مغز، یکی از سوال برانگیزترین ارگانای بدن آدم و حیواناته. از آسونترین مدل مغز گرفته تا پیچیده ترین اونا که واسه انسانه، نکات ریز و مبهم بسیاری رو درون خود نهفته دارن. هر چی ساختار مغز سخت تر می شه، سوالات و ابهامات هم بیشتر می شه.

مغز آدم با وزن تقریبی ۱٫۵ کیلوگرم، شگفتیایی رو دلیل شده که حتی خودش هم قادر نیس به هزاران سوال به وجود اومده جواب دهد. تا حالا به خوابای تون فکر کردین؟ به این نتیجه رسیدین که چقدر این واحد پردازشی دقیق و منظم عمل می کنه و اگه اختلالی کوچیک در اون ایجاد شه، چی می شه؟

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

جنگ ذات و پرورش

جنگ ذات و پرورش یکی از بزرگ ترین سوالات بی جواب بشره. کدوم یکی در تشکیل شخصیت آدم مهم تره؟ ژن یا رفتاری که در طول زندگی می آموزد؟

هنوز واسه ما مشخص نیس که تا چه حد افکار، کردار و اعمال مون براساس وراثت بوجود اومده و چقدر رو بدست آوردیم. این عبارت رو تحت عناوین مختلفی مثل ذاتی-اکتسابی، طبیعت و تربیت و وراثت و محیط هم می شناسیم.

مسئله ای که جنگ ذات و پرورش رو واسه آدم سخت تر می کنه، تعامل این دو بر یکدیگره. مثل گذشته دیگه نمیشه این دو عامل رو از هم جدا دونست و گفت فردی ۲۰ درصد به شکل ژنتیکی و ۸۰ درصد به صورت اکتسابی این جوری س.

تاثیر گیری ژنتیک از رفتارای اکتسابی و برعکس، کار رو واسه محققین خیلی سخت تر کردن و مطالعه و تحقیق با اون چیزی که قبلا انجام می شد فرق بسیار کرده.

به چه دلیل مغز دست از کار میکشه؟

مغز مرکز فرماندهی اطلاعات بدن و به طور کل مهم ترین بخش بدن هستش. بیماریای ساده می تونه در آخر منتهی به کشته شدن آدم شه. از بیماریای ساده ای شروع می شه، کم کم به سیستم عصبی فشار وارد می کنه و بعدا می تونه حتی دلیل مرگ شه.

تعداد بسیار خیلی از بیماریای مغزی، کم کم آدم رو منزوی می سازه و بعد این موجود زنده رو از پای در می آورد. بسیاری قابل درمان ان و بسیاری دیگه خیر. اما اون چیزی که این وسط مطرح می شه اینه که چیجوری و به چه دلیل، به طور کل مغز آدم فعالیت خود رو متوقف می سازه.

خوابیدن و خواب دیدن

وقتی به خواب میریم، بخشایی از مغزمون به طور کل فعالیت خود رو متوقف میسازن، همین احساس دلیل آرامش ذهنی ما می شه. دیگه توانایی فکر کردن ندارین و نمی تونین فرمانی به اعضای بدن خود بدین، شما خوابیده اید و مرکز فرماندهی بدن شمام خوابیده.

بین خواب، هممون اتفاقات عجیبی رو تجربه کردیم. کارایی انجام دادیم که هیچ وقت در زندگی عادی امکانش نبوده یا به مکانایی سفر کردیم که حتی شاید به اونجا فکر هم نکرده ایم. ما آدما بین خواب، رویا می بینیم و محققان هیچ ایده ای ندارن که این رویا از کجا میاد و چیجوری شکل میگیره.

خواب دیدن یه روند به طور کامل غیر قابل تصور واسه سطح علم الان بشره و تئوریای متنوعی در مورد اون مطرح شده. شک نداشته باشین پیش اومده که به خوابای خود فکر کنین و حتی ساعتا تحت تاثیر رویایی که دیدین قرار بگیرین و تموم فکر و خیال تون مشغول اون شه.

واسه همه سوالا و نگرانیای ذهنی شما، هنوز هیچ دانشمندی جواب قطعی پیدا نکرده. هنوز هیچکی نمی دونه آدما به چه دلیل خواب می بینن و این وسط، چه اتفاقی در مغز اتفاق می افته.

پرسشای خیلی زیاد در مورد حافظه

یه سوال بزرگ دیگه. مغز چیجوری مثل یه انبار اطلاعات عمل می کنه؟ اطلاعات به چی تبدیل شده و درون نورونا ذخیره می شن؟ این سوال رو شاید بشه بزرگ ترین سوال نورولوژیستای امروزی دونست.

با این حال، سیستم ساز و کار مغز در مورد حافظه به این سادگیا نیس. به چه دلیل بعضی خاطرات رو واسه همیشه و تا لحظه مرگ یدک می کشیم و یه سریای دیگه رو چند ثانیه بعد حتی فراموش می کنیم؟ ورودی و خروجی مغز به چه صورته؟

اگه قرار باشه هر چیزی که می بینیم مفهومی پیدا کنه، مغز باید اونو تحلیل کنه و در همین حال اگه قرار نگهداشتن همه جزئیات باشه، مغز آدم به یه نقطه اشباعی می رسه، پس فقط بعضی چیزای گزیده رو یاد می گیریم.

شمام سوالات زیادی در مورد حافظه دارین؟ بهتره منتظر پژوهشای بیشتر محققین بمونین.

چگونگی هوشیاری

هر شخصی به عنوان یه آدم با واحد پردازشی جداگونه، درک متفاوتی نسبت به فرد دیگه نسبت به جهان دور و بر خود داره. هوشیاری و آگاهی نسبت به جهان دور و بر، پیشرفته ترین کاریه که مغز آدم می تونه بکنه. مغز می تونه فهمیده باشه، صدها چیز رو در آن واحد بررسی کرده و همه رو هم درک کنه.

با به کار گیری دستگاه های پزشکی میشه نقاط جور واجور مغز رو بررسی کرد و نقاط تیره و روشن رو دید. با به کار گیری اینجور طرحایی میشه به یه نتیجه گیری کلی رسید اما اینکه اصل این هوشیاری از کجاس و به چه دلیل آدم با بقیه موجودات زنده تا این حد فرق داره مشخص نیس.

حتی مواردی که مربوط به ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه هم می شه رو میشه به لیست اضافه کرد. به چه دلیل و براساس چه ریتمی، تا این حد منظم نفس می کشیم، اونم بدون اینکه مجبور باشیم؟ به چه دلیل قلب می تپد؟ نظم اون چیجوریه و به چه دلیل نمی تونیم اونو کنترل کنیم؟ و هزاران سوال بی جواب دیگه.