تحولات بازاریابی در ابعاد مختلف

بازاریابی اینترنتی بازاریابی سنتی بعد
تاکید بر جنبه تقاضا
اطلاعات فی نفسه ارزش مدار
تمرکز بر بلند مدت
یک به یک و چند به چند
بازاریابی رابطه مند یا
آمیخته بازاریابی اینترنتی
بازار کار
تاکید بر جنبه عرضه
عنصری پشتیبان
تمرکز بر کوتاه مدت
یک به چند
آمیخته بازاریابی سنتی
بازار غیر کار
تفکر اقتصادی
خلق ارزش
نگرش زمانی
ارتباطات
تمرکز فعالیت بازاریابی
طبیعت بازار

 

1-1-1-      تکنیک ها و روش های بازاریابی اینترنتی(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی ،1385،ص45):

1-1-1-1-  ایجاد وب سایت یا پایگاه الکترونیکی در شبکه جهانی برای سازمان و معرفی آدرس به موتورهای جستجو گر اصلی و گروه های تخصصی و فهرست های اینترنتی:

سایت اینترنتی یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی الکترونیکی است اما ایجاد یک وب سایت در شبکه جهانی به مانند تاسیس یک فروشگاه در خیابانی بن بست است که خریداران تنها در صورت نیاز مبرم و همچنین شناخت محل فروشگاه به آن مراجعه خواهند کرد.بنابراین باید مراجعه مشتریان به سایت از طریق تدابیر لازم فراهم گردد،چون جذاب ترین و جالب ترین پایگاه هم در صورت عدم مشتریان بی فایده خواهد بود.پس نخستین گام بعد از طراحی و راه اندازی سایت،حضور در موتورهای جست و جو گر معروف و عضویت در فهرست های پیوند دو طرفه سازمان ها،موسسات و شرکت های فعال در بازاریابی الکترونیکی است.این نکته باید مد نظر باشد که ورود یک کاربر به وب سایت شرکت،به عنوان یک مشتری بالقوه تلقی می شود،بازاریابان الکترونیکی باید آن را به مشتری بالفعل تبدیل نماید.

1-1-1-2-  بازاریابی از طریق پست الکترونیک:

شرکت ها برای آگاه نمودن مشتریان فعلی و بالقوه خود درباره مارک تجاری و محصولات و خدمات می توانند مستقیماً به آنها نامه های الکترونیکی ارسال نموده و با کم ترین هزینه افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب نموده و با تحت تأثیر قرار دهد.یکی از ویژگی های پست الکترونیکی،امکان دسته بندی مشتریان بر اساس علاقه مندی آنان و ارسال اطلاعات و مطالب مورد علاقه می باشد.با استفاده از اطلاعات مشتریان به مناسبت های مختلف می توان نامه های الکترونیکی برای آنان ارسال و ضمن آن محصولات و برنامه های آینده شرکت را به اطلاع مشتریان رساند و همچنین در مورد محصولات و برنامه های جدید از آنان نظر خواهی نمود.بررسی نشان می دهد که شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده،کلید های اساسی بازاریابی اینترنتی هستند.

1-1-1-3-  گروه های خبری و اتاق های گفتگو:

این روش برای برقراری ارتباط با مشتریان و بازار و آگاه نمودن آنان درباره محصولات و مارک تجاری و نیز جمع آوری اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.با این روش می توان مشتریان زیادی را جذب و درباره محصولات و خدمات،بازخورد گرفته و خواسته ها و نیازهای آنان را بهتر درک نمود.

1-1-1-4-   مبادله تبلیغات پرچمی و برنامه های ارتباطی:

در این روش بنرهایی با دیگر سایت ها مبادله و از طریق رابط ها ،مشتریان و بازدید کنندگان زیادی را به وب سایت شرکت جذب می کنند.تبلیغات پرچمی،آگهی های مستطیلی شکل هستند که معمولاً در قسمت بالایی سایت های وب،قابل مشاهده هستند.باید توجه داشت آگهی های بنری جذاب نباشد،مشتری را به سایت هدایت و جذب نخواهد کرد.

1-1-1-5-  ترفیعات آن لاین:

عرضه ترفیعات به مشتریان،مشتریان جدیدی را جذب،مشتریان قدیم را حفظ و حجم فروش را افزایش خواهد داد.تخفیفات به عنوان یکی از انواع ترفیعات،از مهم ترین عوامل جذب مشتری برای سایت شرکت به شمار می رود.از بهترین و مهم ترین ابزارهای ترفیع  در فرآیند بازاریابی الکترونیکی،کوپن های الکترونیکی است که در کشاندن مشتریان به بنگاه ها و موفقیت فعالیت های بازاریابی در بازارهای الکترونیک،نقش بسیار مؤثری دارد.

1-1-1-6-  کاتولوگ آن لاین و روزنامه های الکترونیکی:

با استفاده از این روش،طرح ها و انواع مختلف محصولات شرکت در معرض دید مشتریان قرار گرفته و به آنان در انتخاب یک گزینه بهتر و دلخواه کمک می کند.روزنامه ها و خبرنامه های الکترونیکی نیز از روش های ترغیب کاربران به بازدید از سایت شرکت و در عین حال استراتژی مؤثری برای شناساندن شرکت و مارک تجاری و نیز محصولات به مشتریان بالقوه و بالفعل است.

1-1-1-7-  سوالات متداول:

به سوالاتی اطلاق می گردد که به صورت مکرر پرسیده می شود.مشتریان بعد از خرید کالا ممکن است در زمینه نحوه استفاده از محصول و یا زمینه های مرتبط سوالاتی داشته و یا دچار مشکلاتی شده باشد.بنابراین،مراجعه مشتریان بعد از خرید محصول به شرکت یا فروشندگان امری طبیعی است.در این راستا شرکت ها با ابتکار عمل در وب سایت خود بخش سوالات را به وجود آورده اند تا با استفاده از آن به سوالات مشتریان پاسخ دهند.

1-1-1-8-  کوکی ها:

کوکی ها بسته های کوچک اطلاعاتی هستند که در زمان بازدید کاربر از وب سایت های خاص،روی هارد دیسک قرار داده می شوند.کاربرد کوکی ها در بازاریابی به این صورت است که با استفاده از آنها رفتار مشتری بررسی و پیگیری شده،اطلاعات لازم جمع آوری و بر اساس این اطلاعات،استراتژی ها و برنامه های بازاریابی تدوین می شوند.تعداد مراجعات شخص به یک سایت،ورود شخص به سایت مختلف یا مورد علاقه،میزان توجه فرد به قسمت های مختلف سایت ها و آخرین بازدید شخصی از وب سایت های مختلف یا مورد علاقه،میزان توجه فرد به قسمت های مختلف سایت ها و آخرین بازدید شخصی از وب سایت از جمله مواردی هستند که با کوکی ها قابل انجام است.تعداد دفعاتی که یک صفحه یا وب سایت توسط کاربران مشاهده می شود و تعداد کلیک هایی که بر روی یک وب سایت زده می شود معیارهایی هستند که می توانند برای برنامه ریزی بازاریابی استفاده شوند.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها