در اول لازمه کارتریج رو تعریف کنیم؛ کارتریج به اون دسته از مواد و لوازم مورد مصرف پرینترها می گن که به دو صورت در بازار وجود دارن. نوع اول که به صورت تونر بوده و به اونا کارتریجای لیزری می گن؛ و نوع دوم کارتریجای جوهر افشون هستن. در این مطلب میخوایم واسه شما عزیزان شکلای جور واجور راه های شناسایی کارتریجای جور واجور رو از همدیگه توضیح بدیم.

روشای شناسایی نوعای جورواجور کارتریجای لیزری اورجینال hp

اینم بگیم که واسه شناسایی شکلای جور واجور کارتریجای اورجینال hp راه های متفاوتی هست.

مرحله اول: اولین و مهمترین مرحله واسه شناسایی یه کارتریج اورجینال، شناسایی و تشخیص فیزیکی کالا هستش. کارتریجای فابریک و اورجینال دارای چند نشونه فیزیکی هستن؛ اولین و هم مهمترین نشونه این کارتریجا، وجود هولوگرام امنیتی به شکل اتمیه. اینم بگیم که در نمونه های چینی این کارتریجا، هولوگرام به شکل برچسب بوده و اگه تلاش کنین که اونو از سطح کارتن جدا کنین، هولوگرام خیلی راحت و به طور سالم مثل یه برچسب پلاستیکی از روی کارتن کارتریج جدا می شه. هم اینکه شما می تونین واسه خیال راحت نسبت به کارتریج خریداری شده، شماره هولوگرام رو در سایت چک کنین.

مرحله دوم: در دومین مرحله، باید این نکته رو بررسی کنین که سریال ثبت شده در پشت جعبه کارتریج با کاست کارتریج مطابقت و هماهنگی داشته باشه؛ چون در بعضی موارد دیده شده که کارتن کارتریج خریداری شده، به صورت اورجینال بوده اما کاست اون طرحه.

نیاز به بیان این مسیله هم هستش که شرکت hp هر چند وقت یه بار، تغییرات کلی ای رو در کارتن و در کاست  کارتریجای تولیدی خود واسه جلوگیری از هرگونه جعل انجام میده که در مطالب آینده به بحث درباره این موضوع می پردازیم.

شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ مدلای تقلبیه.

روشای شناسایی نوعای جورواجور کارتریجای جوهرافشان اورجینال hp

در بحث شناسایی کارتریجای جوهرافشان hp به مانند شناسایی کارتریجای لیزری عمل میکنین؛ اما در این قسمت واسه آشنایی بهتر شما، بهتره به تصاویر زیر دقت کنین.

در عکس زیر، به نمونه هایی از هولوگرامای چینی توجه کنین که علاوه بر شباهت بسیار زیاد به نمونه های اورجینال، می تونین جدا شدن آسون و بی عیب و مشکل اونا رو از کارتن کارتریج هم تست کنین، شارژ کارتریج چینی ممکنه ولی یه کارتریج اصل رو چندین بار می تونین شارژ کنین و در هزینه ها صرفه جویی کنین.

نوعای جورواجور هولوگرام کارتریجای hp

شارژ کارتریجای اصلی بهتر از شارژ کارتریج نوع تقلبی اون هستش.

بررسی تفاوتای نوعای جورواجور کارتریجای چینی:

اینم بگیم که در کشور ایران، بازار فروش مواد و لوازم مورد مصرف پرینترها بسیار گسترده س. در بازار پرینترها، تعداد خیلی از وارد کنندگان و فروشندگان این کالا، از علامت گارانتی مخصوص به خود پشتیبانی می کنن و همونطور هم که میدونید وجود گارانتی واسه یه محصول، اعتماد به نفس خاص ای به خریدار اون محصول و کاربر خود میده؛ اما در بیشتر مواقع ادما از داخل کارتن کارتریج بی خبر هستن! و نمی دونن که واقعا علامت گارانتی کالا روی کاست کارتریج هم هست یا خیر که این موضوع گاه ها باعث بروز اختلافاتی هم می شه. این جور کارتریجا، ارزون ترین و فراوون ترین نوع کارتریجا در بازار هستن که تولید کشور چین بوده و بیشتر تاجران ایرونی، این جوری کارتریجا رو خریداری می کنن و وارد بازار ایران می کنن.

مشخصه انگار واسه تشخیص این جور از کارتریجا، اینه روی کاست کارتریج هیچ نام و نشانی قید نشده و تنها روی اون یه لیبل هست که اون لیبل هم در ایران چسبونده شده! کارتریجای چینی هم خود به درجات مختلفی تقسیم بندی می شن؛ واسه نمونه کارتریجای چینی درجه یه دارای مشخصاتی هستن که این مشخصات در نمونه های دیگه این محصول وجود نداره. مشخصه اصلی در کارتریجای طرح چین درجه یه، یکی بودن و یکی بودن شماره سریال و تاریخ کارتریج و کارتن کارتریجه که این موارد به صورت حک مشخص می شن. این نکته اینم بگیم که در نمونه هایی از کارتریجای طرح چینی نامرغوب، شماره سریال با مهر داغ شده روی کاست کارتریج یکی شده! که این حالت به طور کامل مشخصه. مشخصه بعدی تشخیص کارتریجای طرح چینی درجه یه، کشور سازنده اون کارتریجه که باید این مورد روی کاست کارتریج حک شده و با کارتن هم مطابقت داشته باشه.

مهم ترین و کلی ترین فرق بین کارتریجای چینی درجه یه با بقیه کارتریجای چینی و شارژی، درکیفیت چاپ پرینتر و تعداد برگای چاپی اون هستش. اینجا باید این مورد رو هم بگیم که کارتریجای چینی نامرغوب، می تونن واسه دستگاه پرینتر شما خطرناک بوده و به برد پرینتر شما آسیب جدی برسانند. هم اینکه این جور کارتریجای نامرغوب بالا بردن اندازه برق مصرفی، باعث ایجاد نوسانات برق در دستگاه پرینتر شما می شن.

کارتریجای طرح چینی درجه یه باید دارای ۳ مشخصه باشن؛

یکی بودن و مطابقت شماره سریال و تاریخ کارتن کارتریج و کاست کارتریج (به صورت حک شده)

ثبت نام کشور سازنده کارتریج (به صورت حک شده)

مشخصات ثبت شده روی کارتریج به صورت لیبل نبوده و حک شده باشن. (لیبل رو میشه به آسونی از روی کارتریج جدا کرد!)

واسه آشنایی کامل با تفاوتای نوعای جورواجور کارتریجا، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب رو هم مطالعه فرمایید.

آشنایی کلی با تفاوتای نوعای جورواجور کارتریجا و شارژ کارتریج در محل

روشای شناخت کارتریجای اورجینال در اول مطلب توضیح داده شد؛ اما به دلیل وجود تحریمای جورواجور و زیاد شدن قیمت دلار، خرید و به کار گیری کارتریجای اورجینال در بعضی از مدلای لیزری، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشن.

گستردگی و تنوع کارتریجای موجود در بازار ایران به اندازه ای زیاده که افراد متخصص در این کار و آنای که چند سال سابقه و تجربه خرید و فروش کارتریج رو دارن بعضی وقتا دچار اشتباه می شن. این نکته رو بدونین که در بازار وسیع ایران، مدلای مختلفی از کارتریجا از نظر کیفیت هست؛ پس مهمترین موضوع، تشخیص یه کارتریج با کیفیت درجه یه از بین نوعای جورواجوره. چون بعضی وقتا این اتفاق پیش اومده که کارتریج خریداری شده با نام کارتریج درجه یه، دارای کیفیت بسیار پایینی بوده و تعداد برگای چاپی اونم کمتر بوده. در این قسمت واسه شما همراهان، تفاوتای کارتریجای درجه یه رو با بقیه کارتریجا توضیح می دیم.

در اول باید همه مشخصات کارتن کارتریج با کاست اون برابر و برابر بوده و ثبت این مشخصات به صورت حک شده باشن، نه به صورت برچسب و لیبل که به توان اونو به آسونی جدا کرد. (مشخصات شامل شماره سریال، شماره فنی، تاریخ و لوگوی کارتریج)

نمونه ای از کارتریجای نامرغوب چینی که بدون کارتن و به صورت خام وارد می شن رو در خیلی جاها ممکنه مشاهده کرده باشین!

لیبل (برچسب) هایی که روی کارتریجای نامرغوب چینی چسبونده می شه با نمونه های فوق فرق دارن.

نمونه کارتریج اورجینال که همه مشخصات (از جمله شماره سریال، شماره فنی، تاریخ و لوگو) کارتریج و کارتن کارتریج به صورت حک شده و نه به صورت برچسب، برابر و برابر هستن.

جهت صرفه جویی در هزینه ها می تونین از شارژ کارتریج در محل که بعضی شرکتا ارائه می کنن استفاده کنین، البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ کارتریجای غیر مرغوبه.

نمونه ای از کارتریج نامرغوب با برچسب

نمونه ای از کارتریج درجه یه با مشخصات حک شده

چیجوری میشه در مصرف جوهر پرینتر صرفه جویی کرد؟

شاید این اتفاق مثل خونواده هایی که چندین نفر از یه دستگاه پرینتر استفاده می کنن، واسه شمام پیش اومده باشه! بله! درست حدس زدید: هزینه شارژ جوهر پرینتر یا همون شارژ کارتریج که معمولاً هزینه بالایی رو به خود اختصاص میده. در این مطلب می خوایم با ذکر چند نکته مهم واسه شما عزیزان، بتونین این هزینه رو کم کنین. با ما همراه باشین.

فقط و فقط در مواقع لازم، مطالب موردنیاز خود رو چاپ و پرینت کنین: شاید عنوان این مورد واسه شما روشن باشه! اما خیلی از افراد هستن که مدارک و مطالبی رو چاپ می کنن که تنها یه بار از اونا استفاده می کنن؛ در حالی که میشه خیلی راحت و بدون صرف هزینه های اضافی، این مطالب رو در حافظه کامپیوتر خود ذخیره کرد.

از فونتای مناسب استفاده کنین: به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هر چی اندازه فونت انتخاب شده شما واسه مطلب مورد نظرتون بزرگ تر باشه، به هنگام چاپ، اندازه جوهر بیشتری استفاده می شه. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم واسه کاربرده های روزمره خود از فونت با اندازه های ۱۰ تا ۱۲ استفاده کنین.

صفحه وب دلخواه خود رو چاپ نکنین: اگه تو یه صفحه وب مطلبی مهم رو پیدا کرده این، پیشنهاد می کنیم واسه چاپ اون صفحه دلخواه، در اول مطلب موردنیاز خود رو انتخاب کرده و بعد اونو به شکل یه برنامه word در حافظه کامپیوتر خود ذخیره کنین. بعد در مرحله بعدی اندازه فونت اونو به اندازه ۱۰ تا ۱۲ تغییر بدین و بعد به چاپ مطلب وب دلخواه خود دست به کار شین.

بهتر بدونین چاپ یه صفحه وب با به کار گیری این روش علاوه بر اینکه می تونه دلیل صرفه جویی در مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما باشه، در مصرف کاغذ هم صرفه جویی زیادی رو داره. هم اینکه علاوه بر این موضوعات، از جمله فاکتورهای مهم قبل از چاپ مطلب دلخواه، حذف تبلیغات موجود روی صفحه های وبه.

از اتمام جوهر پرینتر خود مطمئن شین: پیشنهاد می کنیم واسه اطمینان از به آخر رسیدن جوهر کارتریج دستگاه پرینتر خود، قبل از شارژ کارتریج و یا خرید کارتریج جدید، دستگاه خود رو امتحان کنین؛ به این صورت که با به کار گیری یه دستمال مرطوب، دهانه کارتریج پرینتر خود رو تمیز کرده و کارتریج خود رو دوباره امتحان کنین چون ممکنه در بعضی مواقع، به دلیل گرفته شدن چاله های کارتریج تماشاگر کارکرد ناجور اون باشیم.

هم اینکه دیگه روشی که میشه با رعایت اون در مصرف جوهر صرفه جویی کرد، استفاده حداکثری از جوهر موجود در کارتریج دستگاه پرینتره که در این شرایط بسته به اندازه مصرف شما، بعضی وقتا عمر نوار پرینتر رو می تونه تا حدود یه هفته هم زیاد کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه شما از دستگاه های پرینتر دارای نوار کارتریج جدا واسه چاپ رنگی و چاپ مشکی و سفید استفاده می کنین، چاپ کردن مطالب موردنیازتان به شکل پرینت مشکی و سفید می تونه صرفه جویی قابل توجه ای رو اندازه مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما به همراه داشته باشه.

عمر و کارکرد دستگاه پرینتر خود رو تضمین کنین!

اگه شما جزو آدمایی هستین که از دستگاه پرینتر رنگی استفاده می کنین، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب رو بخونین. در این مقاله واسه شما همراهان عزیز، پنج جواب واسه پنج سؤال مهم و اساسی شما آماده کردیم که در صورت رعایت این موارد و هم اینکه عمل به اونا، می تونین عمر و اندازه کارکرد دستگاه پرینتر و جوهر نوار کارتریج اونو تضمین کنین.

سؤال یه:

عکس دلخواه خود رو چاپ کردین، اما پس از چاپ می ببینن که روی عکس، خطایی اضافه دیده میشه! این خطای اضافه از کجا پیدا شدن و چیجوری میشه اونا رو نابود کرد؟ نیاز به شارژ کارتریج دارم ؟

جواب یه:

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین به هنگام چاپ یه عکس، از بیشترین تعداد سوزنای موجود در دستگاه پرینتر جوهر افشون استفاده می شه! اگه همه این سوزنا درست نباشه، این مشکل خیلی سریعً به چشم اومده و دیده می شن. بهتره بدونین این مشکل اون هنگام وسیع می شه که واسه چاپ عکس موردنظرتان به جای به کار گیری کاغذای معمولی و ساده، از کاغذ مخصوص چاپ عکس استفاده کنین (برگه های مخصوص کاغذی که دارای چندین لایه بوده و جوهر هم می تونه به صورت کنترل شده به میان الیاف اونا وارد شه)!

شما می تونین با به کار گیری راه زیر، از ایجاد خطای اضافی روی کاغذ چاپ دلخواه جلوگیری کنین:

قبل از چاپ عکس روی کاغذ دلخواه، سوزنای جوهر افشون دستگاه پرینتر رو روی کاغذ معمولی و ساده آزمون کنین؛ واسه انجام این کار می تونین براساس گزینه های زیر دست به کار شین:

در اول وارد قسمت Control Panel سیستم خود شید، بعد به بخش Printers and Faxes رفته و از قسمت Properties وارد مرحله General شده و روی Print Test Page کلیک کنین. در این مرحله به برگه آزمون چاپ به دقت نگاه کنین! اگه خطا دارای چاله هایی روی خود باشن باید همه سوزنای دستگاه پرینتر جوهر افشون تون رو پاک کرده و اونا رو دوباره آزمون کنین. البته این موضوع رو از یاد نبرین که باید همه کارای گفته شده در بالا رو پیش چاپ عکس دلخواه خود روی برگه کاغذی مخصوص چاپ عکس که گرون هم هستش، انجام بدین؛ چون وگرنه امکان بروز خطا به هنگام چاپ و به هدر رفتن کاغذ مخصوص می شه.

سوزنای دستگاه پرینتر جوهر افشون تون رو پاک کردین، اما بازم کیفیت چاپ بد و نامناسبه؛ در این شرایط چیکار باید کرد؟

سؤال دو:

شما از دستگاه پرینتر جوهرافشان خود تنها بعضی وقتا و بعضی وقتا استفاده می کنین؛ اما در همین دفعات استفاده کم هم، موضوعات دلخواه چاپ شده شما دارای اونقدر کیفیت بدی هستش که حتی نمی تونین موارد و موضوعات چاپ شده روی کاغذ رو هم تشخیص بدین! این اتفاق مطمئنا به دلیل مخزنای خالی شده از جوهر مورد استفاده نیست چون شما اونا رو بررسی و امتحان کردین.

جواب دو:

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در دستگاه های پرینتر جوهرافشان که به صورت مغزی بوده و هد اونا از یه قسمت واحد تشکیل شده، این مشکل به دلیل خشک شدن جوهر در قسمت هد دستگاه پرینتر دیده می شه که دلیل اونم در حالتیه که از دستگاه پرینتر خیلی وقتا زیاد استفاده نشه و به مدت طولانی بدون استفاده بمونه.

بهتره این موضوع رو بدونین اگه اندازه کثیف بودن سوزنای دستگاه پرینتر از یه حد و اندازه مشخص و مشخص بیشتر شده باشه، دیگه نمی تونین با پاک کردن سوزنا، مشکل رو حل کنین! شما در این شرایط به عنوان بهترین کارکرد می تونین نوار کارتریج رو از دستگاه پرینترتان خارج کرده و هد دستگاه رو با به کار گیری یه دستمال تمیز و مقداری خیس پاک کنین (پیشنهاد می کنیم واسه خیس کردن دستمال دلخواه از آب معدنی استفاده کنین! چون در درون آب شهری و لوله کشی شده، موادی هست که می تونه دوباره دلیل گرفته شدن لوله ها شه). اگه با انجام این کار هم نتونستید مشکل رو برطرف کنین، پیشنهاد دیگری واسه شما داریم (البته این پیشنهاد رو با مسئولیت خودتون انجام بدین!):

نگه داشتن قسمت هد دستگاه پرینتر در آب گرم و یا پاک سازی و دست کاری با به کار گیری مواد و محلولای پاک کننده و تمیز کننده شیشه!

در این شرایط، به دلیل گرمای آب سوزنای دستگاه پرینتر کمی باز شده و جوهر خشک شده هم از بین میره.

می تونین قسمت هد دستگاه پرینتر خود رو خودتون پاک و پاکیزه کنین و در صورت خالی بودن، شارژ کارتریج رو انجام بدین.

سؤال سه:

تصور کنین در وضعیتی قرار دارین که در دستگاه پرینتر شما، نوار کارتریج و قسمت هد پرینتر از هم جدا هستن و شمام اصلا اجازه بیرون آوردن قسمت هد از دستگاه خود رو ندارین! دستگاه شدیدا کثیف شده و تصمیم دارین اونو پاک کنین اما به سوزنای دستگاه پرینتر دسترسی ندارین.

جواب سه:

در بعضی از مدل دستگاه های پرینتر واسه نمونه در مدلای سری Epson-Stylus، هد به صورت ثابت و پایدار روی دستگاه پرینتر نصب شده (اصلا تصمیم به باز کردن اونا نداشته باشین!)؛ اما ناامید نشید! بازم راه و روشی واسه تمیز کردن هد دستگاه هست. واسه انجام این کار باید در اول هد از حالتی که الان در اون حالت وایس تاده، خارج شه چون در این صورت، امکان انجام هیچ حرکتی وجود نداره! به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین واسه باز کردن قفل این وضعیت، دستگاه پرینتر خود رو روشن کنین و بعد به محض خارج شدن هد پرینتر از مکان قرار گرفته به صورت وایس تاده، خیلی سریعً دستگاه رو از برق بکشین. حالا در این شرایط، هد دستگاه پرینتر قابل تکون دادن هستش.

در مرحله بعدی، یه دستمال تمیز و تقریباً خیسی رو بر زیر هد بکشین؛ با یه دست اون قسمت رو محکم نگه داشته و با اون یکی دست خود هد رو در جهات جور واجور و جورواجور به حرکت درآرین. اگه براتون ممکنه محل اولیه قرار گرفتن هد در دستگاه پرینتر رو هم تمیز کنین. براساس تجربه های بسیار، در این مکان هم مقداری جوهر خشک شده که با گرد و خاک هم مخلوط شده، هست.

پس از اینکه همه قسمتا رو خوب تمیز و پاکیزه کردین، سیم برق دستگاه رو به پریز برق وصل کنین که در این حالت دستگاه پرینتر شما دوباره روشن می شه. پیشنهاد می کنیم واسه اطمینان از کار، برگه کاغذی رو به صورت آزمون چاپ کنین.

یادتون نره اگه با جوهر دستگاه پرینتر خود زیادتر از اندازه رفتار اقتصادی داشته باشین، ممکنه واسه شما با هزینه ای گران تر تموم شه و مجبور شید زودتر شارژ کارتریج رو انجام بدین !

سؤال چهار:

به دلیل نبود وقت لازم، نمی تونین قسمت هد دستگاه پرینتر خود رو تمیز کنین و به خاطر همین مجبورین تا فشنگای جدیدی رو بخرین؛ اما هنوز مقداری جوهر در نوار کارتریج دستگاه پرینتر شما هست! تصمیم دارین مانع از بروز دوباره این اتفاق شید.

جواب چهار:

در این شرایط تنها پیشنهاد ما واسه شما اینه: بیشتر چاپ کنین و کمتر صرفه جویی کنین تا بدین روش بتونین در اندازه مصرف جوهر، صرفه جویی کنین.

بله! درست خوندین. تعجب نکنین! شما با این کار می تونین در مصرف جوهر دستگاه پرینتر خود صرفه جویی کنین.

