با یکدیگر گفت وگو کنند. از این طریق، نه تنها می توان آموزش‌هایی در سطوح پایین یادگیری ارائه داد، بلکه دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند در فضای مجازی با نظرات و علاقه‌های یکدیگر آشنا شوند. این نوع ارتباط می‌تواند نوعی حس همدلی و صمیمیت بین دانش آموزان و معلم ایجاد کند. در واقع، این قبیل ارتباطات می‌تواند از بروز حس غریبه‌گی در بین دانش‌آموزان و معلمان تا حد زیادی بکاهد و بستر ساز پرورش تفکر خلاق و نقادی در کلاس درس شود. به طور کلی، سیستم‌های مدیریت یادگیری می توانند معلمان را یاری کنند تا بخشی از آموزش را در محیط مجازی ارائه دهند و در اوقات کلاس روی سطوح بالای یادگیری مانند تجزیه و تحلیل و ارزشیابی تمرکز کنند.
2-11- برانگیختن دانش آموزان به استفاده از فناوری یادگیری
فناوری را با محتوا مرتبط کنید
فناوری را با محتوای ســخنرانی ها و سایر بخش های درســی تلفیق کنید. در مقالات، سخنرانی‎ها و سایر مستندات دوره، به آن اشاره کنید و یا به آن ارجاع دهید.
از فناوری برای تقویت و تشریح مفاهیمی که در سایر بخش های درس یاد گرفته شده اند، استفاده کنید.
فقط از آن بخش هایی از بسته نرم افزاری استفاده کنید که مستقیماً با محتوای درس و دوره مرتبط هستند.
به دانش‌آموزان، ارجاعاتی به بســته نرم افزاری و «صفحه‌هایی خاص» در آن، بدهید (همانند سایر ارجاعات).
از یک برنامه واسط (به عنوان مثال: منبع یاب) برای پیوند دادن منابع متعدد که همگی یک عنوان را پوشش می‌دهند، استفاده کنید.
به دانش‌آموزان بگویید که چرا اســتفاده از آن بسته نرم افزاری خوب است و به کار آن ها ارتباط دارد. فرض نکنید این امر واضح است و آن‌ها خود می‌دانند.
دانش آموزان را وادارید که کارشان با نرم افزار را در فایلی ضبط کنند. به نحوی که بتوانند بعداً به آن مراجعه کنند. آن ها را از این که از آن برنامه، فقط به قصد خواندن در فرصت های دیگر، نسخه چاپی تهیه کنند، برحذر دارید.
از فناوری به عنوان پایه و مبنایی برای مرور درســی، استفاده کنید.
از مناسب بودن فناوری اطمینان حاصل کنید
در استفاده از زبان، اصطلاحات خاص، متدولوژی و شیوه های عمومی، باید سطح مناسب فناوری با سطح توانایی یادگیری را در نظر گرفت.
ســطح ســواد رایانه ای دانش آموزان در انتخاب نوع فناوری نرم افزاری مهم است.
به هنگام تدارک جلســه های آموزشی یا معرفی فناوری نیز، رعایت سطح سواد یادگیرنده‌ها اهمیت دارد.
فناوری باید با سطح دسترسی دانش آموزان به سخت افزار- در کلاس و زمان خودآموزی- نیز مطابقت داشته باشد.
فنــاوری باید با امکان فراهم آوردن کمک، به هنگام رخ دادن مشکلات نیز مناسب باشد.
با فناوری زمینه کسب تجربه را فراهم کنید
آن بســته نرم افزاری را انتخاب کنید که اطلاعات را به روشی منحصر به فرد یا داســتان گونه معرفی کند، نه این که فقط در قالب یک کتاب الکترونیکی باشد که دانش آموز می‌تواند صفحات آن را ورق بزند.
بــرای تلفیق و یکپارچه ســازی مواد آموزشــی بــا فناوری، برنامه ریزی کنید.
روش هــای خود برای ارائه درس و تعامل با دانش آموزان را با استفاده از فناوری متنوع کنید.
بخش هــای کوتاه و ویدیویی/ برنامه های تعاملی بین رایانه و دانش آموز/ شبیه سازی ها را در فرایند یاددهی- یادگیری بگنجانید.
فناوری را قابل پشتیبانی کنید
مطمئن شــوید که ابزارهای کمکی، زمانی که نیاز باشــد، در دسترس هستند.
به دانش آموزان بگویید چگونه و کجا ابزار کمکی در دسترس آنهاست.
خودتان برای کمک در مورد بخش‌هایی که می‌دانید مشــکل هستند، در محل حضور داشته باشید.
کلاس‌های توضیح و تشریح برگزار کنید.
دانش آموزان را در گروه‌های دو یا چندنفری، برای «همیاری» تقسیم کنید.
برگزاری جلسات حمایت آزمایشی بعدی را پیشنهاد کنید.
چنین فرض نکنید که همه دانش آموزان سواد رایانه ای دارند.
چنیــن فرض نکنید که همه دانش آموزان از کار با رایانه لذت می برند.
اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان می دانند اهداف هر جلسه چیست.
اطمینان حاصل کنید که مواد چاپ شده و سایر مواد کمکی، قابل دسترسی هستند.
فناوری را قابل ارزیابی کنید.
بســته نرم افزاری را به عنوان بخشی از کار ارزیابی مستمر به حساب آورید.
به عنوان یک فایل جداگانه، فناوری را به صورت الکترونیکی ارزیابی کنید.
آن را به عنوان بخشی از ارزشیابی مجموعی در نظر بگیرید.
کار یک گروه را براســاس کاربرد محتوای بســته نرم افزاری ارزیابی کنید.
نوشتن گزارش تفصیلی در جلسات آزمایشگاهی را به عنوان بخشی از ارزشیابی مستمر منظور کنید.
توانایی دانش آموزانی را که از بســته نرم افزاری برای یادگیری استفاده کرده اند، بسنجید و آن را ثبت کنید. این سنجش را پیش نیاز موفقیت آمیز دوره قرار دهید.
نقدهــای خود دانش آموزان از کار بــا نرم افزار و فناوری‌های یادگیری را به عنوان بخش دیگری از کار ارزشیابی منظور کنید.
به دانش آموزان احساس مالکیت بدهید
اجازه کنترل سرعت پیشرفت برای کاربرد فناوری و مواد را به دانش آموزان بدهید.
به دانش آموزان اجازه دهید کنترل توالی کار و پیشرفت را خود برعهده داشته باشند.
دانش آموزان را برای استفاده و وارد کردن داده های شخصی شان (در جایی که امکان دارد) تشویق کنید.
بــه دانش آموزان اجازه انتخــاب برخی گزینه ها از موضوع یا عنوان مورد مطالعه را بدهید.
این امکان را برای دانش آموزان فراهم کنید که قسمت هایی ازمحتوا را در فایل اختصاصی خود کپی کنند و یا یادداشت های خود را در فایل اختصاصی بنویسند.
فناوری را مشارکتی کنید
گروه هــای کاری تشــکیل دهید. برای مثال: مســئله ای برای دانش آموزان طرح کنید و از آن ها بخواهید با استفاده از فناوری آن را حل کنند.
هر گروه را حول یک رایانه جمع کنید (اما مطمئن شوید که فضای دید کافی برای هر دانش‌آموز وجود دارد).
اعضای گروه را در ارزیابی کار یکدیگر درگیر کنید.
از گروه ها بخواهید در فرایند یاددهی- یادگیری به بقیه اعضای کلاس بازخورد بدهند.
از مواد آموزشی فناوری یادگیری در آموزش‌ها به روش خود- آموز استفاده کنید و در فواصل زمانی معینی به منظور مرور و بازبینی، کار را متوقف کنید و به مرور و بازبینی بپردازید.
از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی یک پروژه پژوهشی را با استفاده از فناوری به اجرا درآورند.
در کار تلفیق فناوری و یادگیری دقت داشته باشید
از دانش آموزان انتظار نداشته باشید از فناوری یادگیری فقط به واسطه وجود آن استفاده کنند. فناوری را با یادگیری تلفیق کنید.
استفاده از بسته نرم افزاری را با اجرای مطالعات موردی مبتنی بر مواد آموزشی همراه کنید.
از فناوری در ســخنرانی خود اســتفاده کنیــد و بعد به مواد آموزشی ارجاع دهید.
گروه های کاری خودآموز را شکل دهید؛ به نحو ویژه ای که از فناوری یادگیری استفاده کنند.
از فناوری به صورت شــیوه ای در ترکیب با شــیوه های دیگر یادگیری یا به صورت موازی با آن شیوه ها استفاده کنید. برای مثال: یــک کار کارگاهی را اجرا کنید. ســپس از دانش‌آموزان بخواهید شبیه سازی نرم افزاری آن را مرور و درباره آن بحث کنند.
از مواد، برای نمایش وضعیت‌هایی که در غیر این صورت ممکن نخواهند بود، استفاده کنید. برای مثال: کدام یک می تواند خطرناک، گران، آهسته و … باشد.
از دانش‌آموزان بخواهید وضعیت‌ها را مرور کنند و تجربه‌ها و موقعیت‌ها را در فرصت‌های مناسب تکرار کنند.
از یک بسته نرم افزاری بخش هایی مرتبط با محتوای آموزش را انتخاب کنید. از مواد نامناسب استفاده نکنید.
از فناوری یادگیری برای پروراندن یک نکته یا برای تقویت یک ایده متناسب با موضوع درس استفاده کنید.
کارها یا موضوعاتی را در نظر بگیرید که با استفاده از فناوری می توانند بهتر یادگرفته شوند.
کار با فناوری را پی گیری و بررسی کنید
از دانش آموزان بخواهید درباره تلفیق فناوری با یادگیری، نظر و بازخورد بدهند.
از فناوری یادگیری به عنوان مبنایی برای اصلاح کار آموزش بهره بگیرید.
از سایر همکاران بخواهید درباره نتایج تلفیق فناوری و یادگیری بازخورد بدهند و از نتایج و پیشنهادها برای اصلاح کار کلاس خود استفاده کنید.
به نتایج امتحان پس از بهره‌گیری از فناوری نگاه کنید و با نتایج به دست آمده از به کارگیری شیوه‌های دیگر مقایسه کنید و نتایج مقایسه را به دانش آموزان منتقل کنید.
از کمیته ها یا گروه های کلاسی بخواهید درباره تلفیق فناوری و یادگیری بازخورد بدهند یا پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
اطمینــان حاصل کنیــد که از بازخوردهای به دســت آمده به اندازه کافی استفاده کرده‌اید و به دانش آموزان نیز درباره آن توضیح داده‌اید.
از فناوری برای ایجاد تعامل استفاده کنید
در هر کلاس، حداقل یک فعالیت مبتنی بر فناوری یادگیری داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان به ثبت نتایج فعالیت های خود قادر هستند. این کار شاید با یادداشت کردن یا گرفتن کپی چاپی از مطالب قابل اعمال باشد، اما مراقب باشید، بعضی از دانش‌آموزان به پرینت گرفتن از مواد تمایل بیشتری دارند تا خواندن آن.
کاری را برای دانش آموزان در نظر بگیرید و ده دقیقه به آن ها فرصت دهید تا آن کار را به کمک رایانه انجام دهند و گزارش تهیه کنند.
سؤالات یا مسئله‌هایی را برای دانش آموزان طرح کنید و از آن ها بخواهید با استفاده از یک بسته نرم افزاری آن را حل کنند.
بــه دانش‌آموزان یک کتاب کار یــا برگه کار بدهید تا با آن با استفاده از رایانه کار کنند.
دانش‌آموزان را عادت دهید درباره آن چه یادگرفته‌اند، گزارش بنویسند.
از دانش‌آموزان بخواهید جاهای خالی یک پرسش‌نامه را مطابق بــا آن چه تاکنون یاد گرفته‌اند پرکنند و از نتایــج آن برای ثبت کار کلاسی به عنوان یک مبنا استفاده کنید.
دانش‌آموزان را به پرســیدن سؤالات در مورد بسته نرم افزاری تشویق کنید.
کار با فناوری را رقابتی کنید
گروه‌ها را در کارهایی درگیر کنید که به وسیله گروه‌های دیگر نمره داده می‌شود.
از گروه ها بخواهید پوستری از نتایج کار و یافته‌هایشان تهیه کنند. این پوسترها را ارزیابی کنید.
از دانش آموزان بخواهید با اســتفاده از فناوری مشکلی را حل کنند و با رأی گیری در کلاس، به بهترین راه حل رأی بدهند.
به بهترین پروژه، راه حل و … جایزه بدهید.
از دانش آموزان سال‌های بالاتر یا هم عرض بخواهید که به کار دانش آموزان شما نمره دهند.
اهداف را در نظر بگیرید
اهداف و مقاصد کاربری فناوری ً را روشن کنید؛ خصوصا در مواردی که اهداف در بســته نرم افزاری وجود ندارند. در صورت امکان یک نسخه چاپی کاغذی تهیه کنید.
از دانش آموزان کلاس بخواهید اهداف جلسه را تنظیم کنند؛ اهدافی مثل ترتیب دادن با روش بارش مغزی و نوشتن اهداف روی یک جدول نمایشی.
یــک جدول زمانی یا یک برنامه زمان بندی برای دانش آموزان بنویسید تا آن را دنبال کنند.
دانش آموزان را عادت دهید کارشــان را به طور مستمر ثبت و تحقق هدف ها را به صورت روزانه پی گیری کنند.
فناوری را قابل فهم کنید
دانش آموزان را به طرح سؤال تشویق کنید.
به سؤالات با صداقت پاسخ دهید.
پاسخ سؤالاتی را که خود نمی توانید پاسخ دهید، جست وجو کنید.
بین نظر و دلایل منطقی و مستند، تمایز قائل شوید.
فهرستی از سؤالات متداول دانش آموزان تهیه کنید.
دانش آمــوزان را به دیگر فهرســت های ســؤالات متداول یا وب سایت های مرتبط ارجاع دهید.
از دانش آموزان بخواهید فهرستی از سؤالات را گردآوری کنند. این می تواند یک تمرین گروهی باشد.
از گروه های دانش آموزان بخواهید ســؤالات سایر گروه های دانش آموزان را مورد بررسی و پاسخ دهی قرار دهند.
برای دانش آموزان خود، گروه مباحثه یا گروه پست الکترونیکی ایجاد کنید.
دانش آموزان را عادت دهید که ســؤالات را از طریق پســت الکترونیکی به شما ارائه دهند.
در مورد چگونگی اســتفاده از بسته های نرم افزاری، پشتیبان الکترونیکی یا نوشته شده تهیه کنید.
ســؤالات را از طرق پســت الکترونیکی بــرای دانش آموزان بفرستید.
سؤالات را قبل از استفاده از فناوری یادگیری به دانش آموزان بدهید.
از دانش آموزانی از دیگر ســال های تحصیلی بخواهید که در نشان دادن چگونگی استفاده از فناوری به شما کمک کنند.
خودتان مشتاق و علاقمند استفاده از فناوری باشید
شما باید بدانید که دارید چه کار می کنید و این را به دانش آموزان منتقل کنید.
اطمینــان حاصل کنید که دقیقا می دانید چه چیزی در بســته نرم افزاری هست؛ قبل از این که به دانش آموزان‌تان بگویید از طریق آن کار کنند.
آن دســته از مواد آموزشــی و فنــاوری را انتخاب کنید که از کارکردن با آن لذت می‌برید و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید.
از کار کردن با دانش آموزان لذت ببرید و در اشتیاق آن ها برای کار با فناوری شریک شوید.
تعامــل در کلاس را بالا ببریــد. گفت وگو و پی گیری کار به صورت گروهی را برانگیزید.
خوداتکایی دانش آموزان را تقویت کنید
فناوری را برای استفاده آسان کنید.
بازخوردهای مثبت ایجاد کنید.
بازخوردهای اصلاحی را در یک مسیر مثبت به وجود آورید.
خود ارزیابی، کمک کننده و تکوین دهنده تهیه کنید.
خود اعتمادی دانش آموزان در موضوع درســی یا اســتفاده از فناوری یادگیری را دست کم نگیرید.
از ایجاد موانع غیرضروری بین دانش آموزان و فناوری یادگیری اجتناب کنید.
از فناوری به عنوان عاملی شــادی بخش اســتفاده کنید؛ شادی بخش برای شما و مفرح برای دانش‌آموزان.
2-12- تأثیر کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری ریاضی
دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده کـه زنـدگی بشـر، مناسبات آن، آموزش و پرورش و رسالت آن را تحت تـأثیر قـرار داده اسـت. پیشـرفت هـای فـن آوری منجـربـه تحـولاتی در صـلاحیت هـا و شایسـتگی هـای مـورد نیـاز و متناسـب بـا دنیـای متغیـر فعلـی در دانـش آمــوزان گشــته اســت. صــلاحیت‌هــایی کــه امــروزه مطــرح هســتند عبارتنــد از تفکــرانتقــادی، صلاحیت های عمومی، حل مسأله و تصمیم گیری (قورچیان، 1382).
امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود تا موجبات یادگیری فعال و مشارکتی بین دانش آمـوزان را فراهم آورد. برای محقق شدن چنین رویکردی به ناچار نیاز به تغییررویه های سابق اسـت. شـیوه‌هـای آموزش قدیمی مسلماً پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست؛ بنابراین یکی از تلاش‌هـای سازمان های آموزشی باید در ارتباط با فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات و کـاربرد آن در برنامـه درسـی باشد (نیازآذری، 1383). فن آوری اطلاعات و ارتباطات تـأثیرقابـل تـوجهی در امـر یـادگیری دارد کـه شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان، افـزایش اسـتفاده از منـابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارت های طراحی و ارائه مطالب می باشد (افضل نیـا، 1387). بـه طور کلی نقش دانش آموز در محیط یادگیری مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییـر می‌گردد و در این فرآیند دانش آموزان فعالند و به تولید دانش می‌پردازند ( آرمیتاژ ،2003 ). فـن آوری اطلاعات و ارتباطـات در ایجـاد انگیـزه، عمـق و وسـعت دادن بـه یـادگیری و پایـدار سـاختن آن و رفـع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسـخگویی بـه پرسـش هـا نقـش مـؤثری دارد (امیرتیموری، 1386). فن آوری ارتباطـات و اطلاعـات مجموعـه ای از روش هـا، قواعـد و ابـزار و تجهیزات جهـت شناسـایی، جمـع آوری، ذخیـره، تولیـد و توزیـع، سـازماندهی، بـاز تولیـد و نگـهداری اطلاعات است (نواب زاده، 1380). فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی از یـک سـو بـرای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدیـد حیـات و غنـی سـازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم می باشد (سراج، 1383). یکی از شایع ترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فنآوری درکلاس درس