ملاکای انتخاب همسر مناسب

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ انتخاب همسر با همه اهمیت و جاذبه ای که داره، پیچیده ترین و دشوارترین انتخاب انسانه. از بین مسائل مربوط به ازدواج، معیارهای اصلی همسرگزینی و روش های تشخیص و امتحان ملاک ها، بیشتر از همه پر ابهام و رقابت برانگیزند. ازدواج دو هدف اصلی داره:

  1. اون چیزی که بهره خود فرد می شه، یعنی ارضای سالم و پایدار میل جنسی، برخورداری از امنیت روانی، تأمین نیازای عاطفی، افزایش سطح خوش حالی و رضایت از زندگی و در نتیجه رسیدن به خودشکوفایی و کامروایی در زندگی؛
  2. به دنیاآوردن فرزندان سالم و موفقیت در تربیت شایسته اون ها.

قرآن کریم این دو هدف رو با زیباترین و رساترین تعبیر از زبون بندگان نیکوکار خدا، عبادالرحمن، به صورت دعا، یعنی بالاترین خواسته و مقصودی که داریم عنوان کرده:

«رَبنا هَبْ لَنا مِنْ اَزواجنا وَ ذُریاتِنا قُرَّه اَعْینٍ وَاجْعَلْنا لِلْمْتَّقینَ اِماماً» (فرقان ۷۴)

خدایا به ما همسران و فرزندانی ده که مایه روشنی چشم ها و آروم بخش دل هامون باشن و (همه) ما رو پیشوای پارسایان و پرهیزگاران قرار ده.»

همسری که یه جوون برمی گزیند، باید اون رو در اجابت این دعا و رسیدن به این چکاد بلند و روشن کمال کمک کنه و این جفت و جور نمی شه مگه اینکه دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنن، علاوه بر هماهنگی در بعضی ویژگی های فردی و خانوادگی، دارای صفات شخصیتی بهنجار و سالمی باشن و با آموزش های مناسب سطح مهارت های زندگی و ارتباطی خود رو زیاد کنن.

ویژگی های هر فرد رو می توان در سه گروه جای داد:

  1. تغییرناپذیر: جسم (قد، چهره و…)، نژاد، هوش، سن، عده خواهران و برادران، سواد پدرومادر و…؛
  2. تقریباً ثابت: صفات شخصیتی. اندازه برون گرایی، صداقت، حیاء، امانت داری، حسن خلق، سخاوت، دین داری، استقلال و…؛
  3. تغییرپذیر: رفتارها و مهارت های آموختنی، ناراحتی های روانی گذرا مانند اضطراب، افسردگی، پیشرفت تحصیلی، اندازه درآمد و… .

روشنه که ویژگی های گروه سوم رو نباید جدی گرفت و کسی رو به خاطر اون ها نباید قبول یا رد کرد. از بین ویژگی های گروه اول، برخورداری از سطح هوشی بالاتر از متوسط رو می توان با کمی بررسی و در صورت دودلی از راه مشاوره های علمی در کم تر از یه ماه بدست آورد و بقیه رو هم به آسونی مشخص کرد.

ملاک های اصلی به گروه دوم تعلق دارن که بعد از ازدواج خود رو نشون میدن و خیلی راحت تغییر نمی پذیرن. نارضایتی های خانوادگی و طلاق ها بیشتر مربوط به این صفات و ویژگیهای شخصیتی تقریباًپایداره.

متأسفانه چون علمای اخلاق و روان شناسا مسلمون در ایران، در این مورد ها، یعنی تعیین ملاک های اصلی ازدواج و راه های تشخیص اون ها تحقیقات و بررسی های علمی و دقیقی انجام نداده ان، جوانان و پدران و مادران اون ها دچار پریشونی و گیجی های زیادی شده ان و کار مهم انتخاب همسر رو یا با آزمون و خطا، نگرانی و دودلی، استخاره و دعا گرفتن انجام میدن یا عینی ترین و نمایان ترین ویژگی ها، مانند ظاهر فرد، تحصیلات و وضعیت اقتصادی رو در نظر می گیرند و اینجور می شه که در گرداب سطحی نگری فردی می افتند یا اسیر ظاهرسازی های مذهبی می شن.

این میدون بیشتر از دیگر میدون های علمی همکاری دوستانه و پیگیری محققان بخش و دانشگاه رو می طلبد.

مهارتای ازدواج موفق چیه؟

چیزایی که نباید به همسر گفت

ازدواج سپیده دانایی