بازاریابی بانکی
بانک­ها، شریان حیاتی اقتصاد هر کشورند. تلاش مؤسسات مالی و بانکی در سطح جهان در جهت افزایش کارایی است. باید برای جلب و تشویق مردم به پس انداز، جمع­آوری سرمایه­های کوچک و به کارانداختن آن­ها در رشته­های تولیدی وخدماتی، نقش مهمی ایفا کنند. بانک­ها به عنوان بازار پول در کنار بازار بورس که نوعی بازار سرمایه است بخشی از بازار مالی کشور محسوب می­شوند و همانطور که جریان و گردش خون در بدن ضامن حیات انسان است، وجود بانک­ها نیز ضامن حیات اقتصادی کشور به شمار می­رود.
یکی از اهداف مدیریت، افزایش منابع بانک است که این مهم را می توان یکی از مسئولیت­های مدیریت بازاریابی بانک دانست. نخستین و مهم­ترین اصل بازاریابی، توجه به خواسته مشتری است.  سازمان­ها بدون توجه خواسته مشتری نمی­توانند به حیات خود ادامه دهند. توجه به خواسته و ترجیحات مشتری، موجب رضایت وفاداری او می­شود و در نتیجه، افزایش شهرت و اعتبار شرکت و همچنین افزایش سودآوری آتی شرکت را به دنبال دارد. آگاه بودن از ترجیحات مشتریان می­تواند دارای اهمیت بسیار باشد. آگاهی از ترجیحات مشتریان، پیش بینی و کنترل رفتار آنان را آسان می­نماید . ترجیح مشتری، ناشی از نگرشی است که به یک محصول یا نام تجاری خاص دارد.
احتمالا عوامل اصلی که مستقیما  می­توانند بر میزان خرید ونوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخورداربوده واز عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده می­باشد.(بلوریان تهرانی ، 1376، 17 )
2-2-1- بازاریابی
از طرف صاحب نظران تعریف های گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است. امروزه صاحب­نظران بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته­های بشر تعریف می­کنند. به زعم فیلیپ کاتلر یکی از برجسته ترین صاحب­ نظران این رشته، بازاریابی عبارت است از:
“فعالیتی انسانی در جهت ارضاء نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله”
در تعریفی دیگر، بازاریابی عبارت است از”همه تلاش­های نظام­مند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدف­های سازمان”
بنابر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی به مجموعه­ای از فعالیتهای بازرگانی اطلاق می­شود که مصرف کننده­نهایی را هدایت می­نماید. از دیگر مفاهیم بازاریابی می­توان به عواملی چون نیاز-خواسته-تقاضا-کالا-ارزش-قیمت-رضایت-تبادل-بازار و غیره اشاره کرد.(آقازاده،1383 ،13)
2-2-2- ضرورت بازاریابی بانک­ها
استراتژی بازاریابی در موسسات مالی و بانک­ها نوعی هدف­گذاری و تعیین جهت است. این استراتژی در اغلب موارد با عبارات کلید که موید اهداف سازمان است بیان می­گردد.(نورا و اوریان[1]،2007، 55 )
علاوه بر این موفقیت در سیستم­های مالی و بانکی نیازمند حمایت از منابع انسانی و پتانسیل­های سازمان و استفاده از این پتانسیل­های سازمان و استفاده از این پتانسیل­ها در اجرای فرآیند­ها است.(بری[2]،1999، 15 )
ورود بانک­های خصوصی، رقابت بالایی آورده و توقعات و خواسته­های مشتریان را با توجه به تغییر نوع زندگی و خدمت­رسانی به آنها متحول ساخته است. در محیط­های سنتی، ارتقاء کیفیت خدمات دارای تبعات استراتژیکی همچون افزایش وفاداری مشتریان و رشد بهره­وری مبادلات اقتصادی خواهد بود.(Sheng & Liu,2010,273)
[1] -Nora & Oryan
[2] -Berry
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)