الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

سئو و بهینه سازی سایت

الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

۱۹ مهر ۱۳۹۵

پس از دو سال انتظار، الگوریتم پنگوئن گوگل در آخر بروزرسانی شد و سئو کاران بسیاری به این موضوع عکس العمل نشون دادن. این چهارمین بروزرسانی بزرگیه که گوگل روی الگوریتم پنگوئن خود اعمال می کنه. گوگل میگه که الگوریتم پنگوئن نسخه ۴ به صورت لحظه ای (Real Time) سیگنالای مربوط به رتبه بندی رو پردازش می کنه. هم اینکه می گن که این بروزرسانی، آخرین به روز رسانیه که الگوریتم پنگوئن دریافت می کنه چون که از این پس الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم جستجوی گوگل فعالیت می کنه. هرچند این موضوع به این معنی نیس که الگوریتم پنگوئن دیگه بروزرسانی نمی شه، بلکه به این معناست که بروزرسانیای ان به صورت عمومی اعلام نمی شن.

الگوریتم پنگوئن گوگل به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کنه

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتریه که واسه مقابله با سایتایی که می خوان از راه اسپم و بقیه روشای غیر قانونی در یافته های جستجوی گوگل تغییر بسازن، طراحی شده. این الگوریتم واسه اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از اون پس در دوره های مشخصی فعالیت می کرد.

یعنی، الگوریتم پنگوئن تلاش می کنه سایتایی که اسپم گونه به نظر می رسن رو شناسایی و جریمه کنه. سایتای جریمه شده حتی اگه موارد موجود در گوگل پنالتی خود رو اصلاح می کردن هم تغییری در وضعیت شون ایجاد نمی شد چون سایتای جریمه شده باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می موندن و این کار هم ممکن بود ماه ها به طول برسه.

آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن، یعنی پنگوئن نسخه ۳٫۰، در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ انجام شد. پس هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده بود، نزدیک به دو ساله که منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئنه تا بتونه از شر جریمه های گوگل رها شه!

به گفته گوگل این تاخیرات به خاطرات سپرده می شن. با آخرین بروزرسانیایی که در این الگوریتم انجام شده، حالا پنگوئن به صورت Real-Time فعالیت می کنه. همونطور که الگوریتم جستجوی گوگل همیشهً در حال Crawl و Index وب سایتا هستش، الگوریتم پنگوئن هم در همون لحظه، فاکتورهای موجود در وب سایتا رو بررسی می کنه. طی این روند منظم، سایتا ممکنه جریمه شن یا از جریمه رهایی پیدا کنن. بهتره بگیم، اینجا خبر بد و خبر خوب یکی هستن!

همونطور که گوگل در وبلاگ خود گفت:

با این تغییرات، داده های موجود در الگوریتم پنگوئن در لحظه تحلیل و به روز می شه. پس تغییراتی که اعمال می شه بسیار سریع تر از گذشته مشخص هستش چون پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شه.

الگوریتم پنگوئن جدید بیشتر روی صفحه تمرکز داره، نه کل سایت!

گوگل هم اینکه گفته که الگوریتم جدید پنگوئن بسیار جزئی تر و دقیق تر بکنه. اینکه الگوریتم پنگوئن گوگل بیشتر از قبل دقیق تر (Granular) شده بدین معناست که تک تک صفحات موجود در سایت رو بررسی می کنه و به جای تاثیر روی رنک کلی سایت، صفحه شامل اسپم رو می شناسونه.

در گذشته، جریمه های الگوریتم پنگوئن روی کل سایت اعمال می شد. ، دقیق تر شدن الگوریتم پتگوئن گوگل به این معنیه که این الگوریتم صفحه محور شده؟ به نظر می رسه جواب هم آریه هم خیر! در این شرایط حتی اگه کل سایت کارکرد خوبی داشته باشه اما یکی از صفحات به صورت اسپم شناسایی شه بازم روی رتبه بندی سایت تاثیر داره. با این حال به این معنی نیس که تموم سایت شما جریمه می شه.

هم اینکه، گوگل گفته که دیگه بروزرسانیای الگوریتم پنگوئن رو اعلام نمی کنه. از اونجایی که الگوریتم پنگوئن نسخه ۴٫۰ به صورت لحظه ای کار می کنه و همیشهً در حال فعالیته، دیگه احتیاجی به تایید به روزرسانیا وجود نداره.

الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴٫۰ واقعاً یه الگوریتم زنده س؟

به روزرسانی لحظه ای الگوریتم پنگوئن به این معنی نیس که این الگوریتم به طور کاملً زنده و یافته های اون عینیه. گوگل هنوزم در مورد اینکه اثرات این الگوریتم بعد از چه مدت اعمال می شه چیزی نگفته س. اما باید گفت که مدت زمان اعمال این تغییرات خیلی طولانی نیس و ممکنه در عرض چند هفته خود رو نشون بده. بهتره بگیم اگه گوگل به صورت منظم از سایت شما بازدید کنه، پس ممکنه تغییرات اعمال شده رو سریع تر ببینین. اگه گوگل همیشهً از سایت شما بازدید نکنه، پس این تغییرات زمان بیشتری نیاز داره تا به طور کاملً اعمال گردند.

برخیا فکر می کنن که تغییرات حاصل از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل رو دیدن، اما گوگل هنوز چیزی رو تایید نکرده.

گذشته بروزرسانیای الگوریتم پنگوئن گوگل

بروزرسانی الگوریتم پنگوئن در طول سالای گذشته به توضیح زیر بوده:

  • پنگوئن ۱٫۰ در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۰ معرفی شد (روی ۳٫۱% از کوئریا تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۱٫۱ در ۲۶ می سال ۲۰۱۲ معرفی شد (روی کمتر از ۰٫۱% از کوئریا تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۱٫۲ در ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ معرفی شد (حدود ۰٫۳% از کوئریا رو تحت تاثیر خود قرار داد).
  • پنگوئن ۲٫۰ در ۲۲ می سال ۲۰۱۳ معرفی شد (روی ۲٫۳% از کوئریا تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۲٫۱ در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد (حدود ۱% از کوئریا رو تحت تاثیر خود قرار داد).
  • پنگوئن ۳٫۰ در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ معرفی شد (کمتر از ۱ % از کوئریا رو تحت تاثیر قرار داد).
  • پنگوئن ۴٫۰ هم که به صورت لحظه ای کار می کنه تازگیا در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ معرفی شده.

در مورد الگوریتم پنگوئن ۴٫۰، ممکنه گوگل درصدی واسه کوئریای تحت تاثیر قرار گرفته منتشر نکنه چون این الگوریتم به صورت لحظه ای کار می کنن و ممکنه درصدا دائم عوض شه.

جمع بندی

به نظر می رسه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس تماشاگر تغییر رتبه خیلی از سایتا در یافته های جستجوی گوگل باشیم. نظر شما درباره الگوریتم جدید پنگوئن چیه؟ فکر می کنین گوگل روش مناسبی رو واسه مقابله با اسپمینگ استفاده کرده؟

خوشحال میشیم نظرات و پیشنهاداتتان رو با ما در میان بذارین. هم اینکه، کارشناسان نوین آماده پاسخگوئی به سوالات شما در مورد آموزش سئو هستن.

موضوعات در رابطه سئو و بهینه سازی سایتالگوریتمای بهینه سازی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین