سناتور جون مک کین، از حزب جمهوری خواه و از سناتورهای ارشد و سابقه دار آمریکا پس از چند سال مقابله با مریضی سرطان مغز در آخر شب گذشته در سن ۸۱ سالگی درگذشت. ایشون خلبان بمب افکن نیروی دریایی آمریکا، اسیر جنگی ویتنام، از غولای سنا، یکی از قهرمانان ملی کشور و کاندیدایی بود که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری طعم شکست رو چشید. این سیاستمدار اهل آریزونا که از چندین حادثه هوایی، چندین مورد سرطان پوست و ندیده گرفتن شدنای سیاسی جون سالم بدر برده بود همیشه مرگ رو در کنار خود می دید و با زمان مقابله می کرد.
سناتور جون مک کین بیشتر از ۴ سال و نیم در ویتنام اسیر بوده و پس از آزادی وارد میدون سیاسی شد.

جون سیدنی مک کین سوم، پسر و نوه آدمیرالای نیروی دریایی آمریکا در ۲۹ آگوست ۱۹۳۶ در منطقه کانال پاناما بدنیا اومد، جایی که بعدا مورد دعوا قرار گرفت چون بسیاری با در نظر گرفتن محل سکونت اونو زاده سرزمین مادری آمریکا ندونسته و اینجوری ادعا کردن که کاندیدا شدن ایشون واسه ریاست جمهوری آمریکا غیرقانونیه.

عادت اون به نافرمانی و خودرأی بودن، بر خلاف حضورش در ارتش در همون اکادمی نیروی دریایی بروز کرد، جایی که ایشون به عنوان نفر پنجم از آخر کلاس خود فارغ التحصیل شد.
در سال ۱۹۶۷، مک کین به اقیانوس آروم فرستاده شد و از یه آتیش سوزی بزرگ روی ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال جون سالم به در برد.

چند ماه بعد، جت اسکای هاک ایشون در ویتنام شمالی ساقط شد و مک کین با چتر نجات در رودخانه ای نزدیک هانوی فرود اومد که باعث خرد شدن هر دو دست و پاهای اون شد.
سربازان ویت کنگ در آخر اونو دستگیر و به کمپ اسرای جنگی منتقل کردن. در طول دوران اسارت، مک کین بارها شکنجه شد و صدمات به وجود اومده به وسیله این شکنجه ها واسه همیشه با اون موند؛ صدماتی مثل حرکت بسیار محدود دست هاش. ایشون واسه این که مشاعر خود رو از دست نده با ضربات مشت به دیوار با یکی از اسرای جنگی آمریکایی دیگه رابطه برقرار می کرد.

مک کین بعدا پیشنهاد آزاد شدن به خاطر اینکه پدرش یه آدمیرال شناخته شده بود رو رد کرد و ترجیح داد با بقیه اسرای جنگی آمریکایی بمونه. در آخر ایشون در سال ۱۹۷۳ آزاد شده و به آمریکا برگشت. دوران اسارت مک کین راه آینده زندگی اش رو تعیین کرد.
سناتور جون مک کین در سخنرانی تبلیغاتی خود واسه ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۸ اینجور گفت:” وقتی که در سرزمین دیگری در زندان بودم عاشق کشورم شدم. کشورم رو دوست داشتم چون تنها یه مکان واسه من نبود، بلکه یه باور، دلیلی باارزش واسه مقابله بود. دیگه هیچوقت اون آدم قبل نشدم؛ دیگه مرد خودم نبودم، دیگه به کشورم تعلق داشتم”.

بعد از ورود به بخش سیاست ایشون در سال ۱۹۸۳ وارد کنگره شد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان سناتور آریزونا واسه اولین بار بر صندلی سنا نشست و به یکی از قدرتمندترین اعضای حزب جمهوری خواه و سناتورهای تاریخ آمریکا تبدیل شد.
در زندگی خصوصی ، مک کین در سال ۱۹۸۰ از همسر اولش، کارول، جدا شده و بعدا با سیندی ازدواج کرد و دارای ۷ بچه شد.
از این فرزندان، ۳ پسر اون براساس رسم خانوادگی وارد ارتش شدن و دخترش، مگان، هم یکی از مجریان شبکه ای بی سیه. مادر اون، روبرتا، که ۱۰۶ سال سن داره هنوز زنده س.

ایشون چند ماه گذشته زندگی خود رو به دور از چشم رسانه ها در خونه اش در آریزونا گذراند. مک کین در یادداشتی که در ماه می گذشته نوشته بود ناراحتی خود از ترک این دنیا رو اعلام کرده اما گفته بود که شکایتی از این واسه نداره و مرگ رو در آغوش میکشه. سناتور مخالف پر طاقت و سمج ایران در این اعلامیه اینجور گفته بود:” راه طولانی بود. احساسات بسیاری رو تجربه کردم، شگفتیای بسیاری رو دیدم، در جنگ حضور داشتم و کمک کردم که صلح برقرار شه.
زندگی خوبی داشتم و از تموم آرامشا محروم شده بودم. به عنوان یه آدم تا سرحد ممکن تنها بودم و از مشایعت قهرمانان لذت بردم. بدترین ناامیدیا رو  احساس کردم و بالاترین شادیا رو تجربه نمودم. واسه خودم جایگاه کوچیکی در داستان آمریکا و تاریخ زمونه خودم ساختم”.

سناتور جون مک کین از ماه دسامبر در واشنگتن حضور نداشت و غیبت اون باعث شده بود که جای خالی اش در سنا و استودیوهای خبری که واسه ده ها جولانگاه بیان عقاید و نظرات سرسختانه اون بود احساس شه.
در ماه های گذشته اون بر خلاف دچار شدن به مریضی پیشرفته سرطان اما ساکت نبود و شدیدا از راه پیامای توییتری و سخنرانی هاش رییس جمهور الان آمریکا، دونالد ترامپ رو مورد انتقاد قرار می داد و اینجوری نشون داد که حتی موقع مریضی شدید هم از ذوق و شوق اون واسه رقابت سیاسی کاسته نشده. این سناتور اهل آریزونا بارها اعلام کرده بود که ترامپ از ارزشا و سنتای آمریکا دور شده.

ایشون در طول یکسال گذشته واسه مراسم تشییع خود برنامه ریزی می کرد و آشکاراً اعلام کرده بود که دونالد ترامپ به مراسم خاکسپاری اون دعوت نمیشه. موقع مرگ ایشون یکی از استثناهای حزب دموکرات بود که شدیدا از سیاستای دونالد ترامپ انتقاد می کرد.
ایشون در طول فعالیت سیاسی ۴ دهه ای خود ۶ بار به عنوان سناتور آریزونا انتخاب شد و هر بار نشون داد که دیدگاه خاص و جداگونه خود رو داره.
بعد از شکست در مقابل باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ ایشون شدیدا از سیاستش در بیرون کشیدن نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق انتقاد کرده و بارها اعلام کرد که این اقدام مثل شکست آمریکا در این دو کشور بوده.

جون مک کین از مدافعان حمله به عراق بود اما در کتاب خاطرات خود، بهونه داشتن سلاحای کشتار جمعی رو بهونه ای نادرست واسه به زیر کشیدن حکومت صدام دونست. در ماه های گذشته که مرگ بیشتر و بیشتر بهش نزدیک می شد، مک کین بیشتر از قبل به انتقاد از دونالد ترامپ می پرداخت، و ترامپ هم یه بار گفته بود که مک کین رو قهرمون جنگ ویتنام نمی دونه چون اون در این جنگ اسیر شده.
البته ایرانیان دل خوشی از این سناتور جمهوری خواه ندارن چون ایشون از سیاستمداران آمریکایی بود که خواهان برخورد شدید و نظامی با ایران بوده و همیشه واسه کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه تلاش می کرد.