سرطان cancer

اکثریت پزشکان ماموگرام منظم رو واسه همه خانوم های بالای ۴۰ سال پیشنهاد می کنن.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ مریضی های زیادی ایجاد ترس می کنن، مثل سرطان سینه یکی از هر هشت زن در طول زندگی خود به سرطان سینه گرفتار می شن: دکتر باربارا لوی، معاون مدیر سیاست سلامت دانشگاه امریکایی زنان و زایمون می گوید، «هممون کسائی رو می شناسیم که به سرطان سینه گرفتار شده باشن.»

اما چقدر باید به این مریضی ترس داشته باشیم؟ و می دانیم چیجوری باید از اون پیشگیری کنیم؟

واسه کشف جواب این سوالات، مجله سلامت تحقیق گسترده ای روی ۷۵۳ نفر انجام داد. نتیجه تحقیق به طور کاملً غافلگیرکننده بود: حتی زنان بسیار باهوشی مثل شمام سوءتعبیرهای زیادی درمورد این مریضی دارن.

در زیر برداشت شما درمورد سرطان سینه و نکاتی که پزشکان می خواهند بدونین و هم اینکه خبرهایی که ممکنه زندگیتون رو از ان رو به اون رو کنن رو مطرح می کنیم.

نتیجه غافلگیرکننده ۱: ۶۳ درصد از زنان تصور می کنن که سابقه خانوادگی بزرگترین عامل خطر در دچار شدن به سرطان سینه س.

چیزی که باید بدونین: اکثریت خانوم هایی که به سرطان سینه گرفتار می شن هیچ سابقه خانوادگی نداشته ان.

درواقع، جدا از زن بودن، سن شما مهمترین عامل خطرسازه.

دکتر سوزان بول بال، رئیس بخش جراحی سینه تو یه مرکز پزشکی در نیویورک می گوید: «هر چی سن بالاتر می رود، بافت های بدن پیرتر می شن، و خطر دچار شدن به مریضی هم بیشتر می شه.»

در سن بالا، قرار گرفتن در برابر استروژن هم بیشتر بوده که احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو افزایش می دهد. این توضیح می دهد که به چه دلیل احتمال تشخیص سرطان سینه در دهه ۳۰ سالگی ۱ به ۲۳۳ و در دهه ۶۰ سالگی ۱ به ۲۹ می شه.

به هر حال، راه های ساده ای واسه کمک به مراقبت از خودتونه. و بااینکه سن عامل خطرساز مهم تریه، داشتن سابقه خانوادگی احتمال دچار شدن به این مریضی رو افزایش می دهد.

اگه یکی از اعضای خونواده تون دچار این مریضی شده باشه (یا حتی سرطان های تخمدان، پروستات و لوزالمعده)، پزشکتون رو در جریان بذارین تا آزمایشات زودتر براتون انجام شه و از پزشکتون بخواین درصوت ضرورت تست ژنتیک یا داروهای پیشگیری براتون استفاده شه.

نتیجه غافلگیرکننده ۲: ۴۰ درصد از زنان می می گن سرطان سینه سرطانیه که بیشتر از بقیه سرطان ها نگرانشان می کنه.

چیزی که باید بدونین: سرطان سینه، اگه زود تشخیص داده شه، به طور کاملً قابل درمانه.

بااینکه سرطان سینه رایج ترین سرطان درمیون خانوم هاست، اما سرطان ریه سرطانیه که هرساله جون بیشترین تعداد خانوم ها رو می گیرد. خطر مرگ از سرطان ریه ۱ به ۲۰ و سرطان سینه ۱ به ۳۶ه.

دلیل اون اینه که درمقایسه به ریه و بقیه سرطان هایی که درمان سختی دارن (مثل سرطان تحمدان). سرطان سینه بخاطر ماموگرام ها و تست های جور واجور، در مراحل زودتر و قابل درمان تری تشخیص داده می شه (به خاطر همین واسه زنان بالای ۴۰ سال خیلی مهمه که به صورت منظم تست ماموگرام بکنن).

اما به چه دلیل سرطان سینه اینقدر ترس آوره؟ شاید به خاطر این که این سرطان خیلی بیشتر در رسانه ها مشخص می شه.

نتیجه غافلگیرکننده ۳: ۳۹ درصد از زنان می می گن مهمترین راه واسه تشخیص زودتر از موعد متعارف سرطان سینه، تست معاینه ماهیانه ایه که بوسیله خود فرد انجام می شه. یعنی، تصور زنان بر اینه که این تست از ماموگرام مهمتره.

چیزی که باید بدونین: براساس باور ۷۳ درصد از پزشکان، ماموگرام مهمترین راه تشخیصه.

درمورد اینکه این تست چند وقت یه بار باید انجام شه، ۸۵ درصد از پزشکان باور دارن که بعد از ۴۰ سالگی می بایست سالی یا هر دو سال یه بار انجام شه.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ روی ۶۰۰،۰۰۰ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام شد، مشخص شد که انجام ماموگرام خطر مرگ به واسطه سرطان سینه رو تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

اما به چه دلیل خانوم ها تصور می کنن که تست معاینه سینه که خودشون ماهیانه انجام میدن مهمتره؟ واسه سالها، متخصصین زنان و زایمون براساس راهبردهایی که بوسیله مهمترین موسسات سلامت مثل انجمن سرطان امریکا، از ما می خواستن که معاینات سینه رو واسه تشخیص وجود توده های سرطانی در خونه انجام بدیم.

اما این گروه ها دیگه دست از پیشنهاد دادن این روش ورداشته ان. تحقیقات زیادی درستی این معاینات رو دچار دودلی کرده ان مثل تحقیقی که نشون داد که اندازه مرگ ومیر به واسطه سرطان سینه در زنائی که هر ماه معاینه سینه رو انجام می دادن نسبت به اونایی که انجام نمی دادن، هیچ فرقی نداشته.

این معاینات شخصی قابل اعتبار نیستن و به جای اون هر چند وقت یه بار سینه هاتون رو بررسی کنین و اگه متوجه مشکل یا تغییری شدید حتماً با پزشکتون درمیون بذارین.

نتیجه غافلگیرکننده ۴: ۴ درصد از زنان می می گن وزن بیشترین تاثیر رو در خطر دچار شدن به سرطان داره.

چیزی که باید بدونین: سنگین وزن بودن تا حد زیادی احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو تا ۴۰ درصد بالا می برد.

تحقیقی که نشون داد زنائی که بعد از سن ۱۸ سالگی ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه کرده بودن، خطر بیشتری واسه دچار شدن به سرطان سینه بعد از یائسگی داشته ان. درواقع، زیاد شدن وزن یه عامل خطرساز مهمه که ۷۸ درصد از پزشکان به بیماران پیشنهاد می کنن واسه مقابله با سرطان سینه، حتماً وزنشون رو کم کنن.

این پیامیه که ممکنه درمورد خیلی از شما باشه: ۳۲ درصد از زنان می می گن که واسه پایین آوردن خطر دچار شدن به سرطان سینه با رژیم غذایی و ورزش  وزنشون رو کاهش داده ان. حتی رفتن به پیاده روی هم می تونه خطر ابتلای شما رو کم کنه، پس از همین امروز واسه مواظبت از سینه هاتون دست به کار شید.

کشنده ترین سرطانها رو بشناسین

نشونه های سرطان

سرطان سرطان سینه مردمون