وضعیت نه خیلی شایسته بازار خرید کتاب و هم اینکه آمار سرانه مطالعه با در نظر گرفتن تعداد دانشجویان و تحصیلکردها به کنار، تعداد معدودی از این کتابها تونستن راه خود رو در بین این بازار پیدا کنن و کم و بیش فروشی دست و پا کنن.

این وسط تبلیغات تلوزیونی بعضی از این کتب و پا گرفتن برنامه های جور واجور تلویزیونی با بخشای معرفی کتاب تونستن در برندینگ بعضی از این اجناس تاثیر زیادی اعمال کنن. حال اگه کلیه کتابای منتشر شده در کشور رو به چهار بخش کلی : کتابای دانشگاهی ، کتابای عمومی، کتابای درسی و کمک درسی و کتابای تخصصی تقسیم کنیم، تاثیر فرهنگ سازی  های گذشته واسه کتابخوانی بیشتر در بخش عمومی کرد پیدا میکنه، حال اینکه محتوای منحصر به فرد در هرکئام از این بخشا در نوسانه.

ادامه این مطلب رو با سه کتابی که نبایده دست بدین ادامه می دیم:

“هم اینکه لینکی در انتهای معرفی این کتابها واسه سفارش کتاب به دو صورت خرید اینترنتی و خرید تلفنی کتاب قرار داده شده.”

  • دختر شینا:

کتاب دختر شینا

این کتاب حکایتی از یه زندگی در پشت صحنه جنگه؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع مقدس، با سختی های دوری همسر و بزرگ کردن بچه هاش، کنار اومد و به تنهایی زندگی رو اداره کرد، چهار دختر و یه پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا اومدن یکی شون در کنارش بود.

«دختر شینا» از تک و توک کتاب های خاطراته که زندگی پرفراز و نشیب یه دختر جوون دهاتی رو در برابر چشمون ما به نمایش می گذارد، دختری که اون قدر می ایستد و می افتد و دوباره برمی پاشه تا جنگ رو تحقیرکند.

بهناز ضرابی زاده در «دختر شینا» قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر محمدی کنعان شده تا زندگی اون با سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر رو روایت کنه و همدم شب های تنهایی این زن و بچه هاش شه؛ شب هایی که قدم خیر و بچه هاش وضعیت قرمز رو تجربه می کردن و پدر در مناطق جنگی مشغول دفاع در برابر دشمن بود.

این کتاب حکایتی از یه زندگی در پشت صحنه جنگه؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع مقدس، با سختی های دوری همسر و بزرگ کردن بچه هاش، کنار اومد و به تنهایی زندگی رو اداره کرد، چهار دختر و یه پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا اومدن یکی شون در کنارش بود.

«دختر شینا» از تک و توک کتاب های خاطراته که زندگی پرفراز و نشیب یه دختر جوون دهاتی رو در برابر چشمون ما به نمایش می گذارد، دختری که اون قدر می ایستد و می افتد و دوباره برمی پاشه تا جنگ رو تحقیرکند. «دختر شینا» از ۱۹ فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر شروع می شه؛ از وقتی که اسمش رو به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتن تا وقتی که حماسه زندگی اش رو در پشت جبهه ها رقم زد.

ضرابی زاده هم تونسته با تیزبینی و هوشمندی یه نویسنده، همه صحنه ها و فضاهای کتاب رو موثر و قابل لمس روایت کنه.

خرید تلفنی و اینترنتی کتاب دختر شینا

  • هنر شفاف انیشیدن:

کتاب هنر شفاف فکر کردن

-این کتاب اثری در بخش روان شناسی فردی و مدیریته و یکی از پرفروش ترین آثار چند ساله  گذشته به حساب میاد. نویسنده  این کتاب رولف دوبلی  با این اثر به بالاترین جایگاه جدول پرفروش های آثار روان شناسی و مدیریت زندگی در بازار جهانی کتاب، صعود کرده.

-«هنر شفاف فکر کردن» ۳۳۵ صفحه در ۹۹ فصل داره و به معضلای همه گیر زندگی فردی و اجتماعی و راه کارایی واسه خلاص شدن از اونا می پردازه.

-عادل فردوسی پور قبل از این کتاب  «فوتبال علیه دشمن» رو از سایمون کوپر ترجمه و بوسیله نشر چشمه منتشر کرده بود که  تا الان ۵ بار تجدید چاپ شده است.  «هنر شفاف فکر کردن» دومین ترجمه ایشون و سومین اثر مکتوبشه. قبلا جشن امضای این اثر با حضور عادل فردوسی پور در روزای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه نشر چشمه برگزار شده بود.

-تصور کنین در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی افتاد. اون وقت واژه ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم معنا نداشت. اشک ها و لبخندها محو می شدن و زیبایی فوتبال هم رنگ می باخت. آدم ها مثل رُبات های برنامه ریزی شده ای بودن که وظیفه شون بردن بدون کوچیک ترین اشتباه بود.

-حالا تصور کنین در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال رو در خود جای داده، قرار می شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباهی نشه؛ جهان بهتری داشتیم؟ جنگ افروزی ها به پایان می رسید؟ جرم و جنایت از صحنه ی روزگار محو می شد؟ آدم ها با همدیگه روابط بهتری برقرار می کردن؟ جواب به این سوال ها و پیش بینی جهانی که هیچوقت تجربه اش نکرده ایم، کار سختیه. اما قابل پیش بینی اون هستش که هر چی بیشتر خطاهای خود رو بشناسیم، راه و روش بهتری به زندگی داریم. از اون جا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می کنن، امکان شناختن اون ها هم چیزی ممکنه.

-رولف دوبلی در این کتاب می کوشد براساس تحقیقات، تحقیقات و تجربیات شخصی اش کلی ی این خطاها رو شناسایی، بازخوانی و معرفی کنه. همون گونه که خود در مقدمه ی کتابش ذکر می کنه، فهرست خطاهاش کامل نیس و موارد دیگری رو هم می توان به ایشون در ضمن گفتن. اون براساس مشاهدات علمی، یافته های آماری، دلیل آوردن ها و استنتاج های منطقی (در بخش ی علوم اجتماعی)، با ذکر مثال ها و نمونه های قابل لمس، جهان بینی خود رو درباره ی خطاهای شناختی مطرح می کنه. به تأیید نویسنده ، این کتاب کلید پیدا کردن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیس، تلقی و برداشت من اینه که محتوای اون نشون دهنده نگرشی متفاوت به کارکرد انسانی ماست؛ یه شوک خلاقانه به ذهن در جهت پاک کردن جمع شدن های زایدش، شناسایی پیش فرض های ساختگی، اشتباهات رایج و موقعیت های کاذبی که به واسطه ی خطاهای ذهنی دچارش می شیم. کاوشیه در شناخت روشن تر خطاهای انسانی که در زندگی، کارکردهای متفاوت و بعضی وقتاً متضادی داره. بعضی از اون ها آدم رو از خطر نابودی نجات می بخشه و یه سری های دیگه مانع از خردورزی و شفاف اندیشی اش می شه. درک روند فکر کردن و دام هایی که ذهن بر سر راهش قرار می دهد، کار ساده ای نیس و بی دلیل نیس رولف دوبلی کتابش رو  نام نهاده.

-لازم می دانم از سهراب آگاه دوست ارزشمندم که باردیگر منو به ترجمه یه کتاب تشویق کرد،سپاس گزاری کنم.

-از دوستان عزیزم، بهزاد توکلی و علی شهروز، دو نخبه از شریفستان (!) دوستانه تشکر می کنم که بی دودلی، حضور و همراهی شون دلیل شد در این فرصت کوتاه ترجمه ی کتاب هنر شفاف فکر کردن ممکن شه.

-و سپاس آخر از همه ی کسائی که به دنبال پیدا کردن اندیشه ی شفاف، دل وابسته به ساختن جهانی بهتر دارن.

خرید اینترنتی و تلفنی کتاب هنر شفاف فکر کردن

  • بیشعوری:

کتاب بیشعوری

از اینکه همسایه تون زباله هاش رو در جوی آب می ریزه عصبانی هستین؟ تا حالا پیش اومده که در اداره ای واسه گرفتن یه امضا روزا و ساعتا در آمدوشد باشین؟ احساس می کنین رئیس تون باشما توهین آمیز صحبت می کنه؟ با صحبت سیاستمداران دچار رعشه و ناسزاگویی میشین؟ هیچ دلتون خواسته یه صندلی رو بر فرق پزشکی بکوبید که بدون اینکه اجازه بدین در مورد مریضی تون توضیحی بدین شروع به نوشتن نسخه کرده؟ از دیدن مجریای تلویزیون عصبی میشین؟ وسوه خفه کردن فامیلایی که همیشه” مشغول فضولی و نصیحت و بزرگ تری ان، زیاد به سراغتون میاد و ….

اگه پاسختان به این پرسشا مثبته، این کتاب رو بخرین، چون که شما با بی شعورها سروکار دارین و این کتاب خودآموز ارزشمندیه واسه شناخت و درمان آسیب بی شعوری و چگونگی رفتار با مبتلایان به این مریضی.

خاویر کرمنت در این کتاب خنده دار مدعی می شه که بی شعوری (Assholism) یه مریضی و اعتیاده و نه یه جور بداخلاقی یا سوءرفتار. بعد به شکل یه دکتر که شناخت و درمان بی شعورها رو کار خود قرار داده با نظیره نویسی کتاب های بیشتر پسند روانشناسی به معرفی بی شعوری از زوایای جور واجور می پردازه. نشونه های بی شعوری

در بخشی از کتاب درباره نشونه های بی شعوری می خونیم:

«اپیدمولوژی بی شعوری نشون میده که خیلیا در برابر دچار شدن به مریضی بی شعوری قرار دارن. یافته های تحقیقات جورواجور نشون می دهدکه مطمئنا در میان کسائی که مدرک دکتری روان شناسی دارن هم تعداد زیادی بی شعور هست.

مانند خیلی از بیماریا، بی شعوری هم ممکنه به ارث برسه. خیلی از بی شعورها این مریضی رو از پدر یا مادرشون به ارث بردن.

بیشتر بی شعورها رو میشه از روی رفتار تهاجمی و اخلاق قلدر مآبانه شون شناخت. اگه با گردن کلفتی و ترسوندن بقیه نتونن کارشون رو به انجام رسونن، حقه سوار می کنن یا قانون و مقررات رو طوری انگولک می کنن تا نتیجه اش به نفع شون شه. مثل تموم اعتیادا، موضوع رد در بی شعوری هم موضوع مهمیه. اونا قبول نمی کنن که باید مسئولیت پذیر باشن و یا دست کم زیر حرفشون نزنن و حاضر به پذیرش اشکال و اشتباه در کارشون باشن.

بی شعورها قوانین ننوشته ای دارن که طبق اون رفتار می کنن:

– تموم مشکلات رو بقیه به وجود آورده ان.

– اصلاً احتیاجی به ریشه یابی مشکلات نیس، فقط یکی رو پیدا کن که تقصیر رو گردنش بندازی.

– کم نیاور، تموم کمبود ها و خطاها رو میشه در پشت نقابی از وقاحت و گستاخی مخفی کرد.

– اگه از قانونی خسته شدی، برابر نیازت یکی دیگه بساز، اما به محض اینکه به خواسته ات رسیدی اون رو هم نقض کن.

– بی شعورها کسائی ان که فکر می کنن قانون در مورد اونا تعریف و مشخص می شه و اونا تافتهای جدا بافته ای ان که حق انجام هر کاری رو که اراده کنن دارن. بی‎شعوری مرض وقاحت و سوء به کار گیری دیگرونه. مشکل درمان بی شعوری اون هستش که آدم بی شعورمعمولاً قبول نمی کنه بی شعوراست. اگه هم عاقبت قبول کنه، بازم تمایل داره تقصیر اون رو به گردن بقیه بندازه.

– از طرف دیگه، این مریضی شدیدا واگیر داره، تا اونجا که حتی ممکنه یه درمان گر قوی و با اراده، خیلی راحت تحت تاثیر استدلالا و دفاعیات یه بی شعور قرار گیرد و تا اونجا پیش رود که بعد از یه مدت اون هم مثل بی شعورها رفتار کنه!

کتاب بیشعوری نوشته خاویر کرمنت و ترجمه محمود فرجامی بوسیله انتشارات تیسا در ۱۸۰صفحه منتشر شده.

فواید خوندن رمان چیه؟

امتیازات خوندن کتاب واسه افزایش طول عمر

کتاب