مگی لیونگ، مدیر ارشد محتوای یه سایت محتوایی در مورد اطلاعات مالی میگه از وقتی که در سال ۲۰۱۳ به این شرکت پیوسته، به دنبال استخدام نیروی کار با تجربه بودن. خود اون در اول ورود دست کم ۱۵ سال سن بالا تر از بیشتر ۵۰ نیروی این شرکت بوده؛ نیروهایی که از اون زمان تا کنون تعدادشون به ۳۰۰ نفر رسیده.

اون اضافه می کنه: «ما هنگام بررسی خواهندگان کار، به دنبال متقاضیانی می گردیم که تجربه داشته باشن. این شامل نیروهای سن بالا تر هم می شه، چون که بیشتر اونا سالای خیلی از عمر خود رو به تلاش واسه رسیدن به این سطح دادن». مگی لیونگ از وقتی که به این شرکت پیوسته، حدوداً ۱۲ نیروی کار بالای ۵۵ سال واسه تیم خود استخدام کرده.

بازار کار نیروی ۵۵ سال به بالا

بازار کار نیروهای سن بالا تر در آمریکا خیلی مناسب نیس. با وجود اندازه پایین بیکاری این گروه سنی، شاخصای مشارکت و درآمد این گروه اصلاً رضایتبخش به نظر نمی رسه. با وجود اینکه آمار و ارقام صحنه نامساعدی رو به تصویر میکشن، به گفته روث فینکلشتاین از دانشگاه کلمبیا، دو روند تناقص آمیز در جریان هستن؛ یکی نبود علاقه به استخدام نیروی سن بالا تر، و دیگری علاقه نیروی کار به ادامه فعالیت. مردم به دلایل جور واجور از جمله علاقه، عقب انداختن بازنشستگی، سلامت ذهنی و جسمی، و یا دلایل اقتصادی، مدت بیشتری کار می کنن.

اما به گفته اون با این حساب اگه شغل خود رو در سن بالای ۵۵ سال از دست بدین، پیدا کردن یه شغل دیگه براتون خیلی سخت تر میشه. فینکلشتاین میگه تحقیقات نشون میدن کارفرماا در استخدام نیروهای سن بالا تر، نگران اندازه توانمندی اونا در انجام وظایف شغلی و هم اینکه هزینه های جانبی اونا هستن. اما به گفته اون غافل شدن از امتیازات استخدام نیروی کار سن بالا تر، کوتاه نگری میشه.

ارزشی که دست کم گرفته می شه

فینکلشتاین میگه استخدام نیروی کار سن بالا تر می تونه امتیازات مهمی داشته باشه، از جمله اینکه این گروه مدت بیشتری در شغل خود باقی می مانند. داده های مرکز آمار اداره کار آمریکا آمریکا هم این موضوع رو تأیید می کنه. گزارش سال ۲۰۱۴ این مرکز نشون میده ۵۸ درصد از نیروهای سن بالا تر، ۱۰ سال یا بیشتر در شغل خود مونده ان، در حالی که این اندازه واسه چهل و چند ساله ها به صورت میانگین ۳۷.۳ درصد بوده. این وفاداری می تونه به معنی هزینه جایگزینی کمتر واسه شرکتا باشه.

لیزا استرلینگ، معاون رئیس و مدیر نیروی انسانی یه شرکت جهانی فعال در مورد فناوریای مدیریت منابع انسانی میگه با وجود تمرکز بیشتر شرکتا روی استخدام نسل جوون، در میان بازار نیروی کار ۵۵ سال به بالا فرصتای بسیار زیادی واسه پیدا کردن کارمندان باتجربه و با مهارت هست. اون میگه: «اونا در این سن کار و کاسبی رو خوب درک می کنن، مهارتای فردی و حرفه ای مهمی دارن، و بیشتر وقتا به آموزش کمتری نیاز دارن».

کارکنان سن بالا تر با دریایی از ارتباطات جورواجور و تجربه به محل کار خود میان و به قول لورن گریفین، این نقطه قوت آنانه. گریفین از مدیران یه شرکت نیروی انسانی در آمریکاست. خیلی از کارفرماها نگران این هستن که نیروی کار سن بالا تر ممکنه در به کار گیری وسیله ها یا پلتفرمای فناورانه خیلی مهارت نداشته باشن. اما گریفین باور داره این بیشتر مسئله ای فردیه، نه سنی. اون میگه همین اواخر مجبور شده به یه درخواست کننده جوون بگه پروفایل لینکدینش رو به روزرسانی کنه.

گریفین ادامه میده: «نیروی سن بالا تر، روابط عمومی بهتری هم داره. چند سال حضور در محیطای کاری در بیشتر موارد مهارتای لازم واسه هدایت این محیط رو در اختیار اونا قرار میده».

عبور از کلیشه ها

مدیر یه شرکت خدمات مراقبت در منزل هم میگه زیاد پیش میاد که نیروی کار خود رو از بین نیروی ۶۰ و حتی ۷۰ سال به بالا انتخاب کنه. اون میگه نگرانیایی که در مورد تواناییای این قشر هست بی اساسه. از نظر اون اونا در رابطه برقرار کردن با مشتریان کارکرد بسیار خوبی دارن. اون اضافه می کنه: «عبور کردن از کلیشه ها خیلی مهمه؛ کلیشهایی مثل اینکه نیروی سن بالا تر نمی تونه از پس بعضی کارا بر بیاد، یا اینکه نیروی جوون همیشه سرش در موبایله». اون میگه وقتی با این دید به بقیه نگاه کنیم، فرصتای استخدامی فوق العاده ای رو از دست میدیم.

لیونگ هم در این باره میگه نباید تواناییای افراد و تناسب اونا با نیازای شرکت خود رو به سن و سالشون وابسته دونست.