sheets

شما هر چند وقت یه بار ملحفهای تخت خود رو تمیز میکنین؟ تعویض و شستن اونا لازمه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ اگه در شبونه روز حدود ۷ ساعتی که واسه خوابیدن پیشنهاد شده رو رعایت کنیم، چیزی حدود ۴۹ ساعت از هفته رو روی تخت مون هستیم. همین موضوع اهمیت فراوون نظافت ملحفهای تخت رو نشون میده.

بیشتر افراد علاقه زیادی به داشتن تختی مرتب و تمیز دارن و واسه حفظ سلامتی خود همیشه ملحفهای تخت رو تعویض می کنن چون که نبود انجام همیشگی این کار می تونه خطراتی رو واسه سلامتی تون به وجود آورد.

دکتر «لیزا اکرلی» با برشمردن باکتریای و عفونتای دخالت گر، حاصل از نبود رعایت بهداشت تخت و ملحفهای اون، به بررسی مخاطرات این کار در سلامتی افراد مبادرت کرده.

ایشون در این باره میگه: “به تموم کارایی که روی تخت تون انجام می دید، تمرکز کنین، چون که نه فقط روی اون می خوابید بلکه ممکنه بعضی وقتا از اون به عنوان میز کار، مکانی واسه نوشیدن چای استفاده کرده و حیوان خونگی خود رو هم روی اون بخوابونین.”

ایشون ادامه میده: “با در نظر گرفتن کاربرده هایی که از تختخواب خود می کنین، می تونین حدس بزنین که چقدر آلودگی رو می تونه در خود جای داده باشه.”

دکتر «اکرلی» دلایلی رو در این نوشته واسه شما آورده که با دونستن اونا وقتی که واسه عوض کردن ملحفها تنبلی می کنین با این حس خود مقابله کرده و واسه این کار تعجیل هم می کنین.

میکروبا، باکتریا، قارچا و ویروسا

روی بدن هممون شکل های جور واجور و اقسام جرما و باکتریا وجود دارن که یکی از مناسب ترین جاها واسه رشد اونا، تختخواب مونه. چون که به دلیل رطوبت موجود در این محل، به دلیل تعرق، ریزش آب دهن، سلولای پوستی و بقیه چیزها مثل وقتی که در تختخواب خوردنی رو می خوریم می تونه، باعث ایجاد آلودگیایی کنه.

یکی از باکتریایی که امکان رشد روی تختخواب رو پیدا می کنن، Staphylococcus aureus اسمشه. این باکتری بیشتر روی پوست، بینی، بریدگیا یا سوختگیای پوستی افراد سالم پیدا میشه.

بیماریا و عفونتای پوستی، عفونت ادراری، ذات الریه و سرماخوردگی می تونن با تغییراتی در گردش خون، ورود باکتریایی که از اونا یاد کردیم رو افزایش هم بده.

وقتی که ملحفها رو زود به زود عوض نکنین، این باکتریا، زمان اون رو پیدا می کنن که خصوصا اگه عادت به کشیدن بدن تون روی ملحفها رو در بین خواب داشته باشین به داخل بدن وارد شن.

مریضی معروف به پا کچلی یا Tinea pedis

اگه شما یا همسرتون روی پاهای تون عفونتای واگیرداری دارین، رعایت بهداشت می تونه از پاها و جوراب و کفش به فرشا هم برسه. تموم ملحفها رو دائم با آب گرم بشورید تا همه قارچای احتمالی موجود در اون کشته شن. اگه این کار رو در دمای پایین انجام بدین اون گاه فقط این قارچا رو به دور و بر انتقال دادین. یادتون نره که هوله و زیراندازی که معمولا مقابل درب حموم میندازین هم دائم باید شسته شن.

از دیگر عفونتای قارچی میشه به Candida albicans اشاره کرد که به ملحفهای تخت انتقال پیدا می کنن اما با شستشوی درست و همیشگی اون از بین می رن.

عفونتای مخمری

این نوع عفونت هم که بیشتر در اندامای تحتانی بدن به وجود میان بیشتر با نشستن همیشگی ملحفها رشد می کنن. حواستون باشه که واسه جلوگیری از رشد این نوع از عفونتا هم باید حتما ملحفها با آب گرم و خیلی وقتا شسته شن.

ویروسا

اگه به سرماخوردگی گرفتار شدین حتما باید دفعات شستشوی ملحفها رو زیاد کنین چون که وگرنه همسرتون هم سریع تر به این مریضی گرفتار می شه.

از اونجایی که انتقال اینجور ویروسایی سریع اتفاق می افتن از قرار دادن ملحفهای نشسته در دور و بر تخت خود دوری کنین و سبد مخصوص لباسای کثیف در دار رو در مکان مناسبی دور از دسترس همیشگی تون بذارین.

کنه گرد و خاک یا Dermatophagoides

این موجودات بسیار ریز که در سلولای مرده جا خوش می کنن، به خودی خود دلیل مریضی نمی شن اما می تونن دلیل بروز آلرژی در بعضی از افراد شن.

تخمین زده شده که آدم روزانه حدود ۱۰ گرم پوست مرده از روی بدنش بیرون می ریزه که خوراک بسیار مناسبی واسه این کنها هستش.

در مدفوع این کنها، آنزیمی آزاد می شه که در بعضی از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کنه. اینجور حساسیتایی باعث بیماریای چون آسم، خارشای پوستی، کیپ شدن یا روان شدن آب بینی می شه. براساس نظر بعضی از پزشکان گوش و حلق و بینی، اینجور کنهایی می تونن دلیل بروز اختلالاتی در سینوزیت و گوش هم شن.

این کنها بیشتر در مکانایی مانند ملحفها، تشک و یا بالش که تهدیدی واسه اونا وجود نداره جا خوش می کنن. بنظر میاد که در حدود ۱۰ درصد از بالشایی که بیشتر از دو سال از عمر اونا گذشته در برابر این کنها قرار دارن.

حالا و با دونستن همه این مخاطرات، لازمه واسه نظافت و بهداشت تخت مون چه کارایی انجام بدیم؟

۱- با به کار گیری جارو برقی از شر تموم گرد خاکا حتی در زیر تخت مون هم نجات پیدا کنیم. واسه شستشوی تشکا اقدام کنیم. بالشا رو در صورت قابل شستشو بودن بشوییم و اجازه بدیم که به طور کامل خشک شن. می تونیم از خشکشویی هم واسه انجام این کار کمک بگیریم.

از محافظ بالش و تشک استفاده کرده و با ضدعفونیای مخصوص، روی اونا رو اسپری کنیم.

۲- تموم این شستشوها رو در دمای ۶۰ درجه و یا بالاتر انجام بدین.اگه هم جنس ملحفهای تخت تون ظریفه از دمای پایین تری استفاده کنین. در تموم این موارد از تمیزکنندها و ضدعفونی کننده های مخصوص خشکشویی استفاده کنین. این رو یادتون باشه که بهترین دما واسه رشد باکتریا، دمای بدن یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه س پس اگه از ضدعفونی کننده استفاده نکنین، قادر به نابود کردن اونا نیستین.

۳- اگه می تونین هفته ای یه بار ملحفهای تخت تون رو بشورید در غیراین صورت اجازه ندین این زمان به بیشتر از دو هفته برسه.

۴- قبل از رفتن به تختخواب دوش بگیرین و اگه هم واسه این کار حوصله یا وقت ندارین دست کم دستای تون رو بشورید.

۵- لباس خواب تون رو هر سه شب یه بار بشورید.

۶- همیشه از ضدعفونی کننده های ضدباکتریایی استفاده کنین و اون رو دم دست داشته باشین.

۷- اگه به حیوان خونگی تون مانند سگ یا گربه اجازه می دید که روی تخت شما بخوابه حتما واسه اون ملحفه ای جداگونه در نظر گرفته و هر هفته اون رو بشورید.

۸- اگه در میان اعضای خونواده کسی هست که تازگیا مریض شده، روند شستشو و دفعات اون رو در مورد ملحفها بیشتر کنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

ما