آخرین نسخه از نرم افزار مشهور و لازم DirectX که به عنوان بخشی از ویندوز ۸ منتشر شد، شایدً واسه کاربران نسخه های قبلی ویندوز قابل استفاده نیس.

 

یکی از ویژگیای ویندوز ۸ که دو هفته پیش رسماً شروع به کار کرد، برخورداری از DirectX 11.1 بود؛ آخرین نسخه از برنامه گرافیک ۳ بعدی مایکروسافت. این شرکت لیستی از همه ویژگیای جدید DirectX 11.1 رو در صفحه این برنامه در سایت خود قرار داده؛ شاید بزرگ ترین فرق میون این نسخه و نسخه قبلی اون باشه که نسخه ۱۱/۱ به طور پیش فرض از توانایی استریوسکوپیک ۳ بعدی پشتیبانی می کنه.

 

این یعنی میشه همه بازیای نوشته شده با DirectX 11.1 رو با عینکای استریوکوپیک ۳ بعدی انجام داد. تا کنون، استریوسکوپیک ۳ بعدی فقط در صورتی در بازیا قابل استفاده بود که برنامه نویس، بازی خود رو برابر با یه کارت گرافیک خاص می ساخت، مثلاً کارتای گرافیک جی فورس با برنامه ۳D Vision مخصوص شرکت NVIDIA و کارتای گرافیک Radeon با فناوری HD3D خود شرکت AMD موافق بودن.

 

به گزارش سافت گذر ؛ از اون جا که خیلی از کاربران هنوز از ویندوز ۷ استفاده می کنن؛ شاید مایکروسافت بخواد از این راه این کاربران رو راضی کنه تا ویندوز خود رو به نسخه ۸ پیشرفت بدن.

 

هنوز کاربران بسیاری هستن که از ویندوز ۷ استفاده می کنن و ممکنه سیستم خود رو به ویندوز ۸ پیشرفت ندن؛ اما دوست دارن از DirectX 11.1 هم استفاده کنن. متأسفانه به نظر می رسه مایکروسافت قراره این نرم افزار رو فقط به کاربران ویندوز ۸، ویندوز ۸ RT و ویندوز سرور ۲۰۱۲ اختصاص بده.

 

«دانیل مات» یکی از کارمندان مایکروسافت تازگیاً در انجمن پاسخای مایکروسافت نوشت: «DirectX 11.1 بخشی از ویندوز ۸ه؛ همونجوریکه DirectX 11 بخشی از ویندوز ۷ بود. نسخه قبلی این نرم افزار واسه ویستا هم منتشر شد… اما الان، برنامه ای واسه انتشار نسخه جدید واسه ویندوز ۷ نداریم.»

با مایکروسافت تماس برقرار کردیم تا پاسخی رسمی در این باره بگیریم؛ اما یکی از سخنگویان این شرکت گفت: «… هیچی دیگه ای واسه گفتن نداریم.»

سافت گذر