سرفصل محتوا

  • Keyword Stuffing چیه؟
  • ضررای احتمالی از استفاده فوت وفن Keyword Stuffing
    • از دست دادن جایگاه و رتبه سایت یا google penalize
    • از دست دادن کاربران سایت
  • فوت وفن تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟
  • تکنیکای عادی واسه تکرار کلید واژه
    • ۱- تکرار کلمه هدف در عنوان صفحه
    • ۲- تکرار کلید واژه در توضیحات صفحه
    • ۳- تکرار زیادتر از اندازه یه عبارت در محتوای صفحه
    • ۴- تکرار لینک با متن مشابه تو یه صفحه یا کل سایت
    • ۵- هدف گذاری روی نام محله ها یا عبارات نزدیک به هم
  • جانشین مناسب واسه تکرار کلید واژه چیه؟
  • تکرار کلید واژه همیشه موجب جریمه سایت میشه؟

Keyword Stuffing چیه؟

اصطلاح keyword stuffing یا همون بمباران کلمات کلیدی یه روش قدیمی و البته عادی واسه معرفی کلید واژه هدف به رباتای گوگله. در این روش تلاش میشه، با تکرار یه کلمه یا عبارت مشخص؛ در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و حتی لینکای داخلی، شانس کسب جایگاه زیاد کرده شه.

در عمل این روش موجب افزایش چگالی کلید واژه هدف در صفحه شده و به ظاهر کمک میکنه گوگل متوجه موضوع صفحه شه. این فوت وفن طی چند سال گذشته بسیار موثر بوده و با وجود وسایل بررسی سئو مانند افزونه Yoast به کار گیری اون بسیار منطقی و درست به نظر میرسه.

با به روزرسانی الگوریتمای گوگل تکرار کلید واژه کارایی خود رو از دست داده و امروز به عنوان یکی از روشای اسپم از نظر گوگل شناخته میشه.

اسپم

در گذشته تلاش میکردیم که کلید واژه هدف دست کم در ۳ درصد از کلمات صفحه تکرار شه یا یعنی در هر ۳ خط از محتوا دو بار دیده شه. ولی این روش امروز کارایی گذشته رو نداره.

ضررای احتمالی از استفاده فوت وفن Keyword Stuffing

حال وقت اون رسیده تا با هم به ضررای احتمالی به کار گیری این فوت وفن بپردازیم . به خاطر این به کلمه ضررهای احتمالی اشاره کردم که کلا بحث از دست دادن رنک و اعتبار یه سایت به عوامل بسیار زیادی بستگی داره که فوت وفن Keyword Stuffing یکی از اوناس . در زیر به ۲ ضرر احتمالی اشاره می کنم :

از دست دادن جایگاه و رتبه سایت یا google penalize

به طور کامل مشخصه که شما با به کار گیری این روش شمشیر خود رو واسه گوگل و دیگه موتورهای جستجو از رو بسته اید. به گوگل حق نمیدین که با این دشمنی شما مقابله کنه ؟

گوگل نگرانی همیشگیش رضایت کاربران خوده . با این کار یعنی به کار گیری کلمات کلیدی خیلی وقتا بسیار زیاد و خسته کننده , کاربران رو آزرده نمی کنین ؟

از دست دادن کاربران سایت

فرض کنین من در این مقاله از کلمه Keyword Stuffing شدیدا استفاده میکردم , طوری که در هر خط دست کم ۵ بار و در هر پاراگراف ۲۰ بار شما این کلمه رو می دیدید .

بازم مایل بودین که تا انتها این مقاله رو بخونین ؟ بازم وقت می گذاشتین تا دیگه مقالاتی که به وسیله من در این سایت منتشر شده رو بخونین ؟ شک نداشته باشین نه !!!

این جاست که مهمترین ضرر به کار گیری به کار بردن کلمات کلیدی زیادتر از اندازه رو واسه خود و وب سایتم به ارمغان آورده ام !!! یعنی از دست دادن کاربرانی مثل شما .

فوت وفن تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟

در اولین مراحلِ طراحی موتورهای جستجو، الگوریتمای طراحی شده بسیار ساده بودن. در سالای ابتدایی این الگوریتمای توانایی پایینی در درک رابطه معنایی کلمات و شناسایی معنی یه پاراگراف یا حتی صفحه داشتن.

در این شرایط بهترین روش واسه شناسایی موضوع صفحه، انتخاب عباراتی بود که بیشتر در صفحه حضور داشتن. رباتای گوگل با در نظر گرفتن اندازه تکرار یه عبارت در صفحه موضوع اونو تعیین کرده و جایگاه مناسب در یافته های جستجو رو مشخص می کردن.

متخصصین سئو از همین ضعف موتورهای جستجو استفاده کرده و با تکرار کلید واژه مورد نظر خود تلاش می کردن در این عبارات جایگاه بهتری به دست بیارن.

کم کم الگوریتمای گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain معرفی شده و با به کار گیری هوش مصنوعی قادر به تشخیص رابطه معنایی عبارات و تعیین کیفیت محتوای صفحه شدن.

الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیه؟

هرچقدر دقت رباتای گوگل در شناسایی معنی و کیفیت صفحه زیاد شد، تاثیر تکرار کلید واژه کمتر شد. تا جاییکه گوگل رسما اعلام کرد فوت وفن keyword stuffing رو به عنوان یکی از روشای اسپم در سئو می شناسه.

تکنیکای عادی واسه تکرار کلید واژه

استفاده زیادتر از اندازه، از یه عبارت خاص، موجب میشه گوگل متوجه تلاش شما واسه کسب جایگاه در اون کلید واژه شه. در نقطه مقابل این روش نشون دهنده کیفیت پایین محتوای تولید شده به وسیله شما میشه که میتونه موجب از دست رفتن جایگاه در یافته های جستجوی گوگل شه.

الان روشای مختلفی واسه keyword stuffing در سایتا استفاده می شه که در ادامه به بررسی بعضی از اونا میپردازیم:

۱- تکرار کلمه هدف در عنوان صفحه

یکی از آزاردهنده ترین روش ها تکرار عبارتی مشخص در عنوان صفحه یا سایته. در این روش مدیر سایت تلاش میکنه تا عباراتی مشخص و هم معنی رو در عنوان صفحه تکرار کرده و از این روش شانس خود رو واسه کسب جایگاه در اونا زیاد کنه. تصویر زیر نمونه ای از تکرار کلید واژه در عنوان صفحه س.

گوگل پیشنهاد میکنه که عنوان صفحات به طور کامل اختصاصی و توصیفی باشن. اختصاصی به این معناست که هیچ صفحه دیگری در سایت شما عنوانی مشابه با این صفحه نداشته باشه. توصیفی یعنی که عنوان صفحه توضیحی کوتاه و کاربردی از محتوای قرار گرفته در اون صفحه باشه.

۲- تکرار کلید واژه در توضیحات صفحه

همین روش در توضیحات صفحه هم استفاده میشه. بعضی از مدیران سایتا تصور میکنن که تکرار یه عبارت مشخص یا ترکیبای جور واجور اون در توضیحات صفحه میتونه موجب کسب جایگاه در همه اون عبارات شه.

در حالیکه این روش خیلی راحت واسه گوگل قابل تشخیص بوده و ممکنه به خاطر همین جایگاه خود رو یافته های جستجو از دست بدین. پیشنهاد میشه توضیحات متا متنی توصیفی و دقیق در مورد محتوای صفحه باشه و از اون از عباراتی جذاب که شانس کلیک کاربر رو زیاد می کنن استفاده شه.

۳- تکرار زیادتر از اندازه یه عبارت در محتوای صفحه

به جربزه میشه گفت بیشترین به کار گیری keyword stuffing در محتوای مقاله یا محصول مشاهده میشه. در این روش مدیر سایت تلاش میکنه دست کم ۳ درصد از محتوای خود رو به یه عبارت مشخص اختصاص بده.

افزونه Yoast تکرار کلید واژه رو به عنوان یکی از فاکتورهای سئو محتوا اعلام کرده و همه گیر بودن وردپرس موجب شده که این روش در فضای وب به سرعت عادی شه.

این افزونه تنها یه وسیله واسه بررسی محتوای شماس و سبز شدن چراغ اون به معنی کسب جایگاه در کلمه هدف نیس.

بسیاری تصور میکنن که اگه چراغ افزونه سبز باشه حتما در یافته های جستجوی گوگل جایگاه مناسبی به . ولی در بسیاری موارد در حال فریب خود و البته گوگل هستن.

این فوت وفن نه فقط موجب بهتر شدن وضعیت سئو شما نمیشه بلکه میتونه دلیل راضی کننده ای واسه جریمه سایت شما به وسیله گوگل باشه.

۴- تکرار لینک با متن مشابه تو یه صفحه یا کل سایت

در بعضی سایتا مشاهده میشه که عبارت مشخصی رو در همه محتوای یه صفحه یا در همه صفحات سایت به نشانی مورد نظر خود لینک کردن. در این روش معمولا از اسکریپتایی استفاده میشه که عبارت مورد نظر رو شناسایی کرده و به شکل خودکار به صفحه هدف لینک میکنن.

این روش هم از نمونه های keyword stuffingه و تاثیر منفی زیادی بر سئو سایت شما داره.

۵- هدف گذاری روی نام محله ها یا عبارات نزدیک به هم

در بعضی از سایتا معمولا عبارات طولانی تر روش زوم شده و تلاش میشه که به جای تکرار یه عبارت در صفحه، ترکیبای مختلفی از اون، با هدف گذاری روی نام محله ها، شهرها و یا حتی شرکتا استفاده شه.

این روش هم به طور کامل مخالف با استانداردهای گوگل بوده و از مصادیق بمباران کلمات کلیدیه.

جانشین مناسب واسه تکرار کلید واژه چیه؟

الان گوگل تلاش میکنه به جای توجه به کلید واژه و تکرار اون در صفحه، از معنی کلیدی واسه تعیین کیفیت محتوا و جایگاه اون در یافته های جستجوی گوگل استفاده کنین. روشای مختلفی واسه معنی گرایی در تولید محتوا هست که در مقاله معنی کلیدی چیه به اون اشاره شده.

بهترین روشای جانشین واسه keyword stuffing عبارتند از:

به کار گیری کلمات هم خونواده و هم معنی
به کار گیری عبارات برابر انگلیسی
به کار گیری عبارات توصیفی که مثل همون معنی رو منتقل میکنن
لینک سازی با عبارات طولانی و ترکیبای جور واجور
بیان موضوعات حاشیه ای که رابطه معنایی مستقیم با موضوع دارن

این تکنیکا به شما کمک میکنن تا بدون اینکه مجبور به تکرار عبارتی مشخص در صفحه باشین معنی مورد نظر خود رو به گوگل و البته کاربر برسونین.

واسه معنی گرایی نیازمند شناخت الگوریتمای گوگل هنگام بررسی محتوای صفحه هستیم. پس از اون از همین الگوریتما استفاده میکنیم تا محتوایی استاندارد که هم واسه کاربر و هم واسه گوگل قابل درک باشه رو تولید کنیم.

روند انتخاب کلمه هدف، شناخت الگوریتما و جفت و جور محتوای استاندارد در کارگاه آموزش روش هدف دار سئو و تولید محتوا آموزش داده میشه.

تکرار کلید واژه همیشه موجب جریمه سایت میشه؟

با مطالعه این مقاله، اولین سوالاتی که به ذهن شما میرسن عبارتند از:

با اینحال قوانین چیجوری هنوز صفحاتی که از این روش استفاده میکنن بعضی وقتا جایگاه مناسبی در یافته های جستجوی گوگل دارن؟
چیجوری معنی مورد نظر خود رو به کاربر منتقل کنیم بدون اینکه کلمه هدف رو در متن تکرار کنیم؟
تعداد استاندارد و مشخصی واسه تکرار یه کلمه در صفحه هست؟
هدف گوگل ارائه محتوای مهم و با کیفیت به افرادیه که در اون جستجو میکنن. هدف شمام باید همین باشه.

اگه محتوایی که تولید می کنین واسه کاربر مهم باشه و از مطالعه اون لذت ببره مطمئن باشین که به وسیله گوگل جریمه نمی شین.

دقت کنین که احتیاجی به دقیق شدن و فوکوس کردن روی تعداد تکرار یه عبارت در صفحه و یا حذف اون از بخشایی از مقاله خود ندارین. هیچ عدد مشخص و استانداردی واسه تعداد به کار گیری یه کلمه در صفحه وجود نداره.

واسه جلوگیری از جریمه گوگل، کافیه به صورت از قصد و با هدف سئو کلمات رو در متن تکرار نکنین. ادبیات خود رو تغییر ندین و متن رو به شکلی بنویسین که واسه خونن قابل درک باشه.

منبع:  websima.com – honeytech.ir