بعضی مواقع وجود نشونه های جسمی می تونن دلیل آسیب ای جدی باشن. آشنا بودن با این نشونه می تونه به مراجعه سریع تر شما به دکتر متخصص انجامیده و روند درمان رو هم تسریع کنه.
تشخیص به موقع مریضی در کنار پیشرفتای زیادی که در مورد علم پزشکی بوجود اومده در خیلی از مواقع دلیل می شه که فرد با تحت نظر بودن بتونه روندی طبیعی رو در زندگی خود داشته و سالای طولانی هم عمر کنه.

از اونجایی که کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن تلقی می شه، بر آنیم تا شما رو با بعضی از مهم ترین نشونه هایی که از اختلالی در کبدتون خبر میدن آشنا کنیم.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

رنگ چشمای تون به زردی می گراید

دکتر «کارلوس مارِرو» از هپاتولوژیستای کلینیک کلیولند بر اون باوره که زرد شدن رنگ چشما می تونه نشونه نبود کارکرد درست کبد باشه. این نشونه یکی از عادی ترین نشونه های بیماریای کبد هم حساب می شه.
این ماده زردرنگ که «بیلی روبین» اسمشه به وسیله کبد شکسته شده و در نتیجه از بدن خارج می شه اما وقتی که کبد به درستی کار نکنه ماده مورد نظر در بدن باقی مونده و بخشای سفید چشم رو به رنگ زرد در می آورد.

شکم تون از آب پر می شه

اگه شکم تون یهو مثل یه بالن پر از آب شده و این روند ادامه پیدا کنه، می تونه نشونه ای بیشتر از یه نفخ ساده شکم باشه. دکتر مارِرو در این باره میگه: “افزایش فشار در رگای خونی که در دور و بر کبد هستن، می تونه به تجمع آب در شکم بیانجامند.” تو یه همچین وضعی بهتره در اولین فرصت به دکتر مراجعه کنین که اون دلیل اصلی، رو در یابد. این عوامل می تونن گاز شکم، غذا و یا بقیه مایعات جمع شده در شکم باشن.

به یکی از هپاتیتای آ، ب یا سی گرفتار هستین

وقتی که ویروسای مزاحم کبد شما رو تحت تاثیر قرار میدن، دلیل ایجاد تورم در کبد و به خطر انداختن کارکرد این عضو می شن.
از عادی ترین دلایل تورم کبد ویروسای هپاتیت هستن. نوع «آ» این مریضی در اثر تماس با مدفوع فرد گرفتار انتقال پیدا می کنه اما شکلای جور واجور «ب» و «سی» اون بیشتر از راه خون، رابطه جنسی و یا تماس با مایعات بدن فرد گرفتار انتقال پیدا می کنه.

دکتر ماررِو میگه: “راهکارهای درمانی بسیار مناسبی واسه درمان نوع «سی» این مریضی هست که فرد گرفتار می تونه اونو امتحان کنه.
با دکتر تون و دائم در مورد کارایی که می تونین در سالم نگه داشتن کبد خود انجام بدین، صحبت کنین.

در بدن تون احساس خارش دائمی می کنین

دکتر ماررِو میگه شاید باورش سخت باشه اما کارکرد نادرست کبدتون دلیل خارش بدن تون می شه.
دلیل اصلی اون هنوز به طور صد در صد دونسته نشده اما می تونه به نمک صفرا یا زردآب رابطه داشته باشه. زردآب، ماده گوارشی ایه که به وسیله کبد تولید می شه.
در افراد گرفتار به سیروز صفراوی، امکان تجمع زردآب هست و نشونه هایی مثل خارش بدن رو داره.

همیشه خسته هستین

خستگی تقریبا همیشه می تونه نشونه ای واسه کارکرد نادرست بدن باشه که یکی از اونا هم به بیماریای کبد ربط داره.

بیشتر از اندازه الکل مصرف می کنین

مصرف بیشتر از اندازه الکل و در طول زمان می تونه به بیماریای کبدی منجر شه.
کبد به شما کمک می کنه تا مواد شیمیایی و سمی رو از بدن دفع کنین و اگه دائم الکل استفاده کنین باعث افزایش و فعالیت دائم این عضو میشین.

اضافه وزن دارین

اگه اضافه وزن دارین و یا چاق هستین تنها عامل نگران کننده، تصویر نازیبای شما در آینه نیس.
کبد چرب می تونه تهدیدی جدی واسه سلامتی تون باشه که در بعضی موارد با اضافه وزن تون در ارتباطه. کبد چرب خصوصا در آدمایی در فواصل سنی ۴۰ تا ۶۰ سال در حال زیاد شدنه و به معنی تجمع چربی در دور و بر کبده. این روند در بعضی از موارد می تونه به سیروز برسه که بدترین و خطرناک ترین تهدید واسه کبد حساب می شه.

خبر خوب اون هستش که راهکارهایی وجود دارن که می تونن اینجور جریانی رو مدیریت و از اون پیشگیری به عمل آوردن. از عواملی که باید حتما مورد توجه قرار گیرند، چاقی، کلسترول بالا و دیابت هستن.

در میان اعضای خونواده شما گذشته ای از دچار شدن به بیماریای مربوط به کبد هست

دکتر مارِرو میگه: “بعضی از شکلای جور واجور بیماریای مربوط به کبد ارثی هستن پس شاید بعضی از اعضای خونواده بر اثر اینجور بیماریایی چون سرطان کبد جون خود رو از دست داده باشن. در صورت وجود اینجور مواردی حتما به دکتر خود اطلاع بدین.”

سردرگم و فراموشکار شدین

اگه می بینین که یهویی به فراموشی گرفتار شدین و اگه چیزی رو یادداشت نکنین اونو فراموش می کنین، شاید به یکی از مشکلات مربوط به کبد گرفتار شده باشین. «انسفالوپاتی کبدی» وضعیتیه که در اون کبد فرد گرفتار قادر به خروج موثر مواد سمی از بدن نیس و بیشتر هم در مریضایی که به بیماریای طولانی کبد، سیروز یا هپاتیت گرفتار می شن اتفاق میفته. اگه اینجور نشونه هایی رو داشتین حتما به دکتر مراجعه کنین.