اما چیجوری؟

فردی که به اندازه کمتری چاپ انجام میده، مطمئنا به جوهر بیشتری هم نیاز داره! چون با هر بار تمیز کردن هد و هم اینکه سوزنای دستگاه، مقداری جوهر هم بی دلیل تلف می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه از دفعهای قبل هم مقداری جوهر در سوزنای دستگاه پرینتر شما خشک شده باشه، ممکنه حتی واسه تمیز شدن، به چندین بار پاک کردن اونا نیاز باشه تا بتونین دوباره کیفیت مطلوب چاپ رو تجربه کنین.

این موضوع رو باید بدونین که در واقعیت دستگاه های پرینتر جوهرافشان اصلا دستگاه هایی صرفه جو نیستن، بلکه حتی به میزانی زیاد هم جوهر مصرف می کنن تا بتونن دوباره سوزنا رو خالی کنن و احتیاجی به شارژ کارتریج یا خرید کارتریج جدید نداشته باشین. اگه شما خیلی وقتا زیاد از دستگاه پرینتر خود استفاده می کنین، انگار مانع از بروز این اتفاق میشین؛ واسه این کار حتی چاپ چند صفحه ای از اینترنت هم کافیه. صفحه های اینترنتی به دلیل داشتن عکس و متن به صورت باهم، می تونن گزینه ای فوق العاده واسه تمیز نگه داشتن سوزنای دستگاه شما باشن.

سؤال پنج:

شما پس از انجام چاپ مطالب و موضوعات دلخواه خود متوجه میشین که حروف به صورت کشیده به نظر میان، خطای چاپ شده بسیار کثیف بوده و عکسا تصاویر هم زیبایی و ظرافت لازم رو ندارن؛ به خاطر همین شما اصلا از کیفیت چاپ دستگاهتان راضی نیستین!

جواب پنج:

اگه اندازه کیفیت چاپ واسه شما خیلی با اهمیته بدونین در بیشتر زمانا، راه گذاری قسمت هد دستگاه پرینتر می تونه کمک کننده شما باشه. پس در اول بهتره مدل دستگاه پرینتری که ازش استفاده می کنین رو بدونین؛ بدین صورت دست به کار شین:

در اول به ناحیه Control Panel سیستم خود رفته و بعد وارد بخش Printers and Faxes شید. در این مرحله به قسمت Properties رفته و روی General کلیک کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بیشتر مدلای دستگاه پرینتر واسه انجام این کار معمولا به چند برگ کاغذ A4 نیاز دارن. واسه نمونه در مدل Epson Stylus C86 به چهار برگه کاغذی واسه انجام این کار نیاز دارین تا دستگاه بتونه عمل alignment رو به انجام رساند. برگه های کاغذی هم بدون بروز هیچ گونه مشکلی هم به صورت رو و هم به صورت پشت چاپ می گردن. یادتون نره این کار دلیل صرفه جویی در اندازه مصرف برگه های کاغذی از راه دستگاه شما می شه.

آموزش نگهداری و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه های پرینتر Inkjet

دستگاه های پرینتر Inkjet دارای قیمت بسیار ارزون و پایینی هستن؛ هم اینکه این دستگاه علاوه بر اینکه یه پرینتر رنگی هستن، دستگاه کپی و هم اسکنر هم هستن؛ اما باید حواستون باشه که قیمت کارتریجای جوهر اونا در مقایسه با قیمت دستگاه، بسیار گران تره! واسه نمونه اگه شما دستگاه پرینتر رو به قیمت دویست دلار بخرین، هزینه لازم واسه خرید دو عدد کارتریج رنگی و مشکی، چیزی در حدود صد دلار می شه! که این اتفاق حتی واسه خرید هر سه ماه یه بار هم قیمتی گران هستش. پس بر این پایه امروزه بیشتر توجه ها به جای نگهداری و حفظ از دستگاه پرینتر، روی نگهداری از کارتریج معطوف شده.

این موضوع رو هم بهتره بگیم که شما می تونین این کارتریجا رو پر کنین! یا همون شارژ کارتریج، که واسه هر بار پر کردن اونا، باید هزینه ای در حدود ده دلار خرج کنین که این اتفاق می تونه صرفه جویی عاقلانه ای رو واسه شما به همراه داشته باشه؛ اما در این شرایط هم باید این نکته رو بدونین که وقتی جوهر کارتریج تموم می شه و یا به موعد به آخر رسیدن اون نزدیک می شه، اگه دقت لازم و کافی رو در نگهداری از اون به عمل نیارین، ممکنه کارتریج به سرعت خشک شده و دیگه نتونین اونو پر کنین! و براتون غیرقابل استفاده شه.

و در آخر مجبور میشین هزینه بیشتری رو واسه خریداری دو عدد کارتریج صرف کنین و این اصلا از نظر اقتصادی، اتفاقی درست و مناسب نیست! پس براساس گفته های بالا به شما پیشنهاد می کنیم اون گاه که اولین نشونه های به آخر رسیدن جوهر کارتریج (هر کدوم از کارتریجای مشکی و یا رنگی) دستگاه پرینترتان رو مشاهده کردین، بهتره وقت رو تلف نکرده و به سرعت نوار کارتریج رو از دستگاه پرینتر خارج کنین و بسته بندی کرده و به دست تعمیرکار برسونین تا شارژ کارتریج رو بکنه و یا اگه خودتون با انجام این کار آشنایی دارین، چه بهتر! بازم تونسته اید در هزینه ها صرفه جویی کنین. در زیر روشی رو به شما آموزش میدیم که می تونین خودتون با به کار گیری اون، نوار کارتریج دستگاه پرینترتان رو خیلی راحت بسته بندی کنین.

واسه انجام بسته بندی مناسب و جداگونه هر نوار کارتریج به روش زیر عمل کنین

وسایل لازم:

یه عدد کیسه زیپ دار ً پلاستیکی (کیسه زیپ لاک)

یه عدد نوار باریک سی در دو سانتیمتری؛ ً از جنس کاغذ کاهی تقریباً کلفت، دستمال کاغذی تقریباً کلفت یا یکدست کرکی

یه عدد کش از نوع حلقه ای

و حالا به توضیح روش بسته بندی می پردازیم:

نوار کارتریج تموم شده (خالی شده) رو از دستگاه پرینتر خارج کنین.

نوار باریک سی در دو سانتیمتری رو چند بار تا کنین تا طول اون به اندازه سه سانتیمتر کوچیک شه. بعد اونو خیس کنین (این خیسی باید به میزانی باشه تا از نوار باریک آب چکه نکنه!)

نوار کارتریج و نوار باریک خیس شده رو در داخل پلاستیک بذارین؛ حواستون باشه فقط کافیه نوار باریک خیس شده به بدنه نوار کارتریج بچسبد! و باید اصلا تماسی با قسمتای جوهری نوار کارتریج یا قسمت هد چاپ نداشته باشه. بهتره بدونین تنها دلیل خیس کردن این نوار باریک، مرطوب نگه داشتن داخل کیسه پلاستیکیه.

کیسه پلاستیکی رو ببندین و زیپ دهانه اونو خوب محکم کنین.

با به کار گیری یه کش، دور کیسه پلاستیکی رو کنترل کنین.

هر چی زودتر نسبت به شارژ کارتریج دست به کار شین.

اگه نتونین نوار کارتریج دستگاه پرینترتان رو به موقع شارژ کنین باید نوار باریک کاغذی رو دست کم هفته ای یه دفعه دوباره خیس کرده و در داخل کیسه پلاستیکی بذارین.

هم اینکه پیشنهاد می کنیم به چند نکته زیر هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

یادتون نره به محض تموم شدن جوهر نوار کارتریج، اونو خیلی سریعً از دستگاه پرینتر خارج کرده و در داخل یه کیسه پلاستیکی مناسب بذارین؛ اگه در انجام این کار تعللی داشته باشین، نوار کارتریج به سرعت خشک شده و باید اونو دور اندازید.

در نوار کارتریج رنگی، باید به هنگام به آخر رسیدن اولین رنگ، کارتریج رو به سرعت بسته بندی کنین؛ به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین ایجاد تغییر رنگ به صورت طبیعی در تصاویر می تونه کمک کننده شما واسه تشخیص زمان به آخر رسیدن یه رنگ در کارتریج باشه.

    اگه نوار کارتریج رو خیلی سریعً پر و شارژ کارتریج رو انجام بدین، می تونین از اون واسه دوباره هم در دستگاه پرینتر خود استفاده کنین.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