شامه قوی داشتن، ویژگی روشن آدم‌ها نیس.

اما بخش بزرگی از زندگی بشر به بویایی گره خورده و خیلی از مسایل به واسطه عطر و بویشان مشخص می‌شن.

از جمله می‌توان به این اشاره کرد که آدم‌ها حتی براساس بو شریک عاطفی خود رو انتخاب می‌کنن. براساس یه گزارش علمی که در یکی از نشریات کشور انگلستان چاپ شده، بوی بدن بعضی از زنان بیشتر از بقیه واسه مردان جذاب و خوشاینده.

گروهی از محققان دانشگاه بِرن، موسسه اقتصادی Thurgauer، و دانشگاه کنستان بدنبال پیدا کردن جواب واسه این سوال که مردان بوی زنائی که در دوران قاعدگی خود به سر می‌برند رو دوست دارن یا خیر، آزمایشاتی صورت دادن.

تاثیر هورمون استروژن بر جذابیت ظاهری زنان

واسه انجام این آزمایش اندازه هورمون‌های ۲۸ زن انداز‌گیری شد و ۵۷ مرد به بوی بدن هر کدوم از اونا رای دادن.

به گفته‌ی مدیر تیم تحقیقاتی، داریا نوچ: زنائی که بالاترین اندازه استروژن و پایین‌ترین اندازه پروژسترون رو داشتن، واسه مردان از جذابیت بیشتری بهره مند بودن. 

این تعادل هورمونی در زنان نشونه‌ی باروری زیاد آنانه. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت از نظر مردان، زنائی خیلی جذاب هستن که هورمون‌های متعادلی دارن.

شاید بشه از دید دیگه این‌طور گفت، مردان زنائی که قدرت زایش و فرزندآوری دارن رو بیشتر از دیگر زنان دوست دارن.

قبل از اینم یه تحقیق علمی ثابت کرده بود اندازه استروژن بدن زنان در تعدادی از روزای سیکل قاعدگی‌شون افزایش می‌یابد و باعث می‌شه تا واسه مردان جذابیت بیشتری داشته باشن. بالا بودن استروژن بدن و صورت زنان رو در وضعیتی قرار می‌دهد که دلیل جلب نظر بیشتر مردان می‌شه.

تاثیر هورمون کورتیزول بر جذابیت ظاهری زنان

تیم تحقیقاتی یاد شده هم اینکه به بررسی این موضوع پرداختن که هورمون استرس یعنی کورتیزول یا ژن‌های خاص می‌تونن در اندازه جذابیت یا نبود جذابیت زنان نقش داشته باشن؟

تحقیقات علمی زیادی ثابت کرده‌ان که اصل انتخاب زنان و مردان اینه که سیستم ایمنی متفاوتی از هم داشته باشن. اینطوری، فرزندان اینجور زوج‌هایی از همون زمان تولد مقاومت کافی به شکلای جور واجور فاکتورهای مریضی‌زا (پاتوژن) رو دارن.

فرضیه دیگری هم در همین زمینه هست که می‌گوید: زنان و مردان همدیگه رو می‌بوسند چون به واسطه بوی بدن فرد مقابل می‌تونن تشخیص بدن که اون عکس العمل ایمنی متفاوتی داره یا خیر.

البته نتیجه تحقیقات موردبحث ما نشون داده، اندازه هورمون کورتیزول و ژن‌های سیستم ایمنی بدن تاثیری در این نداره.

در طول بررسی‌ها، زنائی که به کار گیری داروهای ضدبارداری در اونا ممنوع اعلام شده بود، دوست نداشتن تخت خود رو با دیگری شریک شن، از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی استفاده می‌کردن و اهل نوشیدن الکل یا غذاهای تند و پرادویه نبودن.

محققان واسه آزمایشات خود از این زنان خواستن تا زمانیکه در بالاترین زمان باروری و تخمک‌گذاری هستن، هنگام خواب لحاف رو دور بدن خود بپیچند تا به طور کامل بوی بدنشون رو بگیره.
تا بعدا از مردان خواسته شه به این بو از ۰ تا ۱۰۰ یه امتیاز بدن.

مردان می‌تونن با بوی یه زن تشخیص بدن که اون سیستم ایمنی قوی داره یا خیر و بر این پایه جذب اون شن.

در آخر، نتیجه تموم این تحقیقات این بود که بر خلاف وجود شکلای جور واجور عطرها و ادکلن‌ها که مردان و زنان واسه جلب توجه همدیگه استفاده می‌کنن، این بوی بدن و بوی پوست خود انسانه که می‌تونه نظر جنس مخالف رو جلب کنه.
البته این به این بستگی داره که دو طرف از نظر زیست‌شناختی مناسب هم باشن.