فصل تجارت – کار در ارتفاع  واژه ای است که برای تمامی فعالیت هایی که در ارتفاع بیشتر از 1.2 متر از سطح زمین انجام شوند صورت می گیرد . در دسترسی طناب  به دلیل اینکه متخصصان در ارتفاع زیادی از سطح زمین قرار می گیرند . که دسترسی به این مکان ها وجود ندارد .

 حتی ممکن است در ارتفاع 20 متر از سطح زمین قرار بگیرند . اقداماتی برای جلوگیری از سقوط این افراد در نظر گرفته می شود که به آن ایمن سازی عملبات های کاردارتفاع گفته می شود.

روش کار در ارتفاع

برای کار در ارتفاع  باید طناب مورد نظر را محیطی ببندیم که لبه تیزی نداشته باشد تا از پارگی طناب در هر صورت جلوگیری کنیم . سپس ارتفاع کار با آویزان شدن از اسپایدر من و رعایت نکات ایمنی قادر به جابه جایی در تمام سطوح ساختمان و انجام کار مورد نظر است .

اصول دسترسی طناب یا راپل

هنگامی که از کار در ارتفاع  صحبت به میان باشد می توان گفت رعایت اصول ایمنی همیشه مهم ترین رکن انجام کار است . زیرا اگر در انجام این اصول تنها یک اشتباه کوچک به وجود بیاید می تواند ارتفاع کار را تا حد زیادی در معرض خطر . حتی معرض خطر فوت قرار بدهد .

از اصول اولیه این کار می توان به گذراندن دقیق دوره های آموزشی راپل کاری یا طناب کاری  اشاره کرد . این دوره تنها برای افراد خاصی نیستند . بلکه برای تمامی افراد که از شجاعت ، مهارت و هوش بالا برخوردار باشند . می تواند آموزش خود را ارائه بدهد .

ایمن سازی عملیات های کار در ارتفاع

ایمن سازی عملیات های کاردراتفاع را می توان در سه نکته تقسیم بندی کرد که در زیر گفته شده است :

1 ــ اولین نکته مورد نظر کار بر روی سطح زمین است . یعنی تا جایی که امکان دارد باید از کار در ارتفاع  جلوگیری کرد . و برای انجام کارهایی که امکان انجام آنها از روی سطح زمین وجود دارد . نباید از دسترسی طناب  استفاده کرد .

2 ــ  دومین نکته مورد نظر این است که اگر برای انجام کار مورد نظر راپل  نیاز است . باید تمامی ابزاری که می توانند از سقوط فرد جلوگیری کنند مورد استفاده قرار بگیرند . تا از خطرات احتمالی بتوان جلوگیری کرد .

3 ــ سومین نکته ای که مورد نظر بدترین شرایط ممکن را رقم می زند . که در هیچ حالتی نتوان از خطر سقوط فرد جلوگیری کرد .

در این صورت باید برای ایمن سازی عملیات کار در ارتفاع  از تمامی ابزار ها و تجهیزات و روش هایی که می توانند در صورت سقوط از صدمه به فرد و خطرات احتمالی جلوگیری کنند . استفاده کرد . تا این صدمات و خطرات را در راپل  به حداقل ممکن رساند .

آیین نامه دسترسی طناب

برای کار در ارتفاع  آیین نامه ای در نظر گرفته شده است . که با مقررات و نکات مورد نظر خود ایمن سازی محیط کار ، نیروهای انسانی و منابع مادی کشور را رقم می زند . همچنین باعث پیشگیری از حوادثی می شود . که امکان رخ دادن آنها در کارگاه های کار در ارتفاع  وجود دارد .

این آیین نامه تشکیل شده از 85 قاونون با نام قانون کار جمهوری اسلامی تشکیل شده است . که برای تمامی کارگاه های موجود در ایران قابل اجرا می باشد .

آموزش کار در ارتفاع

همانطور که گفته شد برای اینکه بتوان بهترین کار را برای کار در ارتفاع  ارائه داد باید ارتفاع کار دوره آموزشی خاصی را گذرانده باشد . ارتفاع کاران در این دوره های آموزشی به مهارت های زیر اشراف پیدا می کنند :

1 ــ ارتفاع کاران در این دوره آموزشی یاد میگیرند بتوانند خدمات راپل  را به درستی انجام بدهند . تا با در نظر گرفتن اصول مختلف  انواع خدمات مورد نظر را ارائه بدهد .

2 ــ این افراد به این موضوع مهارت پیدا می کنند که هر کاری را در چه زمانی باید انجام بدهند . و از چه کارهایی باید برای دوری از خطر اجتناب پیدا کنند .

( دانش این افراد قدرت این افراد برای انجام خدمات مورد نظر دسترسی طناب  است . بدون هیچ شکی می توان گفت که اگر این افراد دانش نداشته باشند . نمی توانند برای راپل  استخدام شوند . )

انواع خدمات دسترسی طناب

1 ــ خدمات نما با استفاده از داربست

2 ــ خدمات نما با استفاده از طناب

3ــ خدمات نما با استفاده از روش های دیگر مثل نردبان ، جرثقیل و کلایمر .

کار در ارتفاع  با طناب

دسترسی طناب  خطرات خاص خودش را دارد که می تواند صدمات مالی و جانی بسیاری به مردم وارد کند . درست است که با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن مقررات ایمنی می توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد .

اما امروزه کار در ارتفاع  خدماتی را با نام  راپل  با طناب ارائه داده است . که توانایی کاهش بسیار زیادی از صدمات و خطرات  احتمالی دارد مورد نظر را دارد .

کاربرد دسترسی طناب

دسترسی طناب  خدمات بسیار گسترده ای را ارائه می دهد که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد :

  • پیچ و رولپلاک سنگ نما
  • نماشویی ساختمان
  • نورپردازی نما
  • نقاشی نما
  • جوشکاری
  • برشکاری
  • نصب تابلو و بنر های مورد نظر
  • ضد آب کردن نمای ساختمان
  • محکم سازی سنگ نما
  • بستن درز انقطاع

تاریخچه راپل

تاریخچه راپل  را می توان پس شکل گیری اول تمدن های موجود در جهان دانست . زیرا اگر نگاهی به سازه های موجود در جهان داشته باشیم متوجه می شویم که تاریخچه و قدمت کار در ارتفاع بسیار زیاد است و به قبل از قرون وسطی باز می گردد .

در زمان قرون وسطی کار در ارتفاع  توسط کارگرانی که در این کار متخصص نبودند و هیجگونه دوره آموزشی را پشت سر نگذاشته بودند انجام می شد . این موضوع باعث می شد تا این افراد به دلیل نداشتن مهارت در کاری که انجام میداند . دچار  حوادث زیادی بشوند که انتهای بیشتر آنها با مرگ روبه رو بود .

پطس از اینکه  اروپا در انقلاب صنعتی قرار گرفت و مشتمل به ساخت وسایلی همچون آسانسور ، جرثقیل و ارتفاع سازه های دیگر به دست بشر شد خزراتی که دسترسی طناب  به همراه داشت به شدت افزایش یافت .

تا اینکه کشور انگلستان به عنوان اولین کشور در جهان در سال 1874 دست به تدوین روش کلی کار در ارتفاع  و تعیین قوانین مورد نظر برای کار در ارتفاع   زد . به صورتی که اولین قانون بهداشت ایمنی توسط کشور انگلستان برای ایمنی کار منتشر شد . و در نهایت توانست تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی و کاهش حوادث ممکن در حین کار را به ارمغان بیاورد .

پیچ و رولپلاک سنگ نما