کمتر از 3 ثانیه فرصت دارید تا تصمیم بگیرید. اوضاع سریعتر از آنچه فکرش را می کنید در حال تغییر است. در لحظه ای که اقدامی انجام می دهید ، باید فوراً تجدید نظر کرده و تصمیم بعدی را بگیرید. انتخاب اشتباه می تواند جان شما را از دست بدهد. این جنگ هوایی به هوایی است ، جایی که خلبانان جنگنده با استفاده از یک سیستم بسیار م calledثر به نام “حلقه OODA” سریع تصمیمات درست را می گیرند.

یک خلبان جنگنده چه چیزی می تواند در مورد تصمیم گیری سریع به شما بیاموزد؟

شما می توانید از مدل حلقه OODA برای بهبود سرعت و کیفیت تصمیم گیری خود استفاده کنید.

حلقه OODA یک فرآیند تکرارپذیر برای تصمیم گیری بهتر است. از یک حلقه تصمیم گیری 4 نقطه ای برای حمایت از تصمیم گیری سریع ، مثر و فعال استفاده می کند. [1] OODA مخفف مشاهده ، شرق ، تصمیم گیری ، عمل. است. به عنوان یک “حلقه” زیرا طراحی شده است که بلافاصله پس از اتمام تکرار شود. هرچه سریعتر بتوانید از طریق حلقه حرکت کنید ، این روند م effectiveثرتر می شود. سادگی عنصر مهمی است که اجازه می دهد مدل به طور جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
اصطلاح “حلقه OODA” توسط سرهنگ جان بوید از نیروی هوایی ایالات متحده ، [2] ابداع شد که نام مستعار “بوید 40 ثانیه” را به خود اختصاص داد زیرا می توانست در کمتر از 40 ثانیه هر حریفی را شکست دهد. درخشش تاکتیکی بوید انقلابی در جنگ هوایی ایجاد کرد. امروزه مدلهای مختلفی وجود دارد که مفهوم یکسانی را بیان می کنند. Jocko Willink و Leif Babin در کتاب خود مالکیت افراطی آرام باشید ، به اطراف خود نگاه کنید ، تماس بگیرید. در A Spy’s Guide to Thinking ، جان برادوک فرایند تصمیم گیری را با مخفف DADA (داده ، تجزیه و تحلیل ، تصمیم ، اقدام) شرح می دهد.

خلبان ، کارآفرین و اپراتور SWAT اندرو کال برای استفاده از حلقه OODA یک مورد قوی است. [3] او شخصاً از این مدل برای فرود هواپیماها در صفر دید ، مذاکره در مورد معاملات تجاری و تخلیه فیزیکی استفاده کرده است. جنایتکاران به گفته کال ،

“حلقه OODA به شما امکان می دهد تا فرایند فکر خود را هماهنگ و سازماندهی کنید. مدلهای پیچیده تر در لحظه ای که مغز شما درگیر پاسخ استرس می شود ، غیرقابل دسترسی هستند. “

اما حتی اگر در این شرایط خطرناک قرار ندارید ، باز هم می توانید از استفاده از این مدل بهره مند شوید. این پست چند برنامه کلیدی حلقه OODA را بیان می کند: یک سیستم یادگیری ، یک روش برای مقابله با عدم قطعیت و استراتژی برای برنده شدن در مسابقات و رقابت های رودررو.

با این حال ، حلقه OODA با طرز فکر خاصی سازگار نیست.

هنگامی که از آن به درستی استفاده می شود ، هیچ ایرادی برای خود مدل وجود ندارد. اما با طرز فکرهای خاص ، حلقه OODA ناسازگار است. به عنوان مثال ، اگر در تفکر خود انعطاف پذیر نیستید یا تمایلی به انجام اقدامات قاطع ندارید ، احتمالاً این بهترین چارچوب تصمیم گیری نیست.
آقای کال یک مطالعه موردی کامل را برای کشف مرحله به مرحله حلقه OODA به اشتراک گذاشت. مدت کوتاهی پس از برخاستن ، او به طور غیر منتظره ای سطح ابر را در ارتفاع 100 فوتی قرار داد. تاریکی شب همراه با پوشش ابر غلیظ ، دید 0 را برای او به ارمغان آورد. حلقه OODA را وارد کنید:

  1. مشاهده کنید: به گفته کال ، اولین چیزی که او مشاهده کرد این بود که “شگفت زده و دیوانه شد”. پذیرش و آگاهی از این احساسات به او اجازه داد تا تمرکز خود را بر این اساس تنظیم کند. او همچنین بلافاصله شروع به مشاهده داده ها از ابزارهای مربوطه کرد.
  2. Orient: Cull تمام اطلاعات موجود را جمع آوری کرد تا درک کاملی از موقعیت خود ایجاد کند. برخی از اطلاعاتی که او برای جهت گیری خود استفاده می کرد شامل داده های بصری ، داده های ابزار ، تجربه پرواز قبلی و احساسات جسمانی در آن لحظه بود.
  3. تصمیم بگیرید: پس از جهت گیری سریع و دقیق ، متوجه شد که راهی برای تعیین ضخامت پوشش ابر وجود ندارد. او تصمیم گرفت بلافاصله هواپیما را فرود آورد.
  4. عمل: او فرود آهسته ای را در جهت مناسب آغاز کرد تا به زیر پوشش ابر برسد و دید جزئی را دوباره به دست آورد.
  5. تکرار: یک حلقه بسیار سریع و بدون توقف OODA منجر به فرود سریع و ایمن شد.

هنگام اجرای حلقه OODA شخصاً ، این ایده های استراتژیک را در نظر داشته باشید.

  • اراده خود را بسیج کنید. این به معنای طرز فکر فروتنی و عینی بودن و آمادگی برای انجام اقدامات قاطع است. آگاهانه آوردن این ویژگیها به فرآیند ، گریسی است که موتور OODA را بدون مشکل کار می کند.
  • با یک محیط آشنا شروع کنید. استرس محیطی می تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند. هنگامی که آن را کنار گذاشتید ، می توانید از مدل به عنوان ابزاری برای کاهش استرس استفاده کنید.
  • “وقتی اصول در خون باشد ، تاکتیک ها آسان می شوند.” حکمت بسیار مهم از جاش واهنر یادگیری itzkin. تمرین کنید تا زمانی که حلقه OODA را به عنوان فرایند طبیعی پیش فرض خود برای تصمیم گیری به طور کامل داخلی نکنید.
  • عیب یابی را پیش بروید. اگر به نظر نمی رسد که این فرآیند کار می کند ، تداخل خودخواهی و تفکر بیش از حد را بررسی کنید. به دنبال راه هایی برای مالکیت بیشتر باشید.
[1]^ابزارهای ذهنی: حلقه های OODA [2]^تاریخچه Avion: سرهنگ جان بوید [3]^ اندرو کول