واسه سالای سال کشورای عربی مثل سوریه و مصر که در جوار اسرائیل قرار دارن و از طرف اسرائیل تهدید می شن، جدا از سلاحای شیمیایی خود رو رد می کردن و در این باره همیشه تاکید داشتن که اسرائیل درحال انجام آزمایشای بیولوژیک و شیمیایی و هسته ای سری و بسیار پیشرفته س، جدا از اینکه این رژیم دارای اینجور اسلحه هایی هم هست.

و این وسط گفته شده، اگه بازرسان سازمان منع انتشار سلاحای شیمیایی و اتمی بخوان به بازرسی از تاسیسات هسته ای و اتمی و شیمیایی اسرائیل بپردازند، کار بسیاری رو پیش رو دارن و این جدای از این امره که اسرائیل اصلا معاهده منع انتشار سلاحای شیمیایی و اتمی رو امضا نکرده و بالطبع از پیوستن به این معاهده به خاطر فعالیت هاش در این بخش دوری کرده.

* گوگل و مخفی کاری در مورد نقشه مناطق هسته ای رژیم اسرائیل

در حالی که موتور جست وجوی گوگل، نقشه کشورها و مناطق جور واجور جهان رو در خود داشته و هر منطقه ای رو با به کار گیری تصاویر گرافیکی ماهواره ای به روشنی روی صفحه خود نشون میده، اما بعضی مناطق سرزمینای اشغالی از این مستثنی بوده و به صورت رازآلودی مبهم هستن.

تأسیسات هسته ای اسرائیل در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر دیمونا، یکی از نقاط هدف دار این رژیمه که اطلاعات اون شدیدا مراقبت شده و منتشر کردن هر گونه جزئیات از اون، یکی از خطوط قرمز اسرائیل هستش. اسرائیل به وجود این مکان که ساخت سلاحای شیمیایی در اون صورت میگیره، اقرار می کنه اما سیاست ابهام هسته ای در مورد اونو به دقت پیش می بره. از این رو جزئیات این تأسیسات و وجود سلاحای هسته ای در اونو نه تکذیب می کنه و نه تأیید می کنه.

برآورد شده که ذخیره پلوتونیوم این مکان در سال ۲۰۰۰، واسه ساخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ بمب هسته ای کافی بوده. حریم هوایی دیمونا جزء یکی از فضاهای شدیداً امنیتی صهیونیستا هستش و دور و بر اونم محدود و ورود اکیداً ممنوعه. در سال ۱۹۷۳، موشکای اسرائیل، یه هواپیمای لیبیایی رو که اشتباهیً منحرف شده و به فضای هوایی دیمونا وارد شده بود، هدف قرار داده و موجب کشته شدن ۱۰۸ تن مسافر اون شدن.

دیمونا از فاصله بسیار روی نقشه گوگل ارث دیده میشه

تأسیسات هسته ای دیمونا در سال ۱۹۵۸ با کمک فرانسویا و به صورت سری و خارج از قوانین بین المللی آژانس انرژی اتمی ساخته شد. اولین رآکتور دیمونا در سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ فعال شد و شاید قبل از جنگ ۶ روزه با عربا، اولین اسلحه هسته ای صهیونیستا رو آماده کرد. آمریکا از اسرائیل درخواست کرد که با ورود بازرسان آژانس اتمی به این تأسیسات موافقت کنه. با اینکه اسرائیل با این اقدام موافقت کرد اما با فریبکاری مانع تحقیقات بازرسان آژانس اتمی شد.

در سال ۱۹۹۶ یکی از تکنسینای تأسیسات دیمونا به نام مردخای وانونو به انگلستان فرار کرد و مدارکی رو در مورد برنامه های هسته ای اسرائیل، در رسانه ها افشا کرد. ایشون فعالیتای هر کدوم از ساختمانای دیمونا رو توضیح داد و هم اینکه وجود تأسیسات زیرزمینی سرّی اونو مورد تأکید قرار داد. مأموران موساد این فرد رو ربوده و به اسرائیل بازگرداندند و ایشون رو به اتهام خیانت و جاسوسی محکوم به ۱۸ سال زندان کردن. ایشون در سال ۲۰۰۴ آزاد شد اما تحت محافظتای شدید امنیتی مانند محدودیت گذرنامه، مصاحبه، شرکت در جنبشای مدنی و …قرار گرفت.

آخرین فاصله ای که گوگل ارث اجازه داره وضعیت جغرافیایی دیمونا رو ارائه دهد

در فیلم دیمونا که واسه اعمال فشارهای بیشتر بر ایران در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ ساخته شد، جزئیات فریب مأموران ناظر آژانس به صورت جداگونه بیان شده. در این فیلم، دیواره های بتنی که کمک می کرد رآکتورهای ساخت اسلحه هسته ای از چشم بازرسان آژانس مخفی شه، به صورت گرافیکی، به تصویر کشیده شده. اسرائیل در صدد بود با افشای اینکه نمایندگان آژانس اتمی رو با به کار گیری ترفندهای خود گول مالیده، احتمال این اقدامی مشابه رو در تأسیسات هسته ای ایران یادآوری کرده و نتیجه گزارشات آژانس بر مبنای صلح آمیز بودن فعالیتای هسته ای ایران رو بی اعتبار جلوه دهد.

خیلی مهم ترین قسمت از مخفی کاریای بزرگ اسرائیل در مورد تأسیسات هسته ای خود، ابهام و نبود وضوح نقشه منطقه نامبرده روی صفحه گوگل ارثه. گوگل در مورد این برنامه ادعا می کنه: «گوگل ارث برنامه ایه واسه مشاهده اطلاعات جغرافیایی جهان که نقشه سه بعدی زمین هم نامیده می شه. در فضای مجازی میشه به همه جای زمین پرواز کرد و تصاویر ماهواره ای، نقشه ها، پستی و بلندیا، و ساختمونای سه بعدی، کهکشونای خارج از جو زمین و عمق اقیانوسا رو دید. از دیگر امکانات این برنامه جستجوی هتلا، رستورانا و دیگه اماکن مختلفه.» بر خلاف این ادعا، گوگل از نشون دادن جنوب شرقی اسرائیل دوری می کرد و این منطقه رو از خدمات خود مستثنی کرده بود. این در سال ۲۰۰۵ میلادی مورد انتقاد قرار گرفت.