ایشون هستش.

خانوم یایویی، این تابلو رو در فاصله سالای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ میلادی با فوت وفن رنگ روغن در نیویورک کشید که ۱۶۲ در ۲۶۱ سانتیمتر عرض داره.

این تابلوی نقاشی در بیست و هشتم می سال ۲۰۱۶ میلادی تو یه حراجی در هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۶۷۰ دلار به فروش  رسید و البته این اثر، گرون ترین تابلوی نقاشی ایشون نیس.
چون که یکی از آثارش در سال ۲۰۱۴ میلادی، به مبلغ ۷.۱ میلیون دلار در حراجی کریستی نیویورک به فروش رسید.

آی ایشون ایشون با Map of China

هنرمند چینی دیگری در فهرست ۱۰ نقاش گرون زنده آسیا قرار داره که Ai Weiwei اسمشه. تابلوی هنری اون که تصویری از نقشه کشور چینه، به صورت چوبی طراحی شده و در ابعاد ۸۰ در ۱۶۰ در ۱۶۰ سانتیمتر ساخته شد.
این اثر در سال ۲۰۰۶ میلادی تموم شد و در بیست و هشتم جون سال ۲۰۱۶ میلادی تو یه حراجی در لندن، به قیمت ۲ میلیون و ۵۱۷ هزار دلار به فروش رفت.

اینستاگرام ۲۸۲ هزار فالوئری این هنرمند معروف چینی رو در این نشانی دنبال کنین که بیشتر از ۱۳ هزار پست در ۴ سال گذشته به اشتراک گذاشت.

لیو زیادونگ با Showered in Sunlight

لیو زیادونگ (Liu Xiadong) نقاش چینی هنر مدرن (Modern Art) با تابلویی به نام دوش گرفته در نورآفتاب، یکی دیگری از تایلوهای نقاشی گرون آسیا رو به خود اختصاص داره.

این اثر هنری در سال ۱۹۹۰ میلادی، با فوت وفن رنگ روغن طراحی شد و ۱۸۰ در ۱۹۵ سانتیمتر ابعاد داره.
در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، درزمان یه حراجی در هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۲۶ دلار به فروش رسید.

یوشیتومو نارا با Wish World Peace

یوشیتومو نارا، علاوه بر نقاشیایی که در بالا به اون گفته شد، اثر دیگری به نام آرزوی دنیایی در صلح داره که بازم یه دختر بچه ژاپنی رو به تصویر میکشه که با روش آکرلیک، طراحی شده.
این اثر در سال ۲۰۱۴ میلادی طراحی شد و در ابعاد ۱۹۴ سانتیمتر در ۱۶۲ سانتیمتر قرار داره.

در هفدهم نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان یه حراجی در نیویورک، به قیمت ۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید.

یایویی کوساما با Infinity Nets

دهمین اثر نقاشی گرون سال ۲۰۱۶ آسیا رو باید اثری از یائویی کوساما، بانوی صاحب نام و صاحب سبک ژاپنی دونست  که در چند دهه گذشته، روشای جالبش در طراحی و ارائه نتیجه های هنری خلاقانه، میلیونا مخاطب در سراسر جهان رو عاشق رویاهای رنگارنگش کرده.

اون استاد خلق آثار ساده در جشنواره ای از رنگ و نور و سادگیه و شاید یکی از دلایل موفقیت این بانوی هنرمند همیشه اخموی ژاپنی رو در این سه عنصر جستجو کرد.

تابلویی که در بالا مشاهده می کنین و ۴ مستطیل به ظاهر قرمز رنگ رو در کنار هم نشون میده، Infinity Nets اسمشه که با آکریلیک طراحی شده.
هر کدوم از این تابلوهای چهار گانه، ۱۹۴ در ۱۳۰ سانتیمتر اندازه داره و در کل، ۱۹۴ در ۵۲۰ سانتیمتره.

این اثر به ظاهر ساده و معمولی، تو یه حراجی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در هنگ کنگ، به ارزش ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۷۶۶ دلار قیمت گذاری شد و به وسیله Sotheby خریداری شد.

خانوم کوساما و آثارش رو در می تونین در این درگاه دنبال کنین که در سال ۲۰۱۷ میلادی، گالریش در هلسینکی، توکیو و واشنگتن برگزار می شه.

اگه تو تهران هستین یا گذرتون به این کلانشهر دود آلود این روزا افتاد، سری به موزه هنرهای معاصر تهران در خیابون کارگر شمالی بزنین که جشنواره ای از تابلوهای هنری گرون جهان رو در خود جای داده و گنجینه شاهکارهای هنری اون، بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار قیمت گذاری شده.

واسه باخبر شدن از جدید ترین خبرها از نگارخانهای تهران، با گالری گردی هفتگی ما که شما رو با نتیجه های هنری نقاشان، خطاطان، عکاسان و مجسمه سازان کشور آشنا می کنه همراه شید.