معرفی چندین مدل از بلوک های سیمانی در ساخت و ساز
 
ما در این مقاله قصد داریم در خصوص بلوکهای سیمانی سنگین ، تعاریف ، انواع مختلف ،  روش های تولید ،  روشهای اجرا و کاربرد آنها توضیحاتی را خدمت شما خوانندگان محترم ارائه کنیم.
 
تعریف :   بلوک سیمانی سنگین به بلوکی اطلاق می شود که که برای تولید آن عمدتا از ماسه و سیمان استفاده شده است. عموما به جزاین دو نوع ، ماده اولیه دیگری برای تولید بلوک سیمانی سنگین استفاده نمی شود.
 
این محصول به دلیل استفاده از ماسه و سیمان دارای مقاومت بالایی می باشد و کاربردهایی متفاوت از بلوک های سیمانی سبک دارد.
 
بخش اول: انواع بلوکهای سیمانی سنگین
بلوک  سیمانی سنگین در دو نوع کلی دو سرباز و یک طرف بسته تولید می شود . هرچند که هر کدام از این انواع دارای کاربردهای متفاوتی خواهند بود. همچنین پروسه تولید آنها از یکدیگر متفاوت می باشد.
 
بخش دوم:  روش های تولید
 
برای تولید بلوک سیمانی سنگین از دو سیستم تولید استفاده می شود. یکی از این سیستم ها استفاده از دستگاه های ثابت بلوک زنی با کیفیت بالا و ویبره و پرس سنگین  می باشد که طبیعتاً محصول تولید شده دارای درجه فشردگی بالاتری بوده و همچنین مقاومت فشاری بیشتری را از خود نشان خواهد داد. همچنین به جهت فشردگی بیشتر که نتیجه ویبره و پرس بیشتر می باشد، وزن محصول نسبت به انواع دیگر که در پاراگراف زیر توضیح داده می شود بیشتر خواهد بود.
 
نوع دوم تولید که بسیار رایج بوده و به خصوص در شهرهای شمالی کشور بسیار قابل مشاهده می باشد ، تولید با  بلوک زن های دستی می باشد. بلوک زن های دستی دارای انواع متفاوتی می باشند. هر چند که هر کدام ویژگی متفاوتی را تولید خواهند کرد ولی بسیاری از آنها به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات استاندارد دارای مقاومت فشاری پایین بوده و از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
 
همچنین در روش دستی مقدار مواد اولیه‌ای  که با هم اختلاط داده میشوند تا تبدیل به بلوک سیمانی سنگین بشوند بسیار متغیر بوده و حتی در برخی موارد به دلیل عدم کنترل و نظارت لازم ، سیمان کمتری به ملات اضافه می شود که این موضوع سبب افت شدید مقاومت در کوتاه مدت و در دراز مدت خواهد شد.
 
پس از این توضیح کوتاه لازم است تا در ارتباط با روش های اجرا کمی توضیح داده شود.
 
بخش سوم : روشهای اجرا
 
همانگونه که پیشتر شرح داده شد بلوک سیمانی سنگین به دو شکل دو طرف باز و یک طرف بسته تولید می‌شوند که هر کدام از این ها دارای روش اجرای متفاوتی خواهند بود.
 
برای اجرای انواع بلوکهای سیمانی سنگین دو سرباز پس از رگه چینی اول در هر نوبت که بلوک ها بر روی هم قرار می گیرند ، ملات کشی انجام میشود و داخل بلوک ها پر شده و سپس عمل ملات کشی تکرار میشود .
 
این کار به منظور بالا بردن وزن دیوار و مقاومت آن  صورت می گیرد که البته در بسیاری از موارد داخل بلوک ها با بتن پر نشده و با انواع نخاله های ساختمانی و حتی بعضا با خاک پر می شوند چنانکه می تواند به سلامت اجرای دیوارچینی صدمه زیادی وارد نماید و سبب شود تا دیوار از استحکام کافی برخوردار نشود.
 
هر چند که  درمجموع این روش با توجه به بهای تمام شده بالایی که ایجاد می کنند این روزها خیلی استفاده نمی شود ولی به هر حال به عنوان یک روش کاربردی در سوابق کارهای اجرایی وجود دارد و می توان به آن مراجعه نمود .
 
نوع دوم انواع بلوک های سیمانی سنگین  بلوک های یک طرف باز میباشند .  برای دیوارچینی این بلوک ها بلوک به صورت واژگون روی دیوار قرار گرفته و ملات ریزی  روی کف بسته آن انجام خواهد شد. بنابراین در این حالت داخل بلوک تو خالی مانده و پر نمی شود.
 
برای ایجاد استحکام بیشتر دراین نوع مصالح ساختمانی بهتر است که ملات های قائم نیز اجرا شوند تا به ایستایی دیوار بیشتر کمک نمایند. استفاده از الزامات استاندارد و آیین نامه های مربوطه برای افزایش کیفیت دیوار اجرا شده به شدت توصیه می شود. استاندارد مورد استفاده در هر دو نوع از بلوک های سیمانی سنگین استاندارد شماره ۷۰ می باشد که البته در این خصوص لازم است حتما آخرین ویرایش آن مد نظر قرار گیرد.
 
بخش چهارم : کاربرد بلوک سیمانی سنگین
اما بخش بعدی کاربرد انواع بلوک های سیمانی سنگین می باشد که به اختصار شرح داده خواهد شد. همانگونه که در توضیحات قبل اشاره شد انواع بلوکهای سیمانی سنگین  به دلیل استفاده از مصالح سنگدانه ای و سیمان با عیار بالا که  بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب پیش‌بینی می‌شود دارای مقاومت های بالایی بوده و توان باربری زیادی نیز خواهند داشت .
 
بنابراین از این نوع محصولات می توان برای ساخت ساختمانهای یک طبقه و دیوارهای فضاهای خارجی جهت دیوارکشی البته با در نظر گرفتن جرزهایی  که در فواصل بین چهار متر و یا ۶ متر اجرا می شود استفاده کرد. همچنین از این بلوک به عنوان بلوک فونداسیون استفاده می شود که در این روش حتماً داخل بلوک ها که به عنوان قالب از آنها استفاده می شود پر خواهد شد و  این موضوع سبب افزایش مقاومت بتن تولید شده نیز می شود.
 
به غیر از کاربری ها و مصارف ذکر شده میتوان کاربردهای دیگری را نیز برای این نوع بلوکها در نظر گرفت که از جمله برای ساخت فضاهای تزیین زیر گلدان ها،  استفاده از آنها در فضای سبز و در باغچه ها نام برد.
 
بلوک های سیمانی سنگین می‌توانند در نتیجه افزودن برخی رنگدانه های معدنی به رنگ‌های قرمز اخرایی و زرد  لیمویی نیز تولید شوند که البته اگر مقدار مواد اضافه شده به منظور رنگ مورد نظر در حد قابل قبولی باشد به مقاومت قطعه صدمه نزده و سبب کاهش کیفیت محصول نخواهد شد .
 
در برخی موارد می‌توان با افزودن برخی ازانواع آب بندها این محصول را به صورت اکسپوز در نمای خارجی کار کرد که این موضوع در ارتباط با دیوارهای سالن های تولید و سوله ها کاربردهای زیادی را دارد.
 
بخش پنجم : روشهای انتخاب و بررسی بلوک سیمانی سنگین
 
قسمت آخر این مطلب اختصاص دارد به روش های ساده انتخاب بهترین بلوک سیمانی سنگین که معیارهای سنجش و ارزیابی کیفی یکی از مهمترین مواردی است که در بحث انتخاب محصول مورد نظر اهمیت زیادی دارد.
 
دارا بودن استاندارد ملی ایران به شماره ۷۰ جهت تولید محصولات بلوک سیمانی سنگین  یک شرط مهم و اساسی است و چنانچه یک واحد تولیدی فاقد این نشان استاندارد ملی باشد باید در خصوص موضوع کیفی کمی تامل نمود.
 
ازجمله روش‌هایی که به عنوان روشهای کارگاهی  پس از این شرح داده می‌شود برای سنجش کیفی محصول می توان استفاده کرد .
 
اگر چنانچه محصولی نشان استاندارد ملی ایران  به شماره ۷۰ را نداشته باشد باید برخی از تست های فیزیکی کارگاهی ساده را برای اطمینان از کیفیت حداقلی کیفی محصول به کار برد. یکی از این تست ها تست فیزیکی مقاومت محصول در مقابل پرتاب شدگی است.
 
اگر چنانچه محصول بلوک سیمانی سنگین از فاصله دو متری به پهلو با زمین اصابت نماید و پس از اصابت دچار خرد شدگی   و از هم پاشیدگی شدید نگردد می توان انتظار داشت که این محصول دارای حداقل مقاومت فیزیکی لازم میباشد.
 
روش دیگری که برای تست کیفی محصول  در محیط کارگاه استفاده می شود کنترل ابعاد و اندازه ها و همین طور وزن محصول می باشد. وزن محصول بایستی مطابق با مشخصات اعلامی قبلی بوده و حداکثر دارای ۵ درصد دامنه نوسان باشد در مورد ابعاد نیز مطابق با استاندارد ضروری است میزان رواداری مجاز کنترل شده و بررسی شود.
 
یکی دیگر از روش هایی که میتوان از آن برای کنترل کیفی محصول و پاسخگویی فروشنده استفاده نمود، مراجعه به لیست مشتریان قبلی است . تماس با آنها جهت این موضوع می‌تواند ضمن بررسی کیفیت محصول ، پاسخگویی فروشنده و تعهد ایشان در ارائه محصول مناسب را به وضوح نشان دهد که نتیجه آن می تواند مبنای تصمیم گیری خرید نیز قرار گیرد.
 
یکی دیگر از روش های کنترلی انواع بلوکهای سیمانی سنگین که کمی پیچیده تر می باشد ، انتخاب نمونه از داخل دپوی محصول و ارسال آن به آزمایشگاه مورد تایید می باشد. مجموعه روش های فوق می تواند تا حدودی بر کیفیت محصول صحه گذاری نماید و اطمینان خریدار را از کیفیت محصول خریداری شده ارتقا ببخشد.
 
امیدواریم با ارائه این مطلب توانسته باشیم تا حدودی ضمن اشاره به مشخصات ، ویژگی ها و سایر توضیحات مرتبط با محصول تا حدی در ارتقاء سطح آگاهی خریداران محترم برای اطمینان از خرید های موفق کمک کرده باشیم.
 
 
بلوک لیکا (leca) جزء باکیفیت ترین و مقاوم ترین بلوک های صنعتی است که با اطمینان خاطر می توانید انتخاب کنید. در ادامه مطلب در مورد ساختار و مزیت های بلوک لیکا بیشتر صحبت خواهد شد.
 
استفاده از دانه های سبک رس منبسط شده  به عبارتی سبک دانه ها در ساخت و ساز قدمتی چند هزار ساله دارد. معبد پانتئون، کلیسای سوفیا در استانبول ترکیه و بسیاری بنا های تاریخی دیگر از سبک دانه ها برای ساخت بنا استفاده می کردند. سال ‌ها بعد از انواع سبک دانه ها در ساخت کاخ واتیکان نیز استفاده شد.
 
در قرن ۲۰ با استفاده از فناوری های نوین از سبک دانه هایی مانند رس منبسط شده در تولید بلوک سیمانی استفاده کردند. اولین بار در کشور آمریکا تولید بلوک آغاز شد. در سال ۱۹۱۷ در شهر کانزاس آمریکا شخصی به نام هایدی اولین بار از دانه های رسی منبسط شده استفاده کرد. این شخص دانه های ریز رس را درون کوره های گردان ریخت و آن ها را حرارت داد. این نوع بلوک با توجه به نام سازنده آن به بلوک هایدیت معروف شد. در کشورهایی مثل ایران، فنلاند، آمریکا و … به بلوک لیکا معروف است.
 
در ایران در سال ۱۳۵۹ اولین کارخانه تولید بلوک سیمانی آغاز به کار کرد. استاندارد های اعمال شده، محصولات شرکت و امتیاز آن زیر نظر لیکای بین المللی قرار داشت.
 
در ابتدا فقط بلوک های سیمانی معمولی در کارخانه تولید می‌ شد. مواد اولیه آن شاملبلوک لیکاآب، سیمان، شن و ماسه طبیعی بود. این بلوک ها علاوه بر ضخامت زیاد، وزن بالایی نیز داشتند. با گذر زمان شکل، ضخامت، مواد و اندازه بلوک ها تغییر می کرد.
 
در دو دهه گذشته با پیشرفت علم و فناوری تغییرات اساسی در تولید انواع بلوک های سیمانی ایجاد شد، زیرا تولید کنندگان تلاش می کردند با کیفیت ترین محصولات خود را روانه بازار کنند.
 
در تولید انواع بلوک های سیمانی مرغوب باید استاندارد های لازم رعایت شود، از جمله:
 
وزن بلوک
عایق صوت و حرارت
مقاومت در برابر آتش و گرما
مقاومت در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف
مقاومت در برابر زلزله
قابل استفاده برای دیوار باربر، غیر باربر، سقف و …
امروزه رعایت موارد ذکر شده باعث می شود تولیدکنندگان در تولید انواع بلوک سیمانی مرغوب و با کیفیت با یکدیگر به رقابت بپردازند. در نتیجه رضایت مشتری را هدف خود می دانند.
 
با پیشرفت علم و تکنولوژی در ترکیب مواد اولیه بلوک از مواد مختلف معدنی و صنعتی استفاده می شود. در تهیه بلوک لیکا از مواد صنعتی درجه یک استفاده می کنند.
 
بلوک سیمانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
 
بلوک صنعتی: بلوک لیکا زیرمجموعه بلوک صنعتی است. ویژگی اصلی بلوک لیکا این است که در ترکیب مواد اولیه (آب و سیمان) از سبک دانه های صنعتی نیز استفاده می شود.
 
بلوک صنعتی با معمولی تفاوت هایی دارد. بلوک های صنعتی عایق صوت و حرارت هستند. ضخامت جداره داخلی در بلوک های توخالی بیشتر است که باعث مقاومت بالای بلوک می شود. بلوک هبلکس و بلوک سرباره ذوب آهن نیز در گروه بلوک های سیمانی صنعتی قرار دارند.
 
انواع بلوک صنعتی از نظر وزن در گروه بلوک سبک قرار دارند. بلوک سبک صنعتی جزو مرغوب ترین و پر مصرف ترین بلوک ها است.
 
بلوک های معدنی: از پوکه های معدنی با کیفیت (خاکستر آتشفشانی) در ترکیب مواد اولیه (آب و سیمان) استفاده می شود.
 
 
 
طریقه ساخت بلوک لیکا
 
در تولید بلوک لیکا شن دانه های طبیعی حذف شده ‌اند و دانه های سبک رُس منبسط شده جایگزین شده است. رس یک دانه سبک و گرد است. دانه های رس را در درون کوره های گردان می ریزند. حرارت کوره گردان را تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می دهند. در این فرایند خاک رس به دانه های رس منبسط شده تبدیل می شود. سبک دانه های بلوک لیکا سطحی زبر و گرد دارند.
 
leca مخفف light expanded clay aggregate است و کلمه لیکا به معنای دانه رس سبک منبسط شده است.
 
دانه های سبک رسی لیکا باید از سه مرحله عبور کنند تا برای تولید آماده شوند:
 
مرحله فرآوری: در این مرحله خاک رس از روی نوار نقاله عبور می کند. در طول مسیر بر روی نوار نقاله آهنربایی وجود دارد تا بتواند قطعات فلزی را جذب کند تا در فرآیند اختلاط خاک به صفحات آسیاب آسیبی نرسد ، البته همزمان مواد به وسیله ترازو اندازه گیری می شوند . در مرحله بعد وارد یک آسیاب بزرگ می شوند که صفحه زیر آن سوراخ است. از سوراخ های قسمت پایین آب وارد آسیاب می ‌شود. در این فرایند یک نوع گِل درست می شود که با دستگاه آن را ورز می دهند. بعد از مدت طولانی گِل ها به صورت رشته هایی در می‌آیند که در مسیر حرکت وارد میکسر حلزونی شکل می شوند. همزمان به این مواد آب اضافه می‌ شود تا رطوبت کمی در مواد وجود داشته باشد.
 
مرحله خشک کردن: گِل آماده و در حال حرکت وارد کوره می شود. گِل ها در طی فرایند خشک شدن به گندله تبدیل می شوند.
 
مرحله پخت محصول نیمه آماده: مرحله پخت در روند آماده سازی بلوک ‌لیکا شامل سه مرحله دیگر برای پختن گندله است.
 
ابتدا دمای کوره به مدت دو ساعت به صورت ناگهانی تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد بالا می برند. در مرحله بعد دما را به ۷۰۰  درجه سانتیگراد می ‌رسانند و در مرحله آخر دما را به نقطه ذوب یعنی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد نزدیک می کنند. در این مرحله به دلیل حرارت بسیار بالا گاز های موجود در دانه های سبک رس خود را به سطح نزدیک می کنند، سپس دانه های رس را به قسمت خنک کننده می برند تا به آرامی با دمای محیط سازگار شود.
 
بلوک های سیمانی از لحاظ وزن به سه گروه تقسیم می شود:
 
بلوک سبک: بلوک لیکا (بلوک سبک) در این دسته قرار دارد. بلوک سبک به چهار گروه تقسیم بندی می‌شود:
 
بلوک سبک رده ۱: چگالی بلوک سیمانی سبک بعد از  فرایند خشک شدن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۲: چگالی بلوک سیمانی سبک بعد از فرایند خشک شدن بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۳: چگالی بلوک سیمانی سبک بعد از فرایند خشک شدن بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۴: چگالی بلوک سیمانی سبک بعد از فرآیند خشک شدن بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
 
 
بلوک سیمانی نیمه سبک: بلوک های سیمانی نیمه سبک با بلوک سبک از لحاظ وزن با هم تفاوت دارند. چگالی بلوک نیمه سبک بعد از فرآیند خشک شدن بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
 
بلوک سیمانی سنگین: این نوع بلوک به دلیل وزن سنگین و ضخامت زیاد برای ساخت دیوار باربر کاربرد دارد. از بلوک سیمانی سنگین برای ساخت دیوار باغ، ویلا و محوطه سازی و … می توان استفاده کرد. چگالی بلوک سنگین بیشتر از ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
 
استاندارد های لازم برای تولید بلوک سنگین باربر برای طول، پهنا و بلندی به ترتیب ۴۰، ۲۰، ۲۰ می باشد. میزان مقاومت فشار بلوک سیمانی باربر در حالت بلوک استاندارد بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم بر هر متر مکعب می‌ باشد.
 
انواع بلوک لیکا و ابعاد بلوک لیکا
 
بلوک لیکا به دلیل وزن سبک و حمل و نقل آسان بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. از بلوک لیکا در ساختمان های با اسکلت فلزی یا بتنی می توان استفاده کرد. دیوار ها در این نوع ساختمان ها خاصیت باربری ندارند در نتیجه استفاده از بلوک لیکا گزینه بسیار مناسبی است.
 
از بلوک لیکا در ساخت سقف های تیرچه بلوک نیز می توان استفاده کرد، زیرا سبک هستند و مقاومت بالایی دارند. بلوک سبک لیکا در دو نوع توپر و توخالی تولید می شود.
 
از بلوک لیکا به دلیل کیفیت منحصر به فرد در پروژه های مختلف و بزرگ می توانید به طور گسترده استفاده کنید. بلوک لیکا در سایز و وزن های متفاوت تولید می شوند که با توجه به نوع پروژه می توانید بلوک مورد نظر را انتخاب کنید.
 
انواع بلوک سبک لیکا از نظر ابعاد به شرح زیر می باشد:
 
بلوک لیکا توخالی ته پر (۲۰*۱۰*۴۰)
بلوک لیکا تیغه ای توپر فارسی بر، (۲۰*۱۰*۴۰)
بلوک دیواری لیکا توخالی و تو پر با سه سوراخ، (۲۰*۱۴.۵*۴۹)
بلوک لیکا تیغه ای توپر(۲۰*۸*۴۰)
بلوک دیواری لیکا توخالی، چهار جداره، (۲۰*۱۹*۴۹ )
بلوک لیکا ته پر با دو سوراخ، (۲۰*۱۰*۴۰)
بلوک لیکا آجری، (۲۰*۱۰*۵)
نیم بلوک لیکا تیغه ای تو پر، (۲۰*۱۰*۲۰)
بلوک لیکا تو خالی سه جداره، (۲۰*۱۲*۴۹)
بلوک لیکا توخالی، هشت جداره (۲۰*۲۵*۴۹)
ویژگی های منحصر به فرد بلوک لیکا
 
بلوک سبک لیکا از دانه رس منبسط شده تشکیل می شود که به آن  پوکه های صنعتی گفته میشود.  مزیت های بلوک لیکا به شرح زیر می باشد:
 
وزن سبک: اولین ویژگی بلوک لیکا وزن بسیار کم آن است که نسبت به دیگر بلوک ها دارد، زیرا در ترکیب مواد اولیه بلوک لیکا پوکه صنعتی سبک و مرغوب جایگزین شن و ماسه شده است. این ترکیب باعث می شود که در زمان وقوع زلزله ساختمان کمترین آسیب را متحمل شود(ضد زلزله).
 
عایق صوت و حرارت: امروزه یکی از مهمترین اصول در ساخت و ساز های شهری رعایت عایق بندی دیوار و سقف خانه ها است. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی از داخل منزل و ساختمان ها به فضای بیرون و بالعکس از بلوک های عایق حرارت استفاده می کنند. پیشنهاد می کنیم از بلوک لیکا استفاده کنید که از تبادل گرما و سرما در تابستان و زمستان جلوگیری می کند.
 
از بلوک لیکا برای ساخت دیوارهای خارجی (در هر مکانی) می توان استفاده کرد.
 
اگر دیوار های منزل مسکونی عایق صوتی نباشند سر و صدای شهری و محیط داخل آپارتمان ها باعث ایجاد اختلال در آرامش و زندگی روزمره ساکنین می شود، در نتیجه رعایت اصول عایق صوتی مهمترین ملاک برای انتخاب و خرید و فروش ساختمان است.
 
به پیمانکاران و مهندسان معماری پیشنهاد می‌کنیم از بلوک سبک لیکا استفاده کنند، زیرا عایق صوت و حرارت است.
 
انطباق پذیری لیکا با انواع ملات: از دیگر ویژگی های  لیکا درجه سختی، چسبندگی و مقاومت زیادی است که با ملات زیرین به وجود می آورد.
 
ضد حریق: بلوک سبک لیکا ضد حریق و حرارت است. این مساله به تایید اداره ملی استاندارد نیز رسیده است.  لیکا در برابر آتش دو تا سه برابر مقاومت از خود نشان می دهد و می تواند حرارت و گرما را تحمل کند. البته این موضوع به ضخامت دیوار و ملات به کار رفته نیز بستگی دارد.
 
عدم جمع شدگی: لیکا به مرور زمان دچار جمع شدگی نمی شود. فرایند هیدراسیون در همه بلوک های سیمانی و بتنی رخ می دهد.
 
این جمع شدگی سبب ترک خوردن بلوک سیمانی، کاهش پایداری و مقاومت بنا خواهد شد.
 
مقاومت بالا در برابر رطوبت:  لیکا در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی دارد.
 
خرید فروش و قیمت بلوک لیکا
 
در سه دهه اخیر استفاده از انواع بلوک سبک صنعتی و معدنی بسیار رونق پیدا کرده است. خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی همیشه ثابت نیست و در زمان های مختلف دچار نوسان می شود.
 
مصرف کنندگان به دلیل کیفیت بلوک سبک ترجیح می دهند  بلوک لیکا را خریداری نمایند. در نتیجه درصد فروش بیشتری را به خود اختصاص داده است. البته قیمت انواع بلوک سیمانی در بازار دچار نوسان می شود.
 
خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، تورم، نوسان در قیمت مواد صنعتی و … در خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی تاثیر دارند. ابعاد بلوک سیمانی، ضخامت و ویژگی های ظاهری آن نیز در تعیین قیمت تاثیر دارد.
 
قیمت انواع بلوک سیمانی هر ساله به دلیل تورم دچار نوسان می شود. در دو سال گذشته قیمت سیمان بسیار بالا رفته است و تاثیر مستقیم بر خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی داشته است. حمل و نقل و باربری نیز بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.
 
استفاده از لیکا برای ساخت مجتمع ها و پروژه های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است. استفاده از بلوک به دلیل کیفیت و طول عمر بالایی که دارد در آینده بسیار مقرون به صرفه است
 
 
بلوک سیمانی سبک و ضرورت های استفاده از آن در ساخت و ساز
 
امروزه بلوک سبک به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارد بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از مصالح با دوام، مقاوم و سبک وزن در ساخت آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی با بیش از ده طبقه ضرورت دارد. امروزه تولیدکنندگان به ساخت بلوک سیمانی سبک مرغوب و سبک تمایل دارند. تولیدکنندگان تلاش خود را برای تولید بهتر و رضایت مشتری به کار می گیرند.
 
تحقق این مطلب بدون هیچ پشتوانه ای امکان پذیر نیست. ابتدا باید شناخت علمی از انواع سنگ دانه ها صنعتی و مواد معدنی وجود داشته باشد. در کنار توسعه علم و ابداع روش های نوین باید ساخت کارخانجات صنعتی و دستگاه های تمام اتوماتیک در دستور کار قرار گیرد تا بتوانند با کیفیت ترین بلوک های سبک با کاربرد های متنوع را تولید کنند.
 
در گذشته برای ساخت مواد اولیه بلوک های سیمانی فقط از شن و ماسه در ترکیب با آب و سیمان استفاده می ‌شد. به دلیل وزن زیاد تا حدودی ساخت و سازها دچار مشکل شد و سازندگان با تردید از بلوک های سنگین با ضخامت زیاد استفاده می کردند.
 
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، بهترین و با کیفیت ترین مصالح ساختمانی ساخته می شود. بلوک سبک یکی از مصالح بسیار پرمصرف و مقرون به صرفه است.
 
مهندسین عمران به تدریج شن و ماسه را به دلیل وزن زیاد از ترکیب مواد اولیه حذف کردند. انواع سبک دانه های معدنی و صنعتی را جایگزین مواد اولیه سنگین کردند. محصول نهایی بلوک سبک سیمانی است.
 
بلوک سبک چیست؟
 
بلوک سبک پیشرفته و مدرن بلوکی است که در تولید آن از بروز ترین و علمی ترین روش های ترکیب (مواد اولیه) و ساخت (روش های تولید) استفاده می شود. ویژگی اصلی بلوک سبک وزن بسیار کم آن نسبت به بلوک های دیگر است. در تولید و ترکیب مواد اولیه یکی از انواع بلوکهای سبک  از انواع پوکه های معدنی و صنعتی به همراه سیمان، ماسه، آب و برخی افزودنیها استفاده می شود.
 
بلوک سبک نسبت به بلوک سیمانی سنگین و نیمه سبک تخلخل بسیار ناچیز و کمی دارد، یعنی مقدار فاصله بین مولکول های سیمان با مواد تشکیل دهنده (در زمان سفت شدن مواد) بسیار کم است.
 
 
 
بلوک سیمانی از لحاظ وزن به سه گروه تقسیم می شود:
 
بلوک سنگین: با چگالی بیش از ۲۰۰۰ هزار کیلوگرم بر متر مربع
 
بلوک نیمه سبک: با چگالی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
 
بلوک سبک : بلوک سیمانی سبک بر حسب چگالی به ۴ رده تقسیم می شود، شامل:
 
بلوک سبک رده ۱: چگالی بلوک سبک بعد از  فرایند خشک شدن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۲: چگالی بلوک سبک بعد از فرایند خشک شدن بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۳: چگالی بلوک سبک بعد از فرایند خشک شدن بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
بلوک سبک رده ۴: چگالی بلوک سبک بعد از فرآیند خشک شدن بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
اندازه گیری های ذکر شده در بالا یک استاندارد ثابت برای تولید انواع بلوک سبک است.
 
همان طور که قبلا اشاره شد در تولید بلوک سیمانی سبک از مواد خاصی استفاده می شود. این مواد (معدنی، صنعت) در طی فرایند های خاصی به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک فرآوری می‌شوند.
 
در ادامه انواع مواد معدنی و صنعتی که در تولید بلوک های سبک استفاده می شوند را نام می بریم.
 
 
 
صنعتی؛ انواع بلوک سبک صنعتی
 
مواد یا پوکه صنعتی: به بلوک های تولید شده از پوکه های صنعتی بلوک صنعتی (بلوک سبک صنعتی) گفته می شود. در ترکیب بلوک سبک صنعتی از دانه های سبک صنعتی استفاده می کنند. دانه های سبک مانند رس منبسط شده  را با سیمان و آب ترکیب می کنند. وزن بلوک صنعتی کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
 
بلوک سیمانی سبک با بلوک معمولی تفاوت‌های محسوسی دارند. این دو نوع بلوک از لحاظ ضخامت جداره با هم تفاوت دارند. بلوک های سبک عایق صوت و حرارت  هستند.
 
بلوک لیکا، بلوک هبلکس و بلوک سرباره آهن از مهمترین و پر مصرف ترین بلوک های سبک صنعتی هستند که در ادامه مطلب هر کدام از آن ها را جداگانه شرح خواهیم داد.
 
انواع بلوک سبک صنعتی شامل:
 
بلوک لیکا: از دانه های رس منبسط شده در تولید لیکا استفاده می شود. دانه رس منبسط شده جهت استفاده در بلوک لیکا  طی فرآیند خاصی آماده میشود . دانه های طبیعی مانند شن و ماسه را از ترکیب اصلی حذف می کنند و دانه های رس منبسط شده را جایگزین کرده و با آب و سیمان ترکیب می کنند. دانه رس استفاده شده در بلوک لیکا زبر، گرد و به رنگ قهوه ای تیره است. دانه رس برای استفاده در مواد اولیه بلوک لیکا باید سه مرحله را طی کند:
 
فرایند فرآوری: در این مرحله خاک رس از روی نوار نقاله عبور می کند. در طول مسیر بر روی نوار نقاله آهنربای وجود دارد تا بتواند قطعات فلزی را جذب کند.
 
در این فرایند یک نوع گِل درست می شود که با دستگاه آن را ورز می دهند. گِل ها به صورت رشته هایی در می‌آیند که در مسیر حرکت وارد میکسر حلزونی شکل می شوند.
 
مرحله خشک کردن: گِل آماده و در حال حرکت وارد کوره می شود. گِل ها در طی فرایند خشک شدن به گندله تبدیل می شوند.
 
مرحله پخت محصول نیمه آماده: مرحله پخت در روند آماده سازی بلوک ‌لیکا شامل سه مرحله دیگر برای پختن و آماده کردن گندله است. ابتدا در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد حرارت می دهند. سپس دما را تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می دهند و در مرحله آخر دما را به نقطه ذوب یعنی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد نزدیک می کنند.
 
انواع بلوک سیمانی لیکا:
 
بلوک لیکا توخالی، هشت جداره (۲۰*۲۵*۴۹)
بلوک دیواری لیکا توخالی، چهار جداره، (۲۰*۱۹*۴۹(
بلوک لیکا تیغه ای توخالی، ته پر، سه جداره، (۲۰*۱۵*۴۹)
بلوک لیکا ته پر با دو سوراخ، (۲۰*۱۰*۴۰)
بلوک لیکا آجری، (۵*۱۰*۲۰)
و …
بلوک سبک هبلکس: بلوک هبلکس در دسته بلوک سبک قرار دارد. بلوک سبک هبلکس از یک نوع بتن هوادار (اتوکلاو) تولید می شود که به آن بتن متخلخل می گویند. در ساخت آن آهک، سیلیس، پودر آلومینیوم و سیمان را با یکدیگر ترکیب می کنند و سپس آب را به آن اضافه می کنند. زمانی که ترکیب آماده شد آن را درون قالب های مورد نظر می ریزند. مواد ترکیب شده حجم گرفته و بالا می‌آید (پف می کند) که به اصطلاح کیک می گویند. در مرحله آخر در دستگاه اتوکلاو (یک دستگاه حرارتی است) با فشار بخار زیاد قرار می دهند.
 
از ویژگی ‌های مهم بلوک سبک هبلکس وزن بسیار کم آن است. این نوع بلوک مانع انتقال گرما و سرما (عایق صوت و حرارت) به فضای خارج از ساختمان می شود. ابعاد بلوک سیمانی هبلکس بسیار متنوع است که با توجه به نوع نیاز می توانید مرغوب ترین ها را انتخاب کنید.
 
بلوک هبلکس ضد زلزله می باشد. قابلیت برش بدون ترک خوردگی را دارد واز بلوک هبلکس برای ساخت دیوار باربر استفاده نمی شود.
 
 
 
بلوک سبک سرباره آهن: در کارخانه ذوب آهن برای جداسازی ناخالصی ها از مواد صنعتی نظیر آهک و … از کوره استفاده می کنند.
 
ناخالصی ها و مواد اضافه شده به سنگ آهن واکنش نشان داده و ذوب می شوند. ماده حاصله را سرباره می گویند. ترکیبات آن شامل منیزیم، کلسیم و سیلیس است که ۹۵ درصد وزن را تشکیل می‌دهد. چگالی آن بسیار کمتر از خود آهن است که در هنگام ذوب در قسمت بالای کوره قرار می گیرد.
 
اثرات مخرب زیست محیطی (بحث بازیافت) ندارد. به عنوان یک ماده بسیار مقاوم شناخته می شود که در تولید بلوک سیمانی سبک مورد استفاده قرار می گیرد.
 
دو نوع سرباره تولید می شود:
 
سرباره کوره بلند
سرباره فولاد
در این فرآیند از هر یک تن شمش فولاد در روش قوس الکتریکی  ۱۲۰ کیلوگرم سرباره به دست می آید. بلوک سرباره در اندازه های استاندارد ۲۰*۱۰*۴۰ و ۲۰*۲۰*۴۰ تولید می شود.
 
انواع بلوک سبک با پوکه مواد معدنی
 
بلوک سبک از پوکه مواد معدنی استفاده می شود که به آن بلوک معدنی نیز می‌گویند. ماده اصلی در ترکیب مواد اولیه پوکه های معدنی هستند که از معادن استخراج می شوند، در واقع همان خاکستر های آتشفشانی هستند. به بلوک های ساخته شده از مواد معدنی بلوک پوکه ای نیز می گویند. پوکه معدنی ابعاد و اندازه های مختلفی دارند که تخلخل در آن ها بسیار بالا است.
 
بلوک سبک پوکه ای از ترکیب آب ، پوکه معدنی و سیمان تهیه می شود. بلوک سبک پوکه ای به دو شکل توپر و توخالی ساخته می شود. از آن برای ساخت دیوار تیغه ای، دیوار غیر باربر خارجی و سقف می توان استفاده کرد.
 
مهمترین امتیاز این نوع بلوک وزن سبک آن است. زمانی که پوکه معدنی با سیمان وآب ترکیب می شود مقاومت و استحکام بسیار بالایی را به وجود می‌آورند.
 
استفاده از بلوک سبک باعث می‌شود ساختمان ضد زلزله باشد. وزن یک دیوار که از بلوک سبک ساخته شده است ۲.۵ برابر کمتر از دیوار آجری می باشد.
 
بلوک سبک عایق صدا و حرارت است. به راحتی می توان برای جای لوله، کابل برق و… آن را تراشید یا سوراخ کرد.
 
بلوک سبک معدنی در برابر حریق و حرارت بسیار مقاوم است. زیرا این پوکه ها در دمای بسیار بالا تولید می شوند.
 
پومیس ، پرلیت و اسکوریا جزو بهترین و مرغوب ترین پوکه های معدنی هستند.
 
بلوک سبک پومیس: پومیس نوعی پوکه معدنی است که از کوه های آتشفشانی به دست می آید. به دلیل سرعت در فرآیند تشکیل به شکل شیشه است. ترکیبات شیمیایی پومیس که ساختار اساسی آن را تشکیل می دهند در آب حل نمی شود و زمانی که با سیمان نیز ترکیب شود دچار تغییر شکل نمی شود.
 
مراحل تولید  بلوک سبک پومیس به این شکل است که تمام مواداولیه را با هم ترکیب می کنند. برای این که ترکیب مواد مساوی باشد آن ها را جداگانه با سیستم توزین اندازه گیری می کنند. بعد از ترکیب مواد را به دستگاه بلوکزن اصلی انتقال می دهند. برای پر کردن قالب ها (قالب های مخصوص بلوک دیواری) از چهار دستگاه پرس ۱۱۰ تنی هیدرولیکی استفاده می شود. برای تولید بلوک جدول ها، کفپوش های مختلف و فوق سنگین از دستگاه پرس ۴۰۰ تنی استفاده می شود. سپس به قسمت اتوکلاو برده شده و ۲۴ ساعت در آنجا نگهداری می کنند.
 
مزایای بلوک سبک پومیس:
 
مقاومت در برابر حریق تا دمای ۱۴۳۴ درجه سانتی گراد
وزن پایین و تخلخل بسیار بالا
عایق صوت و حرارت
نصب بسیار سریع و آسان
تحمل فشار ۳۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع
تولید شده در ابعاد ۱۵*۲۰*۴۰ و سایر ابعاد بنا به نیاز مشتری
بلوک سبک پرلیت: نوع دیگری از بلوک سیمانی سبک است که وزن بسیار کمی دارد. پرلیت نیز جزو سنگ ‌های آتشفشانی است که ساختار شیشه ای مانند دارد. زمانی که دانه های تشکیل دهنده پرلیت را ذوب می کنند وزن آن ۴ تا ۲۰ برابر بزرگ تر از اندازه اولیه می شود. ساختار آن شبیه فوم است و چگالی بسیار پایینی دارد.
 
دانه های فوق سبک پرلیت محصول نهایی است که آن را با آب، سیمان و برخی افزودنیها ترکیب می کنند.
 
ابعاد بلوک سیمانی پرلیت شامل:
 
۱۵*۲۰*۵۰
۱۰*۲۰*۵۰
۲۰*۲۰*۵۰
بلوک پرلیت عایق صوت و حرارت (مانع عبور صدا، جلوگیری از هدر رفت انرژی) است و آب بسیار زیادی  را جذب می کند.
 
بلوک سبک اسکوریا: اسکوریا نوعی سنگ آذرین است که بر اثر ورود مواد آتشفشانی به دریا یا رودخانه و سرد شدن ناگهانی آن تشکیل می شود. در تناژ های رنگی قهوه ای تیره، مشکی و خاکستری وجود دارد.
 
بلوک ساخته شده با اسکوریا مقاومت بالایی دارند ولی برای دیوار های  باربر مناسب نیستند . از بلوک اسکوریا برای ساخت دیوار خارجی ساختمان ها و ساختمان‌ هایی پیش ساخته (اسکلت های فلزی و بتنی) می‌توان استفاده کرد.
 
ابعاد بلوک سبک اسکوریا شامل:
 
۱۰*۲۰*۴۰
۱۰*۲۰*۵۰
۲۰*۲۰*۵۰
بر روی بلوک سبک اسکوریا می توانید برشکاری و میخ کاری را انجام دهید. وزن بسیار کمی دارد و چگالی آن بسیار پایین است. خاصیت ضد پوسیدگی و ترک خوردگی دارد. در برابر حریق و آتش مقاوم است. ضد زلزله است.
 
 
 
خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی
 
خرید فروش و قیمت بلوک سیمانی به عوامل مختلفی وابسته است. تمام مواد اولیه برای تولید انواع بلوک سیمانی در معادن ایران وجود دارند. در چند سال اخیر نوسانات در قیمت مواد اولیه زیاد بوده است، در نتیجه قیمت بلوک سبک با توجه به قیمت مواد اولیه دچار نوسانات شدیدی (افزایشی) می شود. اگر قیمت مواد اولیه مانند سیمان، پوکه معدنی و صنعتی افزایش یابد در افزایش قیمت بلوک سیمانی سبک نیز تاثیر می گذارد.
 
میزان عرضه و تقاضا در بازار بر خرید بلوک و فروش بلوک و قیمت بلوک سیمانی تاثیر دارد. همچنین ابعاد، اندازه و شکل ظاهری بر قیمت بلوک سبک تاثیر مستقیم می گذارد. حمل و نقل بلوک های سیمانی بر قیمت نهایی تاثیر دارد.
 
استفاده از بلوک های سبک به دلیل ویژگی های منحصر به فرد بسیار مقرون به صرفه است و برای ساخت پروژه های بزرگ و کوچک می توانید این نوع بلوک را انتخاب کرده و خریداری نمایید.