خواص دارچین cinnamon

درباره خواص دارچین تحقیقات زیادی انجام شده که همه اونا به شگفا انگیز بودن این ماده اشاره میکنن.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ محققان سال هاست می گن که می تونه از افزایش زیادتر از اندازه قند خون جلوگیری کنه و بدن رو در برابر مقاومت به انسولین مواظبت کنه. این موضوع عامل خطری واسه دیابت حساب می شه. اما اینکه دارچین چیجوری می تونه اینجور کاری رو انجام بده دقیقا مشخص نبود. با اینکه بعضی از تحقیقات انجام شده اثر قوی رو در مورد دارچین گزارش کردن اما بقیه تحقیقات قطعی نیستن. تحقیق جدیدی که در نشست هرساله زیست شناسی مولکولی و بیوشیمی در آمریکا بیان شد عملکرد احتمالی واسه این اثرات رو پیشنهاد می کنه و از این ایده که دارچین نیروگاه سوخت و ساز بدنه پشتیبانی می کنه. واقعا محققان می گن که امتیازات این ادویه ممکنه بالاتر از کنترل سطح قند خون باشه. امی استاکرت سال هاست که دارچین رو مورد بررسی قرار داده. در سال ۲۰۱۵، تحقیق و تحقیق اون نشون داد افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ که به صورت روزانه از مکملای شامل دارچین استفاده کرده بودن کاهش زیادی در سطح قند خون خود نسبت به آدمایی که از دارونماها استفاده کرده بودن داشتن. بعضی از این اثرات حتی بعد از اینکه شرکت کنندگان مصرف مکملا رو قطع کردن هم ادامه داشت. این موضوع نشون میده که تغییرات ادامه دار در سطح سلولی شروع شده. دکتر امی استاکرت در این باره میگه: ما به این موضوع رسیدیم که یکی از پروتئینای درگیر در نمایش ژنا می تونه تحت تاثیر دارچین قرار گیرد.

تحقیق جدید اون که هنوز در مجله منتشر نشده روی Sirtuin-1 تمرکز داره. همونطور که میدونید Sirtuin-1 پروتئینیه که در تنظیم انسولین نقش فعالی داره. اون در این باره اینجور میگه: ما خوب میدونیم که این پروتئین روی سایت پروتئینا هم فعالیت داره و می تونه در انتقال گلوکز تاثیر داشته باشه. پس میشه به این نتیجه رسید که اینجور پروتئینی ممکنه نقش کلیدی در این شرایط داشته باشه.

محققان خوب می دونن که Sirtuin-1 بوسیله آنتی اکسیدان رسوراترول فعال می شه. دارچین هم ترکیب مشابهی داره که با عنوان فنولا شناخته شده و می تونه به مولکول Sirtuin-1 وصل شه.دکتر استاکرت و همکارانش از مدل رایانه ای واسه بررسی این فرضیه استفاده کردن و به این نتیجه رسیدن که فنولای موجود در دارچین تعامل مشابه و در بعضی از موارد تعامل قوی تری با این پروتئین داره. این موضوع نشون میده که فنول موجود در دارچین هم می تونه این پروتئین رو فعال سازه و امتیازات موجود در این ادویه رو خوب توضیح میده.استاکرت در این باره میگه: اگه اینجور فرضیه ای صحت داشته باشه معنیش اینه که دارچین کار بیشتری نسبت به تنظیم سطح قند خون انجام میده. این ادویه روی پروتئینی کار می کنه که روی متابولیسم لیپیدها ، تغییر رشد سلولا و نمایش شکل های جور واجور ژنا تاثیر داره.

تحقیقات قبلی استاکرت نشون داده آدمایی که در روز ۱ گرم دارچین مصرف می کنن با کم شدن سطح قند خون مواجه می شن. اما اون عقیده داره که حتی مقادیر کوچیک تر که در آشپزی و پخت و پز استفاده میشن می تونه فایده هایی واسه بدن به همراه داشته باشه. اون در این باره اینجور توضیح میده:

اگه دارچین با این آنزیم به روش هایی که در مدل ما توضیح داده شده تعامل داشته باشه می تونه با روند ضدپیری،کنترل آنتی اکسیدانا و امتیازات دیگه سلامتی در رابطه باشه. واسه اینکه ادما از اینجور مزیتایی بهره مند شن احتیاجی نیس در روز یه گرم دارچین مصرف کنن. استاکرت پیشنهاد می کنه دارچین از فروشگاه های معتبر خریداری شه. تیم اون الان روی اثرات دارچین در سلولای چربی تحقیق می کنن و امیدوارن پژوهشای خود رو به عضلات و سلولای کبدی هم پیشرفت بدن. نانسی فارل، یه متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیمای غذایی میگه با اینکه تحقیقات روی سطح قند خون هنوز قطعی نیس اما همین یافته ها محققان رو تشویق می کنه تحقیقات بیشتری بکنن. اون در این باره میگه: دارچینی که به صورت روزانه در مواد غذایی استفاده میشن می تونه یه عادت خوب واسه افراد باشه. فارل به افراد پیشنهاد می کنه این ادویه عالی رو به جوی دوسر، نون تست،چیلی و مواد دیگه اضافه کنن. البته باید یادتون باشه که مصرف بیشتر از اندازه ی دارچین هم می تونه کارکرد کبد رو در آدمایی که کبدشون اسیب دیده بدتر کنه. به کار گیری مکملای شامل دارچین باید همیشه با مشورت دکتر انجام شه. این اولین باری نیس که امتیازات دارچین مورد بررسی قرار میگیره. اگه دارچین به درستی و به اندازه مصرف شه می تونه امتیازات خوبی واسه بدن جفت و جور آورد.

دارچین و کاهش وزن:

چیجوری قرص های دارچین به کاهش وزن کمک می کنن

سطح انسولین رو تنظیم می کنه

دارچین توانایی منحصربه فردی در تقلید از فعالیت انسولین در جریان خون داره و از افزایش یهویی سطح قند خون جلوگیری می کنه. افزایش و کاهش یهویی قند واسه افراد دیابتی عواقب جدی سلامتی به دنبال داره. اما حتی افراد غیر دیابتی هم می تونن از توانایی دارچین واسه تنظیم سطح انسولین در بدن سود ببرن. وقتی که سطح انسولین و سطح قند خون متعادل باشه، شما کمتر دچار هوس های غذایی میشین. این، احتمال پرخوری رو به طور موثری کاهش می دهد. هم اینکه، قند خون متعادل به معنی چربی ذخیره شده کمتر هم می باشه.

سطح قند خون رو کاهش می دهد

این مزیت، به مورد بالایی مربوط می شه. وقتی که سطح گلوکز در خون پایین باشه، شما هوس های شدید رو تجربه نمی کنین. این یه عامل مهم در کاهش وزنه. با کنترل سطح انسولین، سطح قند خون هم کاهش می یابد. تحقیقات نشون می دهد که اضافه کردن دارچین به هر وعده ی غذایی می تونه شاخص گلیسمی اون رو تا ۲۹ درصد پایین بیاره. خوردن مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین، سطوح بی نظم قند خون در بدن رو کاهش می دهد و این، کلید کاهش وزنه.

سرعت سوخت و ساز رو افزایش می دهد

بله، مصرف قرص های دارچین به افزایش سرعت متابولیسم کمک می کنه. مصرف قرص های دارچین به طور منظم، به بدن امکان می دهد که قند و کربوهیدرات ها رو با سرعت خیلی بیشتری متابولیزه کنه. حتی بهتر، قند و کربوهیدرات های متابولیزه شده، بوسیله بدن مصرف می شن پس به چربی ذخیره شده تبدیل نمی شن. عجیبه که مصرف دارچین باعث یه عکس العمل متابولیکی پیچیده در بدن می شه که مشابه خوردن فلفل های تنده. از اونجا که دارچین واسه متابولیزه شدن به انرژی بسیار کمی نیاز داره، با سرعت خیلی بیشتری در بدن به گردش در میاد و به شما امکان می دهد که کالری بیشتری بسوزونین.

کلسترول LDL رو کاهش می دهد

کلسترول بد(LDL) باعث می شه که پلاک های چربی در داخل شریان ها جمع شن. وقتی که پلاک های چربی روی هم جمع شن، بدن بیشتر مستعد دچار شدن به مریضی های قلبی و عروقی می شه. یه آزمون بالینی نشون داد بیماران دیابتی که به اون ها روزانه یه دوز دارچین داده شده بود، سطح LDL پایین تری رو نسبت به سطح اولیه قبل از آزمون تجربه کردن.

چربی شکم رو کاهش می دهد

مصرف قرص دارچین به طور منظم می تونه به چربی شکم، بیشتر از بقیه قسمت های چاق بدن اثر بزاره. تحقیقات نشون می دهد که چربی احشایی دور شکم، از تموم چربی های بدن خطرناک تره. به چه دلیل؟ چربی احشایی برخلاف شکل های جور واجور دیگه چربی ذخیره شده، دور و بر اندام ها از جمله قلب و کبد رو می پوشاند. وقتی که قلب و کبد با چربی احشایی پوشونده شن، قادر نیستن با بیشترین حد توانایی شون کار کنن. ثابت شده که دارچین چربی شکم رو کاهش می دهد.هر چی چربی کمتری دور شکم تون داشته باشین، واسه سلامتی تون بهتره.

مشکلات مصرف زیاد دارچین

ضرر دارچین واسه مشکلات قلبی

مصرف زیاد دارچین باعث افزایش ضربان قلب می شه و به خاطر همین واسه کسائی که مشکلات قلبی دارن خطرناکه.

ما روغن دارچین رو هم در غذاهای زیادی مصرف می کنیم. روغن دارچین اگه رقیق نشده باشه می تونه به بالا رفتن ضربان قلب مخصوصا در کودکان منجر شه. مصرف محلول ۲ درصد روغن دارچین واسه همه بی خطره.

دارچین گرما بدن

مصرف زیاد دارچین مثل الکل، فلفل، گل کلم، لابستر، قهوه، زنجبیل، سیر، برنج ، پیاز و کدو می تونه گرما بدن رو بشدت بالا ببره.

در صورت امکان از خوردن چیزایی که گرما بدن رو بالا می برند باید دوری کرد. مصرف دارچین می تونه باعث افزایش گرما بدن شه و عکس العمل هایی مثل ترک خوردن لب، تاول دهن و دور چشم و جوش زدن شه.

خوردن دارچین در زمستون به دلیل سرمای هوا با خطرات کمتری همراه س، اما در تابستون می تونه مشکلات شدید داشته باشه. آدمایی که یائسه هستن پیشنهاد می شه که از مصرف دارچین دوری کنن.

مشکلات دارچین واسه آلرژی

بعضی به دارچین حساسیت دارن و این ممکنه یهو پیش بیاد. مشکلات آلرژی مثل آبریزش بینی، چشمون مرطوب، درد معده و جوش صورت و دست می باشه.

تنگی نفس هم یکی دیگه از مشکلات آلرژیک دارچین است، اما این مشکلات خیلی شدید نمی باشه.

مشکلات مصرف دارچین در رقیق سازی خون

دارچین کاسیا خاصیت رقیق کننده خون رو داره و از اون واسه جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کنن. به خاطر همین آدمایی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنن نباید دارچین بخورند.

دارچین واسه حاملگی مضره

دارچین واسه زنان حامله خوب نیس. دارچین می تونه باعث درد زایمون زودتر از موعد متعارف و باز شدن دریچه رحم شه. دارچین دوای خوبی واسه دل درد و باد معده س، اما اگه این مشکلات با حاملگی همراه باشه باید از مصرف دارچین دوری کرد.

مصرف کم چای دارچین بی ضرره، اما بهتره خطر نکنین. خوردن قرص دارچین یا استنشاق عطر دارچین هنگام حاملگی اصلا پیشنهاد نمی شه.

دارچین و قند خون

مصرف زیاد دارچین سیلان باعث پایین اومدن قند خون و احساس سرگیجه می شه. مطمئن شید که بیشتر از ۲ تا ۳ قطره روغن دارچین رو در چای خود نریخته باشین، چون بر شما اثر می ذاره.

دارچین مشکلات پوستی

پوست شما بعد از دست زدن به فلفل یا چیلی چه حالتی داره؟ پوست شما نخواد سوخت؟ روغن دارچین خالص هم همین حالت رو ایجاد می کنه.

اختلاف با آنتی بیوتیک

دارچین مانند آنتی بیوتیک عمل می کنه. به خاطر همین اگه آنتی بیوتیک مصرف می کنین، خوردن دارچین می تونه اختلاف بسازه، چون دوز اون ۲ برابر می شه و به خاطر همین مصرف دارچین پیشنهاد نمی شه.

دارچین خواص خوبی داره اما باید در مصرف اون میونه روی کرد.

خواص دارچین و عسل باهم

قرص دارچین و کاهش وزن

آموزش طب سنتی دارچین مجله سلامت گیاهان دارویی