خبرگزاری آریا-آموزش مجازی کمانچه مبتدی را بصورت آنلاین و تصویری مشاهده نمائید. این مجموعه با راه اندازی آموزشگاه مجازی موسیقی بستری شگرف فراهم کرده تا تمامی افراد بتوانند قدم به دنیای موسیقی بگذارند و تبدیل به هنرمندی چیره دست شوند.

آموزش موسیقی با خنیاگر

خنیاگر نخستین آموزشگاه مجازی موسیقی است که بستری شگرف فراهم کرده است تا تمامی افراد بتوانند قدم به دنیای موسیقی بگذارند و تبدیل به هنرمندی چیره دست شوند.
همراهی شاخص ترین معلمان موسیقی ایران در این بسته های آموزشی که در کارنامه کاری خویش، سابقه درخشان تربیت هنرجویان بسیار دارند، کمک می کند که تمامی افراد با هر سطح از استعداد بتوانند تکنیک های آموزشی را به راحتی بیاموزند.
با خرید این بسته های قدرتمند علاوه بر این که هنرجویان به مهارت خیره کننده ای در نواختن ساز مورد علاقه دست می یابند می توانند تلاش کنند که این سبک از موسیقی به دست فراموشی سپرده نشود، برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت https://khonyagar.com مراجعه نمائید.

تاریخچه کمانچه

قبل از آموزش هر سازی پیشنهاد می کنیم با مشاهده آموزش تئوری موسیقی شروع کنید.
قدمت این ساز را به بیش از قرن چهارم هجری عنوان می کنند حتی در کتاب موسیقی الکبیر که توسط فارابی نگاشته شده است نیز از این ساز نام برده شده است.
شاردن نیز در دست نوشته های خود اشاره می کند که کمانچه نه تنها در بین مردمان دوران صفوی بسیار محبوب بود، بلکه شاه عباس نیز به شنیدن نوای آن علاقه ای ویژه داشتند و در مجالس شادی و سرور شنیدن آهنگ های این ساز را بر هر آوایی ترجیح می دادند.
البته تصاویر به جا مانده از آن دوران نشان دهنده تفاوت ظاهری این ساز با آنچه که امروز در دست نوازندگان است تاکید دارد.
به طوری که در دوره صفویه استفاده از کمانچه هایی که فاقد سیم گیر بودند و اتصال مستقیم داشتند، متداول بود.
اصالت و قدمت این ساز را می توان در اشعار و متون به جای مانده از قرن های اولیه هجری متوجه شد. رباب نامی است که در کتاب موسیقی الکبیر فارابی برای کمانچه دیده می شود البته این ساز امروزی با نمونه اولیه آن در قرن های گذشته تفاوت های بسیاری دارد و دچار تکامل شده است.
هم چنین مسعود سعد نیز در قرن هشتم هجری در اشعار خود به آن اشاره کرده است. نقاشی های تالار چهلستون نیز از دیگر شواهد این ماجرا هستند.

کمانچه در بین اقوام مختلف ایران

از دوران صفویه و قاجار نواختن کمانچه در بین هنرمندان ایرانی رایج شد تا هم اکنون که طرفداران موسیقی سنتی ایران زمین با آوای آن خو گرفته اند.
ساز کمانچه از نظر ساختار و نوع صدا به چند دسته کمانچه های ترکمنی، مازندرانی، آذربایجانی، لری، کرمانجی و بختیاری دسته بندی می شود.
در آذربایجان نیز نواختن این ساز بسیار متداول است که از نظر ظاهری با سایرین تفاوت هایی دارد، از جمله آن که اندازه نسبتا بزرگتری دارند و کاسه آن به صورت بسته است.

اشاره اجمالی به ساز کمانچه

کمانچه که شامل سه بخش کاسه، دسته و پایه است در گروه ساز های زهی-آرشه ای دسته بندی می شود. تولید اصوات توسط قسمت کاسه یا شکم آن صورت می گیرد که گذشتگان به دلیل علاقه بسیاری که به این ساز داشتند آن را مزین به صدف می کردند و یا نقوش خاتم کاری بر آن می نگاشتند.
کمانچه از قدیمی ترین ساز های اصیل موسیقی ایرانی به شمار می رود که در بین مردان لر زبان، تال نیز نامیده می شود.
از اجزای اصلی کمانچه می توان به شکم (قسمت برآمده ابتدای ساز)، دسته و سر و پایه اشاره کرد که هر یک در صدا سازی درست نقش ویژه ای دارند.
از دیگر تقسیم بندی های کمانچه، ساز های یک تکه و یا ترکه ای است که در انواع یک تکه، کاسه به شکل یک تکه ساخته می شود ولی در انواع ترکه ای، تکه های چوب را به هم پیوست می دهند تا ساز ساخته گردد.

شکل ظاهری ساز کمانچه

همان طور که اشاره شد این ساز ایرانی با قدمتی چندین ساله در ظاهری کاسه ساز کروی و توخالی دیده می شود که به شکل ترکه ای (شامل تکه های باریک چوب به هم چسبیده) آن را می سازند. هنرمندان با نواختن کمانچه آواهای گوناگونی را به رشته تحریر در می آورند که اگرچه خیلی خوش نوا و دلکش است اما تا حدودی تو دماغی نیز شنیده می شود.

حضور اساتید با تجربه و توانمند موسیقی ایران

در حال حاضر در موسیقی اصیل ایران، اساتید بنام و با تجربه بسیاری در حال فعالیت هستند اما زمانی می توان امیدوار بود که هنرجو از آموزشات آن ها بهره کافی ببرد که توانایی بیان تکنیک ها و مفاهیم را به صورت شفاف داشته باشند، که در این آموزش ها تمامی نکات بسیار رعایت شده هیچ نکته ابهامی باقی نمی ماند.
در تدوین جلسات آموزشی این مجموعه موفق از برترین اساتید دعوت شده است که کارنامه درخشانی نیز در تربیت هنرجویان بسیار دارند.

قسمت های مختلف ساز کمانچه

کاسه طنینی

کاسه طنینی اغلب به صورت مدور و توخالی ساخته می شود که بر قسمت بالایی آن پوست کشیده می شود و نصب خرک بر آن صورت می گیرد.
همانطور که اشاره شد برخی هنرمندان تزیین و زیبا کردن سطح بیرونی آن را با موادی مانند صدف و یا استخوان انجام می دهند حتی نقش نگاری نیز بر سطح آن دیده شده است. صدای قوی تری که از کمانچه های محلی شنیده می شود بیشتر به خاطر باز بودن پشت کاسه این ابزار موسیقی است.

پوست

پوست نازک عمل آمده حیواناتی مانند آهو، بز و بره برای قسمت دهانه به کار می رود.

دسته

از دیگر بخش های کمانچه، دسته ای با طول 25 سانتی متر و قطر 3 سانتی متر است که به صورت لوله ای توپر از چوب ساخته می شود.

سیم ها

“موسی کاشی حکیمی” اولین کسی بود که سیم چهارم را به تقلید ویولون به این ساز افزود. جنس سیم ها نیز در گذراندن زمان دچار تغییر شدند به طوری که نسل های اولیه این ساز، سیم هایی از جنس ابریشم داشتند و با گذشت زمان تبدیل به زه گشتند ولی در حال حاضر سیم های فلزی به کار می روند که در مقایسه با رشته های ابریشمی استحکام بیشتری دارند و توانایی کوک کردن نیز افزایش یافته است.
آرشه: آرشه یا کمان از یک طرف دارای انحنا است و طولی 60 سانتی متری دارد که در دو انتهای آن کلافی از موی دم اسب به چشم می خورد.

خرک

خرک با طول 4 سانتی متر و ارتفاع 2 سانتی متری بر روی پوست کاسه توسط دو پایه کوچک قرار می گیرد و اغلب از چوب یا استخوان ساخته می شود.

سر پنجه

در قسمت ابتدایی طول دسته، سر پنجه که جنسی چوبی دارد و بخش رویی آن توخالی است، تعبیه می شود. در اطراف آن می توانید چهار گوشی که دو به دو هستند را ببینید. هم چنین تاج یا تنگ نیز در بخش بالای سر پنجی صراحی قرار می گیرد.

گوشی ها

در اطراف سر پنجه، چهار عدد گوشی هم تعداد با سیم های کمانچه دیده می شود که برای کوک کردن، نوازنده از بخش پهن گوشی آن استفاده می کند اما بخش باریک آن درون فضای خالی سر پنجه قرار می گیرد.

شیطانک

از دیگر اجزای کمانچه شیطانک است که از جنس استخوان و یا چوب ساخته می شود که در قسمت سر پنجه و دسته دیده می شود. سیم های ساز پس از عبور از آن متصل به قسمت گوشی ها می شوند.

پکیج آموزش کمانچه

حسام اینانلو

استاد حسام اینانلو در این محتوای آموزشی قدرتمند 14 قطعه گنجانده اند که اجرای آواز متناسب با فواصل توسط استاد به یادگیری بهتر کمک بسیاری می کند.
در تمامی فیلم های آموزشی بینظیر هنرجو علاوه بر این که صدای گوش نواز ساز این معلم توانمند را با گوش جان می شنود گام به گام با تصاویر نیز پیش می رود تا بر آن ها تسلط یابد. قطعات از کتاب های مختلف انتخاب شده اند تا هنرجویان توانمندی بهتری را شاهد باشند.

پکیج آموزش کمانچه مقدماتی

این شاهکار آموزشی متناسب با فهرست بندی کتاب اول هنرستان برای ساز ویلون تدوین شده است تا هنرجویان بتوانند پیشرفت قابل ملاحظه ای را در نوازندگی ساز کمانچه به دست آورند‌. لحن گیرا و شیوا استاد در تفهیم نکات و تکنیک های آموزشی بی تاثیر نیست. تمامی افراد حتی مبتدیان می توانند از این مجموعه بهره شگرفی شاهد باشند و در انتهای 17 جلسه از نمایش مهارت خارق العاده خویش حیرت زده شوند.

پکیج آموزش کمانچه متوسطه

استاد حسام اینانلو تمامی آموزشات را قدم به قدم بر اساس کتاب دوم هنرستان پیش می برند علاوه بر این که نگاه دقیق و موشکافانه ایشان کمک می کند هنرجویان بر تکنیک ها و تمارین مسلط شوند. از جمله مطالبی که در این بسته آموزشی بینظیر قرار گرفته زینت های جدید، کوک های جدید، فواصل ایرانی و قطعات پر بار است تا افراد در اندک زمانی بتوانند کمانچه را به خوبی بیاموزند و خوش تر بنوازند.

درباره حسام اینانلو

نوازندگی استاد حسام اینانلو سبب شده که همواره ایشان را به عنوان هنرمندی چیره دست یاد کنند که شاگردی در محضر اردشیر کامکار و محمد رضا لطفی در انعکاس صدای ساز ایشان تاثیر بسیار داشته است.

شاخص ترین فعالیت های هنری

  • رونمایی از آلبوم رهگذر در سال 1388
  • افتخار همکاری با مجید درخشانی، جهان شاه صارمی و لیلا حکیمی
  • اجرای فاخر دو نوازی کمانچه و دودوک همراه با رضا عسگر زاده در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

جلسه اول و دوم:  کمانچه مقدماتی

  • معرفی سبک‌های مختلف نوازندگی کمانچه، آشنایی با ساختار ساز و آرشه، کوک‌های استاندارد و متعارف این ساز
  • تمرینات آرشه کشیدن چپ و راست برای نت‌های تکی و دوبل‌نت‌ها
  • شروع انگشت‌گذاری دست چپ روی ساز و آموزش نت چنگ و شیوه اجرای آن

جلسه سوم: کمانچه مقدماتی

نحوه‌ی اجرای نت‌های متصل یا لگاتو با آرشه

جلسه چهارم: کمانچه مقدماتی

انگشت‌گذاری روی سیم‌های اول و چهارم، آموزش نت‌های دولا چنگ

جلسه پنجم: کمانچه مقدماتی

آموزش یک فرم جدید انگشت‌گذاری، چسبیدن انگشت دوم به سوم

جلسه ششم: کمانچه مقدماتی

نت‌های نقطه‌دار و آموزش اجرای یک نوع نت زینت

جلسه هفتم: کمانچه مقدماتی

آموزش گام سل ماژور و استفاده از انگشت چهارم

جلسه هشتم: کمانچه مقدماتی

آموزش دونوازی، علائم سرکلیدو تغییرات در انگشت‌گذاری

جلسه نهم: کمانچه مقدماتی

آموزش ریتم‌های ترکیبی

جلسه دهم: کمانچه مقدماتی

اجرای قطعات چهارمضراب ساده (اصلا ساده نیست!) و رنگ ماهور

جلسه یازدهم: کمانچه مقدماتی

آموزش انواع نت‌های زینت و شیوه‌ی اجرای آنها

جلسه دوازدهم: کمانچه مقدماتی

آموزش ریتم 3/4 و قطعات سه‌ضربی، خط اتحاد

جلسه سیزدهم: کمانچه مقدماتی

آموزش ضدضرب و سنکوپ

جلسه چهاردهم: کمانچه مقدماتی

اجرای اتود شماره 1

جلسه پانزدهم: کمانچه مقدماتی

اجرای دو قطعه‌ی پیش‌درآمد دشتی و لزگی ماهور

جلسه شانزدهم: کمانچه مقدماتی

آموزش پوزیسیون‌ها (دستان) و تغییرات انگشت‌گذاری

جلسه هفدهم: کمانچه مقدماتی

اجرای دو قطعه‌ی دو به دو و اتود شماره 2
منبع: پکیج آموزش مجازی کمانچه مبتدی و آنلاین