Turkeyمناظر طبیعی ترکیه

ترکیه کشوریه که بیشترین حجم از گردشگران ایرونی رو در سالای گذشته به سمت خود جذب کرده که ً بی دلیل نبوده.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت ما؛ ترکیه علاوه بر دارا بودن سواحل قشنگتر در بیشتر مناطق کشور، خونه نفس گیرترین مناظر طبیعیه. در این مقاله اونا رو تقدیم حضورتون می کنیم.

از بیشتر توریستای ترکیه سوال کنین که کجا می رن، و اونا بیشتر جواب میدن، مارمارا، مدیترانه، اژه و دریای سیاه. کشور دارای ۸۳۳۲ کیلومتر خط ساحلی و مطمئنا سواحل اون از بهترینای دنیا هستش. ولی ترکیه هم اینکه دارای کوه ها، دریاچه ها و مکانای باستانی با شکوهیه که با صحنه غروب خورشید و ماسه ها رقابت می کنه.

در این مقاله شما رو با تصاویر متفاوت و مناطق طبیعی خیره کننده این کشور قشنگتر آشنا می کنیم تا وقتی که کسی از شما پرسید که کجا می رید، لبخندی بزنین و جواب بدین.

آناتولیا مرکزی؛ کاپادوشیا

کاپادوشیا شناخته شده ترین منظره طبیعی ترکیه س. دودکشای باشکوه، بزرگ و مخروطی که از فرسایش آهسته سنگای آتشفشانی متخلخل به وجود اومده ان، به همه این حس رو میده که در سیاره دیگری هستن. محلیا واسه اینکه این زیبایی طبیعی از بین نره، واسه صدها سال خونه های خود رو در این سنگ مرموز تراشیده ان.

دیدنیهای طبیعی ترکیه

کاپادوشیا یعنی سرزمین اسبای قشنگتر در ایران باستان، پس بهترین راه واسه کشف این منطقه، اسب سواریه

یه شروع خوب واسه سفر با سواری با بالون هوای داغ در سپیده دم بر فراز این سازمان بزرگ شروع می شه. اگه ترجیح می دین که روی زمین سخت قدم وردارین، در درها با پاهای خود بگردین (تپه نوردی در این منطقه آسونه) یا در دهکده ها دوچرخه سواری کنین. از اونجا که بعضیا فکر میکنن کاپادوشیا یعنی سرزمین اسبای قشنگتر در ایران باستان، بهترین راه واسه کشف این منطقه، اسب سواریه.

هتلای این منطقه اکثرا هتلای غاری با اتاقایی تراشیده شده در سنگ آتشفشانی متخلخل، هستن. خیلیا خونه های تبدیل شده با قدمت صدها سال که بعضی از اونا شامل کلیساهایی زیرزمینی می شن رو اداره می کنن. این منطقه تاریخ مسیحی قوی ای داره و تعداد زیادی کلیسای زیرزمینی با دیواره هایی غیر منتظره رنگارنگ و نقاشی شده واسه بازدید عموم آزاده. یکی از این کلیساها کارنلیکه که با نام کلیسای مشکی شناخته می شه.

نکاتی که باید بدونین: نزدیک ترین فرودگاه، «نوسهیر» (Neveshir) است که فاصله نیم ساعت ای با تاکسی داره ولی پروازهای بیشتری به فرودگاه کایسری در فاصله یه ساعتی اینجا هست. بیشتر هتلا در شهر گورمه و هتل یا آژانس مسافرتی شما می تونه واسه شما تور بگیره. بهترین وقت سال واسه بازدید، بهاره وقتی که لایه ای از گلا زمین رو فرش می کنن و فستیوال سالیانه کاپادوکس (موسیقی، هنر و غذا در محیط آزاد) برگزار می شه. تابستون شلوغ ترین و گرم ترین فصله.

مدیترانه؛ دالیان

دالیان در میونه راه بین دو شهر محبوب مارماریا و فتحیه در مدیترانه، بیشتر یه نقطه زیر رادار پشت تابستون و سه گانه دریا، خورشید و ماسه س. مکان مهم این منطقه، ایزتوزو، یه ساحل ماسه ای با طول ۴/۵ کیلومتره.

این ساحل به خاطر ماسه ای بودن دارای مزیت کمیابی واسه لونه کردن لاک پشتای دریاییه که در ترکیه با نام کارتا کارتا شناخته می شن. از ساحل لاک پشتا در طول فصل تولید مثل خوب مراقبت و نگهداری می شه اما شناگران خوش شانس شاید بچه لاک پشتای سرحال رو در آب ببینن.

کمی که به درون زمینا بریم، به دریاچه آب تازه کویجیقیز می رسیم که بهارهای گرم، حمومای گلی و مسیرهای پیاده روی زیبایی داره (طبق تفکر باستانی، این مکان سلامتی جاودانه ای به افراد اعطا می کرد). به فکر سوار شدن به قایق روی جریانی که دریاچه رو به دریا وصل می کنه، باشین، اینجا مکانیه که لاک پشتای نایل شنا می کنن و شما از راه تپه های بلند محاصره میشین. در طول ساحل با شهر تخریب شده کانوس رو به رو میشین که چشم اندازی بی نظیره.

تموم منطقه پر از مقبره های درون صخره ای رومانتیک لیسیاییه که که به شما این حس رو میده که اونا در حال تماشای شمان. تخصص محلی اینجا خرچنگ آبیه. بعضی هتلا واسه شما قایقی جفت و جور می کنن تا زیر نگاه سودا زده و مالیخولایی مقبره های اشرافی شناور شید.

نکاتی که باید بدونین: نزدیک ترین فرودگاه، دالامان با فاصله نیم ساعت ایه. دالیان هتل بوتیکای کوچیک بسیاری داره ولی می تونین در اقامتگاه های ۵ ستاره بزرگ تر در دالامان بمونین.

جنوب غربی آناتولیا؛ پاموکاله

دیدنیای طبیعت ترکیه

آب دکتر و پله های سفید پاموکاله (قلعه پنبه ای در زبون ترکی) به عنوان اولین مکان در آناتولیا، توریستا رو به خود جذب می کنه. قدمت پاموکاله به قرن دوم قبل از میلاد برمیگرده وقتی که شهر هیراپلیس در اونجا تاسیس شد. فیلسوف یونانی باستان، استرابون در مورد این منطقه نوشته:

آب اونقدر با سرعت، آهکی و سخت می شه که مردم این جریان رو به کانالای دور و بر خونه هاشون واسه ساخت فنسای جامد منتقل کردن.

هیراپلیس هم اینکه با دارا بودن معبدهای بسیار تبدیل به مرکز پرستش شده.

مناظر طبیعی ترکیه

کد ترکیه

خرابها، میراث تاریخی جهانی یونسکو، امروزه هنوز واسه عموم قابل بازدیده ( از تئاتر خوب نگهداری می شه).

آبای معدنی با دمای ۹۵ درجه سانتی گراد تعدادی از مریضیا رو درمان می کنن

در حالی که تموم اونا ارزش توقف و بازدید رو دارن، اینجا یه حموم گرم و پله های آهکیه که جذابیت اصلی این منطقه هستن. آبای معدنی با دمای ۹۵ درجه سانتی گراد تعدادی از مریضیا رو درمان می کنن. شما می تونین در استخرها شناور شید و از خاک گچی انتهای اون به عنوان لیف استفاده کنین حتی اگه واقعا مریضیاتون شسته نمی شن.

نکاتی که باید بدونین: نزدیک ترین فرودگاه، دنیزلی چارداک با فاصله یه ساعت و در اونجا پروازهای مکرری از استانبوله. وسیله ای واسه حمل کفش هاتون بیارین، چون تنها بدون کفش مجاز به ورود هستین. اگه مایل به حموم کردن در بیرون از اینجا هستین، هتلای بسیاری در این منطقه دارای استخرهایی با پمپ از آب گرم بهاری هستن.

حتما وقتی واسه بازدید از موزه باستان شناسی هیراپلیس پاموکاله واسه دیدن آثار هزاران سال قبل هیراپلیس، اختصاص بدین و تلاش کنین به آفرودیسیاس در فاصله ۱/۵ ساعتی اونجا سفر کنین. آفرودیسیاس یکی از نورانی ترین شهرهای باستانی در ترکیه که تازگیا به ثبت یونسکو رسیده.

شمال شرقی آناتولیا

اگه دنبال تعطیلاتی هستین که بلندترین صدایی که به گوشتون می رسه صدای گاوچران باشه، به کوهستان کاچکار برید. این کوه ها بلندترین و طولانی ترین دامنه های ترکیه هستن که قله هایی با ارتفاع ۳۹۳۷ متر دارن. کوهستان، پوشیده شده از جنگلای بارانی گرمسیری باستانی از مرز غربی استان آرتوین گرجستان تا دریای سیاه کشیده شده. پارک ملی کوهستان کاچکار یه بخش زیبای این منطقه خیره کننده در نزدیکی ریزه س.

جاهای دیدنی طبیعی ترکیه

جنگل پر از زندگی وحشه، تقریبا تموم گونه های پرنده قابل صید و هم اینکه بز، سمور دریایی، مشکی گوش و گربهای وحشی اینجا پیدا می شن. علاقه مندان به پرندگان باید به فیرتینا وادیسی (دره طوفانا) در چاملیهمسین که یکی از ۱۰۰ پناهگاه پرندگان در دنیاس، برن.

در کنار نگاه طبیعت، می تونین از تپه های دور و بر دریاچه های کوهستانی بالا برید و از تفریحاتی چون رافتینگ، زیپلینینگ یا اسکی در نقاط عمودی پوشیده در برف لذت ببرین. این مراتع صاف جذاب (یویلا به زبون ترکی) مکان فراری از گرما واسه محلیا و چرای گاوهایشانه؛ اگه به این سمت برید، واسه خوردن یه وعده در خونه دهکده ای سنتی نه خیلی دور از ماجراجویی امروز، برنامه ریزی کنین. یادتون نره که منطقه دریای سیاه، مرکز تجارت چای ترکیه، پس حتما یه لیوان چای امتحان کنین (شما مجبور به سفارش یه چای هستین).

نکاتی که باید بدونین: نزدیک ترین فرودگاه، ترابزونه، اما نقطه دسترسی به کوهستان در شهر آیدار در فاصله دو ساعت، واقع شده. بهترین راه، رزرو یه توره، چون ممکنه در راه گم شید. اما چون اینجا یه منطقه صحرایی ترکیه، بدونین که شاید آنتن گوشی موبایل شما قطع هستش. واسه تنها بودن در دنیایی واسه گشتن و کشف کردن آماده باشین.

قشنگتر ترین جاذبه آنتالیا کجاس؟

سفر به کوش آداسی و آنتالیا و جزایر پوکت با تورهای عید امسال

تور ترکیه سایت ما