مقاله در مورد اعتیاد به اینترنت

Internet Addiction

شاید تا چند سال پیش کسی صحبتی از اعتیاد به اینترنت رو جدی نمیگرفت اما الان به یه مسئله بسیار مهم تبدیل شده.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ مطمئنا اینترنت یکی از بهترین، کاربردی ترین و ارزشمندترین اختراعاتیه که بشر در طول زندگی خود انجام داده. به واسطه اینترنت، میشه به بیشتر اطلاعات موردنیاز خود دسترسی مستقیم و در لحظه داشت.

در دنیایی که اینترنت واسه بشر ساخته، هر چیزی که تصور کنین در اختیار آدم قرار داره؛ از ارتباطای نامحدود تا اطلاعات علمی، سرگرمی، آموزشی، هنری و … اما همین دنیای قشنگتر و نامحدود، مصائبی هم با خود به همراه داره که بعضی وقتا غیر قابل تحمل به نظر می رسن.

شاید عبارت «اعتیاد به اینترنت» به گوشتون خورده؛ اما تعریف دقیق و درست اون رو میدونید و می تونین تصور کنین چه اثرات داغون کننده ای می تونه روی زندگی فرد داشته باشه؟ واسه باخبر شدن از این در ادامه مطلب با ما همراه باشین.

اعتیاد به اینترنت چیه؟

هر نوع زیاده روی گرایی در زندگی می تونه به شکل اعتیاد در اومده و زندگی عادی آدم رو دچار اختلال کنه. گذروندن ساعات خیلی از شبونه روز در فضای اینترنت و دور موندن از زندگی واقعی هم یه جور اعتیاد قرن حاضر هستش که خیلیا رو در سراسر دنیا به کام خود کشیده.

در جدیدترین گزارش دی اس ام-۵ که در واقع نسخه پنجم برنامه ریزی شده از انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) و یه راهنمای تشخیصی و آماری مشکلات روانیه، «اعتیاد به اینترنت» به عنوان اختلالی معرفی شده که به مطالعه و تحقیق زیادی نیازمنده.

پیرو همین موضوع، مقاله ای هم در سایت رسمی مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی منتشر و در اون نوشته شده که اعتیاد به اینترنت بیشتر در میان نسل جدید و مخصوصا کودکان دیده می شه. براساس تحقیقات صورت پذیرفته در همین زمینه، می گن از هر ۴ کودک، یه نفر دچار این اختلاله.

اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به کامپیوتر با همدیگه فرق دارن؟

دو اعتیاد موردبحث در موارد زیادی به همدیگه شباهت دارن که از جمله میشه به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • دریافت حجم زیاد اطلاعات:

    وقتی که بیشتر ساعات زندگی خود رو در فضای مجازی و در صفحات وب می گذرونین، از اندازه خلاقیت و کارایی خود در محل کار می کاهید. هم اینکه، این موجب می شه تا با اعضای خونواده تعامل و مراوده کمتری داشته باشین.

  • زور ناخودآگاه:

    صرف زمان زیاد در اینترنت و انجام فعالیتایی مثل بازی، چت یا پیگیری اخبار و تغییرات بورس و … می تونه روی شغل شما تاثیر منفی زیادی داشته باشه.

  • اعتیاد به ارتباطای مجازی:

    استفاده زیادتر از اندازه از شبکه های اجتماعی و اپای پیام رسان موجب ایجاد رابطه های مجازی و تخریب ارتباطای خانوادگی می شه.

چه عواملی در تشکیل اعتیاد به اینترنت نقش دارن؟

معتادین به اینترنت وقتی که فکرشون مشغوله، استرس دارن، عصبانی، عصبی یا دپرس هستن، واسه فرار از این دردها و آرامش حال خود به اینترنت پناه می برن.

تحقیقات انجام شده بوسیله محققان دانشگاه لوا، نشون میده که اعتیاد به اینترنت بین مردان ۲۰ تا ۳۰ سال که از افسردگی رنج می برن، عادی تره.

آدمایی که دچار استرس، اضطراب و خشم هستن هم شدیدا مستعد اعتیاد به اینترنت اعلام شدن. کمبودهای عاطفی موجب می شه تا آدما به دنیای مجازی روی آورده و بدین واسطه نیازای خود رو برآورده کنن.

هم اینکه بد نیس اشاره کنیم کسائی که سابقه دیگه اعتیادها، مثل اعتیاد به الکل یا مواد مخدر رو داشتن هم جزو اصلی ترین قربانیان اعتیاد اینترنتی هستن.

استرس، نبود خوشحالی، خجالتی و غیر اجتماعی بودن دلایل اصلی واسه استفاده زیادتر از اندازه ادما از اینترنت حساب می شن.

نشونه های اعتیاد به اینترنت چیه؟

این اعتیاد هم مثل دیگه رفتارای زیاده روی گرایانه، نشونه های روحی و جسمی زیادی داره که کرد اون در افراد جورواجور با هم فرق داره. از جمله عادی ترین و محسوس ترین نشونه های معتادین اینترنت میشه به موارد زیر اشاره کرد:

نشونه های روحی

  • احساس گناه
  • نگرانی
  • نبود صداقت
  • افسردگی
  • حس سرخوشی هنگام به کار گیری کامپیوتر یا دیگه دیوایسای الکترونیک
  • نداشتن توانائی واسه معتقد بودن به برنامه ریزیای زندگی
  • بی خیال نسبت به موضوع بودن نسبت به زمان
  • تنهایی
  • دوری از کار
  • هیجانات منفی / سرآسیمگی

نشونه های جسمی

  • کمردرد
  • سردرد
  • افزایش یا کاهش وزن
  • مشکل خواب
  • سندروم تونل کارپال
  • دو بینی یا تاری چشم

اثرات کوتاه مدت و دراز مدت اعتیاد به اینترنت چیه؟

از اثرات کوتاه مدت این اعتیاد میشه به عقب افتادن کارا، فراموش کردن مسوولیتا و زیاد شدن وزن اشاره کرد. اثرات دراز مدت اون هم شامل کمردرد، گردن درد، سندرم مچ دست و مشکلات بینائی می شه.

هم اینکه اگه به بازی یا شرط بندیای آنلاین معتاد باشین، موجب ورشکستگی شما هم می شه.

تستی واسه تشخیص اعتیاد به اینترنت هست؟

تحقیقات و تحقیقات بسیاری در مورد روشای جورواجور واسه اندازه گیری اندازه اعتیاد آدما به اینترنت صورت پذیرفته س که از جمله میشه به پرسشنامه دکتر «کیمبرلی» اشاره کرد. با جواب دادن به سوالات این پرسشنامه، می تونین اندازه اعتیاد خود رو تشخیص بدید.

این سوالات در زیر مطرح شدن و اگه شما به ۵ سوال از ۸ گزینه زیر جواب مثبت بدین، یه معتاد اینترنتی به حساب می رید.

  • عاشق به کار گیری اینترنت هستین؟ به فعالیتای آنلاین خود در گذشته یا آینده فکر می کنین؟
  • وقتی که آنلاین هستین، احساس رضایت بیشتری دارین؟
  • تا الان به ترک اینترنت، کم کردن اندازه استفاده یا کنترل به کار گیری اینترنت اقدام کردین؟
  • وقتی که اینترنت ندارین، دپرس، عصبی، بی حوصله یا سرآسیمه میشین؟
  • بیشتر از برنامه ریزیای واقعی خود در زندگی آنلاین میشین؟

داروئی واسه درمان اعتیاد به اینترنت هست؟

از اونجا که این اعتیاد جنبه احساسی و روحی داره و در بیشتر مواقع در نتیجه افسردگی و اضطراب ظاهر می شه، پس داروهایی که واسه رفع افسردگی یا نگرانی تجویز می شن واسه درمان اعتیاد به اینترنت هم می تونن کاربرد داشته باشن.

نیاز به یادآوریه که قرصای اعصاب رو باید حتما با مشورت و تجویز دکتر استفاده کنین. اما براساس تحقیقات دانشکده داروسازی مونت سینای، قرص اس سیتالوپرام (Escitalopram) می تونه داروی مناسبی واسه درمان اعتیاد به اینترنت به حساب بره چون یه داروی ضدافسردگیه.

روشای درمان اعتیاد به اینترنت چیه؟

براساس گزارش انجمن ملی سلامت، واسه ترک اعتیاد به اینترنت لازم نیس کلا از اون دوری کنین، بلکه از اپلیکیشنایی دوری کنین که مشکل ایجاد می کنن.

یکی از عادی ترین روشای درمانی واسه معتادین به اینترنت، ارائه الگوی استفاده جدید از اینترنت و وسایل الکترونیک به بیماره تا کلا، الکوی رفتاری قبلی ایشون رو دچار اختلال کنه. واسه تحقق اینجور هدفی، بعضی وقتا تمرینایی به فرد داده می شه تا از فضای مجازی به دنیای واقعی برگرده.

در بسیاری موارد، درمان گرها از معتادین اینترنت میخوان تا ساعات به کار گیری اینترنت خود رو اندازه گیری کرده و اندازه استفاده غیر به درد بخور خود رو تعیین کنن. بعد براساس اندازه به دست اومده، برنامه های خارجی واسه خود تعیین کنن.

واسه درمان اعتیاد به اینترنت میشه از دوستان و اعضای فامیل و افزایش ارتباطای واقعی با اونا هم استفاده کرد. یعنی به جای چت کردنای مجازی، در دنیای واقعی با هم در تماس باشن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

روانشناسی ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *