یکی از معروف ترین و گران قیمت ترین خیابون های دنیاست. در ایران اسمش اون قدر کاربرد داشته که جنبه اصطلاح پیدا کرده. «شانزلیزه» از جاذبه های گردشگری فرانسه س و هرکی به پاریس می رود به اون سری می زند.

به گزارش ایسنا، خیابون معروف «شانزلیزه» (Champs-Élysées) اسمش اون قدر مطرحه که مسافران پاریس عموما اون رو جزو اولین جاهایی که می خواهند ببینن تو ذهن دارن. اما شاید یکی از تک و توک جاهایی در پاریس که وقتی به اون می رسی از انتظارت پایین تره همین خیابونه و حتی کمی توی ذوق بعضی ها می خورد، اونم از این دید که اون قدر از اون در باور عمومی چیز خاصی ساخته ان که انتظارها از اون غیرواقعی و خیلی بالاست. مثلا در ایران در بین همه مردم آخر لوکس بودن رو واسه شانزلیزه به کار می برند و وقتی کسی آروم و بی خیال راه می رود می می گن مگه در شانزلیزه قدم می زنی؟! هرچند که این خیابون واقعا مرکز بوتیک های شیک و گران قیمت پاریسه.

شانزلیزه از میدون «شارل دوگل» (اِتوال) تا میدون «کنکورد» ادامه داره. در غرب خیابون، «طاق پیروزی» (طاق نصرت/ Arc de Triomphe) در میدون شارل دوگل قرار داره؛ طاقی که واسه گرامی داشت پیروزی های ناپلئون بناپارت ساخته شد و در پایین اون نام فرمانده های فرانسوی در جنگ ها حک شده. هم اینکه مقبره سرباز گمنام در زیر اون قرار داره. سر دیگه شانزلیزه به دو کاخ معروف «گران پَلِه» و «پُتی پَلِه» می رسد که نمایشگاه و موزه هستن. شانزلیزه در آخر از شرق به میدون معروف «کنکورد» می رسد با «اُبِلیسک» معروفش که از قاهره به این جا منتقل شده. در ادامه هم باغ معروف «تویلری» است و معروف ترین موزه جهان یعنی «لوور». شانزلیزه که به معنی «دشت الیزه» است در محور تاریخی پاریس قرار داره. الیزه هم در اسطوره های یونان به معنی بهشته.

این خیابون یکی از مطرح ترین مرکزهای خرید در پاریسه با شکل های جور واجور فروشگاه ها و بوتیک های شیک. شکل های جور واجور برنده های جور واجور لباس، کفش، لوازم آرایش، عطر، عینک و…، هم اینکه شرکت های بزرگ خوروسازی در این خیابون نمایندگی دارن. سینما، تئاتر، کافه و رستوران هم دیگر بخش های شانزلیزه هستن که سرتاسرش درخت کاری شده.

رژه بزرگ نظامیِ روز چهاردهم ژوئیه هر سال در شانزلیزه برگزار می شه. چهاردهم ژوئیه روز فتح زندان «باستی» و روز ملی فرانسه و تعطیل رسمیه. هم اینکه از سال ۱۹۷۵ مرحله آخر مسابقات دوچرخه سواری «تور دو فرانس» در این خیابون برگزار می شه. شانزلیزه که تا کنون تماشاگر برگزاری تجمع های سیاسی و تظاهرات هم بوده، در جام جهانی ۱۹۹۸ و بعد از برد تیم ملی فوتبال فرانسه محل تجمع و شادی فرانسوی ها بود.

خیابون شانزلیزه با ۱۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض، در هر دو سمتش ایستگاه مترو قرار داره که دسترسی به اون رو بسیار راحت می کنه.

خیابون شانزلیزه در پاریس

طاق پیروزی در میدون شارل دوگل

خیابون شانزلیزه در پاریس

اتوبوس گردشگران در شانزلیزه

فروشگاه دیزنی در شانزلیزه

نمای خارجی پُتی پَلِه

میدون کنکورد

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

ایسنا