هیچ گاه به این فکر کرده اید که به چه دلیل لبخند بعضی آدما به شدت قشنگتر و جذابه؟ اگه یکی از این افراد رو تو ذهن تون مجسم کنین، نقش کدوم یکی از این عوامل رو در ایجاد این همه زیبایی و جذابیت مؤثر تر می ببینن ؟

لبخند قشنگتر smile

دکتر محمدامین نریمانی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری فک  در این باره می گوید: با وجود تفکر همه مردم در رابطه با برجسته کردن یه جزء، مثل درشتی یا ریزی یا سفیدی دندون من هماهنگی بین اجزا رو کلید زیبایی لبخند می دانم؛ یعنی در هر فردی بین اجزای تشکیل دهنده صورت مثل فرم صورت، فرم بینی، فرم لب، فرم و رنگ دندون ها و لثه ها باید هماهنگی باشه؛ مثلا نسبت پهنای صورت به عرض صورت، اندازه فک بالا با فک پایین، رابطه دندون های بالا با دندون های پایین، رابطه بین لب ها با دندون ها، رابطه لب ها نسبت به بینی و رابطه لثه ها نسبت به دندون ها باید هماهنگ باشه. این کاریه که در محدوده فعالیت یه متخصص ارتودنسیه تا با ایجاد این هماهنگی به زیبایی و جذابیت کمک کنه. اگه این هماهنگی ایجاد شه اون وقت جذابیت فردی با دندون های ریز یا کمی تیره تر، کمتر از جذابیت یه فرد با دندون بزرگ و سفید نخواد بود.

یکی از فاکتورهای وضعیت لثه، رابطه اون با دندانه. مهم ترین مسئله ای که در زیبایی لثه اثر گذاره سلامتی اون هستش. این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه می دهد: مسئله مهم بعدی سلامتی هر کدوم از این اجزاست. اگه سلامتی هر کدوم از این اجزا به هم بخوره بر زیبایی اونا تأثیری کلی می ذاره. لثه ای که حاشیه اون به صورت ظریف و لبه چاقویی روی دندون قرار گرفته باشه، ضخامت زیاده از حد و برگشته ای روی دندون نداشته باشه و حاشیه اون فرم کنگره ای متناسب داشته باشه لثه زیباتریه. این جملات به زبون ساده خصوصیات یه لثه سالم رو بیان می کنه.

مجموعه دندون ها بوسیله لثه و الیاف نگهدارنده دندون، درون استخون نگه داشته می شن و با کمک همین الیاف نگهدارنده به صورت طبیعی یا با نیروهای ارتودنسی حرکت داده می شن. لثه ای که در ظاهر می بینیم از ۳بخش لثه آزاد مجاور دندون، لثه چسبیده به استخون زیرین و لثه متحرک تشکیل شده که به آسونی کشیده می شودو به استخون زیرین نچسبیده س.

لثه آزاد که به صورت کنگره ای روی دندون ها قرار گرفته با حرکت ملایم مسواک با زاویه ۴۵ درجه از روی دندون جدا شده و ناحیه ای از دندون که زیر اون قرار گرفته تمیز می شه. درصورتی که مسواک زدن دندون ها درست نباشه، این ناحیه تمیز نشده و به مرور فقط طی چند روز تعداد میکروب ها زیاد شده و با ترشح سموم میکروبی ملتهب می شه.

ملتهب شدن لثه در این ناحیه فرم کنگره ای، لبه چاقویی و رنگ طبیعی لثه که صورتیه رو تغییر می دهد و حساس و شکننده شده و سلامتی و زیبایی اون به هم می ریزد و درصورتی که بعد از چند روز مسواک زده شه، دچار خونریزی می شه. درصورتی که مسواک زدن به صورت جدی پیگیری شه این مرحله از مریضی قابل برگشته و دوباره بعد از چند روز لثه می تونه به حالت طبیعی برگرده.

بعضی از افراد عنوان می کنن که من همیشه دندون ام رو مسواک می زنم و به دندون ام بیشتر از بقیه توجه می کنم ولی نمی دانم به چه دلیل دندون ام مشکل پیدا می کنن؟ این عضو انجمن ارتودنتیست ها می گوید: فقط مسواک و نخ کشیدن دندون ها امکان داشتن لثه سالم رو تأمین نمی کنه. این اقدامات لازم بوده ولی کافی نیستن. بعضی وقتا چگونگی قرار گرفتن دندون ها طوریه که باعث نبود دسترسی کامل جهت انجام اقدامات بهداشتی می شه یا قرار گرفتن دندون باعث تغییر شکل و ضخامت لثه می شه مثلا اگه دندانی بیرون تر از بقیه دندون ها قرار گرفته باشه فرم کنگره ای اون کم شده، ضخامت اون کاهش پیدا کرده و در برابر تحلیل زیادتری قرار می گیرد.

با ایجاد این تغییرات سلامتی و زیبایی اون به هم خورده اون رو مستعد مریضی های بیشتر کرده و ناهماهنگی در اجزا ایجاد می کنه که در این موارد موقعیت و ردیف دندانی بوسیله متخصص ارتودنسی اصلاح می شه تا فرد با راحتی زیادتری بتونه اقدامات بهداشتی رو انجام بده.

این اقدامات به کمک رشته های تخصصی جور واجور دندونپزشکی صورت می گیرد که درهشتمین کنگره بین المللی ارتو دنتیست های ایران در بنیاد ایران شناسی در ۲۹-۳۱ اردیبهشت تو تهران هم مورد بررسی محققین قرار می گیرد.

بخش دوم لثه، لثه چسبیده. این قسمت از لثه هم در سلامتی دندانی و زیبایی اون اثر داره به طوری که تو یه لثه سالم، رنگ اون که  صورتی روشن با نمای پوست پرتقالیه  توجه فرد رو جلب می کنه.

اگه این قسمت از لثه ضخامت و ارتفاع کافی نداشته باشه درصورت پیشرفت مریضی بخش آزاد لثه و رسیدن اون مریضی به این بخش سرعت پیشرفت مریضی زیاد شده و تخریب زیادتری ایجاد می کنه و به سرعت به بخش سوم که لثه متحرکه می رسد.

عموما مریضی های لثه ای که به این بخش رسیده باشن درمان پیچیده تر و گرون تری دارن. هرچند این بخش از لثه مستقیما در دید افراد نیس و از نظر زیبایی اهمیت خاصی نداره ولی مریضی اون، حفظ دندون ها رو به شدت درمعرض خطر قرار می دهد.

خالق زیبایی ها هر کدوم از این اجزا رو با ظرافت و دقت وصف ناپذیری در بدن ما آفریده س تا هر کدوم به بهترین روش وظیفه خود رو بکنن. واسه حفظ این اجزای گرانبهای بدنمون بهتره به پیشنهاد های دکتر نریمانی توجه کنیم:

۱- تلاش کنیم با افزایش علم و اطلاعات  به اهمیت هر کدوم از اجزای بدن خود

پی برده تا انگیزه قوی واسه مواظبت از اونا داشته باشیم. خدا به همه آدم ها پتانسیل سلامتی و زیبایی رو هدیه داده و بعضی اقدامات بشریه که این پتانسیل رو به خطر می اندازد. تلاش کنیم در جهت شناخت این عوامل جدی باشیم تا از بروز اونا پیشگیری کنیم که پیشگیری بهتر از درمانه.

۲- طی شبونه روز به شکل درست دندون ها و لثه هامون رو تمیز کنیم و واسه رفع تکلیف مسواک نزنیم و از نخ  استفاده کنیم و از اجناس مکمل فقط با نظر دندانپزشک استفاده کنیم.

۳- منتظر درد و علامت اخطار دهنده نباشیم و از معاینات دوره ای بوسیله دندانپزشک غافل نشیم تا بتونیم مریضی های دهن و دندون رو در مراحل اولیه کنترل کنیم. در مواردی که مشکلات تمیزکردن دندون داریم با متخصص مربوطه مشورت کنیم.

۴- در رژیم غذایی مدیریت به خرج بدیم؛ مثلا مصرف مواد قندی رو که می تونن ایجاد کننده چاقی، پوسیدگی و شکل های جور واجور مریضی های دیگه شن در خود و بچه هامون مدیریت کنیم. بدین معنا که حجم و دفعات مصرف اونا رو طی روز کاهش بدیم. باتوجه به علاقه کودکان به این مواد، بهتره حجم دلخواه اونا تو یه یا دو وعده با فاصله وقتی طولانی باشه تا زمینه رسیدن مواد لازم میکروب ها جهت تولید اسید و ترشح مواد سمی رو کم کنیم.

۵- اطلاعات موردنیازمان رو از مراکز و افراد تأیید شده کسب کرده و به آگهی های جور واجور الکی اعتماد نکنیم.

—————-

جمع آوری : گروه آلامتو

به نقل از : همشهری آنلاین

خواص نمک و جوش شیرین واسه سفیدی دندون

چیجوری جرم دندون رو در خونه بگیریم؟

بازنشر سلامت سلامت لب