۱۲۵ سال از تولد آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی معروف به “ملکه جنایت” می گذره. اون خالق هرکول پوآرو و خانوم مارپل، کاشفان رازهای پیچیده جناییه. به بهونه ۱۲۵ سالگی آگاتا کریستی معروف ترین کارآگاهان جهان رو تقدیم حضوتون می کنیم.

معروفترین کارآگاهان جهان

خانوم مارپل

خانوم مارپل زنی سالخورده، با ذکاوت و کنجکاوه که تمایل زیادی واسه سرکشی به زندگی در و همسایه داره. یکی از سرگرمیای اون در اوقات فراغت، کشف جنایته. این شخصیت داستانی زاده خیال آگاتا کریستی، نویسنده شهیر انگلیسیه که در سال ۱۹۷۶ درگذشت. داستانای خانوم مارپل با هنرنمایی مارگارت رادرفورد در دهه ۶۰ و جوون هیکسون در دهه ۸۰ میلادی به صورت یه مجموعه تلویزیونی درآمدند.

معروفترین کارآگاهان جهان

فیلیپ مارلو

کارآگاهی جدی و در عین حال احساساتی که نمیشه اونو با رشوه خرید. ریموند چندلر، نویسنده آمریکایی با خلق فیلیپ مارلو نام خود رو با ادبیات کارآگاهی پیوند زد. این کارآگاه خصوصی و همیشه فقط در دنیایی که تیرگی و “نکبت” اونو فراگرفته در چارچوب اخلاقی که واسه خود خلق کرده زندگی می کنه. براساس شخصیت فیلیپ مارلو تا کنون فیلمای مختلفی از جمله با بازی همفری بوگارت ساخته شده.

معروفترین کارآگاهان جهان

شرلوک هلمز و دکتر واتسون

شرلوک هلمز، کارآگاه تیزهوش و دوست صمیمی اش دکتر واتسون، ماجراهای زیادی رو در کنار هم تجربه می کنن: دزدی، اخاذی، سازمانای مخفی، باندهای جنایتکار، قتلای مرموز و اسرار دولتی. نقش واتسون در این داستانا انگار مراقبت از هلمزه. سر آرتور کانن دویل، نویسنده انگلیسی با خلق هلمز و واتسون نام خود رو جاودانه کرد.

معروفترین کارآگاهان جهان

مارتین بک

مارتین بک حاصل قلم زوج نویسنده سوئدی پروالو و مای شوواله. اون یه کمیسر جنایی اداره پلیس با شخصیتی حساس و افسره س. داستان های مارتین بک در ۱۰ رمان که در فاصله سالای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ منتشر شدن، با موفقیت زیادی در سراسر جهان روبرو شد. تا کنون فیلمای زیادی براساس شخصیت این کارآگاه ساخته شده.

معروفترین کارآگاهان جهان

کورت والندر

کورت والندر شخصیت رمانای هنینگ مانکل، نویسنده سوئدیه که از نظر درونگرایی و بحرانای روحی بسیار مثل کارآگاه مارتین بکه. اون یه سری از مشکلات ریز و بزرگ روزمره داره: مریضی، بحران های عاشقانه و مصرف زیاده از حد نوشیدنیای الکلی. کورت والندر البته پلیسی جسور و درستکاره.

معروفترین کارآگاهان جهان

گوئیدو برونتی

قلمرو فعالیت کمیسر برونتی (چپ) شهر ونیزه. اون با اینکه پلیس موفقیه اما با این حال خلافکاران بیشتر از دست اون خلاص می شن. دونا لئون، نویسنده آمریکایی و خالق کمیسر برونتی از سال ۱۹۸۱ ساکن ونیزه. داستان های این کمیسر ایتالیایی تا کنون به ۳۵ زبون ترجمه شدن.

معروفترین کارآگاهان جهان

بازرس لینلی و گروهبان هاورز

بازرس لینلی و دستیارش گروهبان هاورز، دو شخصیت ساخته و پرداخته الیزابت جرج، نویسنده آمریکایی هستن. یه پلیس مرد و دستیار زن؛ ترکیبی نه خیلی عادی در ادبیات کارآگاهی. داستانای این دو کارمند پلیس که در بریتانیا خدمت می کنن، نه فقط براساس کشف جنایت بلکه بر محور زندگی خصوصی شون هم ساخته شده.

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

دویچه وله مطالب باحال روز