سئو و بهینه سازی سایت

الگوریتم مرغ مگس خوار چیه و چه تاثیری روی سئوی سایت شما داره؟

۶ تیر ۱۳۹۷

در مقالۀ امروزمان می خوایم کمی در زمان سفر کنیم. البته راه دوری نمیریم، در این سفر به همین ۱۰-۱۲ سال پیش سری می زنیم و می بینیم که از اون زمان تا کنون جستجو با گوگل دچار چه تغییرایی شده. بعد با یکی از الگوریتمای گوگل به نام مرغ مگس خوار دیدار می کنیم و حسابی با اون آشنا میشیم. در ادامه جناب مرغ مگس خوار همسفر ما شده و حرفایی از علاقه اش به رفتار کاربران میگه، نکاتی درباره سئو رو گوشزد می کنه و آیندۀ جستجوها رو به ما نشون میده. اگه اهل سفرهای عجیب هستین و می خواین اطلاعات به درد بخور و به درد بخوری گیرتون بیاد، کمربندهای ایمنی رو محکم ببندین و با ما همراه شید.

قدیما جستجو در گوگل به چه شکلی بود؟

موتور جستجوی گوگل

فکر می کنم دست کم یه بار در زندگی تون واسه شمام این اتفاق افتاده باشه که عبارتی رو در گوگل جستجو کردین و بعد از مشاهدۀ صفحه یافته ها با چهره ای پوکر فیس (Poker face) اونو بسته اید.

مثلاً در گوگل جستجو می کردیم آموزش شنا و می رسیدیم به صفحات اسپمی که در ردیف اول یافته های جستجوی گوگل جا خوش کرده بودن. همون صفحاتی که هیچ محتوای به درد بخوری نداشتن و کافی بود دستمون به جایی بخوره تا هزار تا پنجرۀ تبلیغاتی نفرت انگیز باز شه. یادتون اومد؟ حالا شاید سوال کنین چه اتفاقی افتاده بود که گوگل این صفحات رو در یافته های اولیه خود نمایش می داد؟ قضیه از این قرار بود که این سایتا با ساختن لینکای اسپم و ریختن کلمات کلیدی به صورت فله ای در سایتشان، گوگل رو فریب می دادن و به جایگاه های بالا نفوذ می کردن.

اما… گوگل هم بیکار ننشست. گوگل با ارائه بروزرسانیا و الگوریتمای جدیدش این سایتا رو جریمه و کم کم از صحنۀ اینترنت محو کرد. پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که به بررسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت اونا رو سبک و سنگین کرد. همین الان هم اگه سایتی از مطالب کپی استفاده کنه خیلی زود مورد خشم پاندا قرار میگیره و جریمه می شه. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن به دنیا اومد و وظیفۀ اون مقابله با سایت هاییه که از بک لینک سازی اسپم استفاده می کنن.

الگوریتمای گوگل

، کار ما امروز با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگله، اما اگه دوست دارین با دوستان دیگه، یعنی پاندا و پنگوئن هم آشنا شید، مقاله های دیگه ما رو در وبلاگ نوین بخونین:

  • الگوریتم گوگل پنگوئن چیه و چیجوری به سقوط رتبه گوگل منجر می شه؟
  • هرآنچه که باید در مورد الگوریتم گوگل پاندا بدونیم

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیه؟

google hummingbird

کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتره به معنی کلمات و رابطه اونا با هم توجه عمیق تری نشون بده. به چه دلیل؟ چون بعضی وقتا تولیدکنندگان محتوا واسه قرار گرفتن در یافته های اولیه گوگل مجبور بودن به شکل تکراری از کلمات کلیدی خاصی استفاده کنن. با این کار کیفیت مطالب پایین می اومد و سایتایی که محتوای عالی تولید می کردن، نمی تونستن خوب دیده شن. آخرسر…

در ۲۰ آگوست سال ۲۰۱۳ گوگل الگوریتم دیگری رو واسه بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.

دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار واسه این الگوریتم انتخاب شده، "سرعت و دقت" اون هستش. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات رو بررسی می کنه و هم معنی اونا رو تا حد زیادی می شناسه. مگس خوار در حالی که نزدیک ترین یافته ها رو به شما نشون میده، صفحاتی رو هم که زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کردن و محتوای درست و حسابی ندارن جریمه می کنه.

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم یافته های واقعی تر و دقیق تری رو به کاربران نمایش دهد و هم کاری کنه که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و مهم توجه خاصی کنن.

پاپ آپ

بی زحمت یه کاری کنین. همین الان یه تب جدید در مرورگرتان باز کنین و عبارت "آموزش شنا" رو جستجو کنین. چه نتیجه ای می گیرین؟

اتفاقی که افتاده اینه که الان دیگه با جستجوی آموزش شنا در گوگل، به صفحات بیریختِ اسپم نمی رسید، بلکه در همون یافته های اولیه لیستی از ویدئوها، تصاویر آموزشی و نشانی مکانای جور واجور واسه آموزش شنا رو ببینین؛ و این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما رو عمیق تر از قبل می فهمه، می دونه که به دنبال چه هستین و صفحاتی رو نشون میده که نیازتون رو برطرف کنه.

البته فقط همین نیس، به لطف مرغ مگس خوار شما خیلی سریع تر از قبل به نتیجۀ دلخواهتون می رسید و پیشنهادات دیگری هم دریافت می کنین که به احتمال زیاد ذهن کنجکاوتان از دیدن اونا خوشحال می شه. مثلا تصویر زیر رو ببینین.

مرغ مگس خوار گوگل

اینجا من عبارت "سن محمد صلاح" رو در گوگل جستجو کردم. همونطور که می ببینن گوگل به سرعت و در همون بالای صفحه، نتیجۀ دقیق (۲۶ years) رو به من نشون داده. علاوه بر این، اطلاعاتی رو هم در سمت راست تصویر و پایین صفحه مشاهده می کنین بیوگرافی کوتاه، اطلاعاتی در مورد خونواده، کارکرد اون در جام جهانی، افتخارات و جوایز. این اطلاعات واسه اون هستش که شاید من فقط دنبال سن نباشم و بخوام اطلاعات دیگری هم دستگیرم شه. می ببینن؟ گوگل فکر همه چیز رو کرده!

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیجوری کار می کنه؟

همونطور که در بخشای قبلی هم اشاره کردم، این الگوریتم عزیز با معنی کلمات و هم معنیای اونا هم کار داره. می پرسین چیجوری؟

مثلا شما جستجو می کنین "رستورانای آبادان" و مرغ مگس خوار سریع دست به کار می شه و کلمات دیگری رو هم که از نظر معنایی به کلمات "رستورانا" و "آبادان" نزدیکند در نظر میگیره.

مثلاً واسه رستوران کلمات "فست فود"، "غذا"، "غذای بیرون بر" و "رستورانای محلی" و واسه کلمۀ آبادان، مناطق نزدیک آبادان مثل اروند و خرمشهر هم در نظر گرفته می شن. با این کار شما می تونین یافته های مختلفی مانند بهترین رستورانای آبادان، در سفر به آبادان چی بخوریم؟ رستورانای خرمشهر و لیستی از این رستورانا رو در نقشه ببینین.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

قبلاً ممکن بود واسه رسیدن به نتیجۀ دلخواهتون چند بار به شکلای مختلفی عبارت مورد نظرتون رو جستجو کنین؛ اما الان مرغ مگس خوار با کمک گراف علم گوگل و جستجوی معنایی (Semantic search) این کار رو واسه شما راحت کرده. شاید سوال کنین که گراف علم و جستجوی معنایی دیگه چه هستن؟ نگران نباشین، در ادامۀ این مقاله جواب سوالتان رو پیدا می کنین.

گراف علم گوگل چیه؟

وقتی شما کلمه هایی رو در گوگل جستجو می کنین، فقط به دنبال یه صفحۀ مشخص نیستین؛ شما در این جستجو به دنبال یه هدف هستین. اینجاس که گراف علم به داد شما می رسه و احتمال رفتنتون به بیراه سا رو تا حد خیلی زیادی کم می کنه.

گراف علم گوگل یه سال قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار شروع به کار کرد و هدف اون نشون دادن یافته های دقیق و در رابطه، دربارۀ افراد و جاها و هرآنچه که به اونا مربوط می شد بود. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایتای معتبر (مثل ویکی پدیا و IMBD) جمع آوری می شن.

مثلاً وقتی شما نام داوینچی رو در گوگل جستجو می کنین، فقط به بیوگرافی داوینچی نمی رسید، شما در سمت راست صفحه یافته های دیگری رو هم مشاهده می کنین. این اطلاعات می تونن تابلوهای معروف این هنرمند، سبک نقاشی، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبک و … باشن.

گراف علم

اما گوگل از کجا می فهمه که این اطلاعات خواستۀ شما رو برطرف می کنن؟ اینجا گوگل از یه امکان فوق العادۀ دیگه به نام جستجوی معنایی استفاده می کنه.

جستجوی معنایی یا Semantic search چیه؟

جستجوی معنایی چیزی بالاتر از یه جستجوی کلمه به کلمه س. در جستجوی معنایی دیگه دقیق شدن و فوکوس کردن روی کلماتی نیس که شما جستجو می کنین، بلکه دقیق شدن و فوکوس کردن روی معنا و معنی کلماته.

در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما، محل زندگی و بقیه اطلاعات مربوطه رو جمع آوری می کنه و با در نظر گرفتن اونا، بهترین یافته ها رو به شما نشون میده. به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین.

در این جا می خوام دو نتیجۀ متفاوت، از دو جستجوی برابر رو به شما نشون بدهم. تصاویر زیر رو ببینین.

تصویر اول: این تصویر مربوط به جستجوی من در مرورگر همیشگیمه که گوگل به تاریخچۀ اون دسترسی داشته و اونا رو ثبت کرده.

جستجوی معنایی

تصویر دوم: این تصویر مربوط به اولین جستجوی من تو یه مرورگر جدیده که گوگل هنوز سوابقی از اونو در اختیار نداره. (منظورم از سوابق همین تاریخچۀ جستجوها یا Historyه. گوگل این اطلاعات رو براساس IP کاربران جور واجور واسه خودش نگه می داره و با در نظر گرفتن اونا رفتار شما رو بررسی می کنه.)

جستجوی معنایی

همونطور که می ببینن، پیشنهاداتی که واسه جستجوی اول (تصویر اولی) ارائه شده تا حد زیادی به شغل و چیزای مورد علاقه من نزدیکه و در مقابل، من هرگونه رابطه با یافته های جستجوی دوم رو تکذیب می کنم (!)

بله، این همون کاریه که در جستجوی معنایی انجام می شه. پیشنهاد می کنم واسه آشنایی بیشتر با معنی جذابِ جستجوی معنایی مقالۀ «جستجوی معنایی یا Semantic Search چیه و چه اهمیتی در سئوی سایت داره؟» نوشتۀ همکار خوبم آقای علی بای رو بخونین.

حالا برگردیم سراغ دوست عزیزمون و ببینیم که جناب مگس خوار چه ارتباطی با رفتار کاربران داره.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و رابطه اون با رفتار کاربران

اول از همه باید این رو بدونین که مرغ مگس خوار بیشتر به آدما اعتماد داره، تا رباتای گوگل. یعنی چه؟ بذارین با یه مثال ساده توضیح بدم.

وقتی کاربران عبارت "بازاریابی محتوا چیه" رو در گوگل جستجو می کنن، به یافته های مختلفی برخورد می کنن. حال اگه تعداد کاربرانی که روی نتیجۀ چهارم کلیک می کنن بیشتر از تعداد کاربرانی باشه که روی نتیجۀ اول کلیک می کنن، پس از یه مدت جایگاه نتیجه چهارم پیشرفت پیدا می کنه و در مقابل جایگاه نتیجه اول پایین تر میره. این یعنی مرغ مگس خوار گوگل رفتار کاربران رو تحلیل می کنه و به اونا اعتماد می کنه. پس تلاش کنین هنگام تولید محتوا، در کنار الگوریتما و رباتای جور واجور گوگل، مخاطباتون رو هم به طور جدی در نظر بگیرین و ببینین که به چه چیزایی توجه بیشتری نشون میدن. البته فقط تعداد کلیکا نیس که تعیین کننده س؛ عوامل مختلفی مثل اندازه پرش، اندازه گردش در سایت، محبوبیت در شبکه های اجتماعی و … هم در امتحان اندازه محبوبیت شما پیش کاربران دخیلند.

الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئوی سایت تاثیر داره یا نه؟

همونطور که گفتیم، الگوریتم مرغ مگس خوار به معنی و کیفیت محتوایی که تولید کردین و این که چه قدر مورد توجه کاربران بوده توجه خاصی داره. پس صد در صد روی سئوی سایت هم اثر میذاره. در ادامه چند نکتۀ مهم رو به شما می گم که اگه اونا رو رعایت کنین تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایتتون داره و رضایت خاطر مرغ مگس خوار سختگیرمان رو هم جلب می کنه.

  1. تموم کلمات کلیدی رو بهینه کنین

کلمات کلیدیاولین کاری که باید بکنیم اینه که کلمات کلیدی استفاده شده در متنمان رو بهینه سازی کنیم. یعنی چه؟ یعنی اینکه لازم نیس متن مون رو با یه کلمۀ کلیدی خاص خفه کنیم، بلکه باید از کلمات هم معنی و عبارات طولانی هم به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم. مثلاً وقتی کلید واژه اصلی مطلب مون راه اندازی فروشگاه اینترنتیه، در بخشای جور واجور متنمان می تونیم این کلمات و عبارات رو استفاده کنیم: ساخت فروشگاه اینترنتی، ایجاد فروشگاه اینترنتی، چیجوری فروشگاه اینترنتی بسازیم، چگونگی ایجاد فروشگاه اینترنتی، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی و … .

یادتون نره: وب سایتایی که فقط از کلمات کلیدی، اون به شکل بی فایده در متنشان استفاه می کنن و هیچ توجهی به کیفیت محتوای تولیدی ندارن، هدف جریمۀ مرغ مگس خوار قرار می گیرن.

با این حرفا میشه نتیجه گرفت که، مرغ مگس خوار دوست خوبی واسه سئوکاران کلاه سفیده و کابوسی بد واسه سئوکارهای کلاه سیاه س!

واسه اینکه با سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری بیشتر آشنا شید، می تونین مقالۀ «سئو چیه و به چه دلیل اهمیّت داره؟» رو در وبلاگ پرتال بخونین.

  1. بهینه سازی انکر تکستا هم فراموش نشه

انکر تکستشاید سوال کنین که انکر تکست چیه؟ انکر تکست یه تیکه از یه لینکه که کاربر اونو مشاهده می کنه و میتونه روی اون کلیک کنه. مثلاً همین نوشتۀ آبی رنگ که در جملۀ اول این پاراگراف می ببینن همون انکر تکست، عنوان لینک یا نام لینکه که با کلیک روی اون می تونین در صفحه ای دیگه راهنمای کامل انکر تکست رو بخونین.

حالا منظور از بهینه سازی انکر تکستا چیه؟ منظور اینه که انکر تکستا رو طوری انتخاب کنین که با کلمات کلیدی و محتوای کلی ساییتان هم جهت باشن. یعنی، جذابیت انکر تکست رو فدای بی ربطی اون به محتوا نکنین! هر چقدر هم که عنوان لینک شما جذاب باشه، اگه با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشه، از نظر گوگل بی معنی تلقی شده و تموم زحماتتان به باد میره. اگه احساس میکنین انکر تسکتهای لینکهای داخلی و خارجی وب سایتتون نیاز به بهینه سازی دارن اقدامات زیر رو انجام بدین:

  • لیستی از بک لینکای خارجی سایتتون جفت و جور کنین.
  • لیستی از لینکای داخلی سایتتون جفت و جور کنین.
  • همه این لینکا رو بازنگری کنین و ببینین که مناسب محتوای صفحۀ مقصد هستن یا نه.
  • حتماً از کلمات کلیدی هم در انکر تکست استفاده کنین.

البته اگه بخواین اطلاعات کامل تری در مورد انکر تکست به دست بیارین، من دو مقالۀ زیر رو واسه مطالعه پیشنهاد می کنم:

  • چیجوری انکر تکست (متن لینک) رو بهینه سازی کنیم؟
  • انکر تکست چیه و چه اهمیتی در سئو داره؟
  1. مقاله هایی با تعداد کاراکترهای جور واجور تولید کنین

طول مقاله وبلاگاین درسته که مقاله های طولانی و کامل واسه سئو و اعتبار سایت شما عالی هستن و خوانندگان زیادی هم هستن که عاشق این توضیحاتند، اما بعضی وقتا هم این مقاله ها ممکنه واسه بعضی خوانندگان خسته کننده و حوصله بر باشن. پس یه کاری کنین، بعضی وقتا مقالات خلاصه ای هم واسه کابران کم حوصله تولید کنین و اونو بین مقالات جامعتان پخش کنین.

  1. محتوای تصویری رو چاشنی پست هاتون کنین

کدهای اسکیمااینفوگرافیا، ویدیو و حتی بخشای ساده ای مثل گراف، جدول، نمودار، کمیک، آیکون و … چاشنی پستای سایت شمان. این عناصر وقتی در میان متنای طولانی به کار می رن، جذابیت اونو چند برابر می کنن و به کاربر کمک می کنن که با علاقۀ بیشتری متن رو دنبال کنه. پس هیچوقت از این بخش مهم غافل نشید!

  1. از کدهای نشونه گذاری Schema استفاده کنین

شایدً اول می خواین بدونین که اسکیما یا Schema چیه؟ اینجا کمی بحث تخصصی تر می شه؛ منظور از اسکیما، نشونه هاییه که واسه راحتی کار موتورهای جستجو، در سایتمون قرار می دیم. تصویر زیر رو ببینین.

مثال schema

در این جا من نام یه فیلم مورد علاقه ام رو جستجو کردم. در سمت راست تصویر اطلاعاتی مانند امتیاز فیلم از نظر کاربران، کارگردان، سال تولید، موسیقی و … رو مشاهده می کنین. این اطلاعات به سایتای مختلفی مثل ویکی پدیا، نیویورک تایمز و IMDb لینک دارن. گوگل این اطلاعات رو چیجوری پیدا می کنه و به اونا لینک میده؟ این اطلاعات توسط گراف علم گوگل، و با به کار گیری کدهای اسکیما اینجا جمع شدن. واسه درک بهتر، دو تصویر بعدی رو خوب نگاه کنین.

کد اسکیما

کد اسکیما

در تصاویر بالا دو نمونه از کدهای اسکیما رو مشاهده می کنین. در تصویر اول، IMDb با کدی که مشاهده می کنین، به گوگل کمک می کنه که بفهمه این بخش سایتِ من دربارۀ فیلم است.

در تصویر دوم که از همین سایت گرفته شده، به گوگل اعلام کردن که این بخش، امتیاز کلی فیلم رو نشون میده. ، حالا برگردین و به تصویر اولی نگاه کنین (یا اینکه خودتون PK رو در گوگل جستجو کنین)، مشاهده می کنین در بخشی که امتیاز کلی فیلم نشون داده شده، لینکی به سایت IMDb هست.

با مراجعه به سایت schema.org می تونین با شکلای جور واجور کدهای جور واجور اسکیما آشنا شید و از اونا در بخشای جور واجور سایتتون، مثل بیوگرافی، ویدیو، تصویر، فیلم و … استفاده کنین.

با انجام این کارا در کنار تولید محتوای مهم خیالتون از واسه گرفتار نشدن در دام جریمه های گوگل راحت هستش. نظرتون چیه که یه قدم بالاتر از زمان حال بذاریم و ببینیم که آیندۀ مرغ مگس خوار گوگل چیجوری هستش؟

آیندۀ جستجوها در اینترنت؛ با حضور افتخاری مرغ مگس خوار

گوگل در سال ۱۳۹۴ جستجوی صوتی خود رو واسه زبون فارسی فعال کرد و از اون زمان تا کنون همیشه در حال بهبود و توسعۀ اون بوده و تمرکزش رو روی یاد گرفتن زبانه محاوره ای هم قرار داده. اما این چه ربطی به مرغ مگس خوار داره؟ از اون جایی که درک جملات جور واجور و برداشت درست از معنی اونا لازمۀ جستجوی صوتیه، پس میشه گفت که در آینده مرغ مگس خوار سختگیری بیشتری به خرج میده. همین الان هم گوگل یه کامپیوتر پوشیدنی به شکل عینک طراحی کرده که با فرمونای صوتی شما کار می کنه و هر چیزی که بخواین در کمتر از چند ثانیه جلوی چشماتون نشون داده می شه.

آیندۀ سئو

این عینک به اینترنت وصل می شه و از راه اون به جستجو در اینترنت می پردازه و همۀ اینا با دستور صوتی شما و جلوی چشماتون انجام می شه. مثلاً اگه از عینکتون بخواین که سینوس ۷۵ درجه رو محاسبه کنه، در کثری از ثانیه با کمک جستجوی معنایی و گراف جستجو که هر دوی اونا دو بال مرغ مگس خوار هستن، جواب رو به شما نشون میده.

همه گیر شدن این عینکا و وسایل دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارن اصلاً دور نیس، پس از همین امروز فکری به حال اون بکنین و خودتون رو واسه یه آیندۀ پرچالش و در عین حال پرفرصت آماده کنین.

جمع بندی

امیدوارم که سفر امروزتان با نوین، خوش گذشته باشه. شما در سفری که با همراهی گوگل و مرغ مگس خوار اون برگزار شد، به دوران قبلِ تاریخِ جستجوهای با معنی رفتید، با جستجوی معنایی گوگل دیدار کردین و با گراف علم عجیب اون دست دادین. بعد یکم قدم بالاتر گذاشتین و وارد آینده ای نه خیلی دور رو شدید. با دیدن آینده شایدً کمی دلهره به شما دست داد و نگران اون شدید. اما جای هیچ نگرانی نیس، کمربندهای ایمنی رو باز کنین و از همین امروز تلاش کنین تموم اون چیزی که از این مقاله فهمیدین در کار و کاسبی اینترنتی تون پیاده کنین. در ادامۀ این راه، ما بازم همراه شماییم و تموم اطلاعاتمون رو در اختیارتون می ذاریم. اتفاقاً اگه جایی رو خوب متوجه نشدید و یا سوالی داشتین حتماً در بخش نظرات مطرح کنین. تا سفری دیگه بدرود.

 

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سمیرا سرباز

یه سمیرا هستم، علاقمند به بازاریابی اینترنتی، که همیشه بابام بهم میگه ما آخر نفهمیدیم شغل تو چیه!
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین