بازاریابی بانکی
بانکها، شریان حیاتی اقتصاد هر کشورند. تلاش مؤسسات مالی و بانکی در سطح جهان در جهت افزایش کارایی است. باید برای جلب و تشویق مردم به پس انداز، جمعآوری سرمایههای کوچک و به کارانداختن آنها در رشتههای تولیدی وخدماتی، نقش مهمی ایفا کنند. بانکها به عنوان بازار پول در کنار بازار بورس که نوعی بازار سرمایه است بخشی از بازار مالی کشور محسوب میشوند و همانطور که جریان و گردش خون در بدن ضامن حیات انسان است، وجود بانکها نیز ضامن حیات اقتصادی کشور به شمار میرود.
یکی از اهداف مدیریت، افزایش منابع بانک است که این مهم را می توان یکی از مسئولیتهای مدیریت بازاریابی بانک دانست. نخستین و مهمترین اصل بازاریابی، توجه به خواسته مشتری است. سازمانها بدون توجه خواسته مشتری نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند. توجه به خواسته و ترجیحات مشتری، موجب رضایت وفاداری او میشود و در نتیجه، افزایش شهرت و اعتبار شرکت و همچنین افزایش سودآوری آتی شرکت را به دنبال دارد. آگاه بودن از ترجیحات مشتریان میتواند دارای اهمیت بسیار باشد. آگاهی از ترجیحات مشتریان، پیش بینی و کنترل رفتار آنان را آسان مینماید . ترجیح مشتری، ناشی از نگرشی است که به یک محصول یا نام تجاری خاص دارد.
احتمالا عوامل اصلی که مستقیما میتوانند بر میزان خرید ونوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخورداربوده واز عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده میباشد.(بلوریان تهرانی ، 1376، 17 )
2-2-1- بازاریابی
از طرف صاحب نظران تعریف های گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است. امروزه صاحبنظران بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواستههای بشر تعریف میکنند. به زعم فیلیپ کاتلر یکی از برجسته ترین صاحب نظران این رشته، بازاریابی عبارت است از:
“فعالیتی انسانی در جهت ارضاء نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله”
در تعریفی دیگر، بازاریابی عبارت است از”همه تلاشهای نظاممند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدفهای سازمان”
بنابر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی به مجموعهای از فعالیتهای بازرگانی اطلاق میشود که مصرف کنندهنهایی را هدایت مینماید. از دیگر مفاهیم بازاریابی میتوان به عواملی چون نیاز-خواسته-تقاضا-کالا-ارزش-قیمت-رضایت-تبادل-بازار و غیره اشاره کرد.(آقازاده،1383 ،13)
2-2-2- ضرورت بازاریابی بانکها
استراتژی بازاریابی در موسسات مالی و بانکها نوعی هدفگذاری و تعیین جهت است. این استراتژی در اغلب موارد با عبارات کلید که موید اهداف سازمان است بیان میگردد.(نورا و اوریان[1]،2007، 55 )
علاوه بر این موفقیت در سیستمهای مالی و بانکی نیازمند حمایت از منابع انسانی و پتانسیلهای سازمان و استفاده از این پتانسیلهای سازمان و استفاده از این پتانسیلها در اجرای فرآیندها است.(بری[2]،1999، 15 )
ورود بانکهای خصوصی، رقابت بالایی آورده و توقعات و خواستههای مشتریان را با توجه به تغییر نوع زندگی و خدمترسانی به آنها متحول ساخته است. در محیطهای سنتی، ارتقاء کیفیت خدمات دارای تبعات استراتژیکی همچون افزایش وفاداری مشتریان و رشد بهرهوری مبادلات اقتصادی خواهد بود.(Sheng & Liu,2010,273)
[1] -Nora & Oryan
[2] -Berry
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)