هرساله به تقویم ایرونی مناسبتای جدیدی از دیگر فرهنگ ها در حال اضافه شدنه که قبل از این جایی نداشته. جمعه آخر ماه نوامبر یا اولین جمعه آذرماه بهونه ای شد تا سراغ این مناسبت ها بریم.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: برگزاری مراسم و مناسبت های غربی در داخل کشور چندسالیه که به شکل عجیب و غریبی باب شده است و عکس های اون رو می تونید در شبکه های اجتماعی خیلی راحت جستجو کنین. مناسبت هایی که به شکل خنده داری بومی سازی شده و حتی ممکنه به شکل اولیه اش هیج ربطی نداشته باشه. جمعه این هفته آخرین جمعه ماه نوامبره. جمعه ای که در تموم دنیا به عنوان جمعه مشکی شناخته می شه و در چندسال گذشته هم سروکله اش در هایپرمارکت ها و فروشگاه های اینترنتی پیدا شده است تا مخاطبان رو تشویق به خریدی ارزون و پرسود کنه. به بهونه فرا رسیدن جمعه مشکی و تبلیغ فروشگاه ها و مراکز تجاری سراغ مناسبت هایی رفتیم که در سالهای گذشته میان ایرونی ها جا باز کرده ان.

ولنتاین: ۱۴ فوریه – ۲۵ بهمن

از اوایل بهمن ماه چهره خیلی از فروشگاه ها و پاساژها شهرها به خصوص در پایتخت به رنگ قرمز در میاد تا به رهگذران یادآوری که ولنتاین یا «روز عشق» نزدیکه. ولنتاین شک نداشته باشین قدیمی ترین مناسبت وارداتی در این فهرسته که طرفداران پروپاقرصی هم داره که احساس می کنن واسه اثبات عشق و علاقه شون باید این روز رو حتما همراه با همسر و یا نامزدشون باشکوه برگزار کنن. به خاطر همین بازار عروسک فروشی ها و گلفروشی های حسابی پررونقه.

در افسانه ها اومده است یکی از امپراطورهای روم باستان براین عقیده بود که مردان مجرد بهتر از مردان متاهل می جنگند. از این ازدواج رو واسه مردان جوون امپراطوری منع کرد. اما کشیشی به نام «والنتین» این حکم رو ناعادلانه می دونست و جنگجویان رو مخفیان به عقد دختران محبوبشون در می آورد. اما بعد از لو رفتن این ماجرا کشته شد و سالمرگ این کشیش «روز عشق» نامگذاری شد. روزی که اگه در جهان به شکل های جور واجور برگزار می شه در کشور ما به خرید خرس های عروسکی بزرگ و قلب های قرمز و عکس های اینستاگرامی ختم می شه.

کریسمس ۲۵ دسامبر-۶ژانویه، ۴ تا ۱۶ دی

برگزاری مراسم کریسمس سنت هرساله مسیحیان و پیروان حضرت عیسی در سراسر دنیاس. خرید درخت کاج، شکلاتای رنگی، هدیه های سال جدید، پوشیدن لباس قرمز رنگ بابانوئل از جمله رسم و رسومات این مراسمه. اقلیتای مسیحی هم در سراسرجهان این جشن رو برگزار می کنن در حالی که در بعضی کشورها مانند چین و عربستان سعودی برگزاری این جشن ممنوعه. اما این رسم فارغ از رنگ و بوی مذهبی چندسالیه به دلیل تبلیغات زیاد بین باقی فرهنگا و ادیان هم در حال گسترش بوده و تبدیل به یه پُز فرهنگی شده! طوریکه اثر کریسمس رو در صنفای جور واجور مانند قنادی، آتلیهای عکاسی، لباس فروشیا میشه دید. شرکت «لینت» یکی از معروف ترین برنده های تولید شکلات دوسال قبل واسه سال جدید داستان ۱۰۰۱ شب رو با تقویم کریسمس ترکیب و به بازار عرضه کرد. این شرکت به خاطر به دست آوردن مشتری هایی مسلمون علاوه بر صفر کردن درصد الکل شکلاتهایش در این نمونه از طرح یه ساختمون سنتی با معماری شرقی واسه بسته بندی شکلاتش استفاده کرد.

با این حال برگزاری کریسمس میان ایرانیای مسلمون بیشتر از اینکه مثل آئین مذهبی مسیحیان باشه. مثل یه برنامه واسه عکاسی و دورهمیه.

دروغ اول آوریل- دورغ سیزده فروردین

یکی از پردردسرترین مناسبتای وارداتی دروغ اول آوریل یا دروغ سیزدهه. هرساله در خیلی از کشورای جهان مردم از روز اول آوریل تا شب دروغهای بامزه ای رو در شبکه های اجتماعی و حتی سایتای خبری تولید می کنن تا یه شوک رو به مردم منتقل کنن.

از پیشینیه این دروغ همه گیر اطلاعات زیاد دقیقی در دسترس نیس اما عده ای فکر می کنند زمان شارل نهم یکی از پادشاهان فرانسه یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش زمان اصلاح تقویم جشن های سال نو از اول آوریل یعنی اول بهار به اول ژانویه منتقل شد. این اقدام مخالفان زیادی داشت که بازم اصرار داشتن اول آوریل به دید و بازدید عید برن که دوستان آشنایان به این آدما که بازم به عیددیدنی اول آوریل اصراد داشتن «احمق های آوریل» می گفتن.

مناسبتای میلادی خارجی

در این رسم عجیب و غریب هم یه دروغ بزرگ مطرح می شه که اگه صاحب دروغ حقیقت رو قبل از شب معلوم کنه به اون هم «احمق آوریل» گفته می شه. در سالهای گذشته طنزنویسان زیادی این دروغا رو وارد مطبوعات کشور کردن. روزنامه شرق در سال ۱۳۸۴ دروغی گفت که نصف شهر رو به هم ریخت. این روزنامه در صفحه اول خود نوشت:«برج میلاد در آستانه سقوط» و با فونت ریز و غیرقابل دیدی نوشته شده بود کلی محتویات این صفحه دروغ سیزدهه. اما کار از کار گذشته بود و عده زیادی واسه دیدن این کجی به پای برج میلاد رفتن.

جشن هالووین؛ ۳۱ اکتبر- ۹ آبان

هالووین تا چندسال پیش واسه ایرونی ها جشن ناشناس ای بود که در فیلم های سینمایی هالیوودی با اون روبرو می شدن و اون رو از راه ماسک های ترسناک و کدوحلوایی هاش می شناختند. اما چندسالیه به لطف بعضی مهدهای کودک و مدرسه ها تبدیل به یه جشن شاد کننده و باحال شده است که کودکان و نوجوانان به میمنت رسیدن ۳۱ اکتبر با لباس های عجیب و غریب و ترسناک ظاهر شن. گذشته این جشن به یه باور خرافی بر می شه. گذشتگان به فکر بودن در این روز دروازه بین دو دنیا گشوده می شه و اروج خبیثه و اجنه و دیوها روی زمین می آیند. به خاطر همین در این شب مردم با پوشیدن لباس های ترسناک و کوبیدن طبل و اشیایی مثل بشقاب و قاشق به هم و ایجاد صدا تلاش می کنن تا دیو و اجنه رو فراری بدن. اما این جشن میان ایرانیا تبدیل به ضیافتی همراه با کدوهای حلوایی شده و بیشتر مثل یه مراسم من درآوردی واسه یه دورهمی شبانه س.

از این روز از چند روز قبل از هالووین تبلیغات گریمای این جشن بوسیله بعضی آرایشگاهها واسه شرکت در مراسم هالووینی به چشم می خورد!

بلک فرایدی- جمعه مشکی؛ آخرین جمعه ماه نوامبر، اولین جمعه ماه آذر

«جمعه مشکی» شاید هیجان انگیز ترین مناسبت واسه قشر متوسط شهری در کشورای غربی به خصوص آمریکا باشه. جمعه ای که برخلاف کشورما تعطیل نیس. اما کارمندان می تونن این روز رو مرخصی بگیرن. این روز که فردا مراسم شکرگذاری می شه، فروشگاه ها و هایپرمارکت های جور واجور اجناسشان رو با تخفیفهای بالا ارائه میدن و مشتری ها می تونن خریدهای سال جدید خود رو با قیمت پایین تری بکنن. هرساله عکس ها و فیلم های عجیب و غریبی از حمله خریداران به هایپرمارکت ها و حتی نزاع ها کتک کاری هاشون در شبکه های جور واجور پخش می شه تا جمعه مشکی مخالفان زیادی هم داشته باشه. مخالفانی که فکر می کنند این روز گسترش محض«مصرف گرایی» است.

مناسبتای میلادی خارجی

در ویکی پدیا جمعه مشکی اومده است: گذشته جمعه مشکی به بیشتر از ۲۰۰ سال پیش برمیگرده. در تاریخ آمریکا عبارت «جمعه مشکی» گفته می شه به ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ بر می شه که بعد از پایان جنگ داخلی در آمریکا نوبت به بازسازی رسید و ایالات شکست خورده جنوبی بوسیله شمالی ها در حال بازسازی بودن. این وسط دوتن از زمین خواران اون دوره به واسطه خریدهای کلی ای که در مدت کوتاهی انجام دادن انحصار موقت طلا رو به دست گرفتن. اون ها از این روش سود کلانی به دست آوردن. دولت وقت هم به اطلاع از این موضوع واسه کنترل بازار حجم زیادی طلا وارد بازار کرد در نتیجه زندگی بسیاری ویرون شد و از اون روز به نام جمعه مشکی یاد می شه.

مناسبتای میلادی خارجی

اما چیزی که این روزا قابل مشاهده است اینه که هرساله مبالغ هنگفت زیادی با اینحال تبلیغات به جیب صاحبان برند و مارک ها ریخته می شه و فرهنگ این جمعه هرساله از کشوری به کشور دیگه می رود اما به گفته منابع اینترنتی و فروشگاه ها ه نظر می رسد که فروشنده های بریتانیایی به اندازه بقیه کشورها روی محصولاتشون تخفیف نمی بدن و خریداران بریتانیایی، به طور میانگین ۹ درصد تخفیف می گیرند. در حالی که اندازه تخفیف ها در آلمان ٪۲۳، فرانسه ٪۲۶، آمریکا ٪۲۹، و در کانادا ٪۳۶ه. در کشورما هم چندسالیه همگام با این کشورها فروشگاه ها از چندین روز قبل واسه این روز تبلیغات می کنن و مخاطبان رو تشویق می کنن که خریدهایشان رو با قیمت ارزون تر در این روز بکنن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

خواص عشق واسه بدن

خبرگزاری مهر مجله مهر