چای، محبوب‌ترین نوشیدنی بین ما ایرانی‌هاست و کالای مربوط به دم کردن چای، از ملزومات هر خانه ایرانی است. سماورهای ذغالی، سماورهای برقی و گازی و نهایتا چای‌سازهای برقی، از نسل‌های این لوازم خانگی هستند.
در سال‌های اخیر، چای ‌ساز تفال طرفداران زیادی بین دوست‌داران چای پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین علت این محبوبیت، سرعت بیشتر کار چای‌سازهای برقی نسبت به سماورهای گازی است. در دوره‌ای که زمان، حرف اول را می‌زند، همیشه ابزارهایی پیشرفت خواهند کرد که زمان را به‌طرز قابل قبولی کاهش دهند.
در این مطلب، سعی کرده‌ایم با استفاده از تجربیات مصرف‌کنندگان و نظرات کارشناسان، راهنمای کاملی برای خرید چای ساز برای شما داشته ‌باشیم. با ما همراه باشید.
چای ساز ‌دم‌آور
‌در این دسته از چای‌سازهای برقی، قوری، روی کتری قرار می‌گیرد و چای آرام آرام با بخار آب درون کتری، دم می‌کشد. به اعتراف کاربران وب‌سایت‌های خرید و فروش کالا و مصرف‌کنندگان این دسته از چای‌سازها و البته کارشناسان، این نوع از چای‌ ساز، نسبت به دو مدل دیگر، برتری و کیفیت بالاتری دارد و مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری این چای ساز، بسیار به مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری روی سماور، نزدیک است.
اگر چای‌خور حرفه‌ای هستید و تفاوت عطر چای دم‌کشیده‌ روی سماور و چای‌ساز برایتان محسوس است، پیشنهاد می‌کنیم سراغ این دسته از چای‌سازها بروید.
چای سازها صدای مزاحم ندارند
کتری های برقی و چای سازها همانند سماور و یا کتری های معمولی نیستند که در هنگام به جوش آمدن آب، سوت بکشند و یا سروصدا کنند. کتری های برقی، پس از به جوش آمدن آب، خود به خود خاموش می شوند و لذا هیچ صدایی ندارند. پس اگر به صدا حساس هستید و صدای سوت زدن کتری در هنگام به جوش آمدن آب را ناخوشایند و حتی ملال آور می دانید، چای ساز می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
چای ساز تفال آب را سریع به جوش می آورد
بزرگ ترین مزیت چای ساز نسبت به سماور و یا کتری، سرعت آن است. چای ساز چند برابر سریع تر از سمار می تواند آب را بجوش آورد. اگر شما نیز به دلیل مشغله زیاد، زمان کمی در اختیار دارید و یا صرف زمان برایتان خیلی مهم است، می توانید در فکر خرید چای ساز تفال باشید.
چای ساز تفال نمی سوزد
احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که زیر کتری آب را روشن کرده باشید و جلوی تلویزیون در هنگام مشاهده سریال و یا بازی فوتبال خوابتان برده باشد. و یا ممکن است مشغول صحبت با گوشی باشید و به یکباره یادتان آید که کتری بر روی اجاق گاز در حال سوختن است. کتری یا سماور سوخته و سوراخ شده را می بایست دور انداخته و برای خرید نوع جدید اقدام کنید. یکی از مهم ترین مزیت هایی که چای سازها در مقایسه با کتری و سماور دارند، این است که دارای سیستمی هستند که حتی اگر آب درون کتری تمام شود، کتری نمی سوزد. پس با داشتن چای ساز ، دیگر نگران سوختن آن نباشید.
مراقب دستتان نباشید
سماورهای سنتی در اثر حرارت، بسیار داغ می شوند. شاید بگویید که بسیاری از چای سازها مجهز به دسته های نسوز هستند. حتی اگر دسته های سماور شما نسوز باشند، احتمال جدا شدن دسته در حین بلند کردن سماور، دور از انتظار نیست. همچنین بسیاری از ما خاطره به همراه داشتن یک دستمال در کنار کتری را فراموش نمی کنیم. با داشتن چای ساز، نگران دستان خود نباشید و کتری به جوش آمده را با آسودگی خاطر از روی چای ساز بلند کنید.
دما را به دلخواه تنظیم کنید
اگر دم کشیدن فنجان چای و یا قهوه برایتان اهمیت زیادی دارد، قابلیت تنظیم دما در چای ساز را جدی بگیرید. چای سازها در مقایسه با سماورهای برقی، دمای دقیق موردنیاز را به شما هدیه می  دهند. سنسور دمای کتری برقی به شما این امکان را می دهد که به کارهایتان برسید و نگران سرد شدن آب کتری نباشید و در هر زمان دلخواه بتوانید چای گرم میل کنید. همچنین اگر اهل خوردن قهوه فرانسه، چای سبز، چای ژاپنی و چای بهاره هستید، بهتر از ما می دانید که نیاز به یک دمای مشخص دارید. به عنوان مثال، برای تهیه قهوه فرانسه، نیاز به دمای ۱۹۵ درجه فارنهایت دارید، درحالی که چای سبز به دمای پایین تری نیاز دارد. برای تهیه چای ژاپنی و چای بهاره نیز به ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه فارنهایت دما نیاز دارید. البته قیمت چای ساز های دارای این قابلیت، اندکی بیشتر است.
انواع چای ساز تفال
 
چای ساز 201 تفال
 
چای ساز 5098 تفال
 
چای ساز 5108 تفال
 
یک چای ساز خوب چی داره ؟
جنس قوری
یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود چای و یا دمنوش ما طعم و رنگ بهتری داشته باشد در کل جنس قوری می تواند پیرکس، چینی و یا استیل باشد، قوری های که جنس چینی و یا پیرکس دارند بهترین کیفیت را برای دم کردن چای به ما می دهد اما قوری های استیل بسیار زیباتر هستند و هیچ گاه نمی شکند اما متأسفانه استیل باعث تغییر رنگ و طعم چای می شود و خیلی زود چای را سیاه می کند اما در زیبایی آن هیچ شکی نیست، پس اگر کیفیت طعم و رنگ برای شما اهمیت بیشتری دارد به دنبال چای سازی باشید که دارای قوری چینی و یا پیرکس هست اما متأسفانه برندهای مطرح هیچ کدام قوری چینی ندارند اما کیفیت پیرکس هم بسیار به چینی نزدیک است.
قطع کن خودکار
یکی از مواردی که در انتخاب چای ساز تفال بسیار مهم است داشتن قطع کن اتوماتیک می باشد این سیستم در کتری برقی باعث می شود به محض اینکه آب به نقطه جوش برسد کتری برقی شما به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار می گیرد این موضوع دو مزیت برای شما خواهد داشت اول اینکه مصرف انرژی پایین می آید و دوم اینکه چای با دمای ملایم و دائمی بخار آب شروع به دم کشیدن می کند و در انتها در صورت تمام شدن آب کتری به صورت اتوماتیک خاموش می شود و از آسیب رسیدن به کتری برقی جلوگیری می شود و دیگر لازم نیست نگران تمام شدن آب کتری خود باشید، شاید برندهای متفرقه نیز همین سیستم را داشته باشند اما سنسوری که برای این کار استفاده می کنند به قدری ضعیف است که بعد از مدت کوتاهی خراب می شود و احتیاج به سرویس پیدا خواهد کرد و به یک دستگاه بلااستفاده در منزل شما تبدیل می شود.
نشانگر میزان آب
در چای سازهایی که دارای یک کتری استیل و یا پلاستیکی هستند که میزان آب داخل آن قابل مشاهده نیست این نشانگر میزان آب که به شکل قسمتی شفاف است شما می توانید بدانید تا میزان آب کتری را مشاهده کنید تا اگر احتیاج بود آن را پرکنید تا در زمانی که به آن مراجعه می کنید آب جوش کافی در اختیار شما قرار بگیرد
حالت گرم نگه دارنده
همان‌طور که کفتیم در چای ساز سیستمی وجود دارد که به محض جوش آمدن آب سیستم قطع کن فعال می شود و به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار می گیرید در این حالت چای ساز آب را در دمای 70 درجه نگه می دارد تا هر زمانی که به آن مراجعه کردید آب داغ در اختیار شما باشد، در اینجا ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد دم کرد چای و یا دمنوش را دارید برای اینکه چای شما دارای عطر و رنگ بهتری شود زمانی که آب را برای جوش آمدن می گذارید چای خود را با آب سرد بشورید تا هم خاک آن برود و هم کمی خیس بخورد و بعد از جوش آمدن زمانی که کتری در حالت گرم نگه دارنده قرار می گیرد چند لحظه منتظر بمانید تا دمای آب به 70 درجه برسد این دمای آب بهترین دما برای دم کردن چای و یا دمنوش است چراکه باعث باز شدن رنگ و عطر آن می شود.