راهبردهایى برای توسعه شهرهاى خلّاق
همانطور که بیان شد شهرهاى خلّاق داراى ارکانى مىباشند. حال براى ایجاد و توسعه شهرهای خلّاق باید راهبردهایى را به اجرا درآورد که ضمن پشتیبانى از ارکان، شهر را به یک آینده خلّاق سوق میدهند.
2-7-1- راهبردهایى براى مردم
توسعه ظرفیت خلّاقیت در کلیه سطوح آموزش عمومى: برنامههاى آموزشى خلّاقانه در سیستم آموزش عمومى، روش موثرى براى تشویق جوانان براى حل مساله و تفکر خلّاقانه است. این موضوع حائز اهمیت است که این توسعه ظرفیت در مدارس و اجتماعات بدون توجه سطوح درآمدى مردم یا مکان جغرافیایى زندگى آنان باشد. سرمایهگذارى در برنامهریزى اجتماعى خلّاقیت: ایجاد شرایط مناسب براى دستیابى به برنامههاى فرهنگى در کلیه سطوح محلات (به خصوص محلات در معرض خطر)، مهمترین ابزار براى پیشبرد مشارکت اجتماعى است. خطمشى مبتنى بر محلات، روش اصلى براى استراتژى توسعه اقتصادى مبتنى بر خلّاقیت است. این استراتژى به نوبه خود باعث بهبود بىعدالتیهاى اجتماعى خواهد شد. برنامهریزى اجتماعى خلّاقیت مىتواند باعث رشد استعدادها در آینده شده، محیطى امنى را براى یادگیرى مهارتهاى اساسى زندگى فراهم سازد. پشتیبانى از برنامههاى خلّاق در آموزش عالى: چنین برنامههایى براى آماده کردن استعدادهاى خلاق و کارکنان خلاق صنایع در آینده حیاتى است. برنامهریزى فعالیتها و رخدادهاى فرهنگى: وجود و قابلیت دسترسى به نهادها و رخدادهاى فرهنگى، باعث افزایش فعالیتهاى خلاقانه خواهد شد.
– راهبردهاى جذب و نگهدارى استعدادها: این راهبردهاى هدف دار به بهبود کیفیت مکان هاى شهرى مىانجامند که این خود باعث تشویق کارکنان خلاق براى مهاجرت و اقامت آنها در شهرهاى خلّاق میشود.
2-7-2- راهبردهایى براى بنگاههاى اقتصادى
فراهم نمودن شرایطى براى بنگاه هاى اقتصادى به صورتىکه این بنگاه ها بتوانند ریسکها (عدم قطعیتها) را بپذیرند: با فراهم نمودن حمایتهاى تخصصى براى کسب و کارها و سهولت دستیابى به سرمایههاى خطرپذیر مىتوان از کشیده شدن بنگاهها و کارآفرینان به سایر بازارها جلوگیرى نمود و به یک بنیان رقابتپذیر براى شهرهاى خلّاق در سطح جهانى دست یافت. افزایش حمایت از بخشهایى که مورد توجه بینالمللى هستند: حمایت از مواردى مانند صنایع خلّاق، صنایع طراحى خلّاق، موسیقى، فعالیتهاى فرهنگى و غیره که از ویژگىهاى شناخته شده یک شهر خلّاق در سطح بینالمللى هستند، مى تواند به رشد و توسعه بنگاه ها و کارآفرینان این حوزه ها منجر شود. الهام بخشى و تشویق کلیه بنگاه ها و کارآفرینان در تمام بخشهاى اقتصادى براى این که خلاقانه فکر کنند: مثالى از این موضوع به رسمیت شناختن ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایهگذارى در طراحى بهتر میباشد. همچنین توسعه همگرایى خلّاقیت و نوآورى در هنرها و سایر بخشهاى دانشبنیان مانند زیست فناورى و فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات نیز مثالهایى در این خصوص مىباشد. توسعه و بهبود آموزش و مربیگرى در زمینه مهارتهاى کسب وکار: مراکز آموزشى هنر و طراحى در اغلب موارد، دچار کمبودهاى آموزشى در زمینه هاى کسب وکار میباشند. بنابراین افراد وکارکنان خلّاق نیاز به اکتساب مهارتهاى کسب و کار دارند. پشتیبانى از کارآفرینى خلاقانه: در بیشتر موارد سخت ترین کار براى کسب و کارهاى خلاقانه ورود به دنیاى تجارت است. شاغلین در این گونه کسب وکارها نیاز به مهارتهاى اولیهاى مانند نوشتن طرح کسب و کار، یافتن فضا براى کار و استخدام افراد دارند. بنابراین حمایت از این کارآفرینان باید متمرکز بر نیازهاى اختصاصى صنعتشان باشد. توسعه مراکز رشد (انکوباتورها): انکوباتورها از طریق فراهم کردن فضاى حرفهاى مناسب، خدمات پشتیبانى مشترک، شبکهسازى، آموزش و سایر کارکردها براى توسعه کسب و کارها مىتوانند محیطى پروراننده براى کسب و کارهاى کوچک خلّاق ایجاد کنند. حمایت از خوشهها یا بخشهاى خلّاق: توسعه راهبردى خوشهها یا بخشهاى ویژه با اهداف سرمایهگذارى و صادرات در شهرهاى خلّاق، مىتوانند به عنوان اهرمى براى تقویت خلّاقیت شهرى در جهت منافع اقتصادى به کار گرفته شوند. حمایت از نمایش محصولات خلّاق: گران بودن هزینههاى نمایش کالاهاى خلّاق (مثلا نمایشگاهها یا گالرىهاى هنرى) معمولا از ارائه محصولات کارآفرینان به بازار جلوگیرى مىکند. اقداماتى شبیه مکانهاى وب براى نمایش و فروش کالاهاى خلّاق یا برخى رخدادهاى هنرى که باعث باز شدن استودیوهاى هنرمندان براى عموم مردم مىشوند، مىتوانند محصولات خلّاق را در معرض دید خریداران قرار دهند. توسعه ظرفیت خلاقیت در سایر صنایع: ارتباط صنایع خلّاق با سایر بخشهاى تولیدى صنعتى مانند زیست فناورى، مراقبتهاى بهداشتى مىتواند براى هر کدام از آنان مفید واقع شود. حمایت تخصصى از کسب و کارهاى خلاق: به طور معمول حمایت سنتى که از کسب و کارها به عمل مىآید، براى کسب و کارهاى خلّاق مناسب نمىباشد. زیرا نیازهاى آنان با سایر کسب وکارها متفاوت مىباشد. همچنین در صنایع خلاق، نوع کسب و کارها از نظر اندازه (از خود اشتغالى انفرادى تا کارکنان زیاد)، نیازها، مخاطبین و کالاها بسیار متفاوت مىباشد. به عنوان مثال حمایتى که یک کسب وکار طراحى نیاز دارد با حمایتهاى مورد نیاز یک شرکت فیلمسازى متفاوت مىباشد. ایجاد مراکز همگرایى افراد خلّاق: ارتباط و پیوند بین کارکنان خلّاق که در نیازها و مشکلاتشان مشابه هستند، فواید و منافع متعددى براى آنها در بر دارد. برخى از این فواید شامل بر یادگیرى آنها از یکدیگر، کمک متقابل، افزایش مقیاس تولیدات خلّاقانه، تحریک خلّاقیت و نوآورى بیشتر میگردد که این موارد تبعات اقتصادى قابل توجهى خواهند داشت.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
ارزیابی میزان تحقق¬پذیری مولفه¬های شهر خلّاق (نمونه موردی: شهر بناب)