انواع ریموت کنترل  RGB را بیشتر بشناسید
تا به حال به این فکر کرده‌اید که وسایل موجود در منزل چگونه کار میکنند؟
دستگاه هایی مانند تلویزیون ، دستگاه های ویدیو خانگی ، درب خودرو ها ، درب گاراژها یا سایر انواع ریموت ،  همه ی این دستگاه با ریموت کنترل کار میکنند  ، همچنین تکنولوژی های روز دنیا تاثیر بسیار چشمگیری در امنیت فرد داشته ما  در این مقاله قصد داریم تا درباره این مسئله صحبت کنیم.
در ابتدا بهتر است درباره ال ای دی ها مقداری بدانیم تا کاربرد ریموت های ال ای دی واضح ترباشد.

ال ای دی چیست

ال ای دی ها نسل جدید لامپ های روشنایی محیط هستند که به واسطه کم هزینه بودن و همچنین داشتن تنوع بسیار زیاد، محبوبیت بسیاری را پیدا کرده اند.لامپ های ال ای دی دارای تنوع رنگی و همچنین ظاهری بسیاری هستند.
بدلیل داشتن تنوع رنگی و ظاهری زیادشان در زمینه دکور منازل بسیار بکار می روند.ال ای دی ها انواع مختلفی دارند مانند :نوع خطی، گرد و… البته نوع قاب های متنوعی نیز برایشان وجود دارد که بر اساس نوع کارکردی که مد نظر کاربر می باشد، تهیه و استفاده می شوند.مانند انواع قاب پروژکتور، قاب های خیابانی، قاب دفنی، قاب چمنی، قاب تزئینی و …
قاب های ال ای دی، ال ای دی هایی با تعداد مشخص را در خود جای می دهند و روشنایی مناسب با کاربرد را ارائه خواهند داد.
ال ای دی ها دارای قسمت های مختلفی هستند اما مهم ترین چیز در افزایش طول عمرشان و همچنین کارکرد بهتر آنها، استفاده از درایور مناسب می باشد.زیرا که با استفاده از درایور، منبع تغذیه مطمئنی برای آنها وجود خواهد داشت.
درایور ها، برق متناوب را به ررق مستقیم تبدیل می کنند تا امکان آسیب به قطعات مختلف را کاهش دهند.
به صورت کلی ال ای دی ها منبع روشنایی نوینی هستند که به راحتی قابل نصب و اجرا و همچنین مصرف برق پایینی دارند.به همین دلیل لوازم جانبی این منبع های روشنایی روز به روز بیشتر میشود تا راحتی بیشتری نسیب کاربر شود.

ریموت کنترل

ریموت کنترل ها که برای کنترل تلویزیون ها، دستگاه های ویدیویی، درب خودروها، درب گاراژها و سایرانواع ریموت ها به کارگرفته می شود، اصل کارشان برمبنای ارسال و دریافت امواج دارای فرکانس و دامنه خاص، می باشد.
در کل وسیله‌ای است برای صدور فرمان از فاصله ی دور برای وسایل الکترونیکی است.
تقریبا با پیشرفت تکنولوژی تمام دستگاه های موجود دارای چنین قابلیتی هستند.
جالب این است که  اولین ریموت کنترل به شکل مدرن امروزی درسال ۱۵۴۲ توسط فیزیکدانی افغان به نام عباس رسولی ساخته شد. که با یک مغناطیس قوی اجسام را از راه دور حرکت میداد. در سال ۱۹۰۰ یک دانشمند آلمانی بنام هاینریش تمبان ریموتی طراحی کرد که بوسیلهُ آن محل دقیق گوشی تلفن همراه مشخص و روشن میشد.
 
در این مطلب درباره ی ۴ نوع ریموت کنترلر را توضیح میدهیم.
 

ریموت کنترل RGB

خرید انواع ریموت کنترل RGB برای کنترل و صدور فرمان از راه دور برای وسایل الکتریکی است
کنترلر LED RGB نقاط قوت سه رنگ اصلی قرمز ، سبز و آبی را تنظیم کرده و آنها را با هم مخلوط می کند تا هر رنگ خاصی ایجاد کند. از طریق کنترل از راه دور یا سیمی کنترل میشوند ، ریموت RGB همچنین می توانند حالت های تغییر رنگ مانند بارق ، محو شدن و فلاش و همچنین نظم و سرعت تغییر رنگ را مدیریت کنند.
در کل محصولاتی که قابلیت تغییر رنگ داشته باشند ، آر بی جی یا فول کالر گفته میشود.
با خرید ریموت RGB می توانید رنگ نور اتاق خواب خود را به دلخواه تغییر دهید همچنین می توانید نورپردازی فضای بیرونی ساختمان را در قسمتهای مختلف برای روزها و آب و هوای متفاوت تغییر دهید.
با کنترل ال ای دی میتوان سرعت ، میزان ، رنگ دلخواهتان را کنترل کنید.
ریموت RGB به دوسته تقسیم‌ میشوند : ۱. ریموت کنترل IR ۲. ریموت کنترل RF

ریموت کنترلر IR

به ریموت کنترل IR ریموت کنترل چشمی هم نیز میگویند ، برای استفاده از ریموت کنترل های چشمی باید آن را به طور مستقیم به سمت دستگاه مورد نظر نشانه گرفت. همچنین اگر که مانعی بین ریموت کنترل چشمی و دستگاه قرار گرفته باشد این ریموت کنترل به درستی عمل نخواهد کرد. محدوده عملکرد ریموت کنترل های چشمی در حدود 10 متر می باشد. بنابراین در صورتی که تلویزیون یا دستگاه الکترونیکی خود را فقط از یک اتاق کنترل می کنید، ریموت کنترل IR بسیار مناسب برای کاربر است . همچنین امواج ریموت کنترل های چشمی در حدود 300 گیگاهرتز تا 400 تراهرتز را شامل می شود. طول موج این ریموت کنترل ها نیز در حدود 700 نانومتر تا 1 میلیمتر است
 
در حال حاضر تمایل به استفاده از ریموت کنترل های چشمی نسبت به ریموت کنترل های رادیو فرکانس افزایش چشم گیری داشته است. به این دلیل که  قیمت مناسب تری نسبت به ریموت کنترل های فرکانسی دارند.

ریموت کنترلر RF

به  ریموت کنترل های فرکانسی ریموت کنترل RF نیز میگویند‌ بر خلاف سیگنال های ریموت کنترل چشمی می تواند به راحتی در سقف و دیوار نفوذ کند و در نتیجه وسیله مورد نظر را از هر اتاقی و با هر مانعی نشانه بگیرند و تحت پوشش خود‌ قرار دهند. محدوده عملکرد ریموت های رادیو فرکانسی عموما در حدود 30 متر می باشد. همچنین ریموت کنترل RF ثامواجی در حدود 3 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز را دارند.
 
از ویژگی های  مهم ریموت کنترل  RFآن است که می توانند کنترل چندین دستگاه مختلف مانند کامپیوتر ، دی وی دی ویدئو، پخش صوت و حتی نورپردازی ساختمان را تنها با استفاده از یک کنترل از راه دور را داشته باشند.

ریموت کنترل wifi چیست؟

انواع ریموت کنترل Wi-Fi دستگاهی است که از 5 کانال سوئیچ و یا رله و همچنین دارای چندین ورودی منطقی تشکیل شده است و می تواند از طریق اپلیکیشن‌های اندرویدی و یا از طریق مرورگرهای وب نظیر گوگل کروم و یا اینترنت اکسپلورر کنترل شوند.
همچنین اتصال این دستگاه به مودم (ADSL , WiMax) جهت کنترل از طریق اینترنت نیز وجود دارد.
علاوه بر این سوئیچ ها و ورودی ها، دو مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) نیز وجود دارد که می تواند مقادیر ولتاژ ورودی را اندازه گیری کرده و نمایش یا مانیتورینگ کند.
اهمچنین دارای یک سنسوری دمای داخلی  هستند که دارای کنترل دمای محیط هستند.
از مزیت‌های این سیستم قابلیت نام گذاری برای هر یک از سوئیچ ها، ورودی های منطقی و ورودی های آنالوگ در اپلیکیشن اندروید این سیستم است.
همچنین می تواند در صورت دیدن تغییراتی در هر کدام از ورودی ها، به کاربر پیام  یا نوتیفیکیشن ارسال نماید. به عنوان مثال اگر یک سنسور چشمی به ورودی منظقی این سیستم وصل کنید و سنسور حرکتی (Motion) را احساس کند، سیستم از خود واکنش نشان داده و به شما نوتیفیکیشن ارسال می کند.
برای امنیت محوطه‌ی‌ مورد‌نظر خود با خرید ریموت کنترل wifi بهترین انتخاب برای شماست.
از دیگر ویژگی های این سیستم، امکان نام گذاری محدوده ولتاژ برای ورودی های آنالوگ است. به عنوان مثال اگر یک سنسور دما که خروجی آن آنالوگ مطابق با تغییرات ولتاژ باشد و به یکی از ورودی های آنالوگ این سیستم متصل شود، می توانید نام هایی به عنوان سرد، معتدل و گرم طبق محدوده ولتاژهای خروجی سنسور، آن ها را وارد اپلیکیشن کرده و طبق محدوده های تعریف شده، نام ها و برچسب های مورد نظر را مشاهده فرمایید.
از ویژگی های جالب این سیستم می توان به اینکه برای سیستم از کلمه‌ی عبور نیز استفاده کرد و هنگام ورود از طریق اپلیکیشن و یا وب ، از کاربر کلمه عبور درخواست داده شود اشاره کرد.
امیدواریم که مطالب فوق برای شما عزیزان مفید بوده باشد.