شما از راه گزارشهای گوگل آنالیتیکس می تونین در مورد ترافیک سایت خود اطلاعاتی مهم به دست بیارین. مهمترین بخش گوگل آنالیتیکس توانایی بررسی گزارشها و انتخاب بهترین روش هدف دار با به کار گیری اونا واسه بهبود سایته. در این مقاله با گزارش Treemaps آشنا میشین.

گزارش treemaps گزارش تصویریه واسه مقایسه متریک اولیه در مقابل متریک ثانویه که معمولا نشون دهنده اندازه تاثیر کانال هاس. در این گزارش شما می تونین کارکرد کانالای جور واجور مثل تبلیغات کلیکی، ورودی سئو، ورودی سایتای دیگه و یا ترافیک ورودی از راه شبکه های اجتماعی رو مشخص کنین. بیایید نگاهی دقیق تر به چگونگی خوندن گزارشات treemaps و هم اینکه تحلیل داده ها در فعالیتای آنلاین بندازیم.

گزارش treemaps

اگه شما با معنی گزارش treemaps آشنا نیستین این گزارش به روشی تصویری از تحلیل داده ها به وسیله مستطیلات در تو می گن. مزیت گزارش treemap به این صورته که امکان امتحان تاثیر کانالای جور واجور رو به صورت تصویری در اختیار ما قرار میده، اگه اگه این کار رو از راه اعداد قرار بود بکنیم کار سختی می شد.

واسه مشاهده گزارش treemaps در google analytics به قسمت : Acquisition ->All traffic->Treemaps برید.

وقتی که شما اول به گزارش نگاه می کنین، یه نمودار رنگی از بازدیدهای سایت به صورت جدا شده از هم کانالای جور واجور مشاهده می کنین.
واسه خوندن این گزارش به گزینه های متریک اولیه (primary metrics) و متریک ثانویه (secondary metrics)در بالای صفحه دقت کنین.

متریک اولیه

به تعداد ورودی سایت اشاره داره (مثل تعداد بازدید) و به وسیله اندازه مستطیل واسه هر کانال نشون داده می شه. گزینه های مربوط به متریک اولیه عبارتند از :

  • goal completion (تعداد هدفای تکمیل شده)
  • goal value (ارزش هدف)
  • new users (کاربران جدید)
  • sessions (بازدیدها)

متریک ثانویه

بر کیفیت بازدیدا در داخل سایت اشارهدارد. و به وسیله رنگ هر مستطیل نشون داده میشه. هر چی رنگ سبز تیره تری داشته باشه کیفیتبالاتری داره و هر چی مستطیل قرمز رنگ تر باشه کیفیت پایین تری داره. گزینه های مربوط به معیارای ثانویه یعنی:

  • % new sessions (درصد بازدید جدید)
  • session duration (میانگین مدت زمان بازدید)
  • bounce rate (اندازه پرش)
  • goal conversion rate (اندازه تبدیل هدف)
  • pages/ sessions (تعداد صفحات/بازدید)

دوره گوگل آنالیتیکس

هر چیزی که درباره موشکافی اطلاعات سایت با وسیله گوگل آنالیتیکس باید بدونین

موشکافی

فرصت محدوده ثبت نام کنین

اطلاعات بیشتر هر کانال

گزارش treemaps به شما امکان بخش بندی (Segment) رو نمی ده. پس اگه شما قصد مشاهده داده های خاص یه کانال (مثلا تبلیغات کلیکی گوگل) رو داشته باشین چیکار باید کرد؟
حالا خوبیش اینه این امکان در گزارش treemaps هست که داده های جزیی ترهر کانال (Drilled down Data) واسه شما نشون داده شه.

کانال موتورهای جستجو (Organic Search)

در داخل نمودار در گزارش treemaps شما می تونین روی هر مستطیل کلیک کنین تا اطلاعات جزیی تر و دقیق تری از اون کانال (Drilled down Data) واسه شما نشون داده شه. مثلا با کلیک روی مستطیل تبلیغات کلیکی (Paid Search) فهرستی از کلیدواژهای جور واجور با بیشترین ترافیک نشون داده می شه.

ما متریک ثانویه رو به اندازه تبدیل هدف (Goal Conversion Rate) تغییر دادیم. پس می تونیم مشاهده کنیم که کدوم کلید واژه ها مخاطب با کیفیت تری واسه سایت جذب کرده. طبق تحلیلامون از داده ها مشاهده کردیم که کلماتی که بیشترین ترافیک رو واسه سایت ایجاد می کنن حتما بهترین کیفیت رو دارا نیستن.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، در حالی که کلمه youtube merch بیشتر از ۳۵۰ کاربر به سایت هدایت کرده اما کمترین اندازه اندازه تبدیل هدف رو داشته. از طرف دیگه کلمه Google Apparel با اینکه فقط ۶۵ کاربر جذب کرده، بیشترین اندازه تبدیل رو به خود اختصاص داده.

جهت مشاهده داده های بیشتر که به خصوص مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل از گزارش adwords treemaps استفاده کنین که جلوتر در این مقاله دربارش صحبت می کنیم.

علاوه بر کلمات کلیدی که در تبلیغات کلیکی گوگل به اون اشاره کردیم، شما می تونین با کلیک کردن روی مستطیل ورودی ارگانیک (Organic Search) همین تحلیل رو واسه ترافیک سئوی سایت هم انجام بدین.
اما همونطور که در شکل فوق مشاهده می کنین به دلیل سیاستای حفظ حریم مشتری در گوگل قسمت کلی ای از کلمات کلیدی ارگانیک به صورت not provided نشون داده می شه. در این حالت  شما داده های محدود تری واسه تحلیل دارین.

کانال ورودی سایتای دیگه(Referral)

واسه تقسیم بندی کارکرد داده های سایت خودتون روی هر کدوم از کانالای داخل نمودار گزارش treemaps کلیک کرده و به داخل اون برید. بعد تقسیم بندی داده های کانالایی رو ترافیک رو به سایت شما میارن رو می بینین.

در این مثال ما با دید متریک اولیه به کاربران جدید نگاه می کنیم که به ما امکان مشاهده داده های کاربران جدیدی که تازگیا وارد سایت شدن رو میده.هم اینکه ما میانگین مدت زمان بازدید رو به عنوان متریک ثانویه در نظر گرفتیم تا اندازه فعالیت افراد در سایت رو به وسیله مدت زمان حضور اونا در سایت اندازه گیری کنیم.

وقتی کاربران به روی لینکاتون در سایتای دیگه کلیک می کنن (به غیر از لینکایی که براشون نشون داده شده در موتورهای جستجو) و وارد سایت شما می شن، این رو ریفرال ترافیک میگیم، که این نوع ترافیک از دید گوگل ترافیک برگشت نامیده می شه که به سایت اصلی referrer و این نوع ترافیک Referral Traffic می گن.

ما به وسیله کلید واژه ها میفهمیم که بیشترین تعداد حضور افراد در سایت حتما بیشترین ترافیک رو در سایت به همراه نمی آورد.سایت yummly.com نشون میده که هر چند بیشترین تعداد آدما به سایت وارد می شن اما مستطیل مربوط به اون قرمز پر رنگه چون که این افراد کمترین مدت زمان حضور در سایت رو دارن. از طرفی دیگه سایتایی مانند mindbodygreen.com و nutritionstripped.com تعداد افراد کمتری در سایت رو نشون میدن اما مستطیل مربوط به اون رنگ سبز پر رنگ رو نشون میده چون که این افراد بیشترین مدت زمان حضور در سایت رو دارن.

شما می تونین بر هر کدوم از این قسمتا کلیک کنین تا وارد اون شید و ترافیک واقعی و جزیی تری که URL به سایت شما وارد می کنه رو ببینین. مثلا اگه سایت شما در تعدادی مقاله روی پست huffington ضمیمه شده باشه شما با کلیک روی URL می تونین ببینین که کدوم مقاله بازدید کنندگان بیشتری رو واسه سایت شما داره.

اهمیت تحلیل و بررسی سایت رو بدونین

تحلیل و بررسی سایت چه اهمیتی داره؟

حالا بخونین

کانال شبکه های اجتماعی (Social)

انتخاب هر کدوم از کانالای شبکه های اجتماعی ترافیک وارده به سایت شما رو تقسیم بندی می کنه.

هر چند ما دلمون نمی خواد که فقط روی ترافیک متمرکز شیم. داده ها pinterest  و twitter رو نشون میدن، در حالی که تعداد کاربران کمتر بیشترین ترافیک حضور در سایت رو طبق نسبت صفحه به بازدید دارن. درواقع توییتر با بازدید کنندگان تقریبا کمتری، رنگ سبز تیره رو نشون میده که نشون بده س میانگین بالای نسبت صفحه به بازدید اون کانال نسبت به بقیه کانالای روی نموداراست.

گزارش adwords treemaps

کارشناسان بازاریابی دیجیتالی کمپینای تبلیغاتی برگزار می کنن که کسائی که حسابای کاربری Adwords خود رو به google Analytics لینک می کنن شک نداشته باشین به این گزارش treemaps به خصوص در Adwords علاقه مند می شه. این کار می تونه به شما امکان تقسیم عملکردا رو به وسیله کمپینا، Ad groups، و کلید واژه ها در داخل قسمت Ad groups بده. وقتی که شما واسه اولین بار به گزارش نگاه می کنین بهترین کمپینای خود رو که روی نمودار نشون داده شده می بینین. این گزارش کمی گزینه های metric بیشتری رو نسبت به تموم گزارشات ترافیک treemaps با نشون دادن متریکای خاص adwords محیا می کنه.

دیجیتال

متریکای اولیه عبارتند از:

  • clicks (کلیکا)
  • Impressions (بازدید تبلیغات)
  • goal completion (تعداد هدفای تکمیل شده)
  • goal value (ارزش هدف)
  • new users (کاربران جدید)
  • Sessions (بازدیدا)

متریکای ثانویه عبارتند از :

  • CPC (هزینه هر کلیک)
  • CTR (اندازه کلیکا)
  • new sessions (بازدیدای جدید)
  • average session duration (میانگین مدت زمان بازدید)
  • bounce rate (اندازه پرش)
  • page/sessions تعداد صفحات/بازدیدا
  • goal conversion rate اندازه تبدیل هدف

در تصویر فوق ما کمپینای کلیکی گوگل با متریک اولیه بازدید (Session) و متریک ثانویه اندازه تبدیل هدف(Goal Conversion Rate) رو میبینیم.

در گزارش treemaps همونجوریکه در تصویر مشخص شده، کمپینای AW-Drinkware  و AW-Office و AW-Apparel بیشترین اندازه تبدیل هدف رو داشتن. هم اینکه می تونیم مشاهده کنیم که کمپین AW-Youtube  بر خلاف تعداد ورودی زیاد (۱۱۷۵ بازدید) کمترین اندازه تبدیل هدف رو داشته.

براساس این داده ها ما باید به داخل این کمپینا بریم و به دنبال راه هایی جهت بهبود اندازه تبدیل اهداف خودمون با استفاده ازمتنای جور واجور تبلیغاتی و یا کلیدواژهای جور واجور بگردیم.

اگه شما روی یه کمپین (مثلا کمپین AW-Apparel) کلیک کنین، اد گروپ (Ad Group) های این کمپین نشون داده می شه. در این جا ما متریکای ثانویه رو روی قیمت هر کلیک (CPC)قرار دادیم.

قیمت

در این مثال واسه هر کدوم از قسمتا ما می تونیم مقایسه کنیم که کدوم ادگروپ، کلیدواژهای گرانتری رو داره. طبق رنگ ما میفهمیم که هر قسمتی که دارای رنگ قرمز پر رنگ تری باشه شامل کلیدواژهای گرانتری هم هست و عوضش قسمتایی که رنگ سبز پر رنگ تری داشته باشن دارای کلیدواژهای ارزون تری هستن.با نگه داشتن موس روی حباب سفید رنگ کنار نام اد گروپا قیمت متوسط هر کلیک (CPC) در اون اد گروپ نشون داده می شه. طبق این تصویر ما می تونیم بیشترین تعداد بازدیدا (براساس اندازه مستطیل) و گرون ترین ادگروپا رو (براساس رنگ) شناسایی کنیم تا به دنبال فرصتایی جهت کاهش هزینه ها بگردیم.

نتیجه گیری

گزارش treemaps راهی سریع جهت نشون دادن کانالای موثر هستش. اگه شما در این گزارش وقت صرف نکردین، پیشنهاد می شه حتما وقتی رو جهت آزمایش داده ها و مشاهده اندازه ترافیک سایت خودتون به روشی جدید، امتحان کنین. به کمک این گزارش شما می تونین فرصتای جدیدی رو جهت بهبود کارکرد کانالای جور واجور (از جمله شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات بنری و…) در سایت پیدا کنین.