سئو و بهینه سازی سایت

الگوریتم کبوتر گوگل چیه و چه تاثیری روی رتبه سایت شما داره؟

۲۶ تیر ۱۳۹۷

یه خواهش! قبل اینکه ادامه این مقاله رو بخونین، چند ثانیه مرورگرتان رو باز کنین و عبارت "کافه های نزدیک من" رو در گوگل جست و جو بکنین! جالبه نه؟ گوگل خودش نزدیک ترین کافه ها رو شناسایی کرده و به همراه مختصات به شما نشون میده. این همون الگوریتم کبوتر گوگله.

گوگل تصمیم گرفته که بعد از پاندا، پنگوئن، و مرغ مگس خوار، این بار کبوتر رو به قفسه حیواناتش اضافه کنه. به خاطر این ما هم در این مقاله به شما توضیح می دیم که الگوریتم کبوتر گوگل چیه؟ چه ربطی به سئوی لوکال (سئوی محلی) داره؟ و چیجوری می تونه به کار و کاسبیای محلی کمک کنه.

الگوریتم کبوتر چیه؟

چیزی که در اول این مقاله گفتم فقط واسه آشنا کردن شما با الگوریتم کبوتر بود. اما الان می خوایم ببینیم که دقیقا الگوریتم کبوتر چیه و چیجوری کار کار می کنه.

الگوریتم کبوترمی دونین که گوگل یه موتور جست و جوئه که کارش با محتواست اما چیزی که جالبه، اینه که الان دیگه فقط متن و تصویر و صدا واسه گوگل محتوا نیستن بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا هستش! گوگل هم به خاطر اینکه بتونه از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار رو واسه کاربرانش راحت تر بکنه، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم اونو کبوتر گذاشته. این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل معرفی شد.

الگوریتم کبوتر چیجوری کار می کنه؟

اگه تا بحال از گوگل واسه جست و جو استفاده کرده باشین، حتما فهمیدین که سایتای جور واجور در گوگل رتبه دارن. مثلا فرض کنین عبارت "بازاریابی چابک چیه" رو جست و جو می کنیم.

رتبه بندی در گوگل

در این عکس می ببینن که سایت نوین رتبه یه و تسکولو رتبه دو رو داره و این روند همینطور ادامه پیدا می کنه. حالا مسئله اینجاس که گوگل واسه اینکه واسه هر سایت، رتبه ای تعیین کنه، کلی ملاک داره که می تونین اونا رو به شکل کامل در مقاله ۲۰۰ عامل مهم رتبه بندی در گوگل بخونین. اما تا حالا هیچ وقت مکان و فاصله شما از عبارت مورد نظرتون یکی از معیارهای گوگل واسه رتبه بندی نبوده تا اینکه الگوریتم کبوتر معرفی شد! حالا یعنی چه؟

خواهشی که اول مقاله از شما کردم، یادتونه؟ شما وقتی عبارت "کافه های نزدیک من" رو جست و جو کردین، گوگل یه سری پیشنهادات واسه شما نشون داد. حالا فرض کنین که همین عبارت رو در شهر دیگری جست و جو کنین. بازم گوگل همین پیشنهادا رو واسه شما نمایش میده؟ شک نداشته باشین نه! حالا کمی تخصصی تر بخوام بگم، الگوریتم کبوتر، الگوریتم جست و جوی شما رو با الگوریتم سایتای در رابطه یکی بودن میده و هر کدوم که از دید مکانی به شما نزدیک تر باشن رو به ترتیب واسه شما نشون میده.

الگوریتم کبوتر چیه

الگوریتم کبوتر چه فرقایی ایجاد کرده؟

بعد از اینکه گوگل الگوریتم کبوتر رو وارد موتور جست و جوی خودش کرد، تغییراتی در صفحه یافته های جست و جو (یا همون SERP) ایجاد شد که در رتبه بندی خیلی از وبسایتا تاثیر گذاشت. مثلا فرض کنین که یه کافه (می ببینن چقدر به کافه علاقه دارم!) در منطقه گیشا هست. اگه قبل اینکه الگوریتم کبوتر اعمال شه، شما عبارت "کافه های خوب تهران" رو جست و جو می کردین، ممکن بود که اسم این کافه رو هم در فهرست گوگل ببینین. اما بعد از اینکه این الگوریتم اعمال شد، اسم این کافه از این فهرست پاک شد! این تا حدی به ضرر کافه س، نه؟ اما همیشه هم اینطور نیس. به چه دلیل؟ چون از طرف دیگه اگه شما عبارت "کافه های خوب در گیشا" رو سرچ کنین، احتمال زیاد اسم این کافه رو می بینین.

این مثال به ما نشون میده که الگوریتم کبوتر با اینکه ممکنه بعضی موارد رو در یافته های جست و جو به ما نشون نده، اما همین مورد رو تو یه عبارت جست و جو (یا همون query) دیگه واسه شما می آورد. در کل، الگوریتم کبوتر تلاش می کنه یافته های جست و جو رو هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکنه و معیارش هم واسه این کار، موقعیت مکانی شما و هم فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتونه.

مطلبی که در مورد تغییرات ایجاد شده توسط الگوریتم کبوتر خدمت تون عرض کردم، یه چیز خیلی کلی و عمومی بود. اما حالا می خوایم کمی عمیق تر و تخصصی تر وارد این بحث بشیم. آماده اید؟ متخصصایی که در مورد سئو فعالیت داشتن، کمی در مورد الگوریتم کبوتر دو دل بودن! یعنی واقعا نمی دونستن که اصلا این الگوریتم خوبه یا بد؟ بیشتر به نفع کیست؟ کاربر یا سایت؟ یا ضررش واسه کی بیشتره؟ حالا واسه این که بتونن به این سوالات جوابی بدن و دقیقا بدونن که الگوریتم کبوتر چه فرقایی ایجاد کرده، یه وبینار تخصصی راه انداختن و دیگه خودتون بقیه اش رو می دونین… در این بخش از مقاله، سوالات پرسیده شده از این آدما به همراه آنالیزشان رو واسه شما آوردیم:

۱٫ الگوریتم کبوتر واسه کسب و کارا و کاربران مفیده بوده؟

الگوریتم کبوتر مثبت بوده یا منفی

خلاصه یافته های کلیدی این بخش رو میشه این جوری گفت که:

  • ۶۹ درصد افراد فکر می کنن که الگوریتم کبوتر واسه کاربران تغییر مثبت ایجاد کرده.
  • ۵۳ درصد افراد فکر می کنن که این الگوریتم واسه کسب و کارا، تغییر منفی ایجاد کرده.

واسه نتیجه گیری این بخش، کارشناسان به این نتیجه رسیدن که الگوریتم کبوتر واسه کاربران مفیدتر از کسب و کارا بوده. به چه دلیل؟ چون الگوریتم کبوتر واسه نشون دادن یافته ها در رابطه، شما رو در مرکز یه دایره قرار میده و شعاعی واسه این دایره تعیین می کنه. اما مسئله اینه که این دایره، خیلی بزرگ نیس و خیلی از کار و کاسبیای نزدیک شما رو شامل نمی شه (و این یعنی این کسب و کارا تغییر منفی رو تجربه می کنن) با اینکه شما به یافته ها در رابطه تر و نزدیک تری می رسید (و این یعنی تغییر مثبت!).

۲٫ بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، ترافیک سایت تون بیشتر شده یا کمتر؟

الگوریتم کبوتر و ترافیک

خلاصه یافته های کلیدی این بخش:

  • ۳۷ درصد افراد ترافیک سایت شون کمتر شده و از طرف دیگه، ۲۸ درصد افراد، ترافیک سایت شون بیشتر شده.
  • ۸۷ درصد افراد فقط تماشاگر تغییرات جزئی (مثبت و منفی) شدن.

همونطور که از نمودار و از خلاصه یافته ها هم می ببینن، بیشتر آدمایی که در این مطالعه بررسی شدن، فقط تغییرات جزئی دیده ان. البته بخشی از این کسب و کارا هم وجود دارن که از کاهش ترافیک سایت شون شاکی بودن! پس اینجا یه مسئله پیش میاد و اونم اینه که این کاهش در ترافیک می تونه نتیجه افزایش کیفیت باشه؟ اگه واسه شمام پیدا کردن جواب این سوال جالبه، پیشنهاد می کنم حتما بخش بعدی رو بخونین.

۳٫ اندازه تبدیلِ ورودی شما بهتر شده؟

الگوریتم کبوتر و اندازه تبدیل

خلاصه یافته های کلیدی این بخش:

  • ۲۴ درصد افراد ترافیک سایت شون بدتر شده در حالیکه ترافیک ۱۹ درصد افراد بهتر شده.
  • ۵۸ درصد افراد در دوره قبل و بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، هیچ تغییری ندیده ان.

مطمئنا، الگوریتم کبوتر روی اندازه ربط داشتن یافته های جست و جو تاثیر گذاشته و این کار خودش باعث جابجا شدن تعداد ورودی وبسایتای جور واجور می شه. می پرسین چیجوری؟ دو دلیل اصلی می تونه پشت این قضیه وجود داشته باشه:

  • کاهش محدوده جغرافیایی یافته های جست و جو (که در بخش قبلی در موردش حرف زدیم)
  • تغییر اندازه پک (گروه) یافته ها از ۷ به ۳ (این مورد با تموم جزئیات در بخش بعد بررسی می شه).

نظر متخصصین سئو اینه که با اینکه الگوریتم کبوتر ممکنه ترافیک یه سایت رو تا حدی پایین بیاره، اما از طرف دیگه، چون یافته ها واسه کاربران بیشتر شخصی سازی شدن و به اصطلاح در رابطه تر هستن، باعث افزایش اندازه تبدیل کاربران هم می شه. بذارین این مسئله رو با یه مثال واسه شما روشن تر بکنم: فرض کنین که در دوران قبل از الگوریتم کبوتر، ۳۰ کاربر وارد سایت شما می شدن و از این تعداد، فقط ۶ نفر از شما خرید می کردن (تبدیل کاربر به مشتری یا CRO) یا نشانی ایمیل شون رو به شما می دادن (تبدیل کاربر به سرنخ). اما الان که الگوریتم کبوتر روی موتور جست و جوگر گوگل اعمال شده، شما از فهرست یافته های بعضی جست و جوا حذف شدین ولی عوضش محتوای سایت تون به محتوای جست و جوی کاربر در رابطه تره. یعنی چه؟ یعنی اینکه به جای ۳۰ نفر، ممکنه ۱۵ نفر وارد سایت شما شن ولی از این تعداد، ۱۰ نفر از شما خرید کرده و یا اطلاعات شون رو به شما میدن. پس با اینکه ترافیک سایت شما پایین اومده، اما اندازه تبدیل تون هم بیشتر شده.

چه سایتایی از الگوریتم کبوتر بیشترین سود رو بردن؟

هر الگوریتم تازه ای که وارد دنیای جست و جو می شه، بدیش اینه همیشه خبر خوب به همراه نداره! چون همیشه کسب و کارا و سایتایی هستن که انگار ضرر می کنن. مثلا وقتی که این الگوریتم واسه اولین بار در آمریکا و بعدا در انگلستان و استرالیا اعمال شد، عبارات مربوط به شغل یابی تا حد ۶۸ درصد کاهش پیدا کردن و علاوه بر اون، کار و کاسبیای املاک آنلاین هم تماشاگر کاهش ۶۳ درصدی شدن. این کار باعث شاکی شدن خیلی از کسب و کارا شده بود.

اما همیشه باید جنبه مثبت قضیه رو هم دید! درسته که بعضی کسب و کارا از این قضیه ضرر کردن، اما همین الگوریتم باعث ایجاد و رشد شکلای جور واجور جدیدی از کسب و کارا هم شد. منظورم از این حرف دقیقا "دایرکتوری" یا همون directory است که با اسم سایت منبع هم شناخته می شه.

دایرکتوری (Directory) چیه؟

یکی از شکلای جور واجور سایتایی که بعد از معرفی الگوریتم کبوتر خیلی پرکاربرد شدن و تونستن کاربران بسیار زیادی رو به دست بیارن، سایتای منبع بودن. مطمئنا شمام تا حالا دایرکتوری دیدین و یا حتی شاید ازش استفاده هم کردین. بذارین این رو با یه مثال واقعی توضیح بدهم:

به عبارت جست و جوی من و به یافته های جستجوی گوگل دقت بکنین. من عبارت "کافه های سمت گیشا" رو جست و جو کردم اما گوگل هیچ اسمی از هیچ کافه ای نشون نداد، بلکه به جای اون، سایتایی واسه من آورد که کافه های منطقه خوشبختی آباد در اون فهرست شدن. حالا یکی از این سایتا رو باز می کنم:

حالا می ببینن که سایتی که من باز کردم، خودش کافه نیس اما فهرستی از کافه ها رو به من میده. این جوری سایتا با اسم دایرکتوری یا همون Directory شناخته می شن. معرفی الگوریتم کبوتر در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوریا استثنائی بوده. به چه دلیل؟ اگه به عبارت جست و جوی من دقت کنین، خودتون متوجه میشین! چون که من در این عبارت، از اسم یه منطقه (خوشبختی آباد) استفاده کردم. حالا این کار چه تاثیری داره؟

اگه با بحث سئو و بهینه‎سازی آشنا باشین… یه لحظه! آشنا نیستین؟ پس پیشنهاد می کنم نگاهی به مقاله سئو چیه ما سری بزنین. داشتم می گفتم. وقتی که شما در عبارت جست و جوی خودتون اسم یه منطقه یا مختصاتی رو مستقیما وارد می کنین، واقعا وارد میدون سئوی محلی میشین. از اسمش هم تا حدی میشه حدس زد که به چه دلیل به اون "محلی" یا همون Local میگن. در این نوع جست و جو، محتوای عبارت شما با مختصات مورد نظر شما رابطه پیدا می کنه که بخشی از این کار رو کبوتر انجام میده!

الگوریتم کبوتر روی ظاهر گوگل هم تاثیر گذاشته؟

تا این بخش از مقاله، در مورد تغییرات تخصصی و پیچیده ایجاده شده توسط الگوریتم کبوتر حرف زدیم، اما دیگه بسه! بیاد این بار هم نگاهی به ظاهر قضیه بندازیم و ببینیم که الگوریتم کبوتر در ظاهر گوگل تغییری ایجاد کرده؟ جواب بله س! البته این تغییر، زیبایی چندانی به گوگل نداده اما به هر حال، تغییر، تغییره دیگه! موردی که می خوام به اون اشاره کنم، قبلا هم در مقاله اسمش آورده شده: تغییر اندازه پک.

واسه اینکه این تغییر رو به شکل قابل لمس و کامل به شما نشون بدهم، از تصویر زیر استفاده می کنم:

در این عکس، کاربر عبارت "لوله کشی" رو جست و جو کرده. اگه دقت کنین، در هر دو تصویر، یه سری نتیجه واسه اون نشون داده می شه، اما فرق این یافته ها در چیه؟ در عکس سمت چپ، ۷ نتیجه واسه اون نشون داده شده. گوگل اسم این نوع نمایش رو "پک هفت تایی" گذاشته که مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتره. اما در عکس سمت راست، فقط سه نتیجه نشون داده شده که به اون "پک جدید سه تایی" می بگیم.

جمع بندی کنیم!

دیگه به حساب کبوتر هم رسیدیم! در این مقاله باهمدیگر دیدیم که اصلا الگوریتم کبوتری که این همه سر و صدا به راه انداخته، چیه و چه تغییراتی رو به همراه خودش آورده. از طرف دیگه، دیدیم که یه سری کسب و کارا با ظهور الگوریتم کبوتر، بسیار ضرر کردن در حالیکه بعضی کار و کاسبیای دیگه با الگوریتم کبوتر، بالاترین درجه گرفتن! حالا خیلی دوست دارم بدونم که شمام با الگوریتم کبوتر در جست و جوهایتان مواجه شدین؟ حالا به نظرتون در کل تغییر مثبتی ایجاد کرده؟ منتظر نظراتتون هستم!

موضوعات در رابطه سئو و بهینه سازی سایتالگوریتمای بهینه سازی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین