راهبردهایى برای توسعه شهرهاى خلّاق
همان­طور که بیان شد شهرهاى خلّاق داراى ارکانى مى­باشند. حال براى ایجاد و توسعه شهرهای خلّاق باید راهبردهایى را به اجرا درآورد که ضمن پشتیبانى از ارکان، شهر را به یک آینده خلّاق سوق می­دهند.
2-7-1- راهبردهایى براى مردم
توسعه ظرفیت خلّاقیت در کلیه سطوح آموزش عمومى: برنامه­هاى آموزشى خلّاقانه در سیستم آموزش عمومى، روش موثرى براى تشویق جوانان براى حل مساله و تفکر خلّاقانه است. این موضوع حائز اهمیت است که این توسعه ظرفیت در مدارس و اجتماعات بدون توجه سطوح درآمدى مردم یا مکان جغرافیایى زندگى آنان باشد. سرمایه­گذارى در برنامه­ریزى اجتماعى خلّاقیت: ایجاد شرایط مناسب براى دستیابى به برنامه­هاى فرهنگى در کلیه سطوح محلات (به خصوص محلات در معرض خطر)، مهمترین ابزار براى پیشبرد مشارکت اجتماعى است. خط­مشى مبتنى بر محلات، روش اصلى براى استراتژى توسعه اقتصادى مبتنى بر خلّاقیت است. این استراتژى به نوبه خود باعث بهبود بى­عدالتی­هاى اجتماعى خواهد شد. برنامه­ریزى اجتماعى خلّاقیت مى­تواند باعث رشد استعدادها در آینده شده، محیطى امنى را براى یادگیرى مهارت­هاى اساسى زندگى فراهم سازد. پشتیبانى از برنامه­هاى خلّاق در آموزش عالى: چنین برنامه­هایى براى آماده کردن استعدادهاى خلاق و کارکنان خلاق صنایع در آینده حیاتى است. برنامه­ریزى فعالیت­ها و رخدادهاى فرهنگى: وجود و قابلیت دسترسى به نهادها و رخدادهاى فرهنگى، باعث افزایش فعالیت­هاى خلاقانه خواهد شد.
– راهبردهاى جذب و نگهدارى استعدادها: این راهبردهاى هدف دار به بهبود کیفیت مکان هاى شهرى مى­انجامند که این خود باعث تشویق کارکنان خلاق براى مهاجرت و اقامت آنها در شهرهاى خلّاق می­شود.
2-7-2- راهبردهایى براى بنگاههاى اقتصادى
فراهم نمودن شرایطى براى بنگاه هاى اقتصادى به صورتى­که این بنگاه ها بتوانند ریسک­ها (عدم قطعیت­ها) را بپذیرند: با فراهم نمودن حمایت­هاى تخصصى براى کسب و کارها و سهولت دست­یابى به سرمایه­هاى خطرپذیر مى­توان از کشیده شدن بنگاه­ها و کارآفرینان به سایر بازارها جلوگیرى نمود و به یک بنیان رقابت­پذیر براى شهرهاى خلّاق در سطح جهانى دست یافت. افزایش حمایت از بخش­هایى که مورد توجه بین­المللى هستند: حمایت از مواردى مانند صنایع خلّاق، صنایع طراحى خلّاق، موسیقى، فعالیت­هاى فرهنگى و غیره که از ویژگى­هاى شناخته شده یک شهر خلّاق در سطح بین­المللى هستند، مى تواند به رشد و توسعه بنگاه ها و کارآفرینان این حوزه ها منجر شود. الهام بخشى و تشویق کلیه بنگاه ها و کارآفرینان در تمام بخش­هاى اقتصادى براى این که خلاقانه فکر کنند: مثالى از این موضوع به رسمیت شناختن ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایه­گذارى در طراحى بهتر می­باشد. همچنین توسعه همگرایى خلّاقیت و نوآورى در هنرها و سایر بخش­هاى دانش­بنیان مانند زیست فناورى و فناورى­هاى اطلاعات و ارتباطات نیز مثال­هایى در این خصوص مى­باشد. توسعه و بهبود آموزش و مربیگرى در زمینه مهارت­هاى کسب وکار: مراکز آموزشى هنر و طراحى در اغلب موارد، دچار کمبودهاى آموزشى در زمینه هاى کسب وکار می­باشند. بنابراین افراد وکارکنان خلّاق نیاز به اکتساب مهارت­هاى کسب و کار دارند. پشتیبانى از کارآفرینى خلاقانه: در بیشتر موارد سخت ترین کار براى کسب و کارهاى خلاقانه ورود به دنیاى تجارت است. شاغلین در این گونه کسب وکارها نیاز به مهارت­هاى اولیه­اى مانند نوشتن طرح کسب و کار، یافتن فضا براى کار و استخدام افراد دارند. بنابراین حمایت از این کارآفرینان باید متمرکز بر نیازهاى اختصاصى صنعتشان باشد. توسعه مراکز رشد (انکوباتورها): انکوباتورها از طریق فراهم کردن فضاى حرفه­اى مناسب، خدمات پشتیبانى مشترک، شبکه­سازى، آموزش و سایر کارکردها براى توسعه کسب و کارها مى­توانند محیطى پروراننده براى کسب و کارهاى کوچک خلّاق ایجاد کنند. حمایت از خوشه­ها یا بخش­هاى خلّاق: توسعه راهبردى خوشه­ها یا بخش­هاى ویژه با اهداف سرمایه­گذارى و صادرات در شهرهاى خلّاق، مى­توانند به عنوان اهرمى براى تقویت خلّاقیت شهرى در جهت منافع اقتصادى به کار گرفته شوند. حمایت از نمایش محصولات خلّاق: گران بودن هزینه­هاى نمایش کالاهاى خلّاق (مثلا نمایشگاه­ها یا گالرى­هاى هنرى) معمولا از ارائه محصولات کارآفرینان به بازار جلوگیرى مى­کند. اقداماتى شبیه مکان­هاى وب براى نمایش و فروش کالاهاى خلّاق یا برخى رخدادهاى هنرى که باعث باز شدن استودیوهاى هنرمندان براى عموم مردم مى­شوند، مى­توانند محصولات خلّاق را در معرض دید خریداران قرار دهند. توسعه ظرفیت خلاقیت در سایر صنایع: ارتباط صنایع خلّاق با سایر بخش­هاى تولیدى صنعتى مانند زیست فناورى، مراقبت­هاى بهداشتى مى­تواند براى هر کدام از آنان مفید واقع شود. حمایت تخصصى از کسب و کارهاى خلاق: به طور معمول حمایت سنتى که از کسب و کارها به عمل مى­آید، براى کسب و کارهاى خلّاق مناسب نمى­باشد. زیرا نیازهاى آنان با سایر کسب وکارها متفاوت مى­باشد. همچنین در صنایع خلاق، نوع کسب و کارها از نظر اندازه (از خود اشتغالى انفرادى تا کارکنان زیاد)، نیازها، مخاطبین و کالاها بسیار متفاوت مى­باشد. به عنوان مثال حمایتى که یک کسب وکار طراحى نیاز دارد با حمایت­هاى مورد نیاز یک شرکت فیلم­سازى متفاوت مى­باشد. ایجاد مراکز همگرایى افراد خلّاق: ارتباط و پیوند بین کارکنان خلّاق که در نیازها و مشکلاتشان مشابه هستند، فواید و منافع متعددى براى آنها در بر دارد. برخى از این فواید شامل بر یادگیرى آنها از یکدیگر، کمک متقابل، افزایش مقیاس تولیدات خلّاقانه، تحریک خلّاقیت و نوآورى بیشتر می­گردد که این موارد تبعات اقتصادى قابل توجهى خواهند داشت.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
ارزیابی میزان تحقق¬پذیری مولفه¬های شهر خلّاق (نمونه موردی: شهر بناب)